Riktiga arbetsmyror!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
bluegoose
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 09:42
Ort: Uppland

Riktiga arbetsmyror!

Inlägg av bluegoose »

Hej allihop! Har varit här på forumet och smygläst och hämtat kraft och inspiration ganska många gånger genom åren, men aldrig blivit medlem eller gett mig till känna.

Nu tycker jag det är på tiden att jag presenterar mig lite och framför allt TACKAR alla ni kloka och engagerade människor som delar med er av era erfarenheter här inne. TACK!!! :heart:

Jag är en ensamstående mamma med två högt älskade flickor, 6 och 8 år gamla. De bor varannan vecka hos mig, vilket för det mesta fungerar väldigt bra. Minstan, lilla A (som inte är så liten längre), har alltid varit den explosivare av dem och vi hade en fruktansvärt jobbig period när hon var fyra... Vi överlevde någorlunda helskinnade och fram trädde en mycket älskvärd, kavat och trygg femåring.

Sen fyllde A sex år, sommaren gick och den älskvärda ungen började få allt ihärdigare raseriutbrott, skrikanfall och sammanbrott för minsta lilla motgång. När höstterminen började med ny förskoleklass och allt, utvecklades hon till en rasande furie, med hysteriska utbrott flera gånger om dagen.

Det behöver väl inte sägas att både hon, jag och storasyster har vantrivts rejält med detta. Förra barnveckan, då jag själv var utmattad av alldeles för mycket jobb på för kort tid, brast det och jag vrålskällde på henne :oops: , stängde in MIG SJÄLV i badrummet :shock: (för jag ville inte bära hand på henne och jag var totalt desperat och i upplösningstillstånd), medan sexåringen stod utanför och bankade på dörren och vrålade i 45 minuter. :roll:

Jag är glad att grannarna inte ringde polisen...

Efteråt var vi båda helt utmattade och jag grät och kände mig som en totalt värdelös och misslyckad förälder.

Så här kan vi ju inte fortsätta, så under senaste vuxenveckan (skönt för både lilla älsklingen och mig att vila upp oss lite från varandra, faktiskt) har jag lusläst alla inlägg här på forumet om krisande sexåringar med åtföljande krisande föräldrar, funderat på strategier, vilat och förberett mig mentalt.

Igår fick jag hem flickorna igen och nu har jag satsat på SOCIAL DELAKTIGHET. Visat att båda flickorna är totalt livsnödvändiga för att det här hemmet ska fungera över huvud taget. Det har visserligen bara gått en kväll och en morgon men hittills har det i varje fall funkat fullkomligt strålande. Vi har diskuterat vad som behöver göras och vad man kan göra när man är sex respektive åtta och båda tjejerna tar sina uppgifter på största allvar. (Så klart, det ÄR ju på största allvar.)

De har skurat golv, lagat mat, tömt kattlådan... Vem har sagt att oxjärpar måste vara jämnstora och avlånga - de kan väl se ut lite hur som helst? :P Och frukostomeletten kan absolut ätas med pinnar (A hade ansvar för dukningen, så hon bestämde).

Visst, A hade några smärre explosioner i går kväll, men inte värre än att det gick att styra upp, antingen med ett OJDÅ (följt av totalt ointresse för utbrottet), eller ett litet skarpare "Här sitter vi och LÄSER, måste man skrika och föra liv får man göra det uppe i sitt rum." (Sexåringen tystnade tämligen omgående. Det var en spännande bok, nämligen.) Rena västanfläkten jämfört med de totala sammanbrotten förra barnveckan.

Nu är jag fast besluten att fortsätta genomdriva delaktigheten, även när nyhetens behag börjar försvinna och älsklingarna inte är lika entusiastiska längre.

Förlåt för detta superlånga inlägg, men jag är så enormt glad över att ÄNTLIGEN ha kommit in på ett positivt spår. Det är ju min egen attityd och uppfinningsrikedom som avgör.

