Två töser

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Grattis på födelsedagen! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Kort rapport från natten och dagens vila.

Sängen bäddades enl. AW-modell men utan vaxduk och istället plastat lakan. Läggningen tog tid, 30 minuter. Freja var riktigt arg och jag lugn, trygg och glad. :wink: Ramsan fick sista ordet och jag gick inte in.
Tösen sov till 2-tiden, ramsades och sov sedan vidare till 4-tiden. en ramsa igen och sov till 6-tiden en ramsa till och sov till väckning kl 7. Väcktes, men i blöt säng, ganska mycket kiss faktiskt.

Middagsvilan gav en del protester igen, men lite till och från. Ramsades glatt och ramsan fick sista ordet innan damen somnade. En trött tjej väcktes i torr säng.

Så, till natten nu bäddar jag som tidigare, men med en fleecefilt över alltsammans. Fleece blir ju inte blött, ni vet, så sängen kommer kännas torr till väckning, om den nu skulle bli blöt - inte ta ut något i förskott inte!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Liten rapport igen.

Läggningen gick mycket bättre. Det protesterades i 10 minuter sen sov tösen. Hon vaknade en gång på natten, skrek/gnällde en sekund och somnade sedan om själva.
Väcktes vid kl 7. Fleecen gjorde sitt och sängen var torr, trots att damen kissat en del.

Däremot var jag inne hos Ronja en snabbis i natt :lol: Hon vaknade och var förtvivlad, det händer aldrig så jag tassade in tysst. Då hade hon tagit av sig pyjamasen och satt på sig den igen med en arm i ett ben och ett ben i en arm, ja... och dessutom låg hon inne i påslakanet :P :lol: :heart: Rättades snabbt till, sen sov även hon till väckning

Middagsvilan gick fint. Dock ville Freja bajsa innan hon skulle vila. Men hon studsade upp från toan sprang omkring och när jag skulle lägga henne skulle hon absolut bajsa igen. 2 försök fick hon sen sa jag att har man tid att busa så har man tid att vila :wink: Höga protester som tystnade vid ramsan ut. Sen sov det.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Så rapport från tredje natten/dagen.

Läggningen gick fint, ett litet gnäll precis vid ramsan ut men tystnade direkt efteråt. Dock förtvivlade gråt någon timme senare. Då gick jag in till töserna för så ska det ju inte vara. Då hade lilla Freja-älsklingen kräkts ner hela sängen och sig själv. Det fick bli dusch på det och byte i sängen. Sen sov tösen till väckning. Inget blött i sängen, men en kräkling igen på morgonen efter väckning. Sen var det Ronjas tur att kärkas... :(

Middagsvilan gick utan strul men med ett duschavbrott för Ronjas del och byte i hennes säng.

Mina små älsklingar. :heart: Magen är inte riktigt med just nu, då får det bli lite si så där med trafiken ;)

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Acnaib skrev:Då hade lilla Freja-älsklingen kräkts ner hela sängen och sig själv. Det fick bli dusch på det och byte i sängen. Sen sov tösen till väckning. Inget blött i sängen, men en kräkning igen på morgonen efter väckning. Sen var det Ronjas tur att kräkas... :(
:D J-a otur :!: Vinterkräksjukan mitt i alltihop :roll: Men så absolut strålande med "inget blött i sängen" - tänk om du redan lyckats bryta den onda cirkeln!
Acnaib skrev:Middagsvilan gick utan strul men med ett duschavbrott för Ronjas del och byte i hennes säng. --- Magen är inte riktigt med just nu, då får det bli lite si så där med trafiken ;)
Så sant. Naturligtvis ska de små barnen ha sin välbehövliga hjälp när det kniper (eller motsatsen :roll: ). Då blir det trafik. Som avtar i samma takt som sjukeländet avtar. Det fixar du så fint :wink: :lol:

Pris och beröm :-({|= Du lugna, kloka mamma.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej Anna, och tack för dina ord! :heart:

Dags för lite rapport igen, tycker jag allt!
Kräknatten efterföljdes av en lugn natt. Mina barn lyckas - som tur är - aldrig vara magsjuka i längre än en natt och en (MAX) påföljande dag. Varpå den påföljande läggningen skötes a lá modell. Fast protesterna uteblev och även nattvaken. Tösen väcktes vid kl. 7, men återigen hade hon kissat.

Sedan dess har alla läggningar gått strålande igen! :D Inga protester och inga sura miner, inget skrik och ingen trots.
Däremot bäddar vi fortfarande med platslakan, handdukar och fleece, vilka måste bytas på morgonen.
Men eftersom sängen inte är (känns) blöt så gör vi på samma sätt i en vecka till för att se om det upphör. Tösen vill dessutom sova "nakenfis", har velat det länge lite till och från så hon märker ju inte alls att olyckan varit framme.
Vänder det inte om en vecka så tycker jag att det är läge för att ta upp och kissa på natten, mer eller mindre i sömnen.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Två töser

Inlägg av Acnaib »

Jahopp, så sitter man här igen.. villrådig... :roll:

Mina underbara töser är nu 2 och snart 3,5 år. Världens underbaraste!
I hemmet finns det oftast även 4 andra barn, 3 flickor och en pojke. Barnen kommer bra överens.

