Tandborst trassel

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Tandborst trassel

Inlägg av Tin »

Hej alla,
livet med en snart 2,5 åring rullar på, det mesta är under kontroll och vi njuter till fullo.

Men det finns en liten sak som vi inte får till - här har liten verkligen hittat mammas svaga punkt: tandborstning!
Det mega krånglas. Hon springer och gömmer sig, proppar händerna i munnen, krälar in i ett soffhörn - ja hela registret. Inte borta tänderna skriker hon. Det slutar alltid i gråt. Trist.

Så här har jag fastnat, vad är bäst? Pakta, vända på det, etc jag har inga ideér, hjälp, hur har ni gjort med tandborttrassel?

Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Tandborst trassel

Inlägg av videunge »

:arrow: Be om hjälp! HUr gör man? Kan HON borsta dina kanske? Vi har i perioder stått och gapat bägge två, lillan borstar mia och jag hennes :lol: :wink:

:arrow: Lite fånig teater, HUUUR var det nu man gjorde? Jag har borstat lite fint på kinden mm och tramsat för att få henne att påminna om att visst jag tänderna var det vi skulle borsta. :lol:

:arrow: En period körde vi ngn tramsig (jag inser att jag låter rätt barnslig :lol: :roll: ) tandborstarsång. typ " bosta tänderna när du är riktigt glad..."
när liten börjar räkna kan man räkna tänder...

Några tankar :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tandborst trassel

Inlägg av TorsMamma »

VI har gjort allt från tandborstsången, till tvångsborstning. När han märkte att det sker oavsett blev det lättare att sammarbeta. Så han får sina tänder borstade framför TVn numera. Det är vår kompromiss.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Tandborst trassel

Inlägg av Tin »

Jaaaaaa, tack. Så med andra ord, lite som man gör med all annan krångel, garv varför kom jag inte på det. :)
Åh vad skönt, nu sitter jag inte fast längre.
Jag börjar i morgon. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tandborst trassel

Inlägg av TorsMamma »

Du vet att TVn stängs dessutom av om man inte sammarbetar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Tandborst trassel

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Här sjunger vi Opera medans mamma borstar! Man får låta så mycket man vill :D !
Och på morgonen så ryker Barnkanalen om man inte borstar - själv dock. Kväll är föräldrar /morgon barn själva men Nogrannt.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Tandborst trassel

Inlägg av Stilla »

:D Och här har vi jagat otaliga knasiga djur med tandborsten! Ett tag hade lilla S en lång ramsa varje (varje!!) gång vi skulle borsta, nämligen vilka djur jag skulle borsta bort från munnen och vilka jag absolut skulle skona :lol:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Tandborst trassel

Inlägg av miniz »

Här har vi en (norsk) tandborstningssàng som vi har kört med i mààànga àr.

Om det krànglas brukar vi ibland komma pà att mamma ropar (högt) i munnen till karius och baktus att de ska bara akta sig för nu kommer den fula tandborsten och borstar bort dom och sedan när man spottar sà kan man faktiskt se dom, om man har tur!

Och medan det borstas säger man aaaa eller iiii, för dà kommer man sà bra till. :lol:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Tandborst trassel

Inlägg av Tin »

Underbart, ingen brist på ideér här inte.

Hittills har vi kört:
- en tandborstsång - lilla O stirrade på mig och sa tillslut, "mamma stopp, inte sjunga" med skeptisk röst och tågade iväg.
- lilla O fick pappas tandborste i handen för att borsta pappas tänder samtidigt som han borstade hennes, vi såg hur det glimrade till i lilla Os ögon. Denna trofé som hon aldrig fått ha förut, hon sprang snabb som en vessla runt hörnet och stoppade glatt pappas tandborste i munnen och vägrade lämna tillbaka den eller för den delen ens prova borsta pappas tänder.
- borstning framför favorit barnprogrammet Peppa pig - he he, magiskt! Då är det lätt som en plätt, vid småkrångel stänger jag av - då slutar krånglet. Jag tror vi hittat en lösning som funkar just nu. :)

Det var ju ideér vi ville åt och det fick vi, tack alla.
kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Tandborst trassel

Inlägg av Alma »

:D Munnen med sina zillioner av känseltrådar verkar som stället att stoppa intergriteten från att bli störd för närapå alla barn.

Här krånglas det också. Uiiii vad tjatigt det är!

Här berättas en historia varje dag. Berättelserna är om karius och baktus liv och avstannar om man stänger munnen. Historierna liknar det vi själva varit med om under dagen, fast med mer dramatik.

Sedan har sonen varit med om att välja tandborstar i affären, och får välja varje gång. En elektrisk, ett par vanliga.

Ett som fått sonen att för en period borsta noga själv är att när det borstas skiner tänderna så starkt att mamma måste ta på sig de tokiga solglasögonen för att inte bländas. Det roliga sker bara om man borstat riktigt noga.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Tandborst trassel

Inlägg av AMAMA »

:D Her har vi en 6-åring som har begynt å krångla til det riktigt ordentligt! Her skal vi kjøre på pussing fremfor barneTV, det kan kanskje bryte vår heller vonde sirkel for tiden. Eller glem det, det SKAL bryte vår onde sirkel for tiden :wink: Må bare spise kveldsmat litt tidligere da!

klem
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"