Kär på dagis, snart 6- år.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Kär på dagis, snart 6- år.

Inlägg av indra »

Min son har blivit kär :heart: . I en tjej på dagis i samma ålder.
Men det känns som om det är jobbigt för han just nu, han är känslig nu, känner igen han i 6- års kapitlet i barnaboken.
I dag skulle dom på utflykt på dagis, när jag lämmnat barnen på dagis står sonen och pratar med kärleken om att dom skall gå hand i hand till bussen , om hon ville det? Och han ville att dom skulle sitta i hop på bussen oxå.
Jag upplever det som om han är mycket på henne, att dom skall leka hela tiden, blir ledsen när hon vill leka med andra.
Prata med en personal i dag, och hon visste om att han var kär, hon har guldhår hade han sagt till fröken på dagis :wink: .
personalen hade försökt särskilja på dom när sonen blev ledsen för hon ville leka med en annan tjejkompis och uppmuntrat med att leka med en annan killkompis, och det hade ju gått bra trots lite tårar av besvikelse.
Hur kan jag som förälder prata med han på rätt sätt så han ej blir den efterhängsna killen, och att han ej känner sig så övergiven när kärleken hans vill göra något annat utan han??
Hemma är det utbrott, men dom går förvånansvärt fort över med rätt avledning. #-o
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
farmor
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 03 nov 2007, 00:42
Ort: Stockholms län

Re: Kär på dagis, snart 6- år.

Inlägg av farmor »

Det bästa sättet att som förälder prata med sina barn om svåra saker är att hämta exempel ur egen fatabur .... Föräldrar är också sina barns bästa förebilder och lär dem allt som världen på ett sätt som kompisar, syskon o andra aldrig kan göra.... Regeln är att man LÄR av sina föräldrar och TRÄNAR på närstående barn - det gäller språk, relationer, konfliktlösning, förhållningssätt i krissituationer osv. Några andra verktyg är också viktiga normalisera (det är ok att känna sig ledsen, övergiven, svartsjuk), bekräfta (det är ok och förståeligt att känna) och ge hopp (det går över, livet blir bättre) ... Ta dig o pappa som exempel (om det ser ut så i er familj); ni älskar också varandra men vill inte vara tillsammans hela tiden, man äger inte varandra, även om man är kär utan var och en måste få ha sin frihet att göra egna val, att stundtals vara med andra ... du och pappa älskar inte varandra mindre för det .... berätta ocksä gärna om liknande erfarenheter från din egen barndom ...
mamma, farmor, familjehemsmamma, familjhemsfarmor, familjehemsmormor, föräldrautbildare
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Re: Kär på dagis, snart 6- år.

Inlägg av indra »

Tack för ditt svar :D , toppen svar. Så enkelt det blev nu, tar tag i morgon o pratar med sonen...
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Kär på dagis, snart 6- år.

Inlägg av Ewa »

Den ständigt käre 6-åringen... eller 5-åringen. Men min snart 6-åring har varit kär i mest allt och alla i ett halvår nu. Men MEST kär är hon minsann i... för han har så fina tänder! :mrgreen: Är det inte underbart, så säg! Guldhår och fina tänder, det är något att falla för det :heart: Att öva sig på att leka med fler är ju alltid nyttigt, så fröknarna kan ju även vara lite proaktiva om de vill och tussa ihop honom även med andra utvalda på små projekt för att han ska få upp ögonen för lite nya bekantskaper också, som omväxling :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"