Bort med blöjan - lillkillen 3 år

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Bort med blöjan - lillkillen 3 år

Inlägg av MamMalin »

Hej goa forumet!
Nu har vi pratat kiss, bajs, toalett o hur skönt det kommer att bli (för honom) utan blöja i framtiden med lillkillen (3 år) i flera månader. På nåt sätt hoppats på att han ska ta initiativ (enligt renlighetsdriften)...utan att något hänt. Jo förresten, varje kväll efter badet kissar han på toaletten (barnsits), på rutin. Han kan kissa på toaletten, men säger aldrig någonsin till innan han kissar o bajsar i blöjan.

Nu börjar vi få kalla fötter (enligt BB ska blöjan bort senast 3-årsdagen), o känner att vi måste göra något. Vad? Läste en inspirerande tråd här, bara bestämma en dag - STORA KALSONGDAGEN, o bara skippa blöja? Rädd att han är lite "för stor" o det blir STORA PROTESTDAGEN :wink: Vad har ni för fina råd att ge?

Kram Malin
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bort med blöjan - lillkillen 3 år

Inlägg av Sarisparis »

Hej MamMalin :D

Varmt välkommen in i potträningsvärlden :lol:

Med mina bâda stora sâ har vi haft en övergângsperiod pâ nâgra veckor med MÂNGA olyckor, jag tror att det är nâgot man fâr räkna med. I och med att eran kille redan kissar i toan sâ vet han ju vad det handlar om, där ligger ni bra till :thumbsup:

Rent konkret sâ har vi en dag ryckt blöjan och satt pâ kalsonger. Sen har det kommit kiss i kalsongerna och dâ har vi konstaterat att det är ju till toaletten/pottan kissat ska och snabbt förflyttat oss dit. (Golvmoppen kan med fördel stâ framme över dagen :wink: )

Man fâr rusta sig själv med TÂLAMOD och gott humör, aldrig nâgonsin visa sig irriterad eller arg utan bara lugnt konstatera att kissat nu hamnade pâ fel ställe. Humor är aldrig fel, man kan ju tilllsammans fundera pâ hur kisset tänker som inte sa till innan att det ville till toaletten :roll: :lol: Och lâta honom torka bort kisset (det gâr ju att hjälpa till lite pâ slutet om man vill :wink: ).

Med vâr Mellanbror har vi nu varit blöjfria i nâgon mânad. Dagarna innan jag ryckte blöjan (han hade börjat prata om kiss och bajs pâ ett mer medvetet sätt), sâ försökte jag hâlla koll pâ hans kissrutiner och lade märke till att han oftast kissade direkt pâ morgonen, en gâng innan lunch, efter lunch och nâgon gâng under eftermiddagen. Pâ sâ vis kunde jag ligga ett steg före mentalt och vara beredd när det var pâ gâng. I början lät jag honom meddela mig när nâgot hade hänt, sâ att han skulle känna själv och bli medveten om detta nya. Nâgra dagar senare, när han börjat vänja sig vid pottan, sâ kunde jag undra lite diskret hur det var med kisset, alternativt erbjuda nâgot att dricka (säkert kort för att kisset ska komma snabbt) när jag sâg att det var pâ gâng (han har som vana att ta pâ snoppen när det börjar bli dags). Användbart särskilt om man vill klara av kissandet innan man ska ut pâ promenad t ex. 8)
Pottan hängde för övrigt med max tvâ veckor, sen var det bara toaletten som gäller. Som pappa och storebror. :lol:

Jag gillar idén om stora kalsongdagen, om man driver det helhjärtat själv. Hos oss har vi inte gjort nâgon särskild grej av det utan bara konstaterat att det ju är mycket skönare (och snyggare 8) ) med kallingar än med den stora obekväma bebisblöjan. :lol:

Och nu är det ju sommar, har ni trädgârd behöver det ju inte bli sâ väldigt mycket moppande. :P

Enjoy the ride 8)

:heart:
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Re: Bort med blöjan - lillkillen 3 år

Inlägg av MamMalin »

Tackar för bra svar! Vi laddar på...köpt kalsonger o pratar med lillkillen om den stora treårsdagen då han blir så stor o inte behöver blöjor längre! (Hänger på hans prat om att bli stor, det köpte han direkt) Trädgård har vi o vid näckarväder kissas det glatt i det fria. Känner mig osäker inför att rycka nattblöjan. Han kissar direkt när han vaknar till (innan väckning). Han vaknar lätt på morgonen men är nöjd o somnar om. Vill ju inte förstöra hans 12h-nätter o sköna mornar. Är det att ge fel signaler att behålla nattblöjan?

Funderar på bilåkning också (vi bor avsides så det behövs sitta i bil)...lite svårt med kiss i bilstolen...några tips där?

Lilltjejen på ett o ett halvt hänger på toa o kiss-pratet o ska nu också sitta på toa ( inga droppar ännu) men det känns rätt att hänga på hennes toa-nyfikenhet...eller?
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Bort med blöjan - lillkillen 3 år

Inlägg av videunge »

Hej

Tycker inte alls att du måste ta bort nattblöjan samtidigt som den på dagen. PÅ natten tycker jag att man skall vänta tills i alla fall en vecka torra nätter gått. Sen kan man ta bort nattblöjan. Det har mer hormoner att göra när natttorrheten kommer och det kommer så småningom. :wink:

Vad gäller bilen så får man nog känna efter lite. vi gjorde så att det var utan blöja so gällde. utom när vi åkte långt. då tog vi på blöjan med attityd av självklarhet eftersom liten somnade i bilen. på samma saätt hade vi blöja vid middagsssov i början. men vår lilla slutade med dagblöja när hon var under 2 år. men kanske ta en bit plastad frotte och klippa till? och ha som skydd till bilstolen?

