Storebror till lillebror

Samtalsforum med barnen i fokus
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Alma »

Aha Jenny, det där känner jag igen. Händer oss ibland när vi är hos släktingar. Alla stirrar på barnen...

Funkar bra när de har något eget driv och inte uppmärksammar det. Annars blir det ju lite som att man ställer dem på en scen.

Avledning och inkorporering av dem (och de vuxna!) i något gemensamt brukar bryta "titta på apan, apan vill bli tittad på" i våra sammanhang. Inte sällan är det oss vuxna man får försöka sätta igång i något vettigt samtal som barnen kan vara med i. SÅ att vi kommer ur publikinställningen alltså... :-)
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen! :D

Nu börjar det bubbla ur storebror han är som en kalv på grönbete. Pratar non-stop, men det är inte så ofta man förstår vad han menar. :wink:

Han har oxå börjat tramsa/slamsa/trotsa (fast jag vill inte kalla det trots, mer slams och trams). Han springer runt som en tornado hoppar och skuttar, är jätteglad! TOPPEN förstås! men ibland känns det som om han inte går att "ha i möblerade rum" :shock: :shock: Han är inte blyg för fem öre och springer fram till vem som helst och hejar, klappar, (puttar ibland när han är för ivrig) osv. Är det läggdags ska han rusa runt och gömma sig på 1000 ställen innan vi går upp, ska lillebror kläs på rycker brorsan med sig byxorna och tar oftast väldigt lång tid på sig att lämna igen dem, om han gör det.... Det hela brukar sluta med att jag efter diverse lirkanden helt sonika tar tillbaks lillebrors byxor eller bär upp storebror till sängen. Tålamodet (mitt) tryter när han drar i gång som värst. :oops: :oops: Spjälsängen hoppar han ur och ibland hamnar han i lillebrors säng oxå. hojtar och babblar in i det sista innan han somnar. Tur att lillebror är noga med sin sömn och oftast inte låter sig störas... :wink:

Misstänker att det är den sociala delaktigheten som brister, han är svårövertalad just nu. Det är spagettiben och "hal som en ål" när jag ber om hjälp med någon krånglig syssla. Ute går det lite bättre när han får "jobba på riktigt" dra skottkärran, bära ved etc. vet inte om det här betyder att vi är på väg in i trotsen, men är det inte lite tidigt?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Helt kort - jag känner igen oss! Lilla L, något äldre än din stora jobbar stenhårt på "spelevink", snackar oavbrutet i långa begripliga meningar :shock: och trasslar lite hit och dit med sömn, mat och rutiner. Ifrågasätter helt enkelt :D och utvecklas.

Trots eller inte - om personen ifråga gillar ved, skottkärror etc så varför inte? Maktkamp om tråkiga sysslor är lite tidigt. Maktkamp är alltid trist. Så - hitta på tusen tunga saker som behöver göras utomhus. Och MASSOR av utevistelse. Med utmaningar. Har ni träd att klättra i närheten? Berg (av mindre storlek) att bestiga? Gräsmattor eller fotbollsplaner att tävlingsspringa över?

Och skippa vagnen/ståbräda till vardags. Gå överallt och behöv (seriöst menat) hjälp med tunga saker som måste baxas till vagnen/kassan/dörren.

En rejäl humorattack kvällstid är också bra. (Var har du läst allt detta tidigare? :lol: :lol: :lol: ) 2 åringar är underbara humorister om man bara hittar deras skrattsida/knäveck/trilla av stolen skämt/konstig mössa på huvudet/ pruttljud etc.
Satsa igen på skrattet till god nattet - och håll på! En rejäl navelpetar jakt håller familjen här i trim ( mamma i underkläder efter dusch jagas hysteriskt av två små barn som försöker peta henne i navel =mitt värsta kittel) sen brottning, puss/visk i öra, leka lejon och äta upp. Sen bok, välling och pang i säng.

Kan det vara uppslag för förändring?

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Bellan »

Hej!
Vilket bra svar då fått :D Jag ska också använda mig av det ;).

