Två töser

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Haha :lol: Tiptop, Bianca! :thumbsup:

Bebbo är snäppet äldre än Freja, född i okt 08. Vi har också totalt tjatförbud här, däremot sätter vi honom på pottan varje gång vi ska nånstans (känns ofta!) och han brukar nästan alltid kissa då. Och då blir det ju färre tillfällen för honom att själv känna att han behöver gå. Just nu hann han dock säga ifrån, men sedan tyckte han att jag var för seg med att komma och torka, så han hällde själv kisset från pottan till toaletten - i teorin, alltså :mrgreen: i praktiken kom det mesta på golvet.... :roll: Men vi torkade upp gemensamt och nästa gång går det bättre. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

chokladkaninen skrev:--- så han hällde själv kisset från pottan till toaletten - i teorin, alltså :mrgreen: i praktiken kom det mesta på golvet.... :roll: ---
Haha, va roligt! :lol: Freja har oxå hällt på golvet när hon använt pottan. Men då sa vi att man måste hälla försiktigt för allt kisset vill ner till kisskompisarna :roll: 8) Det fungerade finfint! :lol: Hon vinkar numera även hejdå till kisskompisarna och "nya kisset".

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Tack för tipset om torr sovplats, det låter helt kanon. Jag läser och lär \:D/
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

helamig skrev:Tack för tipset om torr sovplats, det låter helt kanon. Jag läser och lär \:D/
Varsego! :D

Precis nyssen kom Freja utfarandes från toaletten. Innan hade hon kommit springandes och sagt "tsss tsss tsss tsss", vilket betyder att hon måst egå och kissa. Hon sköter ju det där själv så hon år in på toaletten själv (sägger hon istället "prrr prrr prrr prrr" så följer jag med :wink: ) Nu kom hon iaf utfarandes från toaletten och skrek i högan skyn "nej nej nej nej NEJ" Jag trodde ju då att det nog hade råkat hända en olycka men hon for ut i köket, riktigt arg var hon. Jag höll mig lite på avstånd för att se vad hon skulle göra. Hon tog en köksstol och puttade den framför sig till köksbänken, klättrade upp på den och sen upp på bänken :shock: Där hittade hon en hushållsrulle och rev av en bit papper, sen klättrade hon ned igen och gick up på toaletten. Det spolades där innifrån och sen kom hon ut. Hur nöjd som helst.
Ja, ni försår nog... toapappret var visst slut. :lol:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

:lol: Härlig unge!!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:lol: Härligt med barn som löser problemen istället för att bara bli stående helt hjälplösa. :lol:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Busvissling! Vilken tjej!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Häromdagen åkte jag bil med en bekant till mig och hennes 4-åriga son. När vi åkt en bit säger sonen:
"Jag måste kissa"
Mamman svarar:
"Du har blöja på dig nu, så du kan kissa i den"
"Jag vill inte kissa i blöjan"
"Men du har blöja nu, så du kan kissa i den.
"Men, mamma! Jag vill inte kissa på mig!"
"Men du har blöja nu, så du kan kissa i den."
"Jag vill inte kissa i blöja, jag kan kissa ute"
"Jag vill inte stanna bilen nu, så du får kissa i blöjan eller vänta tills vi kommit fram."
Pojken är tyst ett tag, nåra minuter...
"Jag kan inte vänta mamma"
"Kissa i blöjan då"
"Jag vill inte kissa i ... nu kommer kisset JAG VILL INTE!"
Mamman säger inget mer, och det gör inte pojken heller. Han är tyst hela vägen tills vi kommit fram. När han då knäpps loss från sin stol så brister han i gråt.
"Va, vad hände, varför blev du ledsen?" undrar mamman.
Pojken säger fortarande inget och vi skiljs åt.

Va hemsk jag kände mig sen! Jag borde ju naturligtvis sagt något, men just då blev jag bara så paff att någon kan kränka sitt barn så!
Undrar just om mamman hade kissat i blöja om hon tvingats ha en på sig under en för henne lång resa?! :-k

:( :( :(

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Jag tycker det är kränkning jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Lilla vännen. :cry: :heart:

Usch vad sånt är jobbigt! Man ska ju säga ngt men hur...? Jag är så blump så det blir oftast att den vuxne blir himla sne å stövlar iväg...

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Usch, jag får alldeles ont i magen... :(
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Läser din tråd så ofta jag kan :heart:

FY :cry: :cry: VARFÖR har en 4-åring blöja??? Det är en kränkning, det kan man inte komma ifrån. Men jag kan förstå att du inte sa nåt. Man gör ju inte alltid det just när det händer. Antar att man blir paff. Dessutom vill man inte trampa någon på tårna. Men jag hade nog frågat, om ni ses nån fler gånger, varför han har blöja. Börjat det hela därifrån.

Kram!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Tack för alla svar! Jag vet att jag borde sagt något, men jag blev så paff, handlingsförlamad och samtidigt kanske lite "nyfiken" på vad som skulle hända :oops:
blivandemamma skrev:FY :cry: :cry: VARFÖR har en 4-åring blöja???
Anna
Han har inte det, inte annars. Men nu vid bilfärder sätter hon på honom det för att hon ska slippa bry sig, antar jag... Jag ska fråga varför, när vi ses nästa gång.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej alla! Nu skulle ja behöva lite tips ang. hur jag ska hantera situationer som uppstår flera, flera gånger dagligen. :-k

Om Ronja leker med nåt så ska Freja har precis just den saken - det spelar ingen roll vad det är. Hon tar den för Ronja och då frågar jag "vad ska Ronja titta på då?" Då hämtar Freja nåt annat till Ronja och vi tackar så mycket. Ronja kryper då iväg till något helt annat som hon vill titta på och då ska såklart Freja ha just den saken oxå.
Hur gör man här egentligen?
Om jag säger då att "Den tittar Ronja på nu, vi får hitta nåt annat spännande som Freja kan titta på" så bryter stortjuter lös. Hon brister i gråt och tjuter länge, länge. Sådana "gråt-attacker" har vi många, många, varje dag! Jag ojjar mig och tycker att det är tokigt att det bara finns en sådan och att det är tokigt att Ronja och Freja vill titta på just samma sak, men Freja bara fortsätter att tjuta.
Om Freja tar fram backen med bilar och häller ut dem på golvet så kommer Ronja krypandes och vill vara med och titta, men inte då! Freja rafsar åt sig alla bilar och blir hysteriskt ledsen/arg och Ronja ens rör vid någon bil. Jag undrar då vilken Ronja får titta på och då offrar Freja en bil till Ronja, men så fort Ronja bara tittar mot någon annan bil så brister Freja i gråt igen.
Hur ska jag tänka? Hur ska jag leda? Hur ska jag göra?
Sitter lite fast här... Vill inte hantera situationerna "fel" så att de blir "värre".
Tacksam för lite tackar! :heart:

Jag har även pratat lite med den där mamman nu. Ja frågade henne hur det kommer sig att sonen har blöja när de åker bil och hon svarade
"Jag kan inte stanna bilen varje gång han behöver kissa"
Jag ifrågasatte lite hur hon menade då men hon verkade ta illa vid sig och sa bara
"Det finns ju barn som är äldre och har blöjor så jag tycker gott han kan ha blöja när vi åker bil"
Jag ville inte gå djupare in i diskusionen. Dumt kanske, men kände att jag itne riktigt kunde nå fra då hon bara blev på sämre humör... :?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

:heart: Hipp, Hipp Hurra för Freja som fyller 2 år idag! :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"