sängvätning 7 år

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Nannapanna
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 12:34

sängvätning 7 år

Inlägg av Nannapanna »

Har sökt här men hittar inga trådar som stämmer in riktigt... En kompis 7 år, har aldrig varit torr på natten :shock: . Inte en enda gång alltså... Oavsett begränsning av vätskeintag eller om hon tas upp o kissar på kvällen. Hon har varit dagtorr sedan ca 3 års ålder. Har nu fått Minirin i ca 1½ mån. men ingen större skillnad. Lite skillnad är det, men det är fortfarande minst en kissning i blöjan på morgonen. Ja blöjan. De har haft utan såklart men "alla" håller verkligen på att gå under av att byta sängkläder och tvätta sig varje natt. Har hört att om de kissar ganska ofta på dagen kan det hjälpa på natten? Tror inte de "schemalagt" det på så sätt. Har någon något tips om vad som kan felas? En teori är att hon sover väldigt tungt om nätterna, men det ska väl inte ha sån stor betydelse.
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: sängvätning 7 år

Inlägg av Alma »

Hej Marina,
Jag kan egentligen inget om detta men har haft vänner med barn som varit "sängvätare" upp till 9-årsåldern. Alla växte ifrån det.

Det är ganska vanligt, bara allergier är vanligare, och kan ha många orsaker. Det finns en massa myter om det, och flera av dem handlar om att det är fel på föräldrarna eller att barnen har psykiska åkommor. I de flesta fall är det inte så. Andra myter är att man inte ska ge barnen att dricka efter middagen, det rådet är inte heller bra att följa.

Jag skulle själv vara mycket återhållsam eller inte alls medicinera, utan försöka lösa det hela mekaniskt. Nu ser jag att det finns fler blöjsorter i underbyxformat mm för större barn än det fanns förr.

Jag slog upp lite och fann dessa länkar som kanske kan hjälpa.
http://www.torrnatt.nu/
http://www.drynites.se/omsengev%C3%A6dning.aspx
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: sängvätning 7 år

Inlägg av Språttan »

Hej!
Jag har skrivit en tråd om detta: "6-åring med läckande blöja och mardrömmar heter den (eller tvärtom; mardrömmar först). Jag lyckas inte länka men om du använder sök-funktionen så hittar du den!

Jag vill bara tala om att min son läckte varje natt - utan undantag, och det var stora mängder. Oavsett om han hade blöja eller inte.

Jag gjorde några olika saker som jag beskriver i tråden och efter kanske tre läckage på en 2-veckorsperiod har han inte haft något läckage alls och det är 1,5 år sedan nu! Idag gör jag inget särskilt alls (ex. masserar under foten) utan det är som den mest naturliga sak i världen att det fungerar (för honom). Jag har inte ens alltid skydd i sängen...

Så det finns hopp! Läs gärna tråden och fråga om du undrar över något! Jag är ledsen att jag inte är så insatt i tekniken men du hittar det nog.

Kram,
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: sängvätning 7 år

Inlägg av Alma »

Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Nannapanna
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 12:34

Re: sängvätning 7 år

Inlägg av Nannapanna »

Tack så mkt för svar! De tog bort blöjan igen, för att prova på nytt.
Såhär var en av följande nätter: Ingen vätska efter kl 18. Kissade kl 20.30, kissade 21.00. Togs upp av mamman och kissade kl 00. Då hade det redan hänt stor olycka i sängen... Kom in til lföräldrarna kl 8 på morgonen, hade då igen kissat i sin säng. Somnade om hos föräldrarna till 09.00, återigen stor pöl i sängen :shock: .
Vart kommer all vätska från!??
De gav upp ganska snabbt igen, de fick tvätta ihjäl sig och barnet ffa fick väldigt störd sömn.
Är det bara att "ge upp" och fortsätta ha blöja, tills det förhoppningsvis växer bort? Jag vet att läkarkontakten ska återupptas nu efter semestrarna så det blir väl vidare utredning antar jag.
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
fruPuffen
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 30 maj 2005, 21:38

Re: sängvätning 7 år

Inlägg av fruPuffen »

Hej!
Vår son är 7 år och har problem med sängvätning i princip varje natt. Vi har varit hos läkare och började med kisschema dagtid, men det hjälpte inte nämvärt.

Nu har vi larm sedan en vecka tillbaka. I natt var första natten han vaknade själv av det \:D/ tidigare har jag fått väcka honom när larmet går eftersom han sover mycket djupt.

Förklaringen enligt läkarna att barn kissar så mycket nattetid är att de inte utvecklat det hormon som gör att urinen blir mer koncentrerad på natten. Så det är inget "psykiskt" eller "uppfostransfel" som sagt utan det är helt enkelt en liten omognad på detta område.

Så att ha blöja och vänta och se är inget fel så länge barnet är bekväm med det tycker jag.

Vi testar larmet nu för att vår son själv ville och se om det ger resultat. Men sen är det är nog viktigt att man inte gör en "så stor grej" av det och absolut inte lägger någon skuld på vare sig barn eller föräldrar. Vi har sagt till vår son att det är jättevanligt, många barn kissar i sängen och alla växer ifrån det förr eller senare.
Mamma till A -05 och V -07
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"