Vild 4 åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Ki1atch
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 31 jul 2012, 23:18

Vild 4 åring

Inlägg av Ki1atch »

Hej alla kloka
Har en underbar kille på 4 år som är helt klart inne i en enormt stor trots ålder [-o<
Det stora problemet är när vi får besök eller åker bort på besök!!!
Då går han från hyfsat lugn till heltokig kille som helt och hållet stänger av sina öron och vägrar lyssna. Han springer runt i full fart, går från ena saken till den andra och letar hela tiden efter bus :evil:
Vi får följa honom som en hök för annars har han sönder saker eller att han slåss eller bråkar/retas med andra (vuxna som barn :cry: :cry: :cry: )
Vi försöker att stanna upp honom och titta honom i ögonen och berätta för honom att barnen blir ledsna...mormor vill inte att vasen ska gå sönder...t.o.m hotat med att vi får gå hem om han inte lugnar sig. INGET hjälper. Jag blir ledsen och arg varje gång vi får besök eller åker bort så nu är jag beredd på att tacka nej till alla kalas och bara sitta hemma!!!
Han har en 2 årig syster som han tycker mkt om ,men även där kan han sluta lyssna och ibland springa så nära henne att hon trillar och slår sig.

Hjälp [-o< [-o<
Vad ska vi göra. Vågar ju inte gå över till grannen då han far runt som en illbatting och ställer till oreda!!!

Tina
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Vild 4 åring

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen till forumet :D

Det första jag tänker är Har DU barnaboken? Har du läst det underbara kapitlet om små trotsbarn? Där får man jättefin förståelse för vilken fas BARNET går igenom och hur man jobbar FÖREBYGGANDE.

Du skall visa för barnet hur man gör i världen. Jag tycker inte att "hota" är något bra. Att gå hem kan däremot bli en konsekvens av att man inte uppför sig som folk :wink: men då skall det genomföras sakligt och inte som ett straff.

Mitt heta tips är att läsa kapitlet i barnaboken. ( om man inte vill köpa så finns den att låna på bibblan säkert) återkom sen så fortsätter vi bolla. Kolla även under "favoriter" så hittar du många trådar om trotsåldern.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Vild 4 åring

Inlägg av miniz »

Hej och välkommen hit säger jag med!

Som videunge skrev är barnaboken det bästa medlet mot det mesta.

:arrow: Tänk pà att du är hans vägvisare och ledare. Du ska visa hur det fugerar här i världen.
Nyckelorden leda, visa, lära och hjälpa kan du stödja dig till resten av ditt föräldrarskap.

:arrow: Innan ni gàr pà besök nästa gàng kan ni ta en gjenomgàng hemma hur man uppför sig borta. Ett snack, en dramatisering och genomgàng av vad konsekvensen blir om det inte funkar.

Jag har bärt hem en skrikande 4 àring fràn lekparken för att han spottade pà sina kompisar. Efter vi pratat om hur man inte spottar pà sina kompisar och om man spottar kan man inte vara med sina kompisar. Gàngen efter var det inget spottande.

Man màste stà för det man säger. Tomma hot hit och dit betyder inget, har man sagt att om man härjar vilding fàr man gà hem fràn kalaset, ja dà fàr man gà hem fràn kalaset. Efter en varning sà klart, de smà liven màste ju fà en chans. :wink:

:arrow: När min 4,5 àring blir för vild har han ofta för lite social delaktighet. Jag har inte riktigt hittat hans plats i hemarbetet ännu. Det blir sà enkelt när man har tvà stora som gör allt sà lätt och rätt. Men när jag tar mig i kragen och tar han med i arbetet, dà blir han sà mycket lugnare. Social delaktighet är magiskt! Sära gurka, tvätta sallad, fixa med kläder, vattna, hämta posten, duka, listan âr làng. En fyraàring kan ju sà mycket, det är bara att ta med honom i arbetet, pà riktigt!