TACK FÖR ATT NI FINNS!!!! :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Vilken otroligt härlig läsning. Ditt inlägg kommer nog ocksâ att kunna 'smygläsas' av mânga med behâllning och bli en källa till inspiration. :D

Bra jobbat! :thumbsup: =D> \:D/ :heart:

Har du Barnaboken? Det är ju den allt pâ forumet bygger pâ, sâ det är läsning att verkligen rekommendera.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Glömde det viktigaste :oops:

Välkommen hit! :lol:
bluegoose
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 09:42
Ort: Uppland

Inlägg av bluegoose »

Tack Sarisparis!

Jag har haft Barnaboken, men jag tror den försvann i någon överambitiös utrensning av bokhyllan för nåt år sen... :oops:

Läge att skaffa ett nytt ex! :D
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Välkommen hit, säger jag med! :D

Tack för att du skriver! Det är sà fint att läsa. Vilken vändning du har gjort! Härligt med lite lugn. För er alla tre. Inte minst för den lilla stora sexàringen i kris.

Ville bara peppa dig med social delaktighet. När nyhetens välbehag smyger förbi, se till att de fàr nya uppgifter, utmanande uppgifter, lite för sig själv, lite tillsammans.

Vi har i sommar slappat med social delaktighet, de tvà stora (5 och 7) har bara dukat av och pà och 2.5àringen har mest gàtt runt i kallingar. :lol: Sà nu ska det tillverkas arbetslista med bilder och teckningar.

Humor! Det var det jag egentligen ville pàminna om. Flamsa och tramsa och skratta tillsammans. De smà liven är sà lättroade och de (vi, alla) behöver ett gott skratt om dagen, minst!

Det är en väldigt god ide att köpa hem barnaboken! :D

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
bluegoose
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 09:42
Ort: Uppland

Inlägg av bluegoose »

Hej miniz och tack!

Även denna eftermiddag och kväll har gått riktigt bra. En del gnöl och gnäll från sexåringen, men inte så farligt. Och båda flickorna somnade en kvart snabbare än i går. Det känns himla bra att inte behöva lägga all kraft på att strida med lillasyster. Nu finns det ork och tid kvar att vara glad och påhittig även med storasyster vid läggdags.

Apropå delaktighet: Till middagen var sexåringen tvungen att rycka in och rädda skivan, för mamma blev så akut kissnödig och bara måste gå på toa. Om inte A hade funnits där och passat maten vet man inte vad som hade hänt. :lol:

Jo, flams och trams är verkligen otroligt viktigt och välgörande - för alla! Det är så skönt att ha hittat bort från det där akut arga, så man orkar skämta i stället för att gorma!

Vad ska dina stora få för arbetsuppgifter nu? Och gör ni listor tillsammans med barnen, eller bestämmer ni vuxna? Nyfiken - alla goda idéer tas varmt emot! :D
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej och vad kul att du skriver här :D !
bluegoose skrev: Vad ska dina stora få för arbetsuppgifter nu? Och gör ni listor tillsammans med barnen, eller bestämmer ni vuxna? Nyfiken - alla goda idéer tas varmt emot! :D
Vi brukar ha familjeråd då hela familjen sitter tillsammans och går igenom vad för uppgifter som finns och hur de ska fördelas, och när de ska utföras osv. Alla är involverade och tar gärna på sig lite FÖR många uppdrag - just för att det är så roligt med möten - så viss vägledning kan behövas, men annars fritt fram och ypperligt läge för dem att se den demokratiska processen ha sin gång.

