Med Barnaboken brevid kudden: Ett familjedrama i många akter

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Med Barnaboken brevid kudden: Ett familjedrama i många a

Inlägg av chokladkaninen »

Nu tror jag att vi har gjort något mer genombrott i sexåringshanteringen. Hon har haft ett sammanbrott varenda dag efter dagis den här veckan :? men om man lämnar henne lite ifred så kommer hon ned i intensitet ganska snabbt. Hon verkar liksom själv ha lärt sig att se det ovanifrån lite grann och konstatera att hon är arg och behöver ta sig ur det. Flera gånger har hon - efter att ha fått lite space - satt sig själv i arbete. Någon gång har hon självmant rivit telefonkatalog (tack Miniz! :heart:), och även sökt kramar själv för att hon har känt ilskan komma.

Det som är fantastiskt är att den lättnad som man efter ett utbrott kan se på en treåring, kan sexåringen själv uttrycka verbalt. =D> Hon kan både analysera och resonera om hur det kändes när hon var arg, vad som gick fel, vad hon skulle vilja göra annorlunda etc, och hon kan tala om när det känns bra igen. Då säger hon "du är den bästa mamman i hela världen!" :heart: :oops: och jag tror att hon just då menar det; tack för motståndet och hjälpen med att bena upp de dumma känslorna.

Min sexåring är ju också en känslig typ (vilket är lätt att glömma när hon är så utagerande och aggressiv under sina utbrott) så en sak hon mår bra av är att jag också är känsligare. T ex tänkte hon bryta ihop imorse för att jag bad Lillebror hämta nånting, hon sprang efter honom och ville ta prylen ifrån honom, jag ropade att hon skulle låta honom hämta den, hon kom på sig ( :!: ) och ville att de skulle bära den tillsammans, han nekade och då blev hon arg (men gav sig inte på honom utan sprang in på rummet och stängde dörren). Jag gick efter henne efter att ha tagit emot saken från Lillebror och styrt in honom på tandborstningsbanan och så pratade vi lite: jag förklarade att hon som är så stor och kan så mycket :mrgreen: måste låta Lillebror som är liten göra de jobb han klarar och inte ta dem ifrån honom. Hon var fortfarande lite upprörd men när jag tillade att jag inte älskar henne mindre för att Lillebror och inte hon hämtar Saken så var det som att hela hon mjuknade. Hon kanske helt enkelt behöver höra lite mer sånt?

Det som fortfarande inte funkar så bra är hennes sömn: hon somnar ofta inte förrän kl 21 eller t o m lite senare (trots att hon kommer i säng kl 20 eller strax efter) och det är ju säkerligen därför hon regelbundet bryter ihop på eftermiddagarna. ](*,) Så det verkar tydligt att hon behöver komma till ro lite tidigare. Hon är inte heller glad att gå och lägga sig utan försöker ofta dra ut på det genom olika åltricks (vilket gör mig och Pappa Chokladkanin sura och irriterade så då blir själva läggningen också lätt en trist situation). Jag pratade med henne om sovsituationen igårkväll och då framkom det att hon är lite mörkrädd, så vi pratade om att man behöver blunda för att vila ögonen och att hon kan höra oss och känna sig trygg. Det verkade vara en ny tanke för henne och hon somnade rätt fort efter det, så kanske kan jag fortsätta trycka på just det.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Med Barnaboken brevid kudden: Ett familjedrama i många a

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Härligt att ni har hittat en väg för er, perfekt.

jag har som regel ang. sömn på min 6 åring (AW säger 12 timmar till 9 år, jag håller med) att om man måste bli väckt av väckarklockan på morgonen, ja då har man läggning för sent.

Vi har läggning kl. 19 och han somnar nästan aldrig före 20. Men så vaknar ha nu 15 min innan klockan ungefär och är pigg och glad.

Många behöver få ligga i sängen och filosofera och fundera lite, lyssna på en cd kanske i mörkret, men inga lampor och inga aktiviteter.

Min son springer upp och frågar saker och skall göra saker den första halvtimman, men jag ramsar honom tillbaka. Om han inte går upp tyst och dricker lite och sen lägger sig igen, det låtsas jag inte om.

