Storebror till lillebror

Samtalsforum med barnen i fokus
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Storebror till lillebror

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
jag tar och startar en tråd här jag oxå. Är ju kul att ha det samlat på ett ställe. :wink:

Storebror är ju rätt liten än och har inte kommit till någon trotsålder men förtotsen har nog kommit och gått tror jag... märkte inte så mycket av den förutom några utbrott över traktorer som inte kör som de ska osv. :wink:

Jag försker tänka leda, visa, lära inte hindra i onödan osv.... men här är några situationer då jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Vill gärna FOSTRA fast det är för tidigt.

:idea: Fortfarande kan lastbilar och traktorer trilskas och då kastats de "all over the place" råkar lillebror vara i närheten kan han oxå få sig en hård klapp "smäll" på huvudet av bara farten. Vad ska jag göra först? Storebror svarar bäst när vi bara håller om varandra ett tag och jag paktar och håller med om att det är en väldigt besvärlig lastbil. Utbrott slut! Men med en ledsen lillebror mitt i allt vill jag gärna trösta honom först, då blir liksom storebror kvar i sin ilska. Samtidigt vill jag säga du får INTE slå lillebror du kan ju klappa fint.... :evil:

:idea: Storebror och lillebror badar i en liten balja. De får båda plats sittande, så länge de håller sams. :wink: Efter ett tag vill storebror gärna sträcka på sig och då sitter lillebror plötsligt i vägen, lite putt och knuff och ledsen lillebror. Jag vet, badbaljan är liksom den gemensamma förutsättningen och där måste man vara sams, men om jag plockar ur storebror blir det inte en sorts betraffning då? Vill ju gärna att de ska kunna samsas i samma........

:idea: Storebror knycker gärna lillebrors saker (det han har i händerna). Jag ger storebror en annan sak och säger lillebrors respektive storebros osv. Storebror vill ÄNDÅ ha lillebrors sak, lillebror ledsen.... försöker få storebror att ge lillebror en annan sak om han tar något av honom. Vill gärna säga NEJ! nu leker lillebror med denna, du får ta en annan sak, punkt slut!

:idea: Storebror leker med lillebror på golvet. Vill efter ett tag gärna sitta, ligga eller rulla över lillebror. Lillebror ledsen, storebror rullar lite till, kollar in lillebror osv.... Ska jag bryta här eller låta dem hållas så länge ingen livsfara hotar? Givetvis låter jag inga eventuella tjuvnyp, bett eller smällar fortsätta! :shock:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Rosine »

Våra barn badar först tillsammans och sedan, när lillasystern är färdig, får sonen sträcker ut sina ben medan jag torkar lillan bredvid. Kan du kanske säga till storebror: ”Nu badar ni tillsammans och alla ska få plats men SEDAN får du sträcka ut dig”?
Nu är ju vår storebror äldre än eran, men ordet SEDAN funkar kanske? Det är iaf. ett magiskt ord i alla möjliga situationer även för vår lillasyster som är likagammal med din stora pojke.
Och kan du få honom att tvätta lillebror, så han har något att göra? Men det gör han kanske redan...
Om ni kan tänker er att skaffa en större balja: Vi har en "flexibath" och är mycket nöjda. Den är något större än en vanlig barnbalja och kan fällas ihop blixtsnabbt. Kan verkligen rekommenderas.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av miniz »

Manfred10 skrev:Jag försker tänka leda, visa, lära inte hindra i onödan osv.... men här är några situationer då jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Vill gärna FOSTRA fast det är för tidigt.
Men du kan ju fostra, lite. :wink:

När storebror vill rulla pà lillebror, visa honom dà var han kan rulla. Pà den här fina kudden!
Han är en liten storebror, men han màste ändà fà lite ledtràdar, tycker jag.
Jag har en lillebror som är pà àlder med din storebror och han fàr heller inte rulla pà, rycka ifràn eller slà pà nàgon. Han har nu kommit pà att han vill ha allt, ALLT, syskonen leker med och skriker och gnäller. Storasystern ger allt direkt, det är ju lillvictor ju. I dag förklarade pappan för storasyster varför hon inte kan ge honom saker när han gnäller, för dà vet han att det funkar och det blir hans kommunikationsmedel. :roll: Sà när han vill ha nàgot säger vi sedan och allierar med de stora att de fàr ge det till honom när de är klara samtidigt som vi säger att de behöver inte leka med just det sà jättesuperlänge. Men, man rycka och gnälla nej. Hitta nàgot annat eller vänta. Som tur är sà är de ganska lätt(lurade)a att distrahera, ännu.

