HEJ! Jag funderar på en sak, När är det morg

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lovas mamma
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 21:58

HEJ! Jag funderar på en sak, När är det morg

Inlägg av Lovas mamma »

HEJ!

Jag har världens finaste lilla tjej 10 månader, och vi har nu kört "sova hela natten" och vi gjorde det för ca 3 månader sedan fungerade super bra, 3 nätter tog det och hon sov mellan 8 - 6/7 och sen ändrades tiderna efter en resa men nu har vi tagit omtag eftersom framförallt jag käde mig laddad igen, jag tyckte det var dags. Denna gång har det bara tagit 2 nätter och hon är tillbaks i spåret men nu vaknar hon vid 5-5.30 och är jätte pigg och glad, fast egentligen har hon inte riktigt sovit klart för sedan brukar hon vara vaken till ca 7/8 för att sova typ 1 timme (hon somnar när som helst var som helst när hon är trött så det går knappt att hålla henne vaken) och sedan vara vaken till 11 och sedan sover hon förmiddag ca 2 timmar, oftast ute. Det bästa skulle ju vara att strunta i att vakna vid 5 och sova lite längre men det känns svårt när hon jublar och är super glad och är jättevaken vid 5/6 snåret. Hur gör ni? är det bara att köra vidare till 7 med "kuren" för det skulle vara en bra tid för morgon tycker jag, Jag ser fram emot era tips och ideer!

Trevlig helg!
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag är lite morgontrött av mig, :oops: och en nattuggla, så jag har alltid haft morgon kl. 8.00 för flickorna. Det känns o.k även när det är helg :wink:

Du har varit jätteduktig med att visa vad som gäller!
Hon har svarat snabbt och fattat vad som gäller!
Morgonen ska INTE börja så tidigt, det vill ju inte du, och inte hon heller innerst inne - jag lovar :wink: Men hon behöver nog lite hjälp på traven att förstå det.
Det kan du visa henne, det förstår jag!

Ta tag i detta alltså!

Hon är pigg och glad skriver du. Låt henne vara då! Hon mår ju uppenbarligen bra därinne för sig själv (hon har väl eget rum??, annars får du fixa till så hon inte ser er, annars blir det värre... :shock: )
Låt henne vara tills hon ev. protesterar, då ramsar du i dörren.

Det viktiga är inte att hon SOVER hela tiden ut, det viktigaste är att hon har CHANSEN att sova, och det ger du henne om du ger förutsättningarna. Det är inte förbjudet att vara vaken, inte att små-gruffa heller, däremot att vara ledsen. Då ska du ramsa. Men du ska INTE ta upp henne innan du tycker det är lagom med att ha morgon.

Hennes totala sovtid per dygn ska vara c:a 14 tim.

Detta fixar du LÄTT, med din attityd :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Håller med anna, och vill tillägga att du ska vara ENVIS :!: Det kommer ge sig till och med för den envisaste unge :wink: !
Saga hade väldiga problem med vintertiden när vi skulle ändra. Hon somnade 20.00 som vanligt, men vaknade 07.00 prick, istället för 08.00! Nu har vi ju i och för sig börjat opm med kuren igen i dagarna, men natt- och morgon tiderna har alltid hängt med från förra gången och suttit bra :!:

Eftere flera veckor var jag på väg att ge upp och tänkte att "jaja, vi får väl lägga henne 19.00 istället då och ha morgon klockan 07.00 istället!. Det enda som hindrade mig från det in i det längsta var att jag var rädd att OM hon någon gång började vakna tidigare och tidigare, så hade jkag mer att ta av om hon SKULLE vakna 08.00... Morgontröttis :oops:
Och det var tur, för helt plötsligt en dag så gick det upp för henne att vi hade ändrat klockan!

Så -efter mycket pladdrande är mitt budskap: Var envis! Det kommer ge resultat :!:
Lovas mamma
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 21:58

Tack för finfin support!

Inlägg av Lovas mamma »

HEJ! Jag har inte varit inne på några dagar, men Ja, ni har helt rätt det är bara att fortsätta på samma bana! Jag tycker det är kanon om det kan vara morgon vid 8, det är en härlig tid att vakna, inte för tidigt!
Jag skall fixa det tillsammans med Lovas fantastiska pappa!
En engång tack för tipsen och så hörs vi!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"