Två töser

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Två töser

Inlägg av Acnaib »

Hej på er!

Hon har alltid varit så glad, Freja. Men nu känner jag knappt igen henne. :( Vad har hänt??
Hon är arg, ofta! Hon fräser och suckar, stönar och skriker. Får hon inte exakt som hon vill när hon vill blir hon rasande, eller så skriker hon åt min eller annan beträffande och rusar iväg och "tjurar" i ett hörn. Säger jag nåt som inte passar så säger skriker hon ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ. Tänk er en tonåring!!
Hon kan säga "vi får se om vi får glass efter maten", då kan jag kommentera att idag har vi ingen glass, så svarar hon "men åååååååå, vi får SEEEEE"

Hon kan sitta och måla, se att Ronja tar en boll flyga upp och bli så arg för att det är "hennes" boll.

Jag har varit så noga med att det är allas! Alla saker är allas, vi har dem tillsammans. Men sista månaderna har Freja blivit så "MIN" och "DIN" (allt är inte hennes, tydligen)!

Hon är inte tacksam för något. Kan låta dumt. Men får hon en chokladboll (eller nåt) så utbrister hon "Får man bara en" (med stark betoning på "bara en") Jag är lite orolig för att det ska utvecklas tills "får jag bara 3 julklappar" eller "får vi bara korv hos er" om man är hon nån. Eller så.

Förut var hon så glad, så tillfreds med det hon hade och fick. Nu är hon helt förändrad.

Visst, om Ronja ätit upp sin kaka, så delar freja sin och ger ronja en bit. Förut gjorde hon detta bara så, nu gör hon det för att söka bekräftelse i form av "så fint av dig!"

Vad är det jag inte ser?? Vad missar jag? Vad saknar hon? Vi måste bryta detta. Det kan inte få bli värre, för jag vill inte att vi ska ha det så här varje dag. Jag vill att hon ska känna att jag älskar henne, inte att jag blir irriterad, vilket jag tyvärr blir ibland nu.

Hjälp!?
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Två töser

Inlägg av miniz »

Hej. :D

Hur gammal har Freja blivit nu?
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Två töser

Inlägg av TorsMamma »

Jag funderar...

Du är ju duktig med social delaktighet, utevistelse m.m. Men kör du med "förvisning"? Det är ju liksom en del av att man som vuxen får vara otrevlig i barnets ställe.

I Barnaboken "Ur Syskon. Några råd i vardagen" skriver Anna detta som jag har lite i åtanke i just ditt fall.
Framhärdar barnet, måste man förstås också själv framhärda, så att det framgår att man menar allvar.
Att vara otrevlig är en ebehaglig men nödvändig konst, som man dessvärre måste lära sig som fostrare.
Den otrevlighet man besparar sig själv, dömer man annars barnet till.
Är du med på hur jag tänker här? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Två töser

Inlägg av Acnaib »

Hon fyllde 4 i jan.
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Två töser

Inlägg av miniz »

Ofta har fyraàringan en lugn och fin period efter trotsen. Sà kan det plötsligt komma en ny neeeejperiod, en liten överraskning, innan den lugna femàrstiden.

Har du läst den här? Om du läst den för ett tag sedan, läs en gàng till.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15652

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Två töser

Inlägg av Alma »

Jag ser på många barn från 4-årsåldern att de lätt kopierar andra barns tonfall, uttryck, sätt att vara. Min son var hyfsat "immun" till han var ungefär 4, då hörde jag plötsligt hans kompisar genom honom, och tyvärr snappades en hel del trista beteenden och tonfall upp.

Jag bemöter tonårs-ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ och annat med humor, överdrifter och teater. Det är hyfsat effektivt, många barn roas av det och använder inte eländeston lika oreflekterat efter ett spel. Och brist på tillfredsställelse över att få en chokladboll med samma mynt; du vill inte ha bara EN, du vill ha ETTHUNDRA. Stackars dig som bara får en och inte hundra! Och iiiiiingen glass efter maten, huuuuur ska vi klara oss utan glass efter maten... Vad ska vi hitta på?

Det där med min och din är ett lite annat kapitel (väl?). Har skrivit det tidigare här, men jag har svårt för principen att lära barn att alla leksaker ska vara allas, när jag själv har saker som jag absolut inte vill dela, och lär barnen detta.