När det är kris och skador samtidigt tar du fram ditt andra jag! :lol:
Kanske du kan ta med dig lillebror och ha en gruppkram à la teletubbies?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=11076
Här är en tràd med fina funderingar och svar. Pà sidan 2 har AW skrivit ett glasklart svar. Som alltid. :heart:

Humor och avledning är kanske de viktigaste verktygen.
Tillsammans med muta, social delaktighet och rutiner. :D

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Manfred10 »

Tack för bra tips! :D

Visa var man kan rulla i stället och gruppkram är ju himla bra! Vi körde ju detta när det var bitperiod.... HÄR får man bita! Tänk vad fort man glömmer.... 8) Gruppkram är ett bra sätt att lugna mamman oxå, hon behöver många kramar....... :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av miniz »

KRAM. :D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av miniz »

farmor skrev:Det ÄR jobbigt att själv vara så liten o få ett syskon.
[-X Nix och nej! (Kom ihàg att det här är ett forum i Barnaboksanda.)

Det att fà syskon är inte jobbigt!
Det är en gàva, en rikdom och nàgot vackert. :heart:
Att livet kan vara jobbigt ibland, det kan det, vare sig om man har syskon eller inte. :wink:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av TorsMamma »

Jag tog mig friheten att ta bort farmorsinlägg som inte var i sann barnaboksanda. [-X
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen.

Nu har storebror kommit till ett sorts skrikstadium. Oftast när vi ska göra något som jag vill, dvs, kräver att han avbryter sin aktivitet blir han tvärilsk, sparkar, hojtar och skriker! :evil: :evil: :evil: Ex när vi ska äta eller gå ut, klä av eller på osv. Instinktivt vill jag bara släppa iväg honom igen och låta honom "bli färdig". Men han blir liksom aldrig färdig.... Någon som har tips på hur man gör? Jag talar givetvis om att nu ska vi äta eller nu ska vi gå ut osv... Utbrottet är över ganska snabbt i och med att han sitter i matstolen eller har fått på sig overallen etc.... men det känns som om jag brukar våld på honom när vi gör saker "mot hans vilja" samtidigt känner jag ju att hallå! Det är faktiskt jag som är mamman här och bestämmer och leder mer än sonen........ :shock: :roll:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

:idea: Har du provat att förvarna? "Nu är det sista sandkakan, sedan ska vi...etc - hurra vad stor den blev! Tjusigt!" och sedan lyfter du bara bort honom om han inte kommer själv. Inget snack och inga frågor, liksom. Man kan räkna ned också, om det inte passar sig att låta nån specifik grej bli sista - "Om 3 ska vi gå hem och äta", om 2, om 1 - vad ska vi göra för mat, tycker du?

Prova! :D

Och om han vill säga nåt med skriket (och inte bara skrika, liksom) kan du köra vänlig grammofonskiva: vad säger du, vännen? Prata vanligt så att jag förstår. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Alma »

chokladkaninens tips har funkat bra här, i olika varianter. Särskilt kombinerat med uppdrag - OK, hinken tar jag med, du tar spaden, vem ska ta bilen tycker du? Lite som att fokus flyttas från att "nu ska vi avsluta detta" till "hur ska vi påbörja nästa steg?". Och om man lyckas förflytta fokuset så har man mer förhandlingstrymme också - "OK, du vill inte ta spaden, hellre hinken?" osv.

Sonen här har nu tvingat fram ytterligare steg, för han har lärt sig att säga "nej det är inte ett alternativ för mig", dvs nej till alla alternativ, och att föra talet tillbaka till att det är det första steget han ville bestämma om (att inte avsluta något)... Ju bättre föhandlare man blir själv, desto mer lär man sina barn... :)

Men det är mycket värt att som föräldraledare undvika att komma i ställningskriget "avsluta-inte avsluta" där barnet känner det som att det enda alternativet är att säga nej och skrika.

