Bebispojkens tråd

Samtalsforum med barnen i fokus
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av miniz »

Ja, vad vet man? Det är sà skönt när de säger ont och pekar, för dà fattar man ju.
Kanske han tycker det är obehagligt. Eller kanske ont.
Det är ju ett personligt punkt i alla fall.
Har du provat med vàtservetter?

Jag minns inte hur gamla de är, min lille som är 2 àr och 2 mànader pekar ofta, men inte alltid.
Ibland pekar han pà vad han slog sig mot. :roll:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Luvisen »

Jaha...där ser man. De små är alltså inte helt tydliga i sin kommunikation. :lol:

Ja, vi kör med våtservetter men det verkar inte spelar ngn roll med vad man torkar. Det blir ett himla liv när det gäller bajset... :? :roll:

Och så blir det olyckor här och var för bajset ska inte vara i pottan eller toaletten... Vadan detta?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av miniz »

Hur gàr det för er?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Luvisen »

Svårt härborta... :cry:

Ngn annektering låter sig inte göras. Bebispojken har alltid haft svårt för andra barn men nu är paniiiken tebax. Han tycker Petite Soeur är superläskig. :cry: Han skriker, spottar och gråter och kastar sig omkring om man sitter med henne i knät och råkar sätta sig för nära honom... Bebispojken lider verkligen av vad det nu är. Ngnting inom autismspektrum...Svårt att säga exakt vad men svårt är det. Riktigt jobbigt.

Ngn som kommer med ngt förslag?

I mörkret finns iaf ljuspunkter:
1 gg snöt han hennes näsa bara så där. Det var när han lärt sig vad snor är och heter.
1 gg klappade han henne liiiite gran på hjässan
Idag upptäckte han henne helt själv i närheten där hon låg och höll upp sitt huvud och spanade på honom. Då satte han sitt ansikte lite närmare hennes och log. 2 sek typ sen drog han sig snabbt undan.

Utbrotten formligen haglar. Hur gör man där? Jag vet inte hur mkt som är trots och hur mkt är autism...? :? Och vad väljer man att lägga krut på? När han skriker som en galning kommer jag inte på ngt annat än att han får skrika i sitt rum och kasta sig där för där finns kuddar och TJOCK heltäckningsmatta.

Bra / dåligt?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Luvisen! :D

Stackars liten, vad jobbigt för honom att han har det så besvärligt! :cry: Jag har ingen idé om hur han kan närma sig Petite soeur, utom förstås det självklara: Attityden att hon alltid har varit där, och att det är så det ska vara, och så tååååååålamod. Och så förstås att ni inte kan klara er utan honom! 8) På dina ljuspunkter verkar det ju som om han ändå är lite nyfiken, nånstans, och att han har omhändertagande tendenser när han väl närmar sig den lilla. :heart:

Utan att ha någon som helst erfarenhet av eller kunskaper om autism så tänker jag att det fostransmässigt kanske inte spelar så stor roll vad som är vad; jag menar att vanlig trots kan vara tuff och det här kan säkert vara sju resor värre, men frågan han ställer borde på någon basal nivå ändå vara den samma, och därmed även ditt svar. Då tänker jag ändå att svaret på skrikfrågan borde (fortsätta) vara att man får skrika någonstans där man inte stör (på sitt rum) och att när man inte skriker är man givetvis välkommen tillbaka till samvaron.

Men jag kanske har fel intuition om detta. :oops: Hoppas att du också kan få svar från någon som har mer på fötterna.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Manfred10 »

hej! :heart:

Jag har ingen som helst erfarenhet av autism heller, men har sett den här filmen som bygger på verkligheten. Kanske kan den ge nån sorts inblick..... :roll: vad beträffar skrikandet och utbrotten så fixade Temple (kvinnan i filmen) detta på sitt speciella sätt. :wink:

Värme :heart: :heart: :heart: !

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Hege »

Många barn med autism lugnar ner sig när de blir hållt hårdt fast. Andra barn får värsta paniken.