Här är det rätt trista sysslor, kan tyckas, men somligt stormtrivs de med, annat är mindre kul:
duka fram, hänga tvätt, plocka disk, städa badrummet, mata katterna, hämta tidningen/posten, städa (damma, torka golv), vattna blommor...
Därutöver (utanför schema) lagar de mat tillsammans med oss, och 6-åringen lagar ibland mat själv till familjen, packar sina väskor till förskola/skola själva varje dag (de har veckoschema där skola och aktiviteter finns med), med koll på gympapåsar, frukt och annat som ska med, går ut med sopor, plockar upp 2 ggr per dag... behoven och lusten varierar så ge och ta emot förslag så kommer ni fram till något bra tillsammans.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
bluegoose
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 09:42
Ort: Uppland

Inlägg av bluegoose »

Hej Ewa!

Tack för alla tipsen! Familjeråd har vi haft då och då, men jag har inte lyckats genomföra det konsekvent. :oops: Jag är väldigt impad av att sexåringen lagar mat - det har jag inte vågat låta min göra än. Hon är ju med och både hackar och steker, men bara som hjälpreda hittills.

Apropå sysslorna - tja, en del är kanske ganska trist, men allt måste ju göras. Det är väl bara nyttigt att få träna på att ta sig igenom även trista uppdrag. Det lär de ju stöta på annars i livet också, nån gång ibland. :wink:

Åh, jag vill fler exempel på vad era barn gör! Här går den ena talgdanken upp efter den andra. :idea: :idea: :idea: :D

Varning för ännu en lång drapa här nedanför - jag skriver av mig och funderar medan jag skriver... frivilligt för alla andra att läsa! :wink:

I morse försökte sig sexåringen på med ett sammanbrott/utbrott igen. Det fanns nämligen INGA kläder hon kunde ha på sig! (Hon hade vräkt ut en hel hög kläder på golvet, men de gick INTE att ha.) Först försökte jag "hjälpa" henne att hitta nåt, men det fanns absolut INGET. Så då konstaterade jag lite ointresserat att jaha, då får du nog gå utan kläder till skolan idag. Finns det inga kläder, så finns det inte. "NÄ MAMMAAAAA!" vrålade A (fast i kubik, hon har kraft i pipan, den tjejen).

Själv tyckte jag att vi lagt nog med tid på detta och gick ner för att hjälpa storasyster T med frukosten. (Hon höll på att laga sin världsberömda omelett.) A följde efter i trappan och vrålade. Jag var på vippen att hoppa in i samma känsla som hon och börja vråla tillbaka, men hann hejda mig och fundera på vad jag egentligen ville åstadkomma - ett stort uppträde eller frukost???

Så jag bet ihop om ilskan/morgonstressen och kom plötsligt på att katterna inte hade fått nån mat. Men var var maten nu då??? Jag letade och letade i skafferiet, men kunde inte hitta nån kattmat. Bara en massa cornflakes och krossade tomater och en kasse tunnbröd (inklämd bakom katternas torrfoder som jag helt enkelt inte såg). (Stora T erbjöd sig att visa mig, så jag fick viska till henne att jag ville få A att glömma bort klädbråket och komma och vara med. Hon fattade direkt och spelade med.)

A satt kvar i trappan en lång stund och gormade högt och argt att hon minsann visste var all kattmat fanns. Men mamman kunde då inte hitta nån. Till slut kom tösen stolpandes och muttrade att jaha, då får jag väl göra det själv då. När kattmaten väl hämtats ur skafferiet (till mammans stora förvåning och beundran) hade ilskan ersatts av skratt och hon kom självmant på att katterna behövde vatten och burkmat också.

Sen gjorde hon sin morgonuppgift och plockade ur diskmaskinen. Dessutom kokade hon kaffe åt mig, gullungen.

Sen åt vi frukost (hon med pinnar, som vanligt).

Efter frukosten gick hon självmant och klädde på sig utan problem. Och vi kom i tid till både skola och jobb utan fler scener. Puh!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

bluegoose skrev: Sen åt vi frukost (hon med pinnar, som vanligt).
:lol: Cool tjej du har!

