Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Samtalsforum med barnen i fokus
fruPuffen
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 30 maj 2005, 21:38

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av fruPuffen »

En liten dagsrapport bara. Dagen har gått i lekens tecken och jag börjar få mer och mer grepp om dagarna känner jag; hur jag ska lägga upp dagen för att barnen ska må så bra som möjligt. Det är verkligen toppenskönt och en förmån att få vara med sina barn hela dagarna och i hela 6 veckor till (jag är lärare så jag har ett långt sommarlov).

Idag har barnen lekt sagolikt bra. Ensamlek en timme på förmiddagen och sen har de lekt tillsammans. Jag känner hur lugnet sänker sig, vi har bara varit hemma idag med, idag sken dessutom solen :). Inga krav och aktiviteter, bara lek och lite social delaktighet när humöret är som bäst (trädgårdsarbete och diskmaskin).

Idag fixade vi dessutom städningen \:D/ .
Jag frågade Albin när vi åt middag om han hade några förslag på hur vi kunde göra städningen roligare. Han kom då fram till att vi kunde leka att legogubbarna skulle räddas från lavan och bli upphämtade av rymdskeppet (legolådan). Då blev det plötsligt jätteskoj att städa :D. Och massor med beröm :thumbsup: Vi genomförde dessutom städningen direkt efter middagen för att sedan ägna oss åt MYS (Bolibompa och Bad) och slippa städa när man är som tröttast.

Och boken "explosiva barn" är beställd :).

Tack snälla ni för all inspiration och kloka ord och ventilering som jag får här på forumet! Känner mig verkligen laddad nu inför sommaren och besöket hos BUP i morgon. Håll nu tummarna för oss och ett givande besök!
Mamma till A -05 och V -07
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av Alma »

Jag håller tummarna, fast jag vet att ni kommer göra det det bästa! Om det passar dig, rapportera gärna...

Glädjande rapporter du ger här, jag läser med brinnande intresse.

Himla bra boktips dessutom, jag ska beställa båda böckerna jag med. Tack allihop!

(Jag är borta några dagar utan dator men läser igen i mitten av nästa vecka.)
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av inger »

Beträffande mjölkprodukterna.
Jag har hört att feta mjölkprodukter är bättre och att en del barn som är känsliga ändå kan tåla rent smör och grädde.

Men passa på nu på sommaren att prova en tre veckors period utan mjölkpridukter också. Köp hem ekoligisk havremjölk eller rismjölk i stället. Ha ekologiskt kokosfett att steka i och ha ghee i stället för smör på mackan(ghee är smör som man tagit bort mjölkproteinet i). På tre veckor bör ni märka om det blir någon skillnad. Och ge recepten i Kärnfrisk familj en chans men gör dem personliga så att de blir era. Personligen kopierar jag aldrig andras recept rakt av.

Annars låter det ju som ni redan nått mer harmoni. Strålande jobbat. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
fruPuffen
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 30 maj 2005, 21:38

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av fruPuffen »

Hejsan igen!

Nu har vi varit hos BUP :). Det kändes jättebra, de var inriktade på utredning direkt eftersom de fått en mycket tydlig remiss från skolläkaren. Denna gången pratade de med A och ställde frågor om vad han åt, hur mycket han rör sig, vad han gillar att göra på fritiden, vad han tycker är svårt i skolan m.m. Han var JÄTTEDUKTIG och svarade så bra och utförligt på alla frågor. Jag hade förberett noga innan så han var positiv när han kom dit och personerna han träffade ingav mycket gott förtroende. Han sprallade loss och tokade sig lite också så det fick se hur han blir av att sitta stilla länge :D... Han fick lite "pillsaker" att hålla på med och när de frågade om hans dinosaurieintresse så sken han upp och började rabbla en massa invecklade fakta. Så jag tror de fick en bra bild av honom. Nästa tid är dock inte förrän i augusti och då ska bara vi föräldrar dit. Så det är väl inte förrän efter det som vi kan få ngn ev. diagnos. Nu ska jag skicka in papper med kryssalternativ om hur han beter sig i olika situationer. Men det känns som att vi är på rätt väg! Nu ska jag också rapportera in till skolan så de vet hur långt vi har kommit.