Att ge syskon och barnkompisar en gemensam motpart genom att som vuxen ta bort det man inte kan leka med ihop är ju en strategi. En annan att hjälpa barnen att respektera att vissa saker får man bara låna när den som äger medtycker. Och så avledning förstås, att man tar fram något eller gör något som är roligare än bollen som man fajtas om.

Nu är sonen 6 år, hans kompisar som vi umgås med nästan varje dag är 3-8 år och avledning funkar fortfarande mycket bra. Jag undrar när denna underbara metod inte kommer ha verkan längre?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Två töser

Inlägg av Acnaib »

Jag blir TOKIG!

Mitt tålamod tryter och jag känner mig bara arg och irriterad hela tiden! Inte bra!

Min lilla fyraåring fyller 5 år om en dryg vecka. Jag älskar henne över allt men på sista tiden vet jag inte vad jag ska ta mig till.
Hon slår på lillasyster - hårt! (inte ofta men återkommande)
Hon målar på mina mattor, på dukar på tapeterna - "jag hittar inget papper" säger hon, fast hela lådan är full, som vanligt. Hon VET vart det finns och hon kan ta själv, när hon vill.
Hon plockar sönder saker, leksaker, vanliga ting. Senast hade hon tagit madrassen från en spjälsäng och nypt bort mängder av skumgummi-bitar.

Eller så tar hon en toarulle och gör små, små tussar som hon sprider ut i hela sovrummet. Hon vet att man bara ska ha toapapper när man är på toa.

Jag vet att hon vet vad som är rätt och fel, ändå så väljer hon att göra fel. Varför? Det är ungefär som om hon inte alls tänker på VAD hon gör, när hon gör.

Jag kan säga ena dagen hur fel det var att måla på mattan, och dagen efter ger hon sig på tapeten.

Det är som om hon har blivit 1 år på nytt!

Det känns som om hon inte riktigt har någon respekt för "saker". Går de sönder kan man laga, eller köpa nytt, menar hon. Och det kan vi visst inte, det har vi ju inte pengar till!

Vill inte skylla på något, men detta har blivit så MYCKET värre sedan jag började jobba (borta) och flickorna började på dagis. Eller så är det bara en slump att det blivit värre nu.

Om jag säger åt henne, så står hon där och gråter och är hur ångerstfull som helst, men ändå glömmer hon det lika fort.

Usch, jag mår så dåligt över att känna sån irritation och frustration. VAD ska jag göra liksom.
Imorgon är det julafton och jag skulle helst ställa in hela skiten som "straff". Men nej, det skulle inte hjälpa det heller...

Pust...

Någon som har några tankar?
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Två töser

Inlägg av mari »

Kort svar. Men jag hoppas andra svarar också.

Det ligger något i:
Det känns som om hon inte har någon respekt för saker.

Så tänker jag på att hon nyss börjat på föskolan som är rena prylparadiset.

Kanske tokigt råd så här på juldagen. Jag vet och jag hoppas att andra svarar också. :D

Men göm alla leksaker och allting som hon kan ha roligt med. Inga förklaringar utan det här har jag och pappa bestämt och du får tänka efter varför.

Jag tror som du att hon förstår vad hon gör och att hon kan berätta varför alla leksaker är borta.

Om hon inte kommer på själv berätta att egna ägodelar kan man ha när man kan ta ansv ar för sina egna.

Det blir inte synd om henne. Det finns människor nu som tigger och inte har bostad mitt bland oss. Hon är mogen för samtal kring det och kring sin egen situation. Lycka till :heart:
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Två töser

Inlägg av mari »

Egna ägodelar kan man ha när man tar ansvar för familjens gemensamma skulle det vara.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Två töser

Inlägg av inger »

Jag tänker på konsekvenser.
Handlingarna måste få konsekvenser. Vad får det för konsekvenser när hon rivit sönder madrassen etc?

Det finns ett råd i Barnaboken som jag tycker används väldigt lite.

Jag tror att hon harför få riktiga utmaningar, för lite att konkret och känslomässigt behövas. Även om man använder social delaktighet kan man många gånger göra det under barnets nivå känner jag.