Vad gäller matlagning tycker jag det låter som ni redan har det - stora tösen gjorde ju omelett ju! Vi gillar Johanna Westmans kokböcker för barn väldigt mycket och sonen går igång direkt på allt han vill laga därur, så när det ska veckohandlas får han titta ut något recept där som han vill laga, så ser vi till att handla det som behövs. Viss vägledning med läsning och skära kycklingfiléer kan han få, men annars fixar han finfint själv, medan jag pysslar med något annat i närheten så han kan fråga om det behövs.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
bluegoose
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 09:42
Ort: Uppland

Inlägg av bluegoose »

Tack för tipset om kokböckerna!

Idag känns det lite motigare igen. Vi är rätt trötta alla tre, så det krävs lite mer viljestyrka för att hålla sig kreativ och motiverad. Och maten gick åt helskotta då strömmingen vi skulle äta var dålig när vi öppnade paketet. Uäck!

Nåja, just nu håller flickorna på att göra klart sina arbetsuppgifter, sen blir det en liten cykeltur och sedan läsning och läggdags direkt.
bluegoose
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 09:42
Ort: Uppland

Inlägg av bluegoose »

Gårdagen krävde lite mer jobb från min sida, då vi alla var ganska trötta och kinkiga. Vi navigerade oss i alla fram genom eftermiddagen och kvällen utan att A behövde explodera. En del grumsande och grälande försökte hon sig på, men jag nappade inte, så hon la ner. Dessutom gick läggningen som en dans. Båda prinsessorna somnade snabbt och utan krångel, nästan 45 minuter tidigare än vanligt! :lol:

Jag har använt alla möjliga olika verktyg på bred front de här dagarna och mina ungar har hittills tagit emot förändringarna väl. Vi paktar, jag visar och leder, ungarna gör sina viktiga UPPDRAG, jag hutar åt barnen i enrum vid behov (storasyster visar sig vara en riktig fena på att reta lillasyster till vansinne - nu är hon avslöjad och tagen i hampan, fast kärleksfullt förstås :wink: ).

Nu undrar jag bara varför jag inte har gjort så här tidigare och önskar nästan jag hade en ny liten bebis att göra "rätt" på från början, hehe. :D
bluegoose
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 09:42
Ort: Uppland

Inlägg av bluegoose »

Igår kväll kom UTBROTTET. Jag visste att det var på väg: A hade haft några mindre sammanbrott under eftermiddagen, tillsammans med sina lekkamrater. (A sitter och gormar/gråter i soffan för att hon inte äger någon dockvagn, medan kompisen leker vidare i hennes rum. Jag går in och sätter igång lite pusselläggning, vilket kompisen verkar gilla. A släpper det där med dockvagnen och vill vara med i stället.)

Sådär fortsatte det hela kvällen. Hon gormade/gnällde/krånglade och protesterade, men bara korta snuttar. Jag höll mig någorlunda lugn och försökte ge sakliga och ganska ointresserade svar.

Eftersom lekkamraterna avlöste varandra under eftermiddagen och kvällen blev det inte mycket utrymme för barnens sociala delaktighet. Jag drog mig för att gå in och avbryta för att det var dags att göra sysslor. Tänkte jag fel här? Ja, det gjorde jag säkert! Deras uppdrag är ju viktiga! Hrm.... Hur gör ni? :?:

Vid läggdags var A mycket trött och väldigt kinkig, men själva godnattproceduren gick bra. Vi sjöng, kramades och pussades gonatt och sen gick jag ut ur rummet och stängde hennes dörr för att gå och säga gonatt till storasyster. DÅ brast det för A.

"Inte stänga dörren!!! Dörren SKA INTE VARA STÄNGD! Jag haaaatar dig mamma! DUMMA MAMMA!!!!"

Jag struntade i henne, nu var det faktiskt T:s tur att få lite uppmärksamhet. A vrålade vidare inifrån sitt rum. Jag smög förbi och kikade genom dörrspringan - hon hade inte tänt lampan och hon låg kvar i sängen och skrek.