Inger: Intressant det där med feta mjölkprodukter... Vi äter ju rätt "fett" här hemma eftersom jag (och maken) äter just LCHF. Grädde, riktigt smör, turkisk yoghurt och standardmjölk är det som vi äter i mjölkproduktsväg. Så det kanske inte gör så mycket om han får i sig mjölkprodukter i bland då... Och fett behövs ju till hjärnan så det känns ju logiskt att det skulle kunna vara så. Vi har provat tagit bort mjölk och gluten (o socker) för A sedan påsk i år men jag känner mig mycket skeptisk mot skolmatens alternativ och andra special glutenfria produkter som man kan köpa färdiga med massor av tillsatser. Vi har inte heller märkt någon skillnad på honom trots att vi har hållit på i snart 2 månader. Men om han får en massa tillsatser så kanske det är dom som ställer till det...? Det mjölkfria margarinet känns inte heller bra... Ghee ska jag definitivt kolla upp! Nej nu ska jag tänka mer ekologiskt och tillsatsfritt även för hans del (vi äter ju så och mår toppenbra) så kanske det inte är hela världen om han får i sig en och annan fet mjölkprodukt... Han har aldrig visat några tendenser till att inte tåla mjölk med magproblem o.s.v.
Vad har din son ätit för kost i skolan, Inger?
Mamma till A -05 och V -07
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av Alma »

SÅ BRA att ni alla fick förtroende för BUP vid första mötet!!! Bra jobbat! :D

För att de ska kunna ställa någon diagnos krävs det nog lite fler möten, men det är bra för er att ha utredning på gång och kunna visa skolan så att de är lite förlåtande på en gång om han hoppar i stolen och inte orkar lyssna på allt som sägs.

Oavsett diagnos eller särskilda behov eller speciell eller alltihop så är det bra att skolan ser att ni och BUP vet och tar på allvar att han kan ha svårt att sitta still och lite annat. Och att de är förstående och förbereder för att tänka i hjälp-termer.

Ha en skön och kravfri sommar!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag vill bara inflika att den studie som gjordes på GF/CF kost för AS visade sig att man såg inga resultat förrän så sent som 8 mån in i detta och man mätte fram till 24 mån. Så här krävs i så fall mera exakt exkludering och i längre tid än så här.

jag känner en mamma som ser liiiite skillnad på sitt barn efter 2 mån. Men väntar sig mer med tiden.

Så vad det gäller kost bör man tänka lite längre tid tror jag.

Sen ersätter man ju mjölk med fördel för kokos mjölk och kokos fett. Inga tillsattser.

jag äter också LCHF men ingen mjölk. lagom grädde, mycket cocos som visat sig fördröja och även bota alzheimers. Så ge massa kokosfett är mitt förslag. 1-2 msk/dag. Det kallar jag i alla fall fett för hjärnan. Högkvalitativt sådant. :D

Lycka till med BUP, härligt ni fick sådan fin kontakt. =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fruPuffen
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 30 maj 2005, 21:38

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av fruPuffen »

Alma: Ja vi får vara beredda på att det tar lite tid med diagnosen, men det känns som en bra början. Ja det är ju det som du skriver som är den främsta vinningen med diagnos, att man får en ökad förståelse och människor blir mer benägna att hjälpa istället för att sucka och skälla.

Tors mamma: Oj såå länge... Vi fick höra tre veckor. Ja då kanske vi har gett upp lite tidigt då :D. Men tanken är att vi ska fortsätta, men jag får bli bättre på att hitta bra recept.
Mamma till A -05 och V -07
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av TorsMamma »

Thai och wok rekommenderas. :P

Funkar ju även för LCHF och lite kokosfett till dig är ju bara nyttigt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av inger »

Min son äter eländeskost i skolan. Funderar faktiskt på att sätta in mjölkprodukter där, nu när han dessutom vill gå på fritids. Barn med speciella behov erbjuds fritids hela skoltiden ut och han har klarar sig bra själv hemma men vill själv gå på fritids nu.
Det är som du säger fullt av tillsatser i ex mjölkfria margariner.

