min dotter vill inte somna!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
linnea
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 23:55

min dotter vill inte somna!!

Inlägg av linnea »

Hjäälp!
Ikväll tog nattningen 2 1/2 timme!
Min dotter är 12mån och mycket viljestark!
När jag ska lägga henne brukar det ta ca 1 timme....
hon äter lite välling och sen vill hon bara upp och stå!
Varje gång lägger jag ned henne igen med ett go´natt och sov gott...
Hon kryper,ålar, vrider och vänder sig och när jag håller fast henne blir hon hysterisk, grinar och skriker.
Försökt med buffning men hon blir lika galen av den! :evil:
Hon sparkar hela tiden med benen....t.o.m. sen hon slutit ögonen och somnat( överdelen av kroppen i alla fall!!)

Hur ska jag göra för att hon ska komma till ro?? :roll:

:) Resten av natten sover hon som en stock! Vaknar 1 ggr, får välling och fortsätter sova.... det hela tar typ 5 min. Så det ser jag inte som ett problem!

Är inte bekant med "verktygen"...men vore tacksam för svar..

Linnea, mamma till Frida.
Petra
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 16:02
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Hejsan Linnea :D

Mitt tips är att du läser på om SHN kuren på första sidan. Läs, läs, läs. :D En förutsättning för både användandet av verktygen eller kuren är att man förstår bakgrunden till metoden :!:

Det är viktigt att man är påläst, motiverad :D och har rätt attityd 8)

Lilla Frida (Fint namn :D ) känner alldeles säkert att det finns lite osäkerhet=vargar hos dig vilket får henne att protestera ytterligare :(
Barn ifrågasätter som bekant allt om och om igen =;
Du måste landa i din känsla av vetskap och självklarhet och sedan överföra ditt lugn 8) till lilla Frida som då lättare kan acceptera alla tänkbara situationer \:D/
Mycket lättare än det låter :D

Läs bara på så kommer du få lilla Frida att sova lugnt och tryggt hela natten O:)

Lycka till!
Petra 36
***************************************
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
Lovas mamma
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 21:58

Hej!

Inlägg av Lovas mamma »

Jag håller med ovan, det ät super bra att läsa på innan, sedan vill jag rekommendera att man verkligen har bestämt sig för att "köra" för om man själv känner sig orolig och osäker så känner våra små änglar det!
Och att man har en klocka brevid sig fär 30 sek kan kännas som 2 timmar med oroligt skrik. Själv har jag en fantastisk liten tjej på 10 månader som vi precis har kommit "tillrätta" med sömn och så efter att ha nattammat ca 2 ggr per natt sedan hon var bebis. Och det tog ca 3 nätter och hon somnar själv och sov tills 5/6 och det tyckte jag var för tidigt att gå upp så jag skrev in till forumrt och fick support av två fantastiska mammor och tog omtag och nu sover Lova från 19.30 - 07.30, och vi föräldrar sover igen lite tid som kan behövas =). Det otroligt att det går att ändra de smås beteende så "lätt", och det är värt det. HEJA DIG och lycka till!
linnea
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 23:55

osäker!

Inlägg av linnea »

Tack för kloka svar....men...jag är ändå inte säker!!
När jag varit inne på sidan och läst ett tag så känns det som: ja jädrar anamma..klart att vi fixar det!! \:D/ :D

Men när Frida(dottern) grinar, skriker och är ledsen och inte kan somna på natten för att hon vill ha välling, så känns det inte lika självklart att man ska klara det!! :? :( Suck!! Jag vill ju ändra nattningen...men fixar jag det?!?

/Linnea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Lilla Frida skriker inte för att hon vill ha välling. Hon "vill" inte särskilt mycket alls; hon frågar efter vällingen därför att hon lärt sig - du/ni har lärt henne - att man äter på natten. Hon tror att det "ska" vara så. När du slutar ge henne mat på natten, kommer du att bli förundrad över hur lite hungrig hon är på morgonen - i flera dagar! Hon "tror" att hon har ätit på natten, som vanligt.

Du behöver bestämma dig först och främst. Shn-kuren är ingen varg! Den är en trygghet till alla sina delar - så fort den berömda polletten trillat ner :D LYCKA TILL!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"