Sedan satte jag mig med en god bok och lyssnade på ett halvt öra medan A fortsatte att skrika. Så här lät det ungefär: "JAG HAAAATAAARRR DIG MAMMMAAAAA! Jag haaatar dig! Dumma ... mmmm ... jag haaa.... duuu ....mmmm... gääääsp ... snark." Det tog cirka fem minuter allt som allt.

Positivt: hon stannade kvar i sin säng och tände inte lampan. Hon gick inte upp i total orkanstyrka och hon höll på en ganska kort stund. För ett par veckor sedan hade hon hoppat ur sängen, tänt taklampan och sedan härjat i en timme.

Negativt: jag styrde inte upp kompisträffarna så att barnen dels fick sköta sina sysslor ordentligt, dels kom i säng i tid. (Läggdags blev en kvart förskjuten och sedan krånglade A sig till ytterligare en kvarts vakentid - det blir en dyrbar halvtimme förlorad sömn.)

Hur gör ni andra med kompisar/sysslor/läggdags? Jag upplever att många, även ganska små barn, går och lägger sig extremt sent på kvällarna. Flera av mina barns kompisar får vara uppe till både nio och halv tio! Inga problem att leka hemma hos någon fram till klockan åtta - på en vardagkväll. :shock: Nu gick sista kompisen hem strax efter sju (det var ett litet specialfall, jag hade lovat att vara barnvakt, så jag kunde inte gärna skicka ut honom).

Om mina barn ska somna i någorlunda god tid (mitt mål är halv nio, det blir ändå lite nätt med sömn för dem) måste vi börja nedtrappningen redan vid sju-halv åtta. Vad har ni för "policy" hemma hos er? :?:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

När vi har kompisar här så får de schemalagda sysslorna vänta en smula, medan den sociala delaktigheten ibland finns ändå, och då involverar hela lilla gänget. Ska det ätas mellis så får alla hjälpas åt att fixa eller duka fram. Behövs det hjälp med något tungt så ber jag hela gänget att komma till undsättning. Tycker det fungerar bra. Men det är klart, har vi städdag och det kommer kompisar på besök så skjuter jag kanske hellre på städdagen...

Däremot så har vi våra tider som alltid. Det går liksom inte gå efter många av kompisarnas tider eftersom många ofta inte går och lägger sig förrän runt 22 ens på vardagar. Är det grannbarn så har jag pratat med deras föräldrar om hur sent det passar att leka (här gäller 17.30 oftast som stopp för att barnen ska hinna duscha och få i sig något ätbart innan sängdags kl 19) och samtidigt frågat hur tidigt det är ok för mina barn att ringa på hos dem, så att vi inte klampar in när de sitter och äter frukost. Respekt åt båda håll. Med skolkompisar under veckorna så är nog de flesta av föräldrarna här eniga om att 16.30-17 är mer än tillräckligt när de också setts i skolan under dagen. Och vi har verkligen inte kompisar varje dag, eftersom vi också vill hinna med simskola, gympa och familjens egen samvaro, så då lämnar det plats för den där sociala delaktigheten också tycker jag.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
bluegoose
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 09:42
Ort: Uppland

Total härdsmälta

Inlägg av bluegoose »

Jahapp, så kom veckans första totala härdsmälta.

Uppdrag: T och A ska göra pannkakssmet. A vägrar att vara med. Jag ids inte genomdriva, utan lämnar henne i vardagsrummet. :oops:

A får nytt uppdrag: plocka ur diskmaskinen eller diska det som ligger i diskhon. A vrålvägrar. Jag bestämmer mig för att genomdriva. Tar älsklingen i handen. Hon protesterar vilt. Jag föser och skuffar henne ut i köket. (Hon är stor, tung och stark.)

