resa utan bebis

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
thefee
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 02 sep 2012, 18:29

resa utan bebis

Inlägg av thefee »

Jag har en fråga till er. Vi är bokade på en solsemster i december men resan är utan vår bebis. Vår bebis kommer vara ca9½ månad gammal när det är dags att resa och h*n skulle vara hemma med sin mormor och morfar. H*n spenderar mycket tid hos dom både med och utan oss föräldrar och är alltid glad och skrattar när man kommer tillbaka efter att ha varit borta. Det har aldrig varit något problem när h*n är där och man ser att h*n trivs bra att vara där.
Men vågar vi åka iväg och lämna bebisen hemma? Jag tvivlar inte på att h*n skulle ha det bra där för det vet jag att h*n skulle. Men jag oroar mig väldigt mycket för att h*n ska börja sakna oss eller att h*n inte minns oss mera när vi kommer tillbaka.
Resan skulle vara en 8 dagar alltså är vi borta 7nätter. Vågar jag eller ska jag lämna hemma med bebisen i stället? Min man kommer åka iaf eftersom det är hans far som bokat resan i samband med hans födelsedag så hela min mans familj kommer åka.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: resa utan bebis

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
ni har inte möjlighet att boka in er bebis också på resan? Så små barn sitter ju i knäet eller ligger i en vagga under resan. Dom betalar ett mycket lägre pris än en vuxen resenär.

Så skulle jag personligen välja att försöka lösa det hela.

Varma hälsningar
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: resa utan bebis

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Thefee! :D

Välkommen hit och förlåt att du har fått vänta på svar! Som Clara Cecilia skriver vore det kanske enklast ifall du kunde få ta med bebisen, för då skulle du ju slippa ifrån hela problemet. :wink:

Jag förstår din osäkerhet och tycker också att 8 dagar känns väldigt länge att vara borta från ett så litet barn. Samtidigt är det bara du och din familj som kan bedöma detta, som vet hur viktigt det är för er och din mans familj att du är med på resan, och hur bra bebisen har det med sina morföräldrar.

Jag hoppas att du kommer fram till ett svar som passar er. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
thefee
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 02 sep 2012, 18:29

Re: resa utan bebis

Inlägg av thefee »

Jo det har vi med funderat på men av olika anledningar så vill vi inte ta med h*n eftersom h*n är så liten och har bokstavligen hatat sommarvärmen här hemma. Så varför plåga h*n med högre värme då med den risk att h*n inte vill äta eller dricka tillräckligt. H*n har ju inte heller fått alla vacciner då än och eftersom det är många som ska med på resan ( närmare 20 st) och det kommer vara olika aktiviteter samt flera timmar på stranden så känns det som att man mer plågar h*n med att ta med en sån liten till värmen. Det är några av anledningarna till att vi inte vill att h*n skulle följa med på resan. Jag har heller aldrig varit på solsemester men har heller inget behov av att följa med ifall det inte känns bra att lämna h*n hemma hos mina föräldrar trots att h*n älskar att vara där och skiner som solen varje gång vi är där vilket är flera gånger i veckan.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: resa utan bebis

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej thefee,
tja värme kan vara knepigt men om man bor i rum med ac och undviker stranden och utomhus mellan 11-15 så funkar det fint.

Vi reste med en 8 månaders och en 2,5 åring till Thailand och det funkade toppen. (Att storebror valde att strula med lunchluren pga tidsomställning och begynnade trots väljer jag att glömma :lol: )

Min enda återstående invändning är: att träffa och vara med morföräldrar tillsammans med en förälder är skillnad mot att vara helt själv med sina mor/farföräldrar. Och om det inte funkar så är ni båda en bra bit bort.

Ni kan bara fatta detta beslut själva - det finns inga allmängiltiga råd att ge.
Tills sist: har du Barnaboken? har du läst om 8 månaders ångesten? om den frimodiga 1 åringen? Där finns många tips om perioder och tider då barnvakt funkar toppen och perioder då det kan krångla.

Men som sagt - du känner ditt barn och din familj och ni måste fatta beslutet.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
thefee
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 02 sep 2012, 18:29

Re: resa utan bebis

Inlägg av thefee »

H*n är väldigt ofta ensam med mina föräldrar och det har alltid gått bra. H*n somnar lätt och man ser att h*n känner sig trygg att var där. Men det är fortfarande några månader kvar tills det är dags att bestämma sig hur det blir så jag kommer nog fundera väldigt mycket under dessa månader hur vi ska göra :) För min del gör det inte så mycket om jag stannar hemma trots att andra åker iväg, känner hellre att jag lägger mer tid på att fundera ifall jag skulle klara av att vara borta så länge än hur det skulle gå att sätta sig på ett flygplan för första gången i mitt liv.
Barnaboken har jag tyvärr inte men kanske den finns att låna på biblioteket ska kolla upp saken iaf, tack för tipset :)
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: resa utan bebis

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

"Barnaboken har jag tyvärr inte men kanske den finns att låna på biblioteket ska kolla upp saken iaf, tack för tipset :)"

Hela Anna Wahlgren hemsida bygger på Barnaboken och på erfarenheter från föräldrar som läst, praktiserat, funderat och själva modifierat den modellen. Det är en toppenbok!
Låna den på bibblan och köp den sen via hemsidan här. Den är bra att ha i handen minst 15 år framåt :D

På återhörande
:heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"