Skriv gärna dina funderingar kring detta sà kan vi bolla vidare.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Ki1atch
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 31 jul 2012, 23:18

Re: Vild 4 åring

Inlägg av Ki1atch »

Hej
Tack för er svar. Japp jag har barnboken hemma och går igenom kapitel för kapitel. Helt underbar!!!!
Har försökt att berätta vad som kommer att hända ifall man gör si och så under besök och så, men som sagt så är det jätte svårt att fullfölja konsekvenserna då man själv vill vara social och kunna delta på kalasen/prata med andra föräldrar. Känns i dagsläget att jag inte kan slappna av ett ögonblick då jag är rädd att han ska klättra på saker, sparka en boll mot huset så en ruta skulle gå sönder etc....detta vilket han aldrig skulle göra om vi är själva hemma!!! Dock så fort det kommer någon så är det precis som om man trycker på en knapp och så drar han igång. :twisted: :twisted:

Idag hade vi besök av grannbarnet och alla tre skulle bada i poolen. Min pojk skulle ju så klart skvätta på det andra barnet eller hoppa och nästa fälla det andra barnet. Varnade honom några gånger (var säkert 5 ggr för många) men till sist fick jag lyfta honom ur badet och berätta att så gör men inte och att grannbarnet inte tycker om det och blir ledsen. Han nickade lite lojt och gick bort och lekte med annat.
Senare samma dag så kom min bror själv och hälsade på. Från att suttit trött och vilat sig så tryckte sonen på den inre knappen och kom i hög varv igen #-o
Han sprang runt och gjorde saker som han vet att man inte får göra. Klättra på saker, kasta saker, slänger upp dörren i väggen så det nästan går hål i väggen och sätta sig på ryggstödet på soffan och hoppar. Helt tokig! Fick säga till honom igen att så här beter vi oss inte när vi får besök och bad honom sätta sig och titta vidare på filmen och han tittade på.....detta är inget som jag vill behöva göra, men det är det enda sätta att kunna sitta ner och prata med personerna som kommer på besök.

Hur ska vi göra!!!
Är jätte jobbigt och vi drar oss för att bjuda hem folk pga beter sig som en tok!
//Tina [-o< [-o<
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Vild 4 åring

Inlägg av Alma »

Jag känner igen mig, har också en son som kan bli och i perioder är en vildbasing när vi kommer i vissa situationer och med vissa människor.

Du har fått bra råd, här är några komplement.

Att förbereda lite innan och diskutera efteråt är en del. Min erfarenhet är att dessa snack blir mer intressanta och lättare att ta till sig för min son om de någon gång också frigörs helt från värderingar och starkt inriktas på vad han kände, gjorde mm.

T ex istället för att "du kan inte så, man gör inte så, märkte du inte att..." så frågar jag efteråt:

Hur var det att träffa xx?
Vad gjorde ni?
Vad gjorde du?
Vad hände då?
Vad var roligast?
Vad var inte roligt?

Då berättar han ofta så småningom om något som han tyckte var problematiskt själv. Och så kan vi komma till hur han och vi kan göra nästa gång. I dessa samtal brukar jag acceptera vad han än säger nästan, dvs om han säger att planeten mars lyste för starkt in i ögonen så han var tvungen att välta bordet så säger jag "jaha, men varför frågade du mig inte om solglasögon då?" Och efter en stund, när jag visat att jag är beredd att lyssna på honom utan förmaningar, så kan han komma till annat än fantasihistorier som är mer verklighetsbaserade.

Vid några tillfällen har jag ritat upp det hela. Då har jag tagit kommandot och berättat. Enkla och ganska få serierutor med streckgubbar och någon detalj. Så här ungefär:

Ruta 1: Xxx och xx och xx ses, vi ska äta det som de lagat.
Ruta 2: Alla sätter sig vid bordet och är glada. Här är du och där är xx...
Ruta 3: Här slänger du mat i skallen på Xxx.
Ruta 4: Xxx blir ledsen, hennes mamma hjälper henne, jag blir ledsen och arg.
Ruta 5: Xxx torkas av, du säger förlåt.
Ruta 6: Vi äter tillsammans igen.