"Avrunda" lärde vi sonen tidigt här. Jag vet inte om det var så bra egentligen, men kanske en tanke. "Dags att avrunda för snart ska vi..." Fungerat hyfsat bra ibland när man inte själv ärr helt bestämd på exakt när det måste avslutas (något annat måste göras av oss innan) och man velat ge en chans för sonen att påbörja avslutning.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Manfred10 »

Klassikern "Ojdå! kom gnället??!!" :shock: funkar oxå bra på storebrors skrik har jag upptäckt nu på förmiddagen.... :wink:

En annan fråga! gällande show och teater när det finns besök i huset... :shock:
Förra veckan besökte vi en kompis och hennes jämngamla dotter. (jämngammal med Manfred :wink: ). Besöket förlöpte väl men när vi vuxna förflyttade oss till vardagsrummet för att hålla lite extra koll på en liten kusin i sällskapet som gillar att dra i andras hår började de större barnen showa! :shock: M gjorde precis tvärtom vad lillkusinen fick förevisat sig. Klappa fint på blomman, klappa fint på tvn osv.... M gör tvärtom. Jag känner att det luktar överkoncentration men vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Nån som har tips på utrop eller plötslig aktivitet att ta till vid "teater och show som går över styr". Kompisens dotter deltog oxå i showen med egna små trix... :wink:

Och jag som (innan jag själv fått barn) tyckte att barn som "spelar apa" vid besök har för lite stimulans och ledning från sina föräldrar......Där får man för sina fördomar......... ;-) Om jag nu inte är en förälder som ger för lite ledning och stimulans...... ooops!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Alma »

Hej Jenny,
Jag är inte helt säker på att jag fattar vad du menar med överkoncentration och show, men under besöket började alltså din son och en kompis att göra tvärtomlekar när ni vuxna gick för att se till en av de yngre? Och de gjorde det lite med humor, för att reta er och visa varandra att de kunde?

Vad hade hänt om ni inte lagt märke till dem?
Eller om ni överdrivit leken och lekt ännu mer tvärtom - "man MÅSTE bryta sönder alla blommor!" Man får INTE äta mat man MÅSTE äta TVn!" ?
Fanns det något annat under tillfället som ni kunde göra tillsammans, som var kul för alla? Eller hade det funkat bättre att visa att de fick göra något annat i ett annat rum?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
nu ser det ut som om jag inte läser mina svar utan bara skickar nya frågor...... :oops: :oops: Förra inlägget hamnade lite fel, skickat från telefonen...

tack för jättebra svar i alla fall! :D

Vad jag menar med show är att sonen gillar att "spela apa" för lite extra uppmärksamhet när vi har besök. Skrika lite extra högt, kasta nån leksak osv, titta på mig, titta på mig! när vi var på besök började showen när vi alla vuxna och barn satt i samma rum. Vilket vi gjorde för att främst hålla koll på lilla kusinen som gärna drog i de äldre barnens hår så fort han kom åt. Därav min tanke om överkoncentration att vi alla satt därinne och TITTADE på barnen. :roll: Vet inte om jag skulle ha lust att bryta alla bladen på blomman hemma hos min kompis som vi besökte.... :shock: Det bästa hade kanske varit att helt enkelt hitta något helt annat att göra för att liksom bryta showen och flytta fokus till något annat.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Bellan »

Hej Jenny!
Jag har en lite mat-trixare här hemma just nu. Vill göra allt annat än att äta, men äter gärna och mycket fast inte sittande vid bordet... att sitta är ju tråkigt i alla fall när man inte får bestäma själv #-o

I alla fall, mitt tips är att avbryta showen (vilken den än nu är) med att börja prata om saker som barnet gjort eller barnet kan se. Tex. ska vi berätta för pappa att vi såg en häst ute idag... eller vi har ju varit och lekt i lekstugan på förmiddagen, du lekte med hinken och spaden och mamma gjorde en snökaka till dig... eller har du sett vad många fåglar det är i trädet, vad är det för sorts fåglar tror du?... Funkar oftast hemma hos oss, hon får nått annat att fokusera på och då går det in några tuggor till.
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Manfred10 »

Lägga fokus på nåt annat är helt klart bäst! :D Både för mor och son. :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"