Bebispojkens tråd

Samtalsforum med barnen i fokus
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Luvisen »

nej, det klart. :lol: men vårt hem är litet och har inte så mkt hyllor och skåp. Vårat kök är också litet och jag vill ha saker ganska lågt nu när jag är gravid så jag kan nå saker och ting. Så jag trodde att nu när han snart blir 3 år så skulle det gå att ha saker tillgängligt som vanligt men det verkar inte som det går...

Bebispojken gillar också disktabletter, hudkrämer, tvål, schampo etc... :?

När kan man börja förklara att vissa saker är giftiga/farliga?

kram!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Alltså, vissa barn är ju mera klåfingriga än andra, andra mer orala än andra. MEN; det kommer att gå över, dock kommer du ju snart ha en liten till så det kanske är lättare att flytta saken inte barnet fortfarande tänker jag?

Den auktoritära mamman i mig (jo jag har en sådan sadistisk tendens) säger, här bit i denna istället. Detta är MAMMAS! Här är din bitring, äpple, leksak, ofarliga hudkräm osv... Farligt måste man ju ta bort, så är det ju bara.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Luvisen »

Alright... då ska jag plocka bort dem... igen. :roll: :roll:

Kram! :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av AMAMA »

:D
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Alma »

Hrmm, jag märker en ANDRA våg, nu när 5-åringen kommer loss. Nu ska det skapas hemliga världar. Under bord dras saker in, under täcken och i hörnen. Där ligger rester av små experiment. Ett helt kakpaket uppätet, förutom några som suttits sönder. En tub medicinsalva klämts ut på golvet under bordet (inte farlig men ändå varnande). En tändsticka i ett hörn i lekrummet som man testat att dra på väggen (HUA). Diskmaskinmedel utdrällt utanför skåpet (vi har ett relativt ofarligt utan orange triangel men ändå). Pappas telefon öppnad, farligt nära diskhon...

Nu ska det testas, allt som mamma och pappa signalerat nej till. Inte allt kanske, men en del som man förut tagit för givet att undvika.

Nu behövs storutmaningarna! Experimentlådor, egna kemilådor, eget verkstadshörn, romerska ringar i taket! Nu behövs lite FARLIGA och MYCKET SPÄNNANDE GREJOR soom man kan jobba med - i all hemlighet.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Alma »

Det jag egentligen tänkte skriva var att bebispojken kanske behöver en glömd motorsbit som kan "hitta", en fruktskål som han kan hämta från själv, och några Mycket Spännande grova saltkorn som plötsligt ligger på matbordet när inte mamma ser?

Min son åt också på allt, ganska länge. Det som inte var mat, vill säga. Funkade ganska bra att skära ut en zigzagig morotsbit som han måste testa, och lite annat.

Våtservetter... fniss. Måste se kul ut. Som en get, äter allt. Määähä. Min son svalde en stor del av en favoritlotion en gång. Fortfarande kan jag inte smörja honom med den, han slickar armar och ben som en galning...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Luvisen »

Alma skrev:Våtservetter... fniss. Måste se kul ut. Som en get, äter allt. Määähä. Min son svalde en stor del av en favoritlotion en gång. Fortfarande kan jag inte smörja honom med den, han slickar armar och ben som en galning...
:lol: :lol:

Nu finns inte det oätliga tillgängligt. Out of site, out of mind. :wink:

Dock har en annan grej poppat upp som jag ville höra vad ni tänker om.

Ambivalens

Bebispojken är inte stor i maten och det har gått bra med det knusslet men vissa dgr vill han inte ens smaka middagsmaten fast han verkligen inte fått i sig ngt annat än lite dryck. Då har jag infört smaka. Här vet jag inte om jag är för tidigt ute med en princip eller om det är liten trotsgrej som vi ska igenom.

