När kom 8 månaders ångesten?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

När kom 8 månaders ångesten?

Inlägg av Sarika »

Hej
sedan 2,5 veckor tillbaka så har Vilma börjat bli ledsen när hon träffar nya människor men även de hon känner. Hon har även svårt när det händer för mycket nytt på en gång. Kommer vi till ett nytt ställe så har vi börjat ta det lugnt och låta henne ta in omgivningen i sin egen takt och även se till att inte alla kommer och hälsar på henne på en gång utan att hon får göra det när hon känner för det. Vi tar det lugnt på dagarna så det är ju inte så att hon träffar en massa nya människor varje dag.

Igår var vi hos en kompis som har en jämnårig son och hon var ledsen nästan hela tiden, hon blev lugn i min famn och sen nyfiken på vad som hände så hon fick komma ned på golvet (jag satt bredvid) och sedan tok ledsen på en gång det hände gång på gång. Det var värsta gången hittills.

Är det en "för tidig" 8 månaders ångest? Hon är bara 7 månader och 5 dagar och detta började för ca 2,5 veckor sedan. När började ni märka av era barns 8 månaders ångest?

Börjar bli lite orolig då vi den 20:e ska resa iväg utomlands med tidsomställning och värme och kommer hem den 4:e då hon precis blir 8 månader. Är det något man speciellt ska tänka på? Lusläser kapitlen igen om 8-9 månader, men är det något annat som någon har erfarenhet av???

Tacksam för tips
:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
AnnaK
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 14:16

Inlägg av AnnaK »

Jag började märka 8-månaders känslor hos Ivar när han var 7,5 månad ungefär. det kan säkert vara väldigt olika för olika barn när, eller om, det inträffar.
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
pia-lotta
Inlägg: 326
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 15:41
Ort: Stockholm

Inlägg av pia-lotta »

Caisa var ca 7 månader när jag började märka 8-månaders ångesten.

Pia-Lotta
Mia.U
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50

Inlägg av Mia.U »

Hej!

Jag har oxå börjat se liknande tendenser hos min lilla tös,som nu är 7,5 månader. Detta började redan för ca en månad sedan och har blivit lite bättre nu (vet ej om det är 8-månadersångesten,men liknar den ialla fall). Mvh/ Mia
Electrifying
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 14:53
Ort: Halmstad

Inlägg av Electrifying »

För Anton kom det också runt 7 månader. Lite i samband med att jag slutade amma.

Alla nya människor va skrämande och även såna som han träffar relativt ofta kunde va lite farliga. Allt detta har dock försvunnit av sig själv.
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
Jennie
Inlägg: 148
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 23:54

Inlägg av Jennie »

Min minsting var väldigt blyg och mammig just vid 8-mån ålder. Mest rädd var han för andra barn i hans ålder och andra vuxna. Barn i storebrors ålder gick dock bra :wink:

Nu vid 16 mån ålder har han också haft en liten blyg-period som nu verkar vara på väg att gå över hoppas jag :roll: Men just barn som är lite äldre har han aldrig varit särskilt blyg för. Ni skall se honom när vi lämnar storebror på dagis, då springer han in med ett jätteleende och busar omkring och låter sig kånkas omkring med av alla. Undrar varför det är så :?:
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"