Frågor om en tvååring

Samtalsforum med barnen i fokus
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Frågor om en tvååring

Inlägg av hannah »

Hej hej,

Jag skrev ett långt inlägg som jag på något sätt lyckades klicka bort. irriterande.

Här kommer därför en kortare variant.

1. Min tvååring har nu på 2 månader inte somnat alls under lunchvilan som är mellan 12.30-14.30. Två timmar sover hon bara emellanåt men då väcker jag så att det inte blir mer. Normalt sover hon alltså 1,5 men hon har de två timmarna till sitt förfogande om man säger så. I dag somnade hon alltså inte alls utan låg i helt mörkt rum, i sin spjälsäng som hon inte kommer ur och snackade och busade hela passet. Jag hade precis börjat tänka på att byta till riktig säng bl.a. för att slippa ha med två resesängar när man åker bort, men just i dag är jag riktigt osugen på att ha henne i en öppen säng. Hm. När slutar barn normalt att sova middag? Finns det någon tråd med samlad erfarenhet här på detta forum. Eller spontana tankar :?:

2. Mat. Hur sjutton ska jag få henne att sluta äta med händerna och börja använda sked o gaffel :?: Eller är jag för tidigt ute? En hel del spring är det också i obevakade stunder. Nu har vi bestämt oss för att lämnar man bordet har man ätit färdigt och stör inte de som sitter kvar. Markeringen är att man bär bort sin tallrik. Räcker det tror ni? Det har blivit för mycket tjafs nu sista tiden, och inte otroligt har det bara försämrat hennes matvanor. Kanske har det med åldern att göra också, vet inte vad som är hönan och vad som är ägget så att säga.

Tankar från er kloka? Nu ska jag ladda för en speedad kväll. Sist hon inte sov middag var ingen rolig tillställning.

Tack o hej!

/H
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Ja kära fina 2 åringar :D dom har olika saker för sig!
hannah skrev: 1. Min tvååring har nu på 2 månader inte somnat alls under lunchvilan som är mellan 12.30-14.30. Två timmar sover hon bara emellanåt men då väcker jag så att det inte blir mer. Normalt sover hon alltså 1,5 men hon har de två timmarna till sitt förfogande om man säger så. I dag somnade hon alltså inte alls utan låg i helt mörkt rum, i sin spjälsäng som hon inte kommer ur och snackade och busade hela passet. Jag hade precis börjat tänka på att byta till riktig säng bl.a. för att slippa ha med två resesängar när man åker bort, men just i dag är jag riktigt osugen på att ha henne i en öppen säng.
Släpp alla tankar på en öppen säng tills trotsen är över. Rätt och slätt. Det är att be om problem. Och en extra resesäng i bagaget är inga problem mot en natttraskande 2 åring. Dessutom är det inte riktigt schysst. Hon gillar ju sin säng!
Min pojke hade en period där han trasslade på lunchen. Jag säger erbjuda sömnen - väljer man att sitta och tralla så sorterar det under fria valet :D
Satsa på riktig rejäl utevistelse på förmiddagen - TorpSara myntade uttrycket "skidbacketrött" dvs så trött som man är när man gått uppför backen och sen åkt ner en hel förmiddag. Klättra, spring, åla, kasta, gräv. Det brukar göra susen :D
hannah skrev: 2. Mat. Hur sjutton ska jag få henne att sluta äta med händerna och börja använda sked o gaffel :?: Eller är jag för tidigt ute? En hel del spring är det också i obevakade stunder. Nu har vi bestämt oss för att lämnar man bordet har man ätit färdigt och stör inte de som sitter kvar. Markeringen är att man bär bort sin tallrik. Räcker det tror ni? Det har blivit för mycket tjafs nu sista tiden, och inte otroligt har det bara försämrat hennes matvanor. Kanske har det med åldern att göra också, vet inte vad som är hönan och vad som är ägget så att säga.
Bordskicket kommer. Bättre äta än bråka om gaffel. Låt henne duka, hjälp henne ibland att spetsa något men ha tålamod. Det är inte helt enkelt att äta med gaffel och sked. Det är sällan man ser någon vuxen äta med händerna eller hur :wink: ?
Vi har också mycket spring vid bordet just nu. Jag har kommit fram till
:arrow: mindre mellis
:arrow: bara vatten om man är törstig och då en skvätt mellan måltiderna

och sen kan man gott få ta ett varv om det är spring i benen men i slutet av måltiden får man vänligt frågan om man ätit klart? Om man har det så får man bära tallrik och bestick till diskbänken. Och tramsas det mycket med maten så har man ätit klart - och blir det då protester så gäller det att äta på annars dukas det av.