Jag satt och letade lite på forumet får att se vad jag kan göra åt min Lillan, som beter sig likadant som Storebror :wink: :( och hittade tråden om "Börja alltid meningen med ett JA" (Under Favoriter). :oops: :oops: :oops: Där har jag nog åkt fast. Jag säger "Nej" till saker men det har nog blivit lite fööör mycket och jag tror att min Lillan reagerar på alla nej med att bete sig ännu värre och då blir det mer nej från mig. Ja, du fattar :oops: Så idag har jag tagit mig i örat och försökt säga "Ja,.." till allt, precis som det står i den tråden. Och sen har jag tagit tipset som du fick här, men att ge Lillan utmaningar och använda den sociala delaktigheten så den passar henne. Och när vi ska avbryta saker och göra nått nytt och jag ser att trotsen kommer så skojar jag till det (balanseras konstiga saker på huvudet, bus-kittlas, säger konstiga saker tex katten sitter på mammas öra), ja barnhumor ;). Och även om det bara har gått en dag så känns det faktiskt som det funkar :D. Sen få vi se om det håller i sig :wink:

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Manfred10 »

Ja tack för bra svar! :D

Storebror är verkligen FULL AV ENERGI NU! HELA tiden! Han uppvisar oxå tydliga spelevinktalanger och smiter titt som tätt från mig! Vi bor på landet men har ändå en väg med tung trafik i närheten av huset. Nu har han upptäckt att han blir jagad av mig när han går mot vägen och gör alltså den promenaden eller springturen allt som oftast. Jag kan ju liksom inte ignorera detta. Då kan ju något riktigt hemskt hända :shock: :shock:

Till dagluren är det oxå babbel, babbel, babbel, tar av sig blöjan, retas med lillebror osv. Vet inte om jag ska börja lägga lillebror lite tidigare så han hinner somna innan det är dags för storebror.....

Äter som en häst gör han och pratar som bara den och lär sig nya "riktiga" ord varje dag. :D Mycket på G helt klart.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Manfred10 skrev: Storebror är verkligen FULL AV ENERGI NU! HELA tiden! Han uppvisar oxå tydliga spelevinktalanger och smiter titt som tätt från mig! Vi bor på landet men har ändå en väg med tung trafik i närheten av huset. Nu har han upptäckt att han blir jagad av mig när han går mot vägen och gör alltså den promenaden eller springturen allt som oftast. Jag kan ju liksom inte ignorera detta. Då kan ju något riktigt hemskt hända :shock: :shock:
Har ni grind? Annars köp. Och lämna tomten! Ut i naturen och utmana honom fysiskt.
Manfred10 skrev: Till dagluren är det oxå babbel, babbel, babbel, tar av sig blöjan, retas med lillebror osv. Vet inte om jag ska börja lägga lillebror lite tidigare så han hinner somna innan det är dags för storebror.....
Mer fysisk utmaning, två pass åtminstone per dag och Massor av tunga sysslor. Och så lägg lillebror tidigare så han inte har publik :D . En massa gos och skratt så han kiknar och sen becksvart i sovrummet och en ramsa. Framhärda med det schemat så kommer du få resultat.

:D :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Manfred10 »

Har ni grind? Annars köp. Och lämna tomten! Ut i naturen och utmana honom fysiskt.
Vi har liksom en jättestor gård och ca 70 m ner till vägen. Grind skulle givetvis vara det bästa men då måste vi oxå hägna in "hela" gården, finns många vägar förbi en grind på uppfarten om amn säger så.... Vi har en "lekhage-modell stor" på gården men den har han lärt sig smita ut ur. Man har ju oxå en del livsviktiga sysslor man måste utföra på gården så det är svårt att "inte" vara på tomten hela tiden.

Jag ska absolut försöka få till mer fysisk aktivitet. Men samtidigt kan jag ju känna att ska man verkligen behöva aktivera hela tiden? Egentligen är jag ju inte hemma för mina barns skull utan för att jag själv vill det och har massor av "viktigheter" för mig hela dagarna.... :wink: (i enlighet med BB filosofin).