Har du försökt hålla honom i din famn, fast som en skruvsticka, medan du med lugn och mild röst upprepar att: Nu räcker det. Inte: Nu räcker det!! Men: Nu räcker det. Som i att nu är det klart, nu kan du trygt sluta och det kommer bli skönt att sluta.

Många barn (och vuxna) vet inte hur man tar sig ut ur utbrott, och man behöver hjälp! Var den hjälpen för honom.

Men känn dig fram! Du känner ju honom, och kan läsa skillnad på ilska och panik.

Lille bebispojken...

Säg till honom att du förstår att: I dag är det inte lätt att vara (hans namn).
Jag gjorde det med min Malin när hon var liten. Även idag använder vi den frasen. Och Malin kommer ibland och säger: Idag är det inte lätt att vara Malin. Och då förstår jag direkt!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu har jag funderat och bollat lite och här kommer några av mina tankar.

Har du läst boken "explosiva barn" av Ross Greene? Den tror jag du kan vara behjälpt av i alla fall.

Sen håller jag med Hege, vissa vill bli fast hållna andra kan man inte röra. Kolla vad som funkar hos er.

Sen vet jag att somliga AS har problem med vissa saker typ höga ljud, att man tar på dem på speciella ställen, typ hänger upp sig på saker som de inte kan kontrollera.

Jag hoppas en vän tillåter att jag ställer frågan. :heart:
Vid NPF är det supervanligt med överkänslighet ... Dvs att ljud/färger/ljus upplevs som rent smärtsamma. Kan det vara så att ngt som lilla syster gör/gjort (somvi vanliga inte kan föreställa oss) skrämt honom?
Ni är i början på en lång jobbig resa, tänk på att det tar tid att lära känna varandra, speciellt när man har barn med NPF. Så ha tålamod och var inte så hård mot dig själv, du är den bästa mamman för just ditt barn. Du är underbar!

Ni kommer att klara detta! :heart:

Lägger till en tråd om överkänslighet.

http://munderbar.wordpress.com/2010/08/ ... -disorder/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Luvisen »

Tack, för era input. Allt är förvirrande. Men en sak vet jag om min Bebispojke, han är helt galet duktig/känslig att pejla in människors sinnesstämning. Har ngn en negativ sinnesstämning kan han reagera jättestarkt. Inte minst på mamsens och pappsens sinnestämning. Det gäller att verkligen finna sitt inre lugn i ALLA lägen och ibland går det inte så bra. Då blir det pannkaka och damagecontrol som gäller.

Här verkar det som det går att hålla honom ibland, om det är ett regelrätt trotsutbrott funkar det. Idag höll jag honom ömt men precis så att han inte kunde komma loss samtidigt som jag sa som Hege rekommenderade och han blev tillsist mjuk och lugn. Tog typ 2 jääättelånga min. Det kändes så för mig för folk stannade och titta som om de aldrig sätt barn trotsa??! :evil: Bebispojken fick ngt religiöst i blicken och sen tittade han på mig och sa "det gick bra". :heart: :heart:

Sedan var han helt förvandlad. Som om han var frisk och inte rädd för ngt. :? Han som tycker allt är läskigt och inte vill titta på ngn... Det måste vara kosten och krypet... :shock: :D ibland tror jag att jag bara drömt att han ska utredas...kan det inte få vara så? [-o<
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av TorsMamma »

Jättekram till dig! 2 min är ju jättebra att lugna på. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Irmasmamma »

Stor gigantisk kram härifrån också. :heart:
Jag har tyvärr inte mycket att komma med men vill bara tala om att jag tänker massa på er och skickar värme! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Hege »

Barnen som befinner sin innanför autismespektret har det jättejobbigt när de inte sitter för sig själv, med sitt eget som de är upptagna med.

Att förhålla sig till och i "vår värld" med alla sinnesintryck, alle ljud och dofter, vårt tempo ock alla våra oskriva regler och koder, det är en mardröm utan desslika!

