Rädd för vuxna?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Rädd för vuxna?

Inlägg av Bluna »

Jag har en fråga som jag skulle vilja bolla med er kloka människor om.

Ellen är nu 1 år gammal. Solen själv som gärna utforskar allt i sin väg. Inte speciellt rädd av sig, dammsugaren är mycket intressant, när tvättmaskinen snurrar som mest är det kul, barn älskar hon och hundar nosar hon tillbaka på utan problem. :D

Hon har dock ett "bekymmer." Hon är livrädd för vuxna! Vår släkt bor långt ifrån så vi träffas inte så ofta. Mormor, farmor, farfar, morfar, faster, moster...alla är läskiga. :shock: Håller de i henne får hon som panik och skriker tills vi tar henne. Det blir som att trycka på en knapp, hon blir tyst direkt. :roll:

Jag har varit som vanligt, pratat om annat eller försökt att avdramatisera det hela. Jag har till och med hälsat på mormor och farmor med henne på armen och pussat på dem för att visa att de är helt ok att ha att göra med. :wink: Ingen större effekt. :? Det hjälper heller inte om de är här länge. Farmor var här i flera dagar. Men icke. Jo, lite om hon mutar med något riktigt gott, då kanske lite då... :|

Nu när jag börjar jobba och Johan ska ta över så behöver han jobba i två veckor till innan. Vi kommer att få hjälp av mormor och farmor dessa veckor. 8)

:arrow: Hur ska jag förhålla mig till detta :?:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rädd för vuxna?

Inlägg av inger »

Jag har inga jättebra svar men minns att min dotter var likadan ett tag kring ett års åldern. Under den perioden behövde jag passning en dag och det var min väninna(hon had eockså sin son med sig) som bodd elångt från oss och som var på besök som passade henne.
De bekantade sig någon dag innan, gick så där.

Morgonen därpå var jag i allafall tvungen att lämna dem och det kändes så där.
Hon var ledsen när jag gick. När jag ringde hem hade det vänt. :D De hade till och med varit ute och handlat och lekt.

Dottern hade något slags schema på den tiden som de också följde.
Lycka till! Tror din egen magkänsla är värst. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Rädd för vuxna?

Inlägg av Bluna »

Tack inger! :D

Ja jag tror ju någonstans ändå att hon nog kommer att inse att det är ok när hon väl ser att vi går och inte är där som ett alternativ. Och så har hon ju storasyster som stöd. Får helt enkelt inte göra någon grej av det. :roll: 8)

Schemat ska hänga på väggen och följas! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rädd för vuxna?

Inlägg av inger »

Bluna skrev:Tack inger! Får helt enkelt inte göra någon grej av det. :roll: 8)

Schemat ska hänga på väggen och följas! :D
Precis så tror jag blir bra. Du gör ingen grej av det och schemat gör att hon känner igen sig i rutinerna. På så vis bevakar du hennes intressen. :heart:
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"