10 månader klänga mot allt och alla

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

10 månader klänga mot allt och alla

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Vet inte om jag platsar in här på barnafostran, men kom inte på nåt bättre.
Har en liten tös på 10 mån (eller 8 enligt beräknad nedkomst). Hon har börjat ta sig upp och stå mot allt och tycker om att klättra - och då menar jag häva sig upp med armarna hängandes i en stång - klättra! :shock:
Värsta atlet-fasonerna här hemma alltså :)
Ibland får hon för sig att hon inte "kan" komma ner igen då hon väl står. Ibland visar jag hur man böjer knäna och för det mesta tröttnar hon på att gnöla och kan själv igen :)
Min fråga gäller klängighet.. Att bokstavligen ha sitt barn hängande i kjolsfållen är en smula hämmande mitt i sysslor, som att laga mat tex. Lyfter jag upp henne för att titta och vara med, vill hon ner igen, för att igen klättra upp mot mina ben.. Pallen bredvid är inte alls lockande :) gardinerna är bästa lianen :) Låter jag kanske lite gnällig nu, men har någon tips på att få en klättermus utmanad på tryggt vis?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: 10 månader klänga mot allt och alla

Inlägg av Alma »

Stark tjej, hon vill vara med dig och hjälpa till och hon är tidig i att vilja klara det fysiskt.

Mitt råd: Assistera henne så gott du kan. Ge henne uppgifter på säkert sätt, prisa henne för erbjudandet om hjälp.

Använd fantastin, det finns så många praktiska sätt att laga mat ihop. Antingen flyttar du ned till golvet och ni jobbar ihop, eller så hjälper du henne att flytta upp till bänken eller till gemensam pall-nivå.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"