Vinterkräksjuka?!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamma Tesked
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:48
Ort: Oskarstr?m (Halmstad)

Vinterkräksjuka?!

Inlägg av Mamma Tesked »

I måndags eftermiddag blev sonen dålig, fick diarré som brände sönder hans bak :cry:
Natten till tisdag fick han sova på plastad frotté, utan blöja och med inotyolsalva. Baken är nu snart helt bra men sonen är sämre...
I tisdags fick han bara majsvälling för vi trodde att det var fullkornsvällingen som ställt till det, då vi efter 1 månads invänjning helt gått över till fullkorsvälling från majsvälling...
Natten till onsdag bytte jag blöja 1-2 gånger i timmen för han hade sådan diarré... Dessutom kaskadkräkte han en gång.
Igår åt han ganska bra under dagen, bara majsvälling då med och lite banan på kvällen...
Natten till idag har han bara behövt byta blöja 3 gånger och han kräktes bara en liten klutt.
Idag har det rasat totalt! Knappt 200 ml välling till frukost vid 10-tiden när vi vaknade, knappt 1 dl gröt vid 12-tiden och sedan dess har han inte velat ha något!! Fick dock i honom ½ banan och lite blåbärssoppa, som han nästan omgående kaskadkräkte över sig själv, soffan och mig *gråter*
Nu har han sovit i ca halvtimme och han får sova så länge han vill, nu får han bestämma hur det ska vara... och imorgon bitti går vi till vårdcentralen!! Jag må vara hönsig och nojjig mamma, men bristen på kisseblöjor och vätskeintag oroar mig!!!

Vad tror ni?? Vinterkräksjuka???
/Magdalena


????????????? ???????????????? ?????
F.d TeaSpoon, mamma till Totte-0402 och Ian-0510, bonus till F-9509 och J-9705

Bes?k oss g?rna p? www.hjelm.info
Bes?k g?rna Totte p? www.hjelm.info/ludvig
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Klart att man är orolig för sina småpluttar.

När han kräks så ge lite i taget.
Mata vatten eller avslagen sockerdricka (det ger lite energi och kanske är lättare att få ner än vatten) med sked, lite men ofta. Om han inte äter gör inget. Det är bättre att magen får återhämta sig.

Väg blöjorna - de är så bra så man känner inte om de kissat lite. Väger de bara lite mer än en ny blöja så har han ju kissat. (det gjorde jag)

Om han däremot inte kissar alls så tycker jag att du ska gå till vårdcentralen imorgon. (du får ju givetvis göra det ändå om du känner att du vill det)

Kram på dig och hoppas att han blir bra snart.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej, lider med er. Vinterkräksjukan är inte rolig. Emil hade den när han var 16 mån (två ggr) och det slutade med uppvätskning :(
Men en tanke... Vårdcentralen är det en bra ide :?: Hos oss vill de i alla fall inte att man kommer dit ifall barnet är magsjukt. Det sprids så bra ändå :lol:
Ring och prata med barnakuten istället så får du bra råd och mkt hjälp. Tycker de att det behövs så får du komma in för uppvätskning. Det är ju inget som vårdcentralen gör i alla fall...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Mamma Tesked
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:48
Ort: Oskarstr?m (Halmstad)

Inlägg av Mamma Tesked »

Har fått i honom ca 0,5 dl rent vatten med en 1 ml-spruta och det gick så pass långsamt att han fick behålla det...