Hon gör våldsamt motstånd och skriker oavbrutet. Jag tar henne om handen och säger, nu plockar vi ur diskmaskinen. Hon får ett totalt sammanbrott. Slänger sig och slår blint omkring sig. Jag tar om henne i en väldig björnkram och tänker att nu ska jag vara här hos henne tills hon lugnar sig.

Hon blir om möjligt ännu mer hysterisk. Skriker SLÄPP MIG på högsta volym, om och om igen. Kastar sig hejvilt omkring på golvet och jag håller i för kung och fosterland. (Försöker att inte ta i för hårt, men vägrar ändå att släppa.) Jag påminner henne om att prata med vanlig röst. Hon vrålar att hon är kissnödig. Till slut lyckas hon säga det med nåt som med lite god vilja kan liknas vid en lugn röst (fast hon är långt ifrån lugn), så jag släpper iväg henne och hon rusar till toan. Hon var säkert väldigt kissnödig - hon blir ofta väldigt arg i stället för att gå och kissa... :roll:

Hon sitter och skriker och gråter en lång stund på toa (10 minuter kanske). "Jag haaatar dig! Jag vill aldrig mer vara med dig!"

Till slut sticker hon ut huvudet, lipar åt mig och väser, "Du är dum!!!" Sen går hon för att ta sin cykelhjälm och gå ut. Jag sa, "Vilken bra idé, du kan cykla sen, när du har gjort ditt uppdrag."

Stort sammanbrott igen. Fösa in henne i köket. Vrål på högsta volym. Tårarna rinner. Jag säger: om du plockar ur besticken, så diskar jag. NÄÄÄÄ, skriker hon, JAAAG SKA DISKA!!!
:shock: :D

Sen står hon en lång stund och gormar "Gå uuuut!" Jag vill inte direkt låta mig köras ut, men kommer på att jag måste gå ut med komposthinken... rädda ansiktet på oss båda, liksom...

När jag kommer in igen står hon upp till armbågarna i disklödder. Men diskborsten är dum, så jag måste komma och fiska upp den. Sen försvinner den igen. "Vet du varför?" frågar hon? "För att du är så dum!"

Jag slår mig för pannan och utbrister, jaa, jag är ju så dum!!! FNISS! säger sexåringen.

Lite senare säger hon, "mamma, vet du varför jag gillar så mycket att diska?" Nää.... "För att du är så DUM, hihi!" - med stor glimt i ögat och ett rejält skratt efteråt.

Nu är disken diskad, älsklingen lugn och såvitt jag kan se väldigt nöjd. Själv är jag lite omtumlad men också ganska nöjd tror jag...

Men får man verkligen ha såna här brottningsmatcher med sina sexåringar???
8-[

Sexåringen hittade förresten själv på en bra avslutning: hon ramlade på köksgolvet och blev en pannkaka som behövde pumpas upp för att få lite stadga och sedan fick hon bäras till soffan och rullas i kanel och ätas upp.
bluegoose
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 09:42
Ort: Uppland

Inlägg av bluegoose »

Båda älsklingarna somnade 20.15 och båda sov 11 timmar!

Jag hann inte in och väcka sexåringen i morse, tyvärr - men när jag hörde att hon var på väg upp studsade jag själv ut ur mitt sovrum och hälsade henne med stort leende och jättekram. Hon hade tänkt börja grumsa om nåt, men kom av sig. :D

Storasyster blev i varje fall väckt med klang och jubel i sitt rum och sen gick vi och la oss i min säng och gosade en stund, innan min stora lilla A kom på att hon skulle ge mig kaffe på sängen. Helt OK för mig! O:) Hon gick ner i köket och donade en stund, innan hon försiktigt skred in i mitt rum med en härlig mugg ångande kaffe. :heart:

Sedan blev det ett himla stojande och flamsande i sängen. Med täta avbrott av total stillhet och hålla andan då mamma skulle dricka en slurk av sitt goda kaffe...
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"