Så tidigare kväll tror jag på. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Med Barnaboken brevid kudden: Ett familjedrama i många a

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Torsmamma, tack för svar! :heart:

Vi går upp ganska sent, 7.30 eller 7.45, så det är inte så off att komma i säng kl 20 som det kan låta. :D Däremot är det svårt att få henne i säng tidigare, eftersom hon då underhåller Lillebror så att inte han kan somna (och han behöver VERKLIGEN sina 12 timmar, så det vill jag inte utsätta honom för). Efter deras massiva sömnfnurra i våras/somras var det skilda läggtider som blev lösningen, så antingen måste de fortsätta med det eller så måste vi ge dem varsitt rum....:roll: Vilket vi i och för sig har plats för, men jag hade tänkt vänta med det tills hon börjar skolan.

Lillebror kommer i säng 19.30, somnar inom en halvtimme och vaknar av sig själv omkring 7.30 på morgonen. Storasyster behöver tid att varva ned, och hon studsar ibland upp (skrattar bara om man ramsar henne [-X ) men så länge hon inte stör Lillebror är det OK och hon gör oftast inget större väsen av sig.

Det vi kan bli ännu noggrannare med är att inte dra ut på kvartarna (den av oss som jobbar sent kommer hem efter 18 så det är lätt att bli sittande en extra stund med barnen på kvällen så att de inte kommer i säng 19.30 resp 20 prick). Att Storasyster kan få lyssna på en CD-saga en stund för att varva ned skulle jag kunna tänka mig (fast det förutsätter i så fall att jag uppdaterar förrådet av CD-sagor som är korta, intressanta och inte otäcka/spännande, en inte helt lätt uppgift), och jag kan också tänka mig att hon skulle kunna få ha en liten lampa tänd en stund och "läsa" (kan hon inte riktigt än, men gör gärna!) en liten stund. Jag vet bara inte om hon skulle gå med på att släcka lampan och sova sedan. Kanske om hon får klart för sig att lampan är en lampan är en förmån som inte får missbrukas?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Med Barnaboken brevid kudden: Ett familjedrama i många a

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag kör med klassisk musik typ Mozart till natten och lilla kotten sjunger. Inga sagor. (det är som du säger för spännande) :wink:

Inga lampor för det stör melatonintillverkningen, utan så mörkt som möjligt vill man ha, då kommer den igång så fort som möjligt. Kanske lite mysbelysning på kvällen, typ levande ljus eller så innan läggning. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Med Barnaboken brevid kudden: Ett familjedrama i många a

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Jag har också en nattuggla som vi säger här hemma 8) Arvid sover i snitt 11 timmar per natt. För mig handlar det om att tänka i förutsättningar. Jag tror inte att alla människor behöver exakt lika mycket sömn men det här med förutsättningar som Anna lärt mig, det tar jag fasta på. Möjligheten att varva ner, ligga och filosofera, lyssna på skiva osv. Ebbe vill inte ha någon musik, somnar ganska omedelbart och har alltid sovit minst 12 timmar nattetid. Fram till innan sommaren snittade han 13 timmar i nattsömn.

Men när det gäller Arvid så vill han ha lampa han också, tror det är relativt vanligt med lite mörkrädda barn även om vi förklarar och han inser att det inte är farligt så vill han ha en liten lampa. Vi har sagt okej till det, den står bakom gardinen och ger ett litet mysigt sken.

Han lyssnar på en spännande saga. MEN :lol: det är samma saga varje kväll- som en ramsa nästan tänker jag. Han vill själv också lyssna på samma, blir en del av nattningsrutinen. Vi har väl bytt nån gång om året eller så. Så speciellt spännande är den inte längre :wink:

Dricker lite vatten, kissar och kramas gör vi innan vi säger god natt. Sen kan jag vara ganska sträng och svarar nästan inte på frågor. Det är bara god natt som svar. Vilket FAKTISKT har gjort att Arvid sällan går ur sängen på kvällen. En kväll i veckan kanske. När vi båda är hemma och kollar på tv, då brukar han komma ner och fråga vad tittar ni på, konstaterar vad det är och lägger sig igen.

Jag var själv en nattuggla som kunde ligga och lyssna på mina föräldrar och hur de pratade i köket i timmar! Och jag var barnboksbarn :wink: tror helt enkelt vi är olika och att vissa barn inte sover 12 timmar. Men behöver förutsättningarna. Och lampan hjälpte faktiskt oss.

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"