Om ni vill försöka fatta hur dessa barn kan ha det, så gå in i köket och starta alla köksredskap som går på någon form av motor. Bära in TV och radio, och starta dem med. Var i det ljudkaoset en stund, medan ni försöker följa med på vad som händer på TV'n och vad de pratar om i radioen. Hämta in er partner, och be honom/henne pricka hårt på dig med sina styva pekfingrar över hela kroppen, så du inte anar var du ska bli angripen i nästa sekund. Kanske bita lite också innimellan.

Försök hålla ut så länge du klarar, innan du antingen vill skrika och få utbrott, eller sjunka ner på golvet och med dina sista krafter försöka stänga ute allt du utsätts för.

Sån kan det kännas för autismbarnen. Det räcker att två pratar till barnet på samma gång, så befinner sig barnet i en sån situationen jag beskrev ovanför.

Det är inte konstigt att de får utbrott. Det är konstigt om de INTE får det.

Det går inte att skydda barnet från världen, men det går att skärma lite. Är man medveten om det sinneskaoset barnet befinner sig i, för att hjärnan inte klarar att sortera/filtrera intrycken, så kan man tänka lite i förhand. Kanske undvika köpcentrum med alla ljus och synsindtryck. Kanske göra små rum under dagen där barnet får vara själv, i fred med sina interessen. Styra undan syskon, och andra som vill vara med barnet just då. Låta barnet förstå att DU förstår. Nu var det höga ljud, vi går in i ett annat rum. Hörselskydd? Det finns mycket i specialgjutet nu for tiden.

Men bebispojkens extraordinära känsla för andras sinnesstämninger? Finns inte på autismkartan, vad jag vet. Det är viktig att dokumentera, skriva ned, beskriva. Detta måste med när utredningen kommer igång.

Stor och god kram till er! Vad skönt att du kunde bryta hans utbrott! Jag tror det kommer gå kortare och kortare tid för varje gång du behöver hålla honom. Han kommer snabbt lära sig att du finns där, och att du hjälper honom i alla väder. Han har mer än nog att styra med nu, att du kan hjälpa honom när "allt exploderar" är mer värdt än något annat. Du ger honom ett fyrljus i mörkret när du hjälper honom när han har det som jobbigast. Utbrott kommer när ingen annan lösning finns i sikte. Vad är det inte värt då att ha en mamma som förstår och kan hjälpa? Mer än allt guld i världen.
:heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Luvisen »

Tack för din ovärderliga hjälp Hege. :heart: :heart:

Ska notera bebispojkens reaktioner på människors sinnesstämningar. :idea: :!:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Luvisen »

Hallå!!

STOR dag idag!! :D :D

Bebispojken har varit och solat mitt på dagen 2 dgr i rad enligt tips fr Torsmamma/Kostdoktorn och idag hände ngt vackert!

Jag stod och pysslade med Petite Soeur som låg i sin vagn. Fram kommer Bebispojken. Jag böjer mig ännu längre ned och viskar som om det var ngt väääääldigt speciellt här. Då pekar Bebispojken in i vagnen och säger "Liiiiiten lillasyster" med sockersöt röst.
"Ja, hon är så liiiiten." Viskar jag.
"Klappa liiiiilla syster "viskar jag och tar försiktigt och diskret Bebispojkenshand och för den till hennes rygg. Och sedan visar jag med min egen hand hur man klappar. Då klappar han hennes rygg samtidigt som han säger "Klappa liiiilla syster".

Sen hastar han därifrån med ett skratt.

Det andra hände på efm när han kom fram till mig och Petite Soeur som ammade. Han tittade med stora ögon och försökte verkligen förstå vad som hände där. Sedan närmade han sig och klappade på hennes huvud och sa " Lilla syster maten..." Och så sprang han ifrån oss med ett kluckande skratt.

Helt magiskt!!! Tjohoo! \:D/ Vad glad jag blev!!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av TorsMamma »

=D>

Ja lite sol på armar och ben på tidig fm och sen em tycker jag är helt ok. Jag kör med t-shirt och solhatt, så de inte bränner nacken, öronen och huvudet. Men armar och ben klarar lite mer och längre sol. Man märker att alla blir gladare och piggare av detta. Inte minst jag, som varit jättehängig själv hela vårvintern. Nu är jag i toppform. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"