Kram och lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Re: Bort med blöjan - lillkillen 3 år

Inlägg av MamMalin »

Då är vi igång med kalsonger! Kalsonger gillade han direkt, skönt o snyggt bara! Kissar på sig gör han, utan att vi märker något, rätt som det är är det genomkissat utan att han är det minsta bekymrad. Trodde att blöta kalsonger skulle vara obekvämt o att han skulle reagera på det. Är det en medvetenhet som kommer eller kan vi göra något?
Bra med tvättmaskin, :wink: kram!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Re: Bort med blöjan - lillkillen 3 år

Inlägg av MamMalin »

Nu har lillkillen varit utan blöja i 7v och är en mycket stolt toalettbajsare!

Mycket har gått jättebra. Efter kiss i sängen första natten var han natt-torr i en vecka och vi trodde allt var lugnt. Men sen blev det en vecka nattkiss - han sover tungt och vaknar när han kissat ner sängen någon gång mellan kl 2 och 6. Så har det fortsatt med en torr vecka och en kissig vecka om vartannat. Tyvärr har jag och lillkillen inte sovit så här dåligt sen innan SHN-kuren! Tips på hur vi får rätsida på nattbestyren önskas!

Tack på förhand :heart:
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Bort med blöjan - lillkillen 3 år

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Malin! :D

Eftersom han inte kissar i sängen varje natt skulle jag inte dra för stora växlar på detta. Även min lillkille - som dock har varit fullständigt nattorr i långa perioder - har just nu, sedan ca två månader tillbaka, en period då han kissar i sängen kanske en gång i veckan. #-o Jag är inte riktigt klar över varför men är inne på lite samma linje som du, att det har att göra med hur tungt han sover. Min pojke vaknar sällan av att han kissar på sig, utan sängen är helt enkelt blöt när han vaknar. Jag lutar åt att han helt enkelt de flesta morgnar vaknar till när det börjar röra sig i huset på morgonen och då kan hålla sig, alternativt gå upp och kissa, men en del morgnar sover han så att han istället börjar drömma vid samma tid, och då kissar i sängen.

Min grundtanke är att det kan ta tid för kropp och knopp att lära sig skilja på signalerna, och att man kanske får bjuda på lite tid till det. Om du märker att det här fortsätter länge utan någon förbättring kanske du ska fundera på att ta tillbaka nattblöjan, men annars tänker jag att i trotsåldern är det här med kroppskontroll rätt trixigt, och dagar när världen svajar kan även kisseriet göra det. Plus att man kan bli extra trött och sova djupare om tillvaron härjar med en en del dagar... :wink:

Så här skrev jag till Hannah häromdagen:
chokladkaninen skrev: :idea: Sluta med välling om ni inte redan har gjort det. Behövs nån form av nattslurk (det gör det inte hos oss då vi äter middag sent) så håll den i fast form istället: macka/banan/en näve nötter etc. Våra barn har - nu - vattenglas vid sängen om de blir törstiga, men jag har varit ganska tveksam till att införa det, både för att jag inte vill att de ska hinka vatten precis innan de somnar och för att jag inte vill att de ska välta ut glasen (samt ev ha sönder dem) i sina sängar och på parkettgolvet... :roll: Så länge hade vi istället en vattendrickarrutin i samband med kvällskisset och tandborstningen.
:idea: Nån gång ibland dröms det mardrömmar här - vi har lärt barnen att det är kroppens sätt att väcka dem för att den vill kissa. Dels är det antagligen sant, åtminstone delvis, för de kissar undantagslöst efter att ha vaknat av en mardröm, och dels är det användbart både för att de får något slags "förklaring" till den läskiga drömmen, och dels för att själva proceduren att gå upp och kissa gör att tankarna skiftar så att de inte är rädda längre. Vi började med detta efter att ha försökt ramsa uppvak när Storasyster hade en sömnfnurra i samband med blöjborttagning och trotsintåg - då somnade hon visserligen om, men vaknade igen efter 20 minuter... för hon var ju kissnödig! #-o

(Parentes: detta händer inte särskilt ofta, och sist var för ett par veckor sedan då Lillebor, snart 4 år, vaknade och grät förtvivlat: det framgick efter ett tag att han hade drömt att något hemskt hade hänt med hans skor. Nåväl, han fick kissa och somnade sedan om och sov fint resten av natten, men på morgonen när vi skulle gå till dagis kunde jag inte hitta ...vadå? Hans skor, förstås! Det visade sig att han hade glömt den hos grannen eftermiddagen innan då han hade varit där och lekt. Vårt undermedvetna är ett spännande ställe! :lol: :thumbsup:)

:idea: Om det är ljust ute, alltså tidig morgon, går ev kissnödigt barn upp och kissar själv och går sedan och lägger sig igen. Det här händer ännu mer sällan, och vi har inte gjort nåt särskilt för att förtjäna det - jag tänker mig att det kanske ger sig självt för det lilla barn som ju rutinerat sköter sina toalettbehov själv på dagtid. Om ingen annan är vaken är det ju bevisligen fortfarande natt, trots att det börjar bli ljust ute, och då går man och lägger sig en stund till.
:idea: Glöm inte att dubbelbädda sängen (med dubbla lager lakan och plast samt nåt uppsugande material emellan), ifall det skulle hända några olyckor i början.
Kanske vill ni också ta upp honom och sätta honom på toaletten innan ni går och lägger er så att han får ett extra kiss-tillfälle nu i början?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"