Jag säger "Smaka!" glatt.
Han " Inte smaka! " neutralt.
"Jo, smaka." :D
"Åh neeeej! Inte smaka..." gnälligt.
"Jo, smaka. Om du inte tycker om behöver du inte äta men då har du iaf smakat." :D
Buhuuuu! "Inte smaka..." gråt gråt ( väldigt teatraliskt)

Sen kniper han ihop ögonen och kommer och smakar. Han ser ut som jag gett honom gift för att i nästa sekund tycka att det var jättegott. Och så äter han jättebra... :?

Ska jag fortf hävda att han ska smaka eller bara låta honom vara...?

-----------

Ang sovpassen så måste jag skriva här så jag inte glömmer. Efter att vi fått bukt med sömnfnurran så var det ibland gnälligt vid läggningarna så jag återinförde 12+ 1,5 tim och nu är allt som vanligt. Bebispojken verkar vara en väldigt trött gosse. Får se hur länge han vill ha en sån långlur...Jag är förvånad men också tacksam nu när jag själv är en zombie. :mrgreen:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Alma »

Jag införde varianter på ditt smaka. Det som aldrig funkat här är "man måste smaka om man inte äter". Leder alltid till ](*,) för oss.

När han var mindre körde jag med tigern. GRRRR, GRRRAOOO, och så bet jag i något. Gav till sonen. Han härmade.

Sedan blev det våga. Ungefär som en parodi på Gösta Ekmans "du vågar INTE smaka på den räliga grodan!" Näää, du är allllldeles för liten, du vågar iiiiinte smaka... Och sedan stor förvåning om han vågar. Stor förskräckelse ibland också NÄÄÄ har du SMAKAT! Spotta GEEEENAST ut, det häääääär går ju inte. Sonen smakar, har du hört pappa? Uuuuuusch.

Har lett till att han själv infört leken "Bli förvånad nu mamma..." Och så glittret i ögonen när han smakar.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Krisse »

Hej på dig :D
Ska jag fortf hävda att han ska smaka eller bara låta honom vara...?
jag vet inte vad som är bäst men jag kan berätta hur jag har gjort.
Storasyster har periodvis inte varit mycket för att äta men barnen är nästan alltid med när jag lagar mat vilket alltid resulterar i att dom smakar vid diskbänken på nästan allt.
Men när sedan maten är klar och den serveras vid matbordet så kan det deklareras:
-det här tycket jag inte om :roll: (fast hon åt det för 10 minuter sedan :lol: )

Smakar inte ens bebispojken när han är med dig i köket? Jag har kanske tur att båda mina barn är väldigt intresserade att laga mat?
Men sover han gott hela nätterna så borde han väl fått i sig tillräckligt tänker jag :-k Mina äter ju välling fortfarande, skulle nog snart vilja ta bort det men det är väldigt bekvämt :oops:

kram

ps. snart är det väl dax????
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Luvisen »

Bebispojken är alltid med vid matlagning. Ofcourse! :mrgreen:
Har brukar faktiskt inte smaka då så han blir inte mätt där. :-k

Men det ska sägas att det inte är ofta som han inte äter ngt alls men när det händer så utspelar sig ovanstående scen som gör mig :? Ibland kan det hända att han säger "Inte smaka...!" Buhu! och kommer samtidigt för att smaka UTAN att jag har sagt ngt alls... :shock: :lol: Ibland sätter små verkligen griller i huvudet på en!