Hon behöver en rejäl utmaning. Typ som den i Barnaboken när två små herrar hade kökstjänst.

Irritation och att du blir tokig hjälper inte.
Är inne på Maris linje att det gäller att vara mycket drastisk och hålla fast vid det.

Framförallt är konsekvenserna viktiga. De ska stå i proportion till handlingarna. Det är viktigare att praktiskt gottgöra än att känna en massa. Konsekvenserna ska också ta tid och följas upp. Stökar man till städar man ordentligt och gärna mer än man stökat till med en sträng inspektion. Det ska alltid finnas något att anmärka på, något som hon får gottgöra mera.

Och ingen bekräftelse för att hon delar med sig.
För att stärka syskon sammanhållningen kan du och din man gadda ihop er lite låtsas dricka upp all läsk själva etc.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Två töser

Inlägg av inger »

Acnaib skrev:Jag vet att hon vet vad som är rätt och fel, ändå så väljer hon att göra fel. Varför? Det är ungefär som om hon inte alls tänker på VAD hon gör, när hon gör.
Jag vill poängtera att hon genom sitt handlande söker praktiska och konkreta konsekvenser. Det avsnitt jag tycker används lite ur Barnaboken är två herrar som gör kökstjänst. Det är ett exempel på hur man kan handla när allt gått överstyr och man behöver styra skutan rätt igen.
Barn kan.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Två töser

Inlägg av mari »

Bra att jag inte tänkte på konsekvenserna.
Det är konsekvenserna som styr hennes handlande.

Mindre prat och mer praktiska och konkreta konsekvenser tror jag på.

Barns hjärnor är helt enkelt inte tillräckligt utvecklade för långa abstrakta resonemang kring känslor och rätt och fel.

Det är först i tjugofemårs åldern som de områdena i pannlobben är fullt utvecklade.

Vi lever i en för pratstyrd kultur, tycker att Barnaboken tar upp det på flera ställen.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Två töser

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Du har fått strålande svar ovan, jag vill bara trycka lite extra på det där med social delaktighet, hon kanske behöver lite större utmaningar, något viktigare att tänka på än hitta på "bus". Så massa social delaktighet och sen tar man sig oftast en skön välbehövlig paus.

Jag vill sen slå ett slag för kapitlen om våld i hemmet och 6-åringen. Även om ni inte är där så tror jag man kan se vissa likheter.

Kramar på dig!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Två töser

Inlägg av helamig »

Tack för en bra tråd. Funderar lite.. Vad gör jag om dom inte "vill" hjälpa till. Handen om handen är dom för stora för tycker jag.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Två töser

Inlägg av Acnaib »

Nu krisar det.

Jag vet vad jag ska ta mig till!
Numera jobbar jag som förskollärare, 75%. Ledig varannan fredig och halvdag mån och tis. Oskar jobbar 90%. Han jobbar även varannan helg vilket ger honom lediga vardagar.
Barnen går numera på dagis, vanligast 3 dagar i veckan, ibland färre ibland, inte ofta, 4 dagar.

Så har vi haft det i ett år nu.

Men vad har HÄNT??

Sista tiden känns det som om jag BARA (nästan) skäller på Freja. Hon är som förbytt. Hon slår sin syster, retar henne, förstör för henne, vägrar lyssna på vad vi säger. Nu precis hade hon tvingar lillasyster att äta lera. V A R F Ö R ???

Jag älskar henne jättemycket, och jag säger det varje dag till henne flera gånger. Men varför går hon så här? Ronja är isf ingen ängel heller alltid. Hon hittar på bus, men inte på samma sätt riktat mot sin syster.

Jag blir SÅ ledsen! På mig själv att jag skäller, och på situation, på Freja som vet att hon gör väldigt fel, men gör det ändå.
Mest på mig själv... Jag vill inte skälla på henne. Men va sjutton ska jag GÖRA?

Det känns som om det bara ha gått utför allt sedan de började dagis. Nej, jag vet inte. Det kanske inte beror på det. Men det känns verkligen som det!

Vad ska göra? Snälla hjälp mig. Jag, vi, Freja... vi mår så dåligt!

:heart: Acnaib :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"