Men, senaste tiden, några månader kanske så har mina två börjat "bråka". Jag har verkligen försökt att klappa fint och kramas och pussas, leka fint tillsammans eller så får man inte leka tillsammans, ha saker tillsammans eller inte alls. Men någonstans så når jag inte ända fram, tyvärr.

Freja kan få för sig att ta något hon vet att Ronja vill ha, sen visar hon Ronja att hon har den och springer sin väg. Ronja börjar då jaga henne, fly förbannad och när hon väl kommer ifatt henne så drar hon Freja i håret och kläderna, vilket i sin tur resulterar i att Freja börjar storskrika och istället slår på Ronja.

Det är även tvärtom ibland, att det är Ronja som triggar liksom... Hon gör precis som storasyster lär - i allt! På gott och ont :P

Här i huset har vi nolltolerans ang slag och sånt! Så jag brukar ingripa innan, men de bubblar liksom av ilska, båda två!

Freja är ofta arg och slänger sig sur på soffan medan Ronja säger att hon är ARG och stampar i golvet.

De älskar att reta varandra, och jag vet inte hur jag ska få dem att sluta med det, då det bara bygger på deras ilska ännu mer.

Måste väl erkänna att jag själv är mer än måttligt trött på detta tjafs, och har väl de senaste dagarna börjat känna att jag snart tappar kontrollen. Njae, låter värre än det är. Men jag vill inte bli en av alla dem som står och skriker på sina barn.

Tips?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Två töser

Inlägg av TorsMamma »

Här kommer då mina råd. Gruppbestraffning. Bli inte domare och säg vem som gör rätt och fel, säg att den ena skall be om ursäkt till den andra osv... Dra dem båda över en kam!

Tack, då får INGEN leka med leksaken.

Då får båda gå in på var sitt rum, eller ihop. (vet inte vad AW säger om det) men jag är pro gruppbestraffning, de måste lära sig jobba som grupp, även om det är "mot" dig. :wink:

Har du läst syskonkapitlet i BB igen på senaste tiden?

Mina tanka bara.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Två töser

Inlägg av Acnaib »

Ja, jo. Men jag gör så. Ingen får saken om de inte kan leka med den tillsammans eller så får de vara på var sin plats om de inte kan sluta träta.
Det är liksom hur jag ska få dem att sluta reta varandra som är det problematiska och vad jag ska göra åt deras ilska?

Jo, jag har läst i BB. Men tydligen gör jag fel iaf :(
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Två töser

Inlägg av miar70 »

Bra svar TorsMamma, jag tänker lika :D men jag använder också "jag är inte intresserad av vem som börjar utan av vem som slutar" - alltså, att få dem att själva komma fram till hur man ska bli vänner och leda dem på vägen dit. När man ställer frågan till barnen om hur de ska göra för att bli sams efter ett bråk är de förvånansvärt samarbetsvilliga - det vet och kan :D .

Ex. på vad jag brukar säga:

"ojoj, vad tokigt det blev, nu är NN ledsen... vad ska vi göra då då? har du nån idé?"

"hoppsan, nu blev det visst lite ledset, hur SKA man göra när det blivit så här..?"

"tänk vilket TUR att ni har varandra, för systrar bråkar ibland men så blir de ju vänner sen igen, hur är det man ska göra för att det ska bli BRA igen..?"

Och tänk på att jobba förebyggande med att stärka dem som syskon, även när de är vänner och INTE bråkar - "vilken TUR att ni har varandra" osv... Då gödslar man syskonkärleken :heart:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Två töser

Inlägg av Acnaib »

Hmm, ok! Det kan ju vara idé att låta dem lösa det själva, det har de inte fått göra ännu. Men vi säger ofta "Vilken tur att du har NN" "Vad hade du gjort utan din syster" osv. Men de är klart, när det klänger som mest i varandras hår brukar ju jag "bända" isär dem. Kanske ska låta dem klara det själva då?!
Tackar Miar!