Det är enstaka dgr som han verkligen äter som en fågel men som du säger- sover han gött kan han inte vara hungrig...Fast det är bra svårt för lilla mamma att fatta det...
Krisse skrev:ps. snart är det väl dax????
Jodå. BF-datum kom och gick... :roll: Vi rullar fortf tummarna... :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Luvisen »

Jaha, nu har vi hamnat på sniskan igen... knappt tebax fr sjkhs och redan orosmoln... :(

Vi hade allt så fint planerat för annekteringen. Pappa och Bebispojken var hemma och jag kom hem med Petite Soeur. Jag ställde hennes sovandes i vårt sovrum och sedan gick jag och hälsade på Bebispojken i Stor Stil. :P Det var härligt för jag saknade honom oerhört den natten jag var borta... Allt bra så långt. Sedan säger jag: Kom jag ska visa dig ngt! :wink:

Och vad säger Bebispojken? Ingenting utan börjar storgråta. :shock: När han lugnat sig går vi in till sovrummet. Han ser Petite Soeur på sängen och gör tefats ögon. Varken jag eller pappsen säger ngt. Ingen rör sig. Bebispojken tittar bort och forts med sitt en bit bort. Resten av dagen visar han inget intresse för bebisen. MEN så fort bebisen piper lite (knappt att hon hinner gråta alls) och Bebispojken börjar storgråta och springer bort fr henne. Helst till andra sidan hemmet. Bebispojken klänger och hänger på pappsen och gråter för minsta lilla. Och så har vi haft det nu hela helgen... :( Det känns jättetråkigt.

Vad kan jag och pappsen göra? Vi tar oss mkt tid med Bebispojken och pussar honom och kelar med honom men det gör ingen skillnad. Idag kände jag att jag höll på att bli tokig på all gråt och skriiiik fr Bebispojken medans lillan belåtet sussar vidare... Mitt tålamod är inge vidare då jag är hemskt trött därför har jag inga idéer om vad jag ska göra.

Bebispojken vill absolut inte göra ngn soc. del. alls helt plötsligt. Inget... :(

Vad är det som händer härborta tror ni? Och framförallt, vad ska jag göra?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Hege »

Åhhh, minnerna strömmar på...

Jag hade stora förväntningar till att "änglar skulle gå genom rummet" när min stora tös skulle få hälsa på sin lillasyster. Jag had allt planerat i huvudet, såg händelsem framför mig länge innan lillasyster föddes, och harmonin jag skulle känna hade jag nästan också känt på innan...

Och så blev det ju inte så! :o

Storasyster, som hade fått en ny docka med tilhörande dockvagn, tittade knappt på den lilla, och återgick till att titta på TV. (Dock med nya dockan bredvid sig).

Jag blev så besviken! Och besvikelsen höll i sig i dagar. Storasyster var ju inte intresserad alls! Det enda samspelet de hade var att de väckte varandra på natten...
Jag var förtvivlad!

Nu skulle jag ju gjort helt annorlunda. Först och främst skulle jag ju varit kollugn, och dragit på axlarna. För det här går ju över, och de som ska hjälpa till med det mamma och pappa. :D

Attityden av självklarhet.
Nu är hon här, och nu bor hon här. Hon är vår, alltså även bebispojkens. Sånt händer. Plötsligt finns det ett barn till. Bara att vänja sig.

Skriker hon, så ropar hon på någon, och det kan ju väl så gärna vara på bebispojken! Kanske han, som är barn själv, kan vara den som fattar vad hon vill? Han måste komma och hjälpa, nu direkt! Är hon Hungrig? Våt? Kall? Är det för mycket ljus? Ja, vad kan det vara??

Eller så kan ha hjälpa när hon är tyst. Det är viktig att bebisar har tio tår. Har hon det? Hur är det med fingrarna?

Och det måste hämtas saker. Lässkyltar med ord som blöja, napp, filt? Kan det vara något?

Och mycket prat och förstående. Blev det lite konstigt här hemma nu? Är det svårt att vara (bebispojkens namn) nu, tycker du? Prata till honom som om han förstår, för det gör han. Hitta på hemliga hand-tecken. Ett som betyder "Jag älskar dig!" (Jag har ett sånt med mina barn. Jag stryker ena handen över andra axeln. Vi han göra det tecknet till varandra överallt, ingen annan förstår, och vi behöver inte använda ord. Barnen hittar stor trygghet i det tecknet). Ett annant tecken kan vara "Jag är ledsen". Det är ett underbart sätt för en snart treåring att kunna kommunisera just det utan att använda ord. Då kan man antingen släppa allt och ge en kram, eller visa "Jag älskar dig" tecknet, och sedan när man kommer från kan man ta sig an sin ledsna son.

