Mer självgående små (ganska stora) ungar.

Samtalsforum med barnen i fokus
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Mer självgående små (ganska stora) ungar.

Inlägg av chokladkaninen »

blivandemamma skrev: Känner väl kanske att jag har en liten "kris" själv i mitt föräldraskap där jag inte riktigt vet hur jag vill ha det här hemma. Det påverkar. Dagarna är inte så strukturerade som vi mår bra av. Det påverkar. Inspirationen tryter lite och jag tycker inte själv det är så roligt. DET påverkar.
Åh, vad jag känner igen mig! :roll: När man inte själv tycker att vardagen är rolig är det svårt för barnen också att tycka det. :cry: Mitt råd är kanske att försöka ladda dina egna batterier lite grann så att du börjar tycka att det är skoj igen. Du VET ju precis hur du ska styra upp dagen så att den blir bra, men är man själv trött och håglös så blir det inte bättre av att man blir arg på sig själv för att man inte pallar att göra alla de där sakerna som man vet att situationen blir bättre av. ](*,) Jag har lärt mig att föräldrakriser oftast inte har så mycket med själva föräldraskapet att göra, för mig i alla fall, utan snarare med min egen inställning och mitt eget mående (läs stressnivå). Och barnen fungerar ofta som nån (tidvis lite håglös) barometer för detta.

Att se till att alla kommer ut (där det är OK att springa och föra mycket oväsen! :wink: ) är ju dock det närmaste en patentlösning man kan komma. Men att ta bort xboxen och bjuda på lite "tom tid" är nog inte heller fy skam. :D Vi har ingen xbox men kunde möjligen ta bort tv:n....jag fick en kalldusch när jag idag på dagis läste barnens intervjuer om sina familjer, och Storasyster hade sagt "Jag gillar inte så mycket att leka. Hemma tittar jag på TV." [-( Hon behöver kanske också lite tom tid...?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Mer självgående små (ganska stora) ungar.

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

En fråga bara så där. Hoppas någon kan svara för jag blev lite paff idag. Vi var på badhuset och badade. På väg ut är Ebbe (blir snart 4 år) lite småsur för att det roliga är slut och vi ska gå hem. Så jag säger bara glatt så roligt det var idag och vad roligt att vi ska gå hit snart igen. Han säger då typ så här "Nästa gång ska jag putta i dig i vattnet mamma, under vattnet. Sen skall jag skratta. Så här. *Skrattar högt*"

:shock: :shock: Jag tänkte bara men VA?! Fantasi ja. Men att vilja vara taskig mot sin mamma? Eller övertolkar jag det hela nu?

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Mer självgående små (ganska stora) ungar.

Inlägg av miniz »

Visst blir man paff! Men jag tror att han tar ut sin vrede pà dig, du, det som är tryggt och kärt. Inte att han ville vara taskig mot dig, tror jag.

Jag sa en gàng til min mamma att jag skulle kunna slà nàgot hàrt i skallen pà henne, typ en hammare. :shock: Hon arresterade mig direkt och sa att sànt kan man inte, fàr man inte säga till sin mamma. Och när jag sedan tänkte pà det blev jag helt skamsen, men jag var inte fyra, jag var typ tolv. :oops: Men man fàr inte säga sànt till sin mamma, spelar ingen roll vilken àlder man har.

Om det händer igen, fàr du helt enkelt bara säga (som med allt annat) att sà säger inte ni till varandra i er familj eller nàgon alls, för den delen. Om han är arg är det sà, men han fàr inte säga fula saker till dig för det.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"