Hur gör föräldrar till "vanliga barn" :wink: ... lämnar dem till dagis....?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Manfred10 skrev: Vi har liksom en jättestor gård och ca 70 m ner till vägen. Grind skulle givetvis vara det bästa men då måste vi oxå hägna in "hela" gården, finns många vägar förbi en grind på uppfarten om amn säger så.... Vi har en "lekhage-modell stor" på gården men den har han lärt sig smita ut ur. Man har ju oxå en del livsviktiga sysslor man måste utföra på gården så det är svårt att "inte" vara på tomten hela tiden.
Det jag menade med ut från tomten var den vanliga villaträdgården där man går ut och gungar :D . Knepigt att inte ha hängn kan jag tycka. Nån annan som har erfarnehet av det och kan komma med råd??
Manfred10 skrev: Jag ska absolut försöka få till mer fysisk aktivitet. Men samtidigt kan jag ju känna att ska man verkligen behöva aktivera hela tiden? Egentligen är jag ju inte hemma för mina barns skull utan för att jag själv vill det och har massor av "viktigheter" för mig hela dagarna.... :wink: (i enlighet med BB filosofin).
Jag förstår hur du menar men den lilla personens beteende berättar ju att det kanske inte riktigt räcker.

Klart att han ska delta i all annan verksamhet som tvätt/städ etc men vissa barn är jakthundar och behöver röra på sig mer än massor! Där är vi olika. Jag tycker inte att det är att "aktivera" utan att tillgodose ett behov som ser olika ut hos olika människor. Kan man också kombinera det med ett Verkligt arbete som att bära ved eller dylikt så är det ju toppen!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Manfred10 »

Nu verkar det kanske som om vi (jag) har jätteproblem med detta. Så är naturligtvis inte fallet. :roll: Jag känner bara att jag skulle vilja göra vad som är bäst för storebror... Men rymmandet och babblandet är väl en fas det oxå som så mycket annat. Ska bara se till så att vi alla tar oss igenom den så helskinnade som möjligt. :lol:

Dagens eftermiddag har bara bestått av utevistelse och fysiska utmaningar för storebror. Vi har varit på utflykt i skogen och promenerat jättelångt, klättrat, tittat och utforskat, sen ätit, och slutligen badat, jagat, killat och busat hela vägen ner i sängen. Men likväl ligger han och babblar och fixar med gud vet vad i sängen, så nog är han en jakthund alltid! :shock:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Bellan »

Hej Jenny!

Å vad jag känner igen mig :wink: Vi har också stor tomt/gård med många "vägar ut" och det är ju otäckt med trafikerade vägar och barn :( Har du läst det där kapitlet i BB...om lilla Krisitina 2 år (i min bok s 437, kap Liten blir stor), det är bra. Mitt eget tips är att inte jaga utan istället "låtsas" hitta en mask eller nått annat intressant på marken för att få intresset att komma till dig (funkar vissa gånger i alla fall).

Vi skulle också behöva sätta upp staket runt hela tomten och skaffa en bra grind. Just nu har vi en tillfällig grind som i alla fall hindrar henne att springa ut på vägen och hindrar bilar från att svänga in på uppfarten och det funkar bra just nu. Det jag menar är att en grind kanske han hindra honom från att springa rakt ut just nu i alla fall, tills dom här spellevinkfasonerna gått över.

Eller kan du ge Storebror i uppdrag att lära lillebror att man håller sig på gården och att man inte får spring ner på vägen?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av miar70 »

Det var det första vi gjorde när vi flyttade till huset - att hägna in hela härligheten. Ett inte så billigt kalas, det gick på cirka tiotusen men frågar ni mig såhär 13 år senare: det var värt varenda krona. Barn och hundar kan springa fritt, man slipper tjat och gnat och alla är glada :D . Vi har sånt här grönt staket som dagis brukar ha, och tomten är stor så därför blev det såpass dyrt. Men som sagt, en av de bästa investeringar vi gjort. Kan vara värt att fundera på.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Manfred10 »

Jo, Bellan jag har läst om Kristina, sidan 411 i min bok. :wink:

Det enda rätta är förstås att göra som er MiaR. Men hur gjorde folk förr när de hade 10 ungar och (20 kor)? Men då hade man väl gärdesgård överallt och den tunga trafiken bestod i så fall av en och annan häst och vagn.......... :lol: Jag hade inget staket när jag var liten och vi bodde NÄRA vägen.

Ditt tips om att "hitta något" kan nog funka Bellan. Om jag gör det DIREKT när jag ser att han tänker smita. Har han hunnit för långt är det inget som kan distrahera honom. :shock: Jag har mer avvaktat in i det sista för att se OM han själv kommer på att han ska vända....