Sedan frågar jag om ruta 4: Här är Xxx ledsen, vad är du?
(Sonen säger oftast "jag är glad", antingen för att retas men jag tar bara emot med pokermin och "jaha du är glad".) Sedan efter en stund berättar han själv ofta saker som jag inte märkt. Han kan säga att något i maten var äcklig, att han inte fick plats, att något störde honom osv.

I slutet brukar jag torrt konstatera att vid en måltid kan han göra alla glada, eller alla arga och ledsna. Som ett torrt konstaterande, utan förmaningar.

Det går hem mer än man tror. Kanske inte förändrar beteendet direkt men gör det enklare att tala om, både inför nästa gång och efter den.

Jag har också under långa tider inte kunnat slappna av... Att kunna ha något socialt liv med de anddra? Tja, kanske i en minut då och då...

I de värsta perioderna har jag punktmarkerat sonen. Kanske inte "bara" om en fönsterruta skulle kunna gå sönder (då skulle jag ha fått punktmarkera alldeles för mycket! :) ) men då jag ser att andra barn eller sonen själv kan komma till skada. Ibland får man ta av sig "visa- och lära-hatten" när det helt enkelt inte funkar, och sätta på sig stor "HJÄLPA-mantel". I alla fall har det varit mitt ledord ibland, jag måste ibland helt enkelt hjälpa min son att klara att vara i närheten av andra utan att skada dem. Genom att vara extremt fysiskt närvarande och nära. Ungefär som jag hjälpte honom att äta en gång innan han kunde, och som jag bar innan han kunde gå och klädde på honom innan han kunde själv...

En annan sak när man har möjligheten att få bättre kontakt och kan visa "så här kan du göra", "så här gör man", är att göra det utan publik. Jag märker att när jag gör det så att andra hör har jag sämre tillgång till sonens uppmärksamhet - han lyssnar då också i medvetenhet om att andra lyssnar. Inte så konstigt - vem vill få tillsägelse om att man inte gör si men så inför publik...

Prova att odramatiskt ta honom åt sidan, och avsluta snacket med att nästa gång ger du honom ett tecken som ser ut så här (handrörelse eller något) och som betyder att ni tillsammans går ut ur rummet. Ett tecken som bara han och du vet vad det betyder.

Och ha hopp. Ingen människa vill agera asocialt, det gäller bara för var och en att hitta sitt eget sätt att kunna bli bekväm i olika sammanhang och kunna vara social...

Efter att med tre personer som vi ganska ofta träffade ha punktmarkerat sonen i över ett år (suck!) sade det plötsligt plopp. Plötsligt en dag inga knuffningar. Inga vildspringanden så att andra gjorde sig illa. Inga matkastningar eller spottningar elelr slänganden av farliga saker, och inga bett. Plötsligt gav sonen presenter. Frågade om den andra tyckte det var en bra ide med det ena och andra. Sträckte ut en hand för att hjälpa...

Jag trodde inte mina ögon först, men hade vett att backa i alla fall.

Härda ut. Hjälp där han måste ha hjälp, stå vid och på hans sida och led, visa, lär. I all oändlighet. En dag är det "plopp"!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Vild 4 åring

Inlägg av chokladkaninen »

Alma skrev: Efter att med tre personer som vi ganska ofta träffade ha punktmarkerat sonen i över ett år (suck!) sade det plötsligt plopp. Plötsligt en dag inga knuffningar. Inga vildspringanden så att andra gjorde sig illa. Inga matkastningar eller spottningar elelr slänganden av farliga saker, och inga bett. Plötsligt gav sonen presenter. Frågade om den andra tyckte det var en bra ide med det ena och andra. Sträckte ut en hand för att hjälpa...