Kolla in Barnaboken - Anna skriver så fint om olika strategier vid maten!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av hannah »

Tillbaka med nya frågor angående min lilla vilde här hemma.

Alltså, hur kan man vara så oemotståndligt söt och charmig SAMTIDIGT som man utmanar sin mamma värre än värsta bergsbestigningen och brantaste surfvågen....Jag håller på att bli religiös då jag varje dag vänder min blick uppåt och ber om kraft.

Jo, så att, alltså, vi har det skitkul hemma. Hon är ju världens roligaste, och egentligen är det en lycka att se i hennes blick hur hjärnan snurrar och funderar på vad mamma menar, och hur hon bäst kan göra tvärtemot.

Sova.
På natten sover man, det har vi inte diskuterat. Däremot kanske inte de första 30 minuterna då man måste repetera några sånger, roliga skämt och numera KRÅNGLA av sig pyjamasbyxor och blöja. . På dagen är hon torr sedan ett par månader tillbaka. Om jag kommer ihåg det tar jag på blöja när vi ska gå ut, annar har hon det bara när hon sover. Och hon har stenkoll, inga olyckor här inte, utan "OJ OJ OJ OJ, komme tiss...nä, KOMME SAJS!!!!" så springer hon till närmaste potta och sköter rubbet själv. Morgonblöjan är alltid överfull så att sluta på natten känns avlägset. Eller?

På dagen sover hon samtidigt som lillebrorsan (som sover ute i vagn) men senaste månaderna har det i perioder tagit uppåt en timme innan hon somnar. Då har jag låtit henne sova till senast 15 då lillebror är färdigsoven och färdigammad och kvällen tar inte stryk. Då och då, typ en gång i månaden har hon inte somnat alls, och då har det varit väldigt tufft att orka kvällen. Vi har ignorerat alla tidigare tendenser och kört på som vanligt utan att ändra några tider. Men nu när hon börjat med att ta av blöjan (alltså även dagvilan) samtidigt som det är allt oftare det tar över en timme att somna om alls, så känns det som att vi måste ha en strategi. Just nu sover hon (inte) sin lur och jag vet att blöjan är av då jag efter en stund gick in och gjorde total mörker i hennes rum. Blöjan fick ligga kvar på golvet.

Hon är ju inte ens 2,5 år och borde behöva sin sömn på dagen. Jag har varit ganska generös och bara väckt om hon överskrider 15 gränsen eller 2 timmar. Ska jag:

- låta henne vara, utan blöja och utan att rummet är kolsvart, i sin spjälsäng i 1,5 timme och strunta i vad hon sysslar med.
- om hon somnar, bara låta det bli 45 min?
- strunta i blöja helt dagtid?

Och en följdfråga direkt. Hon kommer ju inte ur sin säng och när hon då inte har blöja och ev blir kissenödig under denna stunden. Ja, vad gör jag då?

Nu ska jag väcka lillen, så jag hinner inte fundera på om det var något mer. Hej så länge!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Åh, vad jag känner igen mig i din lilla tös... hihi.

MEN här har vi varit nattorra före dagtorra - så alltså tvärtom kan man säga, dock samma "problem" med att blöjan skulle av i tid och otid dagtid, då hon inte var torr.

Inför dagvilan - behöver hon blöja då? Ha is i magen och lita på att hon kan säga ifrån. Vår sessa har inte alltid velat klättra ur sin säng, även om hon kunnat - men ändå sagt till varje gång hon blivit kissnödig under luren (detta under en tid då blöjan enbart användes som trosa, innan hon själv litade på att hon kunde släppa den dagtid) Om blöjan tas av - strunta i det och OM nu olyckan sker - betrakta det som ett enda stort OJDÅ, och låt henne vara med att lägga blöta grejer i tvättmaskinen och torka upp, samt byta lakan. Säg i förbifarten "Hamnade kisset i sängen, kisset som skall vara i toaletten elelr pottan vilket som... osv osv.

