Två töser

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Du har så rätt så rätt!! Dumma mig att tänka så :P :oops: :lol:
Jag tänker ut hur vi ska ha det och sen när jag är helt säker på hur och varför så kör vi :!:
Haha, kanske är det jag som kommer sakna blöjorna mest, egentligen :lol:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:lol: 8) :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

:D Imorgon! Grrr, då kör vi! Blöjan bort. :wink:
Men en sista fråga återstår: Kan man använda "Training Pants", alltså det är ett par underbyxor i frotté, men själva yttertyget är tätt och läcker inte ut kisset. Tänkte att det kunde vara bra nu i början när vi går ut. Vi vill ju gå ut, men det är ju sååå kallt och Freja har bara en overall, så kissar hon ner den... :-k Hon har använt byxorna redan, lite till och från när hon har velat, och vi kallar dem "trosor". Hon känner ju att hon blir blöt när hon kissar, men ändå så blir ju inte kläderna blöta på samma sätt som om hon har vanliga trosor. Hur kan vi göra!?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Inga svar men lite pepp! :D Heja heja! \:D/ \:D/ \:D/

Vi laddar också för att göra oss klara för blöjborttagning - Lillebror och jag har pratat en del, särskilt i samband med jobbiga bajsblöjebyten, om att nu kommer det nog snart inte att behövas några blöjor längre, och då kommer han att kunna bajsa på pottan istället, vad sköööönt det ska bli! :wink: Och det är vi rörande eniga om.... jag bara fegar lite på att verkställa just av utekläderskäl - vi har två uppsättningar (båda tvådelade så att de går raskt att dra ned) men ingen egen tvättmaskin.... :roll: Och några veckor av olyckor lär man ju få räkna med. :wink:

Varför o varför föds inte alla barn på våren så att man kan lösa sånt här på sommaren? ](*,)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej! Tack för pepp!
Precis så har Freja och jag oxå pratat ett tag. Hon är helt med på att vi inte behöver blöja snart längre. Det är ju så mycket skönare att ha trosor och kissa potta/toa ju :wink:
Ja, vårbebisar är bra! Det blir nog lättare med Ronja sen! (av klädselskäl menar jag) Nakenfis utomhus är ju perfekt! Men just nu :? inte så mycket till nakenfis ute, tror jag!
Ja, jag har oxå fegat länge. Men, det blir ju inte bättre väder ute och vad vore alternativet, vänta till mars?! Nej, jag tror inte det. Nu har jag skjutit på det lite med tankar "vi väntar till efter IKEA-resen" "vi väntar till efter halmstad-resan" "vi väntar till.." ja... Nu finns inget inplanerat ett tag framöver, så nu ska det ske! :D

