Att byta dagis

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Att byta dagis

Inlägg av videunge »

Hej :D

Precis efter semestern så kommer vi att få byta dagis, till ett, som vi föräldrar ser det som, kanondagis :D Vi har inte varit nöjda där vi är. Men det jag funderar på är hur nära inpå man säger det till 4 åringen och hur man kan lägga upp det hela. Är det någon som har erfarenhet av att byta dagis? Hur har det gått?

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Re: Att byta dagis

Inlägg av kiki »

Jag bytte från en dag till en annan.

Kanske omständigheterna var lite annorlunda men jag fick erbjudande en onsdag kl 14 och berättade för Mio vid middagstid, nästa dag gick vi på studiebesök och en timme senare tog hon tag i mina axlar och meddelade att hon VILLE GÅ PÅ den här förskolan och sen var hon inskolad och klar.

Hon är 5 år och har "bara" 4 månader kvar i förskolan men det är det bästa jag har gjort både för henne och mig. Hon är fortfarande, en dryg månad senare, supernöjd över bytet.

/Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Att byta dagis

Inlägg av Alma »

Vi berättade att vi skulle sluta på ett dagis ganska tätt inpå för vår 4-åring, tror det var ett par dagar innan bara. Ville inte att han skulle ha känslan av att han skulle sluta medan han var där. Vi berättade i samband med att vi skulle göra presenter till fröknarna och annat, så att avslutet blev aktivt och positivt. (Eller rättare sagt sonen var oerhört glad att sluta, det gällde att hålla uppe hans ånga ända till slutet.)

Jag tror på aktiva avslut, att det hjälper många. Man börjar göra presenter, förbereda praktiskt för avslutning mm.

Vi berättar om "stora roliga saker" som att vi ska åka på semester eller hälsa på någon ungefär i samma takt som vi beslutar om dem, men om det är långt i förväg påminner vi inte om det förrän ganska tätt inpå.

Tråkiga saker som att gå till doktorn eller tandläkaren berättar vi dagen innan numera, sonen är fem år och besök blir lättare om man går igenom dem innan steg för steg och berättar vad som ska göras. Men inte så lång tid innan så att han hinner ha flera mardrömmar om det.

Om vi behöver göra någon större undersökning kommer vi nog att ta upp det tidigare så att vi hinner förbereda och han hinner processa det själv.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Att byta dagis

Inlägg av Alma »

Jo, en sak till. Jag tror att man ska tänka på relationerna som ska avslutas och de som ska påbörjas. Det ska sägas hej då till den och den, och hur vill man göra och manifestera det.

Och sedan ska man till det nya stället - finns möjligheter för barnet att få vara med där en dag medan man går i gamla dagiset, så att barnet kan berätta för sina gamla fröknar och kompisar hur det är på det nya. Så att broar skapas, inom barnet själv i alla fall.

Kan man inte vara på det nya dagiset med barnet innan det slutar kanske man kan gå förbi, fota och barnet tar med bilderna elelr berättelserna om det nya stället.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Att byta dagis

Inlägg av videunge »

Tack för tankarna :heart: Skönt att höra att det gått så bra :D

Tror att jag krånglar till det eftersom det är en bit framåt :oops: hade det varit nästa vecka hade jag ju inte hunnit bli nerrvös. Då hade det ju bara varit att tuta och köra liksom :lol:

Vi var också inne på att vänta tills det nästan var dags att sluta på gamla dagis. Tror att det nya stället blir j'ttebra. Jag har varit där och hälsat på och det är all världens skillnad på hur de bemöter ungarna. Men det jag funderar på är hur jag skall bemöta frågan " varför" utan att så att säga klanka ner på det gamla stället. Även om jag egentligen är väldigt missnöjd så jhar hon ju ändå varit där länge och det är det enda dagis hon vet så att säga.

Kram på er.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Att byta dagis

Inlägg av Alma »

Ja, inte vet jag hur du ska säga men det kanske inte behöver vara så svårt?´ Att det är ett jättebra dagis hon kommer till. Att hon ska få se vad fint det är och att fröknarna där vet att hon kommer.

Och sedan lyssna på det hon tror att hon kommer sakna. Och göra konkreta planer på hur man ska träffa de gamla kompisarna, om det är dem hon kommer sakna.

Jag tror som sagt det hjälper att tänka i relationer. Hon kommer att få säga hej då till kompisar. Hon kommer kanske vilja veta om hon kan träffa dem igen mm. Hon kommer att behöva säga "hej här är jag" till en ny grupp och nya fröknar. Och då kan du snacka med henne om det och förbereda genom att besöka nya stället innan hon börjar där.

Har du tänkt inskolning på nya stället?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"