Dagvilan här har strulat sedan hon var knappt 2.5 år, hon har kanske sovit 3 dagar av sju, sedan allt färre tills ingen när hon var ca 2 år och 8 månader. Det kunde lätt ta en timme här också innan ögonlocken behagade stänga sig, det hoppades och stojades, sjöngs och levdes runt i sängen - trots kolmörker. Hon fick dock aldrig sova längre än 45 minuter, oftast bara 20 faktiskt. Jag tänkte att hon hade 1,5 timmars förutsättningar att sova 20 eller 45 minuter. Nu när hon är 2 år och 10 mån har vi övergått till vila med sagolyssning.

Vissa är piggisar - men vi har å andra sidan alltid haft 12 timmars nätter, sedan dagluren strulade har jag ökat på det till 12.5 - nu sover hon 13 timmars nätter.

Hur långa nätter har ni? Du KAN införa 11.5 timmars nätter och se ifall dagvilan rättar till sig efter ett par veckor - MEN det kan ju också bli att hon då endast får 11.5 timmar över dygnet om man säger. Gör som du känner bäst.

Jag har känt det bättre att ligga högt på nätterna och erbjuda förutsättningar på dagarna, sedan dagluren började bli lidande.

Gällande nattblöja - ha kvar den tills hon varit torr minst en vecka i streck - det styrs hormoniellt och kan inte tränas fram. Ta det cool - det kommer helt plötsligt.

:thumbsup:

Gott Nytt År!

PS. Läs på om trotsen i Barnaboken om du har den.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av hannah »

Tack Anna!

Skönt att få råd av någon som känner igen exakt det man har på bordet. Men jag undrar, hade du stenkoll på exakt när hon somnade så att du kunde väcka efter 45? Min tjej kan vara tyst med sitt bus eller t.o.m. bara ligga och chilla lugnt. inte alltid stojas det så jag vet ju faktiskt inte när hon somnar. Tänkte att jag kör som du, ge 1,5 timma totalt och låta henne göra vad hon behagar under den tiden. Om hon sover 1,5 av den tiden och det märks på kvällsläggningen att det är för mycket så får jag nog börja ha koll så att hon inte sover mer än 45.

Vi lägger båda barnen i samma rum klockan 19.30 och väcker 7.30. Då brukar storasyster vakna direkt vi kommer in i rummet medan lillebror in i det sista försöker ignorera oss. Gos :-). I går orkade inte A hela vägen till 19.30 utan tog själv initiativet att gå och sova redan vid halv sju. Halv sju är dock alldeles för tidigt då vi äter middag allihopa klockan 6 och sen behöver lite go tid att bada och bara vara tillsammans innan läggning. Jag avvaktar lite och ser om det går att fortsätta med natten som den är, jag lägger och väcker gärna båda samtidigt så långt det går, innan jag kortar eller förlänger den.

Och ang nattblöjan, menar du att hon ska vara torr på dagen i minst en vecka eller menar du okissad nattblöja? Torr på dagen har hon varit i två månader med ytterst få olyckor. (Dock fick hon en igår när vi var ute utan blöja. Vi hade en liten låsning kan man säga, efter att vi inte varit helt överens huruvida man får äta fåglarnas mat eller inte :-), och då kom kisset med illvrålandet).

Tusen tack för råden, återkommer säkert snart igen!

/A
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag menar okissad nattblöja. :)

Jag lyssnade ofta och upptäckte snart hur andningen var tung och jämn, då sov hon och då klockade jag. Säg att jag lyssnade vid dörren var 5e var 10e minut. OM jag inte hörde henne längre ifrån vill säga. Jag höll mig i angränsande rum så jag hörde och kunde smita och lyssna.

Lycka till - kom ihåg att införa, inte "testa". Och utvärdera efter att ha kört samma MINST en till två veckor.

Gott Nytt År!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av hannah »

Nattblöja. Blöjan är helt borta dagtid och vi har även tagit bort den på natten då hon konsekvent sen ett par veckor tar av sig den när vi lagt henne för natten. Ok, tänkte vi, hon kanske är redo. Så en kväll satte vi helt enkelt inte på den alls. Gjorde då som vi blivit tipsade om av en massa vänner, att ta upp innan vi lade oss och sätta henne på pottan. Det har nu funkat 2 av 6 gånger, de andra fyra har hon blivit arg och ledsen och "vill sova", och inte kissat. De första nätterna gick det bra, men nu har hon kissat på sig de sista två. I natt tror jag hon har stått upp och kissat, för det var bara blött alldeles intill kanten. Gissar att hon velat komma ur och kissa men inte kunnat.