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Första blöjfria dagen börjar leda mot sitt slut. :D
Vad oroade jag mig för egentligen? :lol:
Jag gjorde morgon som vanligt med stort stohej men idag kom jag instudsandes med ett par rosa trosor på huvudet. Jag tjöt av glädje:
"Vet du vad det är för dag idag, Freja?"
Freja skakade på huvudet och fnissade lite åt min fina mössa. "Neee"
"Idag är det stora trosdagen"
Freja blev så glad och hoppasde upp och ned i sängen. Mest kanske för att jag var så "glad" :lol:
Vi tog av blöjan som hon haft på natten och inspekterade de finfina rosa nya trosorna. Sen tog vi på dem och jag sa:
"Nu, Freja, nu är det stora trosdagen, och nu behöver vi inte blöja mer"
"Neee"
"Bara när vi sover, kanske"
"Mmm"
"Nu får vi kissa pottan eller toaletten, så skönt det ska bli!"
"Mmm"
Sen gick vi ner som vanligt och stökade som vanligt. Vi satte oss till att vika blöjor och nu eftersom Freja inte behövde några blöjor längre så visade jag henne hur vi skulle ändra storleken så de skulle passa Ronja. Freja tyckte det var så roligt och fick själv välja 4 blöjor som hon skulle ha kvar som "sova-middag-blöja" Efter en liten stund kom kisset och Freja hoppasde liksom till. Hon pekade mot golvet och benen.
"Oj, nu kom kisset. Knasiga kisset, det ska ju komma i toan ju :wink: "
Freja skrattade lite och vi hjälptes åt att torka. Freja valde sedan ett par andra nya fina trosor. Efter ett tag kom kisset igen och byte och torkning upprepades.
Något senare kom Freja springande och pekade på trosorna
"Tssss" sa hon.
"Vill kisset komma nu"
"Mmmm, tsssssss"
"Då skyndar vi till toan"
Vi småsprang dit och Freja satte sig på toaletten - och tänk! Då kom kisset.
"Åh va skönt att kissa toan!"
"Mmmm"
Sen efter det så sa hon till varje gång hon ville gå på toa. Ibland kom kisset, ibland inte. Innan middagsluren så satte hon sig att kissa, men just då kom inget. Vi tog på en blöja och Freja hoppade i säng. När luren var slut var hon noga med att blöjan skulle av igen, och till pottan skulle hon bestämt. Blöjan var torr, men pottan fylldes ordentligt :wink: :lol:

Ja, det var första blöjfria-dagen!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härligt!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Åh vad bra ni jobbar! :D Och vilken fin inspiration! :thumbsup: Lillebror och jag befinner oss nämligen mitt uppe i vår första blöjfria dag idag. En del felkommet kiss, och bajs, har det blivit.... men snaart ramlar poletten ner. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

chokladkaninen skrev:Åh vad bra ni jobbar! :D Och vilken fin inspiration! :thumbsup: Lillebror och jag befinner oss nämligen mitt uppe i vår första blöjfria dag idag. En del felkommet kiss, och bajs, har det blivit.... men snaart ramlar poletten ner. :wink:
Jaså, ni hakar på!? Va roligt!! :D :heart:
Hittils idag har kisset kommit på golvet en gång. Men då hade jag sprungit upp en snabbis på övervåningen, så det är möjligt att hon hade sagt till även då om hon kunnat :-k

Hon är så rolig förresten! Var gång hon sitter på toan så är det som om hon pratar med kisset. :lol: Man ser att hon koncentrarar sig så alldeles och sen säger hon "Tssss" hela tiden tills kisset faktiskt kommer - då blir hon överlycklig! :D

Kram på dig!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Haha :lol: that's right, babe! :thumbsup: Vi är er hack i häl! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Va roligt chokladis! Hur går det för er?
Här går det fint. Det är som om Freja aldrig gjort annat! :shock: Några få olyckor har vi haft, men 99% av alla fall så säger hon till och går på toa! :D

Nu har jag dock en annan fundering, som jag haft ett tag. :-k
Vid middagsdags (och ibland även vid andra tillfällen) så blir Freja så arg om hon inte får som hon vill eller om jag sagt något som hon stör sig på. Om hon exempelvis far runt på stolen, ställer sig upp och håller på så kan jag säga
"Kan du sitta fint på stolen"
"nej" säger Freja då.
"Då ska mamma visa dig hur man sitter fint"
Så sätter jag henne ner på rumpan igen men då blir hon arg och "gråter" hon tjuter och försöker kräkas. Hon kräks alltid! Jag gör inget större grej av det (även om jag inombords blir hyfsat irriterad :oops: )
"ojoj, nu får vi torka"
Men det är ofta så... Så ligger hela middagen på bordet eller på golvet (i återvunnen version) och damen vill inte ha mer. Hon äter således inget till middag.
Om det är nåt annat hon vill göra som inte passar att vi gör just då, exempelvis vill hon kanske gå ut, men jag säger:
"om en liten stund ska vi gå ut, nu ska vi laga mat (eller vad det nu kan vara)"
Så ja, samma som vid middagen och damen kräks i floder.