En stund senare fick han även behålla 1 dl välling! :D

En timma senare försökte jag med 1 dl välling till, men då klöktes han så fort han fick flaskan i munnen och då kom det liiite välling i retur så jag avbröt det försöket ganska snart :cry:

Dessutom har det kommit ett lass i blöjan som var mycket fastare än något annat som har kommit ur den bebisen på 3½ dygn!!! :D

Nu känner jag mig genast lite lugnare, ska fortsätta med lite och ofta imorgon om han inte "vänder" nu i natt och iaf ringa och prata med VC imorgon bitti...
/Magdalena


????????????? ???????????????? ?????
F.d TeaSpoon, mamma till Totte-0402 och Ian-0510, bonus till F-9509 och J-9705

Bes?k oss g?rna p? www.hjelm.info
Bes?k g?rna Totte p? www.hjelm.info/ludvig
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

KANON! Då är det nog på väg åt rätt håll. Vad skönt! :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag ringde vårdcentralen förra gången barnen hade spysjuka, och fick då rådet att INTE ge välling, det är för starkt för magen!

Vätske-ersättning:
1 L vatten
5 tsk druvsockerpulver ELLER 8 tsk socker
1/2 tsk salt
Kokas ihop om bebis är liten, annars bara det rörs ihop.
Detta ges 1 tsk var 5:e minut.
När han hämtat sig ska du ge silad blåbärssoppa eller nyponsoppa Pro-Viva sorten som är bra bakterier i. LITE åt gången och ofta.

Jag gav 50 ml. i halvtimmen (FEL,FEL!!!) till Clara som då var 3 år, hon spydde upp, och låg alldeles apatisk i soffan.
Det visade sig att hon var på gränsen till uttorkad. Vi fick åka in med henne. Jag hade gett ALLDELES för stora portioner!!!

När man sedan ger mat igen, efter helst 2 dagar med nypon/blåbär, ska man ge potatis, vitt bröd, ris, kokt fisk, mild mat alltså.

Ring vårdcentralen så säger dom hur du ska göra! Detta är allvarligt, och du behöver expertråd!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Mamma Tesked
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:48
Ort: Oskarstr?m (Halmstad)

Inlägg av Mamma Tesked »

Pratade med både VC och barnakuten igår morse då han var helt apatisk och som en trasdocka :shock:

VC visste inte mycket och jagade upp mig i onödan men däremot barnakuten var helt underbara!! Vi hade gjort allting rätt och att apatin kom av att han var trött och tagen av de många dagarna med lite vätska/näring. Sköterskan tyckte jag skulle fortsätta som vi gjorde och så skulle hon ringa tillbaka på eftermiddagen.
Totte sooooov hela dagen igår nästan!! Tror han hade 3 vakna timmar mellan 10.30-18.00 och så somnade han igen vid 21.30 och sov nästanhela natten.
På eftermiddagen så var han piggare och knallade runt med sin lära-gå-vagn och skulle vara med där man var.... Sköterskan ringde tillbaka vid 15-tiden och då hade Totte fått i sig ytterligare 0,5 dl vatten och 1 dl välling sedan vi pratades vid tidigare och han var just då vaken och pigg...

Under hela dagen igår fick han i sig nästan 5 dl välling och 1,5 dl vatten och idag är han nästan som vanligt, lite blek och inte alls lika fnattig men nästan sitt vanliga jag igen. Däremot har han säkert gått ner 500 gr i vikt så BVC kommer väl få fnatt om 5 dagar när vi ska på 10-mån koll.

Så idag kommer han få lite gröt också och vi fortsätter med majsvällingen tills han är helt återställd och så börjar vi introduktionen igen och ser om han tål fullkornsvälling eller om han ska fortsätta med majsvällingen....

Det känns skönt när man trots oro gör rätt och självsäkerheten tar ett skutt uppåt :wink: Så nu ska vi iväg och köpa Proviva!!

Trevlig helg på er!!!!
/Magdalena


????????????? ???????????????? ?????
F.d TeaSpoon, mamma till Totte-0402 och Ian-0510, bonus till F-9509 och J-9705

Bes?k oss g?rna p? www.hjelm.info
Bes?k g?rna Totte p? www.hjelm.info/ludvig
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Skönt att höra att ni är på väg åt rätt håll igen. :D Ja visst är de bra på barnakuten, jag ringer mkt hellre dit än till BVC om de är riktigt sjuka. Och skulle man behöva åka in så vet ju de hela historien från början...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"