-Backa och återinföra blöjan
-Envisas med att ta upp henne innan vi lägger oss
-Öppna hennes säng så hon kommer ur själv och ställa in pottan intill sängen. Men då måste vi ju ha lite ljus så att hon ser.

Ok, måste skynda vidare. Men tror jag fick med allt jag funderat på. Vad tror ni?

/h
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av annawahlgren »

hannah skrev:-Backa och återinföra blöjan
Ja, jag tycker det. Ni var ju uppenbarligen för tidigt ute.

Försök se nattblöjan som en liten trosa (och det ser de ju ut som också nuförtiden :roll: ) som är lika självklar att sätta på inför natten som pyjamasen eller nattlinnet. Välj blöjor som är extra besvärliga att peta av sig. Och / eller bädda in lilla paketet med en vanlig liten trosa utanpå, lagom åtsittande. Om du förstår vad jag menar: tänk inte kiss, tänk klädsel! Det släpper pressen på henne och också på er. Låt saker och ting ha sin tid.
hannah skrev:-Envisas med att ta upp henne innan vi lägger oss
Jag vet att det fungerar för många, men här protesterar ju lilla barnet och "vill sova". Då tycker jag inte man ska störa - och jag tycker attityden är vansklig, att styra och ställa med kissandet överhuvudtaget. Kanske kan du hämta inspiration och insikt från Barnabokens "Potträning?"
hannah skrev:-Öppna hennes säng så hon kommer ur själv och ställa in pottan intill sängen. Men då måste vi ju ha lite ljus så att hon ser.
Jag håller med Anna09 :heart: om att det INTE är någon bra idé. Inte med ett så pass litet barn. Ni skulle lägga ansvaret på henne att sköta eventuella nattliga toalettbestyr, och det är på tok för tidigt. Det vore inte snällt att kräva det av henne. Alldeles bortsett från att det inte skulle fungera i praktiken.


:heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av hannah »

tack Anna!

Det var tydliga besked. Och jag var väl egentligen inne på samma, men tänkte lite att det var den lättaste vägen för OSS, inte för henne (att sätta på blöjan på natten igen).

Jag har läst i BB om potträning och jag är efter det helt enig med dig om att inte styra och ställa själv. Det var faktiskt så att strax innan A blev 2 år började jag fundera på hur det här med potta går till. jag hade då inte läst på någonstans och började kolla med kompisar och familj hur de gjort. Alla hade i princip GJORT något. Dvs, satt den lilla på pottan vid bestämda tider, sätta på pottan med pyssel tills det kommit något...., som tur är stannade allt vid funderingar för min egen del, för en dag strax efter hon fyllt 2 visade hon med all önskad tydlighet att hon fattat. Inte att hon skulle sätta sig på pottan för att kissa, men att en viss känsla betydde kiss och att det inte ska kissas på golvet. Hon var alltså naken och jag upptagen med lillebror när hon kommer springandes med en blöja och "oj oj oj". Fattade inte (korkad?) och fortsatte med vad jag höll på med. Så kom ju då kisset ner på golvet och lilla goa tjejen tyckte det var SÅ besvärande. Jösses vad lätt det är att känna sig som en rutten människa.

Men nästa gång var jag alert och när jag såg henne komma springande mot blöjpaketet satte jag henne på pottan, och där kissade hon och har gjort sen dess. I början sa hon till att det kommer kiss eller bajs och kom till oss först. Men efter ett par dagar gick hon direkt till pottan och krånglade av byxorna själv och har sen dess skött hela bestyret själv. Då hade jag läst i BB och kände mig helt trygg i att kunna luta mig tillbaka och faktiskt inte göra något utan njuta av att se hur hon så självklart fick ihop alla bitarna själv.

Några gånger har det hänt att hon kommit ut med pottan där vi sitter i köket för att visa vilka underverk hon lyckats klämma fram. Det är svårt att hålla sig för skratt eller andra spontana reaktioner då. Men normalt så verkar hon inte tycka att det hela är särskilt märkvärdigt alls, och det är bara spåren på toaringen från att hon tömt pottan som avslöjar vad hon pysslat med.