Hur ska jag hantera det här?!?
Nu vid middagen när det blev så där knasigt så hämtade jag en bunke, fångade upp kräket och sen var det liksom inte mer med det. Men hon får ingen mat i sig och ärligt talat så skulle jag önska att hon skulle slippa att kräkas när hon blir arg :oops:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!
Det var visst ingen som hade erfareheter av kräkhumör va? :wink: Hur som helst så har hon inte gjort så sedan jag skrev sist. :thumbsup:

Men till en annan blöjfundering. :-k Freja är utan blöja nu och kissar alltid på toaletten, hon sköter det helt själv! Okej, bajs får jag hjälpa till att torka - men allt annat vill hon sköta själv och det får hon. På natten har hon blöja och tycker det är helt okej men på middagsluren vill hon inte alltid ha blöja. Hon kissar innan hon ska sova (fast oftast kommer det inget då) och efter vilan så skyndar hon till toaletten och kissar mängder. :wink: Blöjan är alltid torr! Hur borde vi göra här? Ska hon ha blöja ibland, alltid eller inte alls? Under middagsluren alltså.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jag skulle bädda med skydd i sängen och säga "Du behöver nog inte middagsblöjan mer". Hon verkar ha greppat det där så kör på. :wink: Jag hade "uteblöja" i början men det var lika där, den var alltid torr så vi tog bort den utan problem.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Och vi tog bort blöjan på luren efter bara två dagar - den var torr och det var liksom inget att dra på. :D Har inte haft några sängolyckor ännu, fast nattblöjan har vi kvar, förstås.

Lillebror Bebbo har inte riktigt uppnåt Jag Sköter Det Helt Själv-stadiet än, men olyckorna börjar tunnas ut, och han klarar att kissa på toaletten ifall vi är ute och flänger nånstans. Men däremot tror jag att vi kanske sätter honom på pottan lite väl ofta (t ex innan vi ska gå ut nånstans) och inte riktigt har tid att vänta på att han ska ta sitt eget initiativ.... :-k Ska försöka lägga ned ett extra kol på o-stress. :wink:

Vad kul att det har gått så fort och fint hos er! :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej chokladis! :D Så roligt att du delar med dig hur det går för er! Va duktig din lille är. Han är ju ändå lite yngre än Freja, eller hur?

Ja, det gick otroligt snabbt här. Jag förstår ingeting. Det är som om hon aldrig gjort annat än kissat på toaletten. :shock: :thumbsup: :mrgreen:
Hon har en trapp-pall vid toaletten som hon klättrar upp på och sätter sig. Sen när hon är klar klättrar hon nr tar en bit papper, torkar sig, sen drar hon med sig pallen till handfatet och tvättar händerna. :shock: :D Och det har hon i princip kommit på själv att man kan göra.
Gissa om mamma är stolt!? :mrgreen:

Jag låter henne säga till helt och hållet själv när hon vill gå på toa, jag "tjatar" inte. Men när vi år ut så säger jag att vi måste försöka kissa först. Då försöker hon, men kommer det inget klättrar hon ner och skakar på huvudet och säger "neee". Då får det vara bra med det liksom. Sen försöker vi igen när vi kommit in.
Ser att jag den 10e skrev att hon hade en olycka när jag var uppe på övervåningen. Efter det har hon endast haft en olycka till! Inte illa va? :D
Alla här runtomkring är mäkta imponerade! :wink:

Så ett litet bonustips till alla som tänker sluta med nattblöja (eller dagblöja)
Hur gör man sängen till en kiss-fri-zon?
Man tager ett plastlakan och lägger på madressen, därpå lägger man en frottéhanduk och över den en fleece-filt.
Nu kan älsklingen kissa i sängen utan att den blir blöt! Frottén suger upp kisset och fleecen håller sovplatsen torr.
Sen tvättar man hela paketet :roll: :P 8)
Inte illa va? Precis som en tygblöja :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"