Gå själv på toan på natten

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Gå själv på toan på natten

Inlägg av Rosine »

Vår son är 3 år och 9 månader och har fortfarande nattblöja. I kväll fick jag en bekräftelse av det som jag hade ”misstänkt” sedan ett par månader: han är egentligen torr, dvs. han vaknar när han är kissnödig, men kissar ändå i blöjan. Och så sa han: ”I natt ska jag sova utan blöja och när jag behöver kissa ropar jag dig och så kan du bära mig till toan och tillbaka”. Jag sa till honom att jag kan låta lampan tänd i badrummet så han kan går själv. Men det ville han inte ”för att jag blir kallt när jag kliver ur sängen och när jag kommer tillbaka så ser jag inte om teddybjörnen på filten är ovanpå (filten har en sida med teddybjörn och en sida med annat mönster)”. Mina argumenter (Teddybjörnen ör alltid ovanpå om du inte vrider filten etc.) gick inte hem, och jag antar att han helt enkelt känner sig så trygg i sängen att han inte vill ut. Och det är ju mörkt! Fast jag vill helst, helst, helst inte behöva gå upp på natten! Det sade jag förstås inte, men samtalet slutade ändå med att han ville ha en blöja som vanligt. Jag har kanske reagerat fel; i stället för att stödja detta steg i utvecklingen har jag bara tänkt på min nattsömn! Men jag tänker också på lillasystern (nästan 2 år). Om hon skulle vakna när jag kommer in då skulle hon också vilja upp, det är jag ganska säker på. Vi ska nog sätta upp ett litet styrljus utanför rummet som han kan se ifrån sängen; men jag vet ju inte om detta hjälper. Jag tror inte att en potta bredvid sängen skulle vara mera betryggande. Tycker ni att jag helt enkelt måste acceptera det i fall han verkligen inte vill gå själv? Eller är det någonting som kan ge sig snart? Jag är rädd att det håller sig ganska länge om jag börja med att lyfta honom ur sängen och är med hela toaletbesöket.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Gå själv på toan på natten

Inlägg av AMAMA »

:D Hei!

Jeg tenker at han tisser fordi han våkner. Gjør han det ofte, eller bare av og til?
Mange har hatt en potte og litt papir på soverommet og det har funket bra. Vår storebror har alltid gått selv til doen, men med vår "assistanse" dersom det har vært noe om natten. Det har vært veldig sjelden, men det kan skje da og da.

Jeg tror nok jeg ville ha hoppet på og sagt typ: Så bra, da slipper vi bleie! Ordnet med ekstra tisselaken kanskje? Og våkner han, så får han erfare at det ikke er særlig gøy å gå ut av den gode varme senga og traske til doen og sitte der uten å bli pratet til noe særlig, det er jo natt, og siden traske tilbake og opp igjen... Når det har skjedd har sønnen ropt på oss (lillesøster våkner sjelden opp av noe slikt), og jeg har åpnet døra og lagt til rette for at han kan tisse. Kanskje hadde han klart det selv også, som jeg forstår at mange gjør, men det fortroendet har jeg visst ikke kommet på å gi han (etter springtrotsperiode om natta...) ...

Hvordan er det om dagen?

amama
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Gå själv på toan på natten

Inlägg av Rosine »

Tack AMAMA. Jag är inte säker om jag förstått allt du skriver, men du menar nog så att jag ska hjälpa till, men utan prat och utan att det blir mysigt på något sätt? Han kissar varje natt, oavsett om han dricker mycket eller lite. Kanske kissar han framför allt på morgonar, han brukar vara vaken när väckarklockan ringer. Men jag vet inte. Menar du att han ska bli mindre kissnödigt på natten om hela saken blir lite obekväm?
Men nu har jag låtit chansen gå förbi. Visst skulle jag ha reagerat som du säger.
Dagtid har han varit torr sedan han var 2 år och 4 månader, alltså 1,5 år tillbaka.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Gå själv på toan på natten

Inlägg av miniz »

Hej.

Om han behöver hjälp màste han ju fà det.
Men tycker han mest att det är kallt och trist? Och kanske han hade tyckt det varit bättre och lättare med stöd? Försök potta och pottljus. Det hade jag gjort iallafall.

Lägg fram tofflor och en filt han kan dra över ryggen när han gàr till toa eller sätter sig pà pottan.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Gå själv på toan på natten

Inlägg av AMAMA »

:D Åhh, hvad gulligt med tofflor og filt :heart: :heart:
Skal definitivt prøves her også :D og på meg også :lol:

Visst det er trots inne i bilden kanskje det går over. Om ikke ville jeg også prøvd med miniz versjon, men såklart skal han få hjelp dersom det behøves. Bruker dere ramse når han våkner om natta?

Du får helt sikkert muligheten igjen ! Beklager min heller manglende erfaring på området. Min store hadde alltid tørr bleie om morgenen.

God natt!
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Gå själv på toan på natten

Inlägg av Alma »

Vi har också potta vid sängen. Och något att kliva ned på för att minska obehaget att bli kall om fötterna, vi har kallt där vi sover.

Första tiden utan nattblöja fick vi påminna en gång på natten, och hjälpa upp. Nu går det bättre av sig själv. Dock finns tendensen att han håller sig och försöker somna om, men det gör han på dagen också till dess det blir SUPERAKUT...

Det ger sig nog det med tror jag.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Gå själv på toan på natten

Inlägg av Rosine »

Tack för alla svar. Hur menar du med pottljus, Miniz? Ska det vara tänd i rummet?
Jag hör honom faktikst inte i fall han ligger vaken på natten; på morgonen börjar han prata eller sjunga en kvart innan väckarklockan ringer. Ingen ramsa behövs.
Jo, jag har nu förväntat mig för mycket av honom när jag sa till honom att han kan klara det själv att gå till toan. Ibland glömmer jag hur liten han är.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Gå själv på toan på natten

Inlägg av miniz »

Hej.

Hur gàr det för er?
Rosine skrev:Hur menar du med pottljus, Miniz? Ska det vara tänd i rummet?
Jag vet inte. Vi har aldrig haft den här problematiken hos oss, men har för mig att folk brukar ha en liten lampa brevid pottan som barnet tänder själv. Eller ljus utifràn med dörren lite öppen sà fàr han lite ledljus utan att det är ljust.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"