Men glutenfria skolluncher tror jag är rätt ok faktiskt majspasta istället för riktig pasta osv.

Men handen på hjärtat livsmedelsverkets rekommendationer om lättmargariner mm är inget som barn behöver. Inget barn får därför ooptimal mat i skolan.

Jag försöker lägga tonvikten på det vi äter hemma och at tmiddagen blir ett riktigt huvudmål.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
fruPuffen
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 30 maj 2005, 21:38

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av fruPuffen »

Hejsan!
Tänkte bara ge en liten rapport igen.
Det har hänt lite saker på det privata planet just nu, därav min frånvaro... Maken har nämligen fått jobb i en helt annan stad och vi planerar nu för flytt hela familjen. Maken kommer dock att börja bo där och veckopendla hem och eftersom jag måste söka nytt jobb och få in barnen i ny skola och förskola så tar vi flytten det vid jul. Så det har varit mycket i huvudet på sistone...

Men jag har i af nästa läst ut boken "Explosiva barn" som någon rekommenderade. En mycket bra bok som jag verkligen tar till mig (rekommenderas). Och visst, visst det blir verkligen lugnare när man "väljer sina strider" och visar medkänsla (lite som Annas "pakta") och tänker hjälpa istället för strida... Och det här med att för att träna ett barn i att vara flexibel, så måste jag som förälder själv också kunna uppvisa flexibilitet, det är mycket nyttigt... Så alla ni med barn som har problem med att vara flexibla och får utbrott, läs boken!

Så vi kör på med lugn, paktning, rutiner, medkänsla... Och njuter av att vara lediga tillsammans :).
Mamma till A -05 och V -07
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av Alma »

Härlig rapport, och OJ vad du hinner med... =D>

Jag ska också beställa och läsa boken, tack för knuppen fruPuffen (och andra). Hinner du med att läsa den mitt i flyttplaner, semestervanor och två barn så ska väl jag klara det också...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av Alma »

Tack för knuffen fruPuffen menar jag förstås!
Så kan det gå när man försöker vara ordvitsig....
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av Alma »

Ramlade över denna sida med en konkret rapport om näringstillskott för sitt barn som är värd att läsa.

http://www.peterularsson.se/alternativ-i-adhd-djungeln/

Hittade samtidigt intervjuer på youtube från brittiska forskare som i större studier lagt om maten för barn med ADHD-diagnos och interner (som ofta har eller bör ha diagnos). Fantastiska resultat när man skippade snabba kolhydrater och junk food, och övergick till vad jag fattade var grönsaker, frukt, ris, kalkon mm. Samt tillskott. I andra studier verkar man lägga tonvikt på vikten av fet fisk, frånvaro av gluten mm. Bara genom att skippa junk food, socker, vitt bröd, tillsatsmat och liknande och ersätta det med riktiga råvaror verkar man komma långt.

http://www.youtube.com/watch?v=cpw_BGMQ ... re=related
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av inger »

Jag vill bara berätta att vi märkt en förändring hemma sen vi ökat på fiskoljan ordentligt.
Vår son läser frivilligt böcker tex och vi märker en ökad koncentration.

En neutopedagog har tipsat mig om att det kan vara bra att ge olika fiskoljor då det blir en slags sensomotorisk stimulering.

Så vi ger två teskedar möllers tran.(Möllers tran innehåller a-vitamin så här ska man vara lite försiktig. Annars är det generellt sett inte farligt att ge mycket fiskolja)
Ett par matskedar eye
Vi ger två kapslar mor epa

Detta fördelar vi över en dag.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Snälla hjälp mig att hjälpa mina barn :(

Inlägg av Alma »

Inger, intressant!!!
Var hittar du dessa?

Jag hade apotekets fiskolja de första åren till sonen, men sedan hade han den goda smaken att rata den (smakar verkligen rå fisk).
Sedan dess har jag introducerat lax till det mesta, och i alla former. Men det är bara rå som godkänns, så det blir en hel del sushi...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"