Börjat vakna på natten

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
MammaTillRasmus
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 21:39
Ort: Umeå
Kontakt:

Börjat vakna på natten

Inlägg av MammaTillRasmus »

Min son Rasmus är nu 6 månader och han har sedan han var en månad ungefär sovit hela nätter.
Nu sedan någon vecka så har han börjat vakna på natten. Vissa nätter bara 1 gång andra nätter kan det vara upp emot 4 gånger.
Och många utav gångerna så verkligen sprutar tårarna och han har verkligen panik.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att underlätta för honom och för att han ska få sova...
Jag är en så kallad "ung mamma" men känner mig inte alls som det. Har alltid älskat barn och alltid velat ha barn tidigt.
Min familj består av mig, min blivande man Viktor (gifter oss sista juli) och våran son Rasmus som föddes 14 november 2008.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej MammaTillRasmus! :D

Sover han hyggligt på dagarna :?: Vi brukar rekommendera att en 6-månaders ska sova totalt 15 timmar per dygn (med 3 sovpass dagtid), och får han för lite sömn på dagen kan det resultera i ångest på nätterna.

:idea: Kan problemet ligga där, tror du?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
MammaTillRasmus
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 21:39
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av MammaTillRasmus »

Hej!
Han sover förmiddag, efter lunch och en gång på eftermiddagen. Det är lite olika hur länge det är varje gång...
Så jag tror inte att det ligger där. Förstår inte alls vad det kan vara..
Jag är en så kallad "ung mamma" men känner mig inte alls som det. Har alltid älskat barn och alltid velat ha barn tidigt.
Min familj består av mig, min blivande man Viktor (gifter oss sista juli) och våran son Rasmus som föddes 14 november 2008.
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Ute-vistelse? Social delaktighet? Mat? Bara några små-tankar.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
MammaTillRasmus
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 21:39
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av MammaTillRasmus »

Försöker vara ute minst en gång per dag i lekparken och att han får sova ute efter lunch under en promenad.
Går på öpnna förskolan så han får vara med andra barn, har en hel del vänner med barn som vi träffar också...

Förstår inte riktigt vad du tänkte på med mat... Han äter ingenting han inte tål. Han är mjölkaallergisk så han äter helt mjölkfri mat. :D
Jag är en så kallad "ung mamma" men känner mig inte alls som det. Har alltid älskat barn och alltid velat ha barn tidigt.
Min familj består av mig, min blivande man Viktor (gifter oss sista juli) och våran son Rasmus som föddes 14 november 2008.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Social delaktighet

Inlägg av inger »

Med social delaktighet menas att han varje dag ska delta i någon syssla som är nödvändig för familjen.
När mina var i den åldern(vi har inte diskmaskin) satt de på diskbänken/eller i barnstolen med en egen diskborste i handen och diskade kanske en liten sked eller så.

Social delaktighet bygger på det Anna Wahlgren skriver i Barnaboken om att barn liksom alla andra människor behöver känna att de tas i bruk. :D

När det gäller maten så är det viktigt att barnet inte bara känner sig mätt, utan att också överlevnadsångesten stillas. Under första året finns det ingenting som heter att ett barn kan få för mycket mat(fel mat ja om det är salt och socker i tex).
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
MammaTillRasmus
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 21:39
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av MammaTillRasmus »

Självklart får Rasmus vara med i allt jag gör.

Rasmus äter en hel barnmatsburk varje mål. Alltså en stor.
Äter han mer kommer allting upp igen. Vet andra barn som är ett som äter en halv sån.
Jag är en så kallad "ung mamma" men känner mig inte alls som det. Har alltid älskat barn och alltid velat ha barn tidigt.
Min familj består av mig, min blivande man Viktor (gifter oss sista juli) och våran son Rasmus som föddes 14 november 2008.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"