/LO och Susanne*
Tack för era tankar - en liten ögonöppnare även för mig. Min är förvisso 4 blott (imorgon \:D/), men har varit ute ur trotsen några månader nu, men har NU just också börjat bli väldans retlig och allmänt markerande i att han bestämmer själv och att göra precis tvärtom mot hur han vet att det ska gå till. Jag har nog, som ni andra, tyckt att "Hallå där, unge man - det här VET du ju hur det går till!" (med en underton av "sluta larva dig", typ ).
Jag har också insett att mer avancerade arbetsuppgifter behövs. Och till den nyttan hade vi för ett par veckor sedan familjeråd och gick igenom vad för arbetsuppgifter som var och en kan ha hand om under veckan. Mycket lyckat och sonen utbrast hela tiden: "Jag vill ha MELA jobb!" Så nu har de minst två uppgifter per dag. Helt solokvist sköts de inte ännu, och lite knorr har det varit ibland, men det är på väg. Men sen behövs mer avancerade prylar då och då också. Och det är SÅ lätt att glömma bort. Jag sköter mig för det mesta väl i dessa sammanhang. Utom när det gäller trädgården, då jag liksom går in i en arbetsdimma och är mer eller mindre okontaktbar i de värsta flytta-saker-hit-och-dit-passen. Hela förra veckan hölls det på och jobbades för fullt. Och sonen blev surare och surare och utbrast till slut: Men vad ska JAG göra då!!!!!!! Älsklingen ! Då får man ju en liten ögonöppnare om att det gäller att stanna upp och försöka hitta vettiga uppgifter som fungerar även i just det momentet. Ja, det är lätt att bli glömsk .
Lite medbestämmande är också infört sedan en tid tillbaka, då sonen får önska sig mat till en middag varje vecka, då veckans meny görs upp. Och lite annat smått och gott. Det gäller helt enkelt att försöka hänga med i att de växer. Jag glömmer lätt bort det - ibland.
Så lite vidare funderingar på övriga tankar i tråden.
Nika och Tinis:
"Hålla för" och "låsa in" - jag kan inte se det alls så dramatiskt. Återigen tror jag man är betjänt av att se nyktert och sakligt på situationen. Om man trots varningar uppför sig på ett fullständigt oacceptabelt sätt så upplever jag - varje gång - att barnet verkligen SÖKER ett klart och tydligt svar på frågan. Och att det inte är nöjt med de svar man givit hittills. Att konsekvensen då blir att man inte kan vara med i flocken SÅ LÄNGE som man beter sig så GER det svaret, tycker jag. Och min erfarenhet är faktiskt att det oftast tas emot med lättnad. Om inte just i ögonblicket, så i vart fall när barnet boxats en stund på kudden, kastat boll i basketkorgen, gormat och skrikit ur sig en smula, eller vad det nu handlat om, som man inte kunde pyssla med i flocken, men som man fick ta hand om för sig själv en stund, tills man blev klar. Jag tror att det här till stor del handlar om attityd - och att man som förälder vet vad man pysslar med och varför. Jag har skrivit om det i Förvisar fel-tråden. Om man vacklar, som ni ger uttryck för, så tror jag också att barnen känner det, och därmed inte är riktigt helt nöjda med beskedet ni ger. Vad tror ni om det?
Jag citerar mig själv ur den tråden:
Och Kristin, i den tråden tror jag även du får lite svar på en del av dina frågor:Ewa skrev: I en annan pågående tråd har vi diskuterat olika hantering av när barnet använder ordet dumma. Och jag TROR att när man börjar prata (och tänka) på förvisning, så blir det en sådan stor grej. Vilket jag - åtminstone sen jag kom till lite bättre insikt om de brister jag själv hade i förhållande till sonens frågor - inte tycker att det är, eller behöver vara. Om han ex. börjar kasta boll högt inne i köket bland disk och prylar, så visar jag ju bara att "Oj, hoppsan, HÄR kan man inte kasta boll, men uppe på ditt rum i basketkorgen - DÄR kan du kasta boll. Kom så går vi upp dit!" På samma sätt om man blir tjatig med något ord som inte JAG vill lyssna på (som då t.ex. dumma), "Nej, vet du vad - dumma SÄGER vi ju inte till varandra (typ, har du glömt det?). Vill du säga dumma, får du göra det inne på ditt rum tills du är färdig. KOM så går vi dit!" Och när han är färdig, kommer han ut. Uppenbart lättad . Och det tar jag som bekräftelse på att jag gjort rätt.
Och i somliga situationer söker han ett STÖRRE motstånd, ett TYDLIGARE svar genom att upprepa ett uppenbart oacceptabelt beteende och om jag då är kontrollerat, behärskat arg (eller använder TONEN, som Anna beskrev i den länkade tråden) så har jag hela tiden situationen under kontroll. Jag vet VAD jag ska göra, NÄR och VARFÖR - och det blir inte ett lika stort uppträde som det kunde bli tidigare. För JAG är inte frustrerad, arg, vilsen utan jag VET vad jag håller på med. Och det känner han. Så enkelt och så svårt, var det för mig.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14535
Jag tror vi diskuterat förlåt tidigare, så jag tar inte upp det nu, men hänvisar istället till den tråden.
Ytterligare reflektioner kring dina mer konkreta frågor, ska jag försöka hinna med att svara på i din egen tråd - om inte nu, så senare [-o< .
Kram