Idag avslutde vi i alla fall förmiddagens utepass, som allt som oftast består av sysslor på gården, med en promenad i skogen så storebror fick klättra och röra sig som han ville. Lillebror fick sitta i bärstol på ryggen och roade sig med att ta av mig mössan och hålla fast sig i alla grenar och kvistar vi passerade. Vid vilan hade jag redan glömt bort att jag skulle lägga lillebror först, så storebror fick hoppa i säng först och så släckte vi ner HELT och lillebror fick lägga sig i red anmörkt rum. Resultat, babbel i 10 minuter för storebror. =D>

Jag är gladast så länge jag kan hålla mig på gott humör! :oops: :shock: Ibland blir jag så irriterad när storebror "flamsar och tramsar" så jag får anstränga mig för att inte säga fel saker.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Nat »

Vi har samma problem med rymmande småbarn.. liten är snabb som en vessla och inte det minsta rädd att gå långt från mor och far sin. Vi har en stor trädgård med en massa farligheter men det kan vi ta så länge han inte kommer ut på gatan och kan rymma långt. Vi har beställt staket och kommer att inhängna hela "härligheten". Tänker att det är bättre att göra det ordentligt nu på en gång och sen ha det gutt i flera år framöver :D
Självklart blir det passning även när man har staket men man kanske inte behöver vakta varje liten sekund...
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av Manfred10 »

Hej hallå! :D
Vi jobbar på med rymningarna och fysisk aktivitet.

Det är ju så att storebror lärt sig hoppa ur spjälsängen... detta gör han dock bara ibland och alltså inte konstant. Ett exempel är ensamleken........ jag har delat på bröderna under leken nu så att de inte underhåller varandra utan ägnar sig åt sina prylar i stället. Storebror leker i en resesäng i ett rum bredvid köket så jag har koll på honom. Han får nya saker och även nån sak som han väljer själv till ensamleken samt några "mutor" vad som händer är oftast att han när mutorna är uppätna kastar ut alla leksaker ur sängen och kliver sen ur själv. Nu när jag har honom i närheten har jag bara lyft ner honom igen och pånytt presenterat leksakerna för honom och det funkar hyfsat. Men lekandet pågår i max 45 minuter oftast runt 30. Tips? Ska jag skippa leken ett tag? Vet inte vad jag ska kunna hitta på för nya kuliga saker? Böcker läser han gärna, men tyvärr, särskilt under ensamleken så har han en tendens att plocka sönder dem när han läst färdigt. :roll: :(

Nån som har tips på pilliga saker för honom att pyssla med i stället för att pilla sönder böckerna? han vet hur man klappar fint och kan oxå läsa böcker "på rätt sätt" i annat fall.......

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Storebror till lillebror

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Hos oss hade vi nog ingen riktigt genomtänkt ensamlekstrategi längre när de blivit så stora... men det funkade ändå, kanske kan inspirera:

:idea: Storasyster slutade ensamleka i sin säng vid typ 2 år. Ett litet tag lekte hon i sitt rum istället, då satsade jag på pennor och papper, pussel, snurra och en leksakstrumpet om jag minns rätt. Men sedan blev det mer och mer så att hon störde Lillebror som lekte/sov i sin säng, så då fick hon sitta vid köksbordet med pärlor (finns stora som man kan klara vid 2 år om man inte är alltför pigg på att stoppa saker i munnen), modellera, vattenfärger etc. (Välja en per dag istället för att riva fram allt. :wink:) Då blev det kanske inte strictly ENSAM-lek, ibland satt jag med eller gick åtminstone förbi och tittade till med jämna mellanrum, men hon brukade få lyssna på musik och fick en egen utmaning. Av logiska skäl som också gäller hos er :lol: (lillasyskon som inte bör få tillgång till den typen av material) ransonerades ju tillgången till de här sakerna vilket gjorde att det blev lite ensamlek av det ändå.

:idea: Lillebror är en pilligare och klättrigare sort, och med honom har jag slarvat lite med ensamleken. :oops: Å andra sidan har jag kunnat göra det just för att han är så duktig på att sysselsätta sig själv! :D Så när han var 2 brukade vi lämna Storasyrran (som du hunnit börja på dagis några timmar i veckan), och gå nåt ärende, och sedan komma hem med känslan av att ha gjort ett gott jobb. Och då sa jag "nu får vi vila oss en stund" och satte mig i soffan med datorn - och Lillebror satte sig på golvet och bygde duplo. Och så gjorde vi det tills det blev dags att laga lunch. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"