Vad jag vill komma till är att vi har hela tiden haft känslan att här kan vi mycket lättare förstöra än hjälpa om vi lägger oss i. På sin höjd lockar jag med henne in på toa när jag själv ska sitta där innan vi går ut eller hon ska sova, då har hon satt sig utan kommentar från varken henne eller mig.

Nattblöjan har vi däremot inte haft en tanke på att ta bort eftersom den är överfylld på morgonen. Men så började hon med att ta av den. Och vi satte på. Och hon tog av.... tills vi andra kvällen insåg att här kan vi inte springa. Då fick hon somna naken och vi satte på blöjan innan vi lade oss. När hon fortsatte ta av blöjan och pyjamasbyxorna tänkte vi att det kanske är signalen på samma sätt som det var när hon KOM med en blöja.

Men vi backar. Nu kommer blöjan åka på och bra tips där med trosor utanpå! Fortsätter hon krångla av sig dem så sätter vi på dem när hon somnat. Faktum är att jag misstänker nu att det handlar om något annat än blöjan. För numera föregås alla läggningar av BUS. Tömma sängen på allt som finns och tramsa och skratta åt sina egna skämt. Hon somnar på 30-45 min. Men nu kommer jag ihåg att hon haft sådana perioder tidigare i sitt lilla liv. Det är som att hon måste tramsa av sig för att komma till ro. Har senaste tiden begränsat hennes dagvila till 45-60 min (missar ibland när hon somnar) och sett en lite korrelation där, men inte mycket, så hon får väl hålla på!? Och vi får bädda i ordning så gott det går när hon somnat.

Oj, idag somnade hon visst på en gång. I alla fall är det väldigt tyst. Kan ju i och för sig betyda.... Bäst jag går och kolla :-)
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Man kan i många fall använda "HEL" pyjamas med knappar på så blir det svårare att nå blöjan.

FUnkade bra för oss en tid. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av hannah »

Då så. Då är nattblöjan tillbaka och ingen behöver fundera på det där på ett tag.
TorsMamma skrev:Man kan i många fall använda "HEL" pyjamas med knappar på så blir det svårare att nå blöjan
Det hade ju varit toppen. Om inte knappar och blixtlås bara lockar till pyssel. Jag är rätt säker på att en svårare pyjamas att ta av bara kommer att ses som en än mer spännande utmaning, och det är inte många utmaningar hon hittills har backat på :D . Jag tror faktiskt att hon kommer att tröttna. Om inte så får det väl ingå i hennes sovritual att krångla av sig grejerna. Så får det ingå i vår att sätta på dem igen innan vi går och lägger oss. Hittills har hon inte vaknat av den manövern, så det är inget som stör henne.

Men någonting har i alla fall ändrats dagtid. Då får hon hoppa i säng utan blöja och byxor och de senaste dagarna har hon somnat inom kort och utan spex. Antar att det inte är helt ovanligt med periodvis strul vid lunchvilan när man är så här stor. När man både behöver den och inte behöver den.

/H
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av annawahlgren »

:D :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av Alma »

Roligt att läsa detta.

Påminner om första gången sonen naken på sommaren bajsade i det fria, stående. Fullt upptagen med något annat viktigt hade han inte tid att känna efter vad som hände där bak. Tittade sedan ned och FÖRSKRÄCKTES. Den lilla runda bajskorven farlig, som om den skulle anfalla. Var kom den ifrån? FRÅN MIG???

Gäller att kunna hålla sig för skratt ibland.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av annawahlgren »

Alma skrev:Den lilla runda bajskorven farlig, som om den skulle anfalla. Var kom den ifrån? FRÅN MIG???
Nej då :!: Små barn kan få för sig att bajs är någonting som hör till kroppen, och det har de ju onekligen rätt i på sitt sätt :roll: Alltså kan det betyda förskräckliga saker om det trillar ut, på gräset eller ner i dasset och bara försvinner :shock: Som att tappa en kroppsdel som man borde tagit hand om...

Erfarenheten lär dem så småningom att allt är i sin ordning. Man SKULLE släppa ifrån sig bajset, ungefär som att kasta sopor. (Så det kan vara bra att kasta sopor :mrgreen: )
Alma skrev:Gäller att kunna hålla sig för skratt ibland.
Så sant :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Frågor om en tvååring

Inlägg av Alma »

Ja det har du rätt i Anna! Klart det var att han såg det som en del av kroppen som föll ur.

Stackars liten. Tur att jag höll om honom ordentligt i alla fall.

tack!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"