När älsklingen inte blir bjuden

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

När älsklingen inte blir bjuden

Inlägg av sömnlös »

Hej och tack i förväg ni som orkar läsa!
I vårt kvarter bor flera barn i samma ålder som min sessa (3-5 år). Alla brukar leka med alla och min sessa leker ofta med närmsta grannens barn (låt oss kallad det XX). Vi är hos dem eller de är hos oss och ofta cyklar alla på vår lilla gata.
XX fyllde år härom veckan och det skulle firas. XX själv pratade mycket om kalas och att sessan skulle få komma, men kalasdagen närmade sig och ingen inbjudan kom. Vi har inte firat tillsammans förut utan både vi och de har bjudit vänner och bekanta med deras barn till födelsedagskalas så jag tyckte inte det var så underligt.
När dagen väl kom, rustades det till kalas och jag bad min sessa stanna på tomten och leka och inte springa över till XX eftersom de skulle ha kalas. På eftermiddagen när gästerna kom visade det sig att alla barn i samma ålder utom min sessa var bjudna :cry: .
Hon sov en liten middagslur som tur var och när hon vaknade åkte vi direkt till en lekpark, så hon skulle slippa se eländet.
Trots att hon alltså inte vet att "alla andra" var där är hon jätteledsen och frågar varför hon inte fick komma och berättar att hon så hemskt gärna ville få komma på kalaset.
Själv är jag både förvånad och arg, men allra mest otroligt ledsen för lilla hjärtats skull. Det blev ett bryskt uppvaknande för henne som tror alla om det bästa.
Vi har sagt att vi förstår att hon är jätteledsen och förklarat att det inte var vårt beslut. Jag har också sagt att det känns bättre om XX kommer till oss om XX vill leka och vi kan avvakta lite.
Hittills har jag hittat på aktiviteter utanför hemmet och varit på tomten vid kortare tider hemma.
Allt känns så konstigt för jag har verkligen inte kännt några negativa vibbar innan detta. Dagen innan umgicks vi både barn och föräldrar hela dagen.
Hur går man vidare :?:
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

:evil:

Lite kort mitt i morgonstöket.

1. Jag hade först och främst skyddat mitt barn så gott det gick genom att inte göra någon grej av det (inför henne). Sagt att de hade kalas med släkt och vänner, och några barn på gatan, och tagit egna exempel på när ni haft kalas utan henne. Hon ska inte behöva vakna upp än - tycker jag.

2. Vid tillfälle på gatan hade jag pratat med mamma. Typ "jag förstod det var stort kalas i söndags, var det lyckat etc... Var det någon speciell anledning till att vår dotter inte var bjuden :?: Rakt upp och ner så. Vänligt och frågande. Nu vet vi ju inte vad hon svarar, och det kan ju faktiskt också vara ett missförstånd. De kanske trodde att flickan bjudit henne. Jag hade i alla fall vänligt och tydligt sagt att "när vi ska ha kalas så kommer vi bjuda alla eller ingen - det är det som jag vill lära mitt barn". Säger du saker vänligt, eller frågar, så brukar det inte vara något problem. Visst, hon kanske blir besvärad etc men det går över om det inte görs till någon grej. Låt dig inte "luras" in i någon diskussion om det utan fråga och klargör vart du står.

Berätat hur det går. Sådant här gör mig :evil: men var inte för :evil: innan du vet. Saker blir ju fel ibland.

Många kramar
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Å fy tusan vad jag blir ledsen att höra sånt här. :cry:
Jag tycker också du helt enkelt ska fråga rent ut. Det KAN ju vara så att hon var bjuden i och med att kompisen sagt det? Mamman kanske inte tänkte på att det behövdes formella inbjudningar helt enkelt?

Hur som helst, försök komma ihåg att trots att det känns jobbigt för Sessan så känns det förmodligen ondare i ditt hjärta än i hennes.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag som (ganska naivt? :roll: ) alltid tror alla om gott tills motsatsen bevisats kan inte tro annat än att detta var ett missförstånd! Om jag var du skulle jag som, Susanne* och Sagomamma föreslår, prata med mamman. Det kan ju annars bli att hon och hennes familj går och surar för att er dotter inte kom, och undrar varför ni håller er på er kant helt plötsligt? Konflikter bör man reda ut innan de uppstår. Om det var med avsikt som er dotter inte blev bjuden så får man väl ta ställning sen till vad man ska göra i fortsättningen. Lycka till!
/Karin
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Hej och tack för bra råd!
När jag sansat mig lite ska jag försaka ta mod till mig och föra det på tal. Just nu är jag för :evil: . Snart ska sessan ha kalas så det faller sig kanske naturligt att prata kalas efter det.
Sessan har varit lite låg några dagar, men idag var hon sig lik igen.
Vi har hittat på många roliga utflykter efter dagis på sistone :D, så inget ont som inte för något gott med sig.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag blir så sur.

Mamma borde ha reagerat när barnet fattades.

Ättikssur.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"