Läste en annan tråd nu, vilken gav mig en liten tankeställare. Tror det var du Miar som svarat att barnen blir som vi vuxna. Och japp, sista tiden har jag varit ganska sur och irriterad inombords, kanske inte så konstigt att mina barn är "ARGA" då.
Usch, kanske lättare att ändra på mig själv än att försöka få barnen gladare.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Två töser

Inlägg av miar70 »

Acnaib skrev:Och japp, sista tiden har jag varit ganska sur och irriterad inombords, kanske inte så konstigt att mina barn är "ARGA" då.
Usch, kanske lättare att ändra på mig själv än att försöka få barnen gladare.
8) Ja, men det största steget på vägen är självinsikt och DET har du ju :wink: Visst blir våra små speglar av oss vuxna. Och man kan ju inte alltid var på tiptophumör. Men som sagt - är man medveten om det så blir det mycket enklare :D :heart:

Kramen!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Två töser

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Acnaib! :D

Jag vill bara tips om att ta en extra kik på 3,5-åringen.... 8) Så att det inte händelsevis är så att hon använder lillasyster som en fjärrkontroll till dig. Jag har nämligen också en 3,5-åring och det är - för honom själv alltså - en BESVÄRLIG ålder. Allt är lite upp och ner, och jag märker så tydligt att han MÅSTE ifrågsätta saker, fast han egentligen inte vill. Och så trotsar han slingrigt, åligt och lite low-key så att det är lätt att missa vad det är som pågår. Kanske har du nåt liknande på gång hemma hos dig? :wink:

Jag ställer mig lite skeptisk till rådet att låta dem reda upp det själva - en tvååring har ju ett rejält underläge jämfört med en treochetthalvtåring, så jag tycker inte att det känns fair. Skulle satsa på att förvisa den större om det är uppenbart att hon bråkar, och sätta den mindre i arbete. Om det är oklart vem som trasslar kan man ju variera sig med att sängdumpa den mindre (på ett trevligt sätt, med muta) om det behövs för att få utrymme för att sätta den större i arbete. För det är förmodligen den bästa boten mot hennes trasslande, ifall hon har något alls gemensamt med min lillkille! :lol:

Och sedan tycker jag att man ska tänka på att trotsungar behöver få vara i fred. Så jag brukar möjliggöra "ensamlek" för Lillebror med CD-saga och pussel på rummet (han har lärt sig att sätta igång sagan själv och går dit och pysslar när han vill vara ifred), eller utomhus i sandlådan. Då får jag ta lite ansvar för att hålla hans sällskapssjuka Storasyster borta - för det slutar ofta i konflikt då, eftersom han egentligen vill vara för sig själv och har svårt att samarbeta i de situationerna. Därför kan det vara konstruktivt i din situation att hålla din Lillasyster borta så att Storasyster får lite utrymme för att pyssla själv :arrow: mindre konflikter. 8)

Slutligen vill jag skriva under på detta:
Acnaib skrev: Läste en annan tråd nu, vilken gav mig en liten tankeställare. Tror det var du Miar som svarat att barnen blir som vi vuxna. Och japp, sista tiden har jag varit ganska sur och irriterad inombords, kanske inte så konstigt att mina barn är "ARGA" då.
Usch, kanske lättare att ändra på mig själv än att försöka få barnen gladare.
Mina barn har varit störiga, irriterade och oroliga på sistone ... :roll: ursäkta. Men hur har jag själv uppfört mig? Jo, jag har givetvis också varit störig, irriterad och orolig! [-X Nu har jag blivit medveten om detta mönster - samt börjat stressa av en liten smula - och då går det plötsligt mycket bättre igen, för alla! :D

Heja heja! :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Två töser

Inlägg av Acnaib »

Hejsan!

Har bara en liten fråga. Äldsta tösen fyller ju 4 i början av Januari. Hittills har båda flickorna sovit 2 timmars middagsvila, ja, så länge jag kan minnas, i princip.

Minsta tösen sover hela vilan, medan stora tösen vilar och sover lite olika. Hon ligger i två timmar, men sover inte alltid hela tiden.

Det har gått bra, ingen har klagat utan de vet att man vilar efter lunch fram till 14. (12-14) (natt 19-7)

Nu har stora tösen strax vuxit ur sin spjälsäng och vi har börjat med att ta bort ena sidan, för att till födelsedagen ge henne en växasäng.

Det blev lite spring i början, första vilan och första natten, men gick fint sen. Men nu de senaste dagarna har det blivit allt mer spring och hon får dessutom upp även lillasyster på spring under vilan och efter kvällsläggning.

Är det deras "för-mycket-inplanerad-sömn" som ställer till det, eller är det bara lite test om mamma och pappa står fast vid att man ska stanna i sängen, när man faktiskt KAN komma ut.

Vad tror ni?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Två töser

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Bianca! :D

Jag tror absolut att 14h sömn/dygn är lite i överkant för en 4-åring... och skulle möjliggöra vaken vila till en CD-istället. Här brukade jag dessutom dela på barnen under (vaken-) vilan, just för att den som inte behövde så mycket vila tenderade att störa den som behövde det. Så kanske låta henne ligga i ett annat rum och lyssna på en saga? Eller för all del låta henne lyssna på en saga i samma rum och det inte stör den yngre varianten. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"