Jag trodde inte mina ögon först, men hade vett att backa i alla fall.
Han kanske bara blev fem år, helt plötsligt? :lol: :lol: :lol: :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Ki1atch
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 31 jul 2012, 23:18

Re: Vild 4 åring

Inlägg av Ki1atch »

Åååå tack så mycket för ideerna kring att hantera de olika situationerna som kan uppstå. Ska prova mig fram och utsättta honom och mig för lite olika "arrangerade" tillställningar då jag vet själv att jag kan full följa "kraven" hela vägen ut!! :P

Och så håller jag tummarna att det magiska ploppet ska komma. bara 9 månader till 5 år :lol: :lol: :lol:

Kom gärna med flera fiffiga exempel så ska jag testa!!

Tack igen!!
:)
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Vild 4 åring

Inlägg av Alma »

:D chokladkaninen, ja... Plötsligt en dag blir de fem år, och man undrar om allt det man kämpade med under den svårare perioden egentligen hade något värde... Det egna utvecklingsdrivet hos barn verkar vara så oerhört starkt och jag tror ibland inte vi kan påverka mer än att följa, stötta och se till att barnet får en tillit till att det klarar/kommer att klara den här världen bra...

Det är som att i vissa perioder springer man omkring som en tätting och busar med sin omgivning. Sedan en dag, antagligen helt utan föräldrarnas påverkan, kommer det en period för samarbete med omgivningen...

Någonstans påverkas man ju naturligtvis av hur föräldrarna hanterar perioderna, men de måste liksom gås igenom och verkar inte kunna brytas utifrån. Jag får allt större tillit till att det bara är så, att det är bra och nödvändigt, och att rollen att stå vid och bakom sonen är den viktigaste. I övrigt att själv agera som man tycker att barnen ska agera. (Svårt!)

Jag ser att andra föräldrar klarar att bryta igenom på ett annat sätt, som att t ex låta konsekvenser verka. Mer sällan jag lyckas med det även de gånger när jag tycker vi är solklara. Om det lyckas påverka så att ena beteendet stoppas, så börjar istället något annat. Om det är en period för bråk med omgivningen alltså...

Däremot är det fantastiskt att se hur barn lyckas snappa upp de goda beteendena som man lyckats hålla sig till. Att sonen i sociala perioder härmar och utvecklar goda sociala beteenden. Han härmar också våra mindre goda sidor, men inte i så stor utsträckning tycker jag - han hittar på egna... :wink:

De fiffigaste exemplen Ki1atch, tror jag är i stort sett de du redan fått:

:arrow: Läs Barnaboken och/eller annan litteratur om människans/barns utveckling. Särskilt Barnaboken tycker jag har ett härligt tillitsfullt förhållande till trots och annat.

:arrow: Välj tillfällen för att lära konsekvens när du kan genomföra det väl. För min del tror jag inte att detta är det viktigaste att satsa på men viktigt är att satsa rätt och inte lova och hota lite hit och dit.

:arrow: Förbered genom samtal som fungerar mellan er, innan träfftillfällen. Det funkar sällan att endast tala om vad man själv tycker gäller och ska gälla. Man måste lyssna också. En 4,5-åring kan hjälpas att berätta hur han vill ha det under träffen också och han kan växa genom att få ansvar (fast inte i för stora lass).

:arrow: Social delaktighet, kanske också inför träffarna. Packa det man ska ha med sig, förbereda matsäck eller presenter, laga ev mat osv. Och så rejäla uppgifter i vardagen, som han lärs sköta själv och som gör att det märks om han inte utför dem.

:arrow: Fundera på att dra ned lite på dina sociala ambitioner under en tid nu när sonen behöver dig lite mer under träffar med andra. (Det varar inte för evigt.) Hitta samtalsformer och hemliga tecken för er när det ballar ur vid sociala tillfällen. Hitta sätt att snacka om det efteråt.

:arrow: Missa inte tillfällen att berätta när han gör bra insatser för omvärlden och med andra - när han gör det alltså.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"