Och tålamod. Alla behöver tid att vänja sig.

:heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Hege »

Luvisen skrev: Bebispojken gillar också disktabletter, hudkrämer, tvål, schampo etc... :?

När kan man börja förklara att vissa saker är giftiga/farliga?
Nu var jag så väl i gång, så jag fortsätter...

Jag har berättat att disktabletter, tvättmedel, vassa kniva o.d är farliga helt sedan barnen fick förmåga att närma sig dem. Disktabletter ser ur som godis, men när de ligger i just det HÄR skåpet, då är det inte godis. Då kan man inte äta dem, för då får man sår i munnen som gör fruktansvärt ont. Diskmedel som finns i sån HÄR flaska, är inte gott, och man börjar kräkas om man dricker det. Den här kniven är VASS, det betyder att det blir hål på saker som man skär med den. Om du skär på dig själv, så blir det hål på DIG och blodet kommer ut.

Sedan har jag visat, även när de var små, hur diskmaskinmedel fräter i vatten, hur kniver skär i en bit kyckling. Jag har även låtsats smaka på diskmedel, och sedan låtsatskräktes i diskhon. Jag har "bränt mig" på spisen, och hoppat skrikande runt och blåst på mina fingrar och haft dem i kallt vatten.

För allt jag vet kan jag ju ha gett dem mén för livet av det, men det tror jag inte. Ingen av dem har någonsin skadat sig på just de sakerna jag har varnat om. Jag tror på at berätta om VARFÖR när varnar/nekar barn något. Och jag tror det är bättre de står med tefatsögon och småskakar lite, än att faktisk uppleva skaden själv. Diskmaskinmedel är kaustisk soda, och kan skada ett matrör för livet. Då skrämmer jag hellre.
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Barn är verkligen olika när det kommer till det mesta. Vår stora tjej har varit otroligt oral och ätit både det ena och det andra.

Hundens torrfoder åt hon senast då hon var 6-år :roll:
Jag sa till henne när hon var på väg att äta den. Hon svarar. - Bara en sista sista gång. :mrgreen:

När hon var 4 tog hon en full matsked med vägsalt och svalde. Jag kom när hon stod och kräktes och frågade vad hon gjort. -Smakat det där, sa hon och pekade på hinken. Hon visste att hon inte skulle äta det.

Hon har alltid funkat så att om vi sagt att hon inte ska göra det för något är farligt då går hon direkt och gör det. [-X Har varit jättejobbigt ibland för att vi tyckt att hon varit tillräckligt stor för att förstå. Hon är FÖR nyfiken helt enkelt.
Jag har varit på akuten med henne när hon skulle tvätta handfatet och vände sprejen och tittade på den när hon sprutade. Hon har en vad vi här hemma kallar ettrig personlighet, 8)

Hon har också fått lov att experimentera i köket för att få ut sina lustar. Jag brukar fylla små äggkoppar med allt möjligt som hon sedan blandar och äter av. :-& Ju äldre hon blir desto äckligare tycker hon att det smakar så nu kastar hon det oftast.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Bebispojkens tråd

Inlägg av Krisse »

Hej Luvisen,
Vi hade allt så fint planerat för annekteringen.
Jag känner så igen mig...
Du har fått sånt fint svar av Hege.

här var det dessvärre lite bitningar och slag :oops: men nu är det precis tvärtom så tålamod, tålamod, vilket är svårt att ha när man är trött :heart:

Jag fick ett jättefint svar av Anna i min tråd om du vill läsa, det kanske ger dig något även om våra syskon har lite olika reaktioner.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=21624

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"