Åka bil

Samtalsforum med barnen i fokus
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Åka bil

Inlägg av Sagomamma »

Barn som använder napp verkar ha "lättare" att gilla att åka bil -det är min teori och erfarenhet i alla fall :roll: . Någon som håller med :?: Och varför är det då så? :-k

Själv blir jag tokig på att det inte går att åka längre än 15 minuter med Saga innan hon blir förbannad och lessen :evil: och jobbar upp sig till nära nog panik :!: :-s

Det har varit så här sen vi slutade med nappen i princip -vid fyra månaders ålder. Hur f*siken kan den underhålla så mycket för "alla andra" :roll: :?:

Och vad kan VI göra så att Saga ska finna sig i att åka bil :?:
Vi ska åka bil nu på fredag i en hel timme minst, och vad gör vi då... :?: Hon vill ABSOLUT inte somna i bilen heller -om hon inte får en flaska välling vill säga (och då söver vi ju henne vilket vi inte vill... :? )

Förslag tack [-o<
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Hej sagomamma
Kan ni inte förlägga bilåkningen just till hennes sovtid? Och hjälpa sömnen med en flaska välling vid dessa tillfällena. Så hade jag absolut gjort annars hade barnen sällan sett morfar och mormor. Jag har nästan 2 timmar till mina föräldrar och det skulle ju inte gå att göra på vakentid. För det mesta knoppar även fyraåringen in och då blir det riktig avkoppling :!:
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

min kärlek

Inlägg av br »

Hej
"min kärlek" med shirley clamp var det enda som fick vår son att hålla sig lugn i bilen när vi åkte längre sträckor i somras! Bäst effekt när jag sjunger med! Att sjunga öht har funkat för det mesta ( när man tröttnat p åShirley :lol: )
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Hej Sagomamma
har inte så många bra tips. Vår dotter gillade inte bilen i början men efter vår långsemester till Frankrike då vi bilade (blev ju många långa timmar fram och tillbaka) så är det nu inga problem.

Om det är sovtid hänger/sätter vi för ett skynke så hon vet att det är sovdags. Är hon vaken så får hon leka med något/alltid ha något i handen det kan också vara en skorpa.

Vilma har aldrig tagit napp. Att barn som har napp gillar bil bättre än de som inte haft napp vet jag inte om jag håller med om.....har inte den erfarenheten......

Men jag tror ju att det är så att skriker de (dvs frågar en massa) och man stoppar in en napp så dövar man frågorna men man besvarar dem inte, vilket gör att nästa gång de åker bil utan napp så kommer de att fråga lika mycket tills de får betryggande svar. Det är i alla fall min teori :D

Då Vilma åkt så mycket bil och vi konsekvent svarat på hennes "frågor" så har hon slutat att fråga, för i vår familj är det högst naturligt att åka bil!

Hoppas att det löser sig för er. :D :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Louise:

Det låter ju onekligen som det enklaste alternativet det där... Problemet är bara att vi just nu kör en stenhård uppstramning på kuren eftersom vi varit tillbaka på ruta 0 i princip (eller ruta minus 15 kanske :roll: ), och frågan är om inte det skulle förvirra flickstackaren alldeles att plötsligt ge välling :?: Vad tror ni :?:

Sarika:

Ja, vi bor en bit från alla våra vänner och vår familj så bilåkning hjar varit en del av vår vardag också. Vi har åkt bil två gånger om dagen i princip... Så det kan ju inte vara att hon inte är van precis...
Hur menar du att du i praktiken gör när du svarar på Vilmas frågor i bilen :?:

Tack tjejer för era svar :D :!:
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Det ähr följer jag intresserat. Jonas har hatat att åka bil sedan han kom ut till den här världen. Det blev bättre efter vår sommarsemester i småland men det blev också sämre igen... Nu går det oftast OK om han är mätt nöjd och utsövd och det dessutom är ljust ute... :? Börjar det närma sig kväll så skriker han så att han nästan tappar andan. :(

Oftast blir det Johan som får köra och jag sitter bak mellan knoddarna och sjunger högt och spralligt hängandes över Jonas bilbarnstol. Puh! Det är ju inte riktigt så att jag längtar efter att ge mig ut med bilen ngn längre tur...

Helt ärligt :oops: Så har jag infört napp till Jonas ganska nyligen :oops: eftersom han både hatar bilen (vi måste kunna förflytta oss) och hatar vagnen Det har börjat blivit bättre men han har länge varit med i VVV (våga vägra vagn). Han är ingen supernappälskare, men när han blir så där jätteupprörd känns det inte helt fel att ha åtminstonde ett ess i skjortärmen.

Om någon har någon annan bra ide hur man ska komma tillrätta med det här så skulle jag också vara jätteglad.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:shock: Bilnapp :?: :shock:
Kan man göra så :?: :shock: :D
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Kan och kan :?: :? Det är väl inte enl regelboken :lol: Men det funkar för oss...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Hmmmmm, vad ska vi göra åt Sagas bilåkande måntro..... Hon är ju uppenbarligen en van bilåkare:) Har Mammut något bra tips måntro....?

När vi svarat på Vilmas frågor så har vi haft en attityd av självklarhet (som jag tar förgivet att ni har). Pratat med henne och sagt att allt är i sin ordning, det är kul och rogivande att åka bil, vart vi ska etc etc etc. Vet inte hur mycket hon fattat (det är ju inga barnaboks verktyg) men det kombinerat med attityden och långa resor har funkat för oss.

I början hängde vi upp en massa saker i taket också som hängde och dinglade. Ett tag hade vi en spegel i bilen (en sån där som man har när de sitter bak för att kunna se dem, dock sitter hon fram) så att hon fick se sig själv och vad som hände framåt.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

hej igen
när det blev vintertid och mörkare blev det lite jobbigare och en massa skrik för jag tror att hon trodde att hon skulle sova natt då det var mörkt, men nu har det blivit bättre :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
HelBoB
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 22:53
Ort: V?rmd?, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

hujujujuj... bilåkande. Heja heja.

Med första dottern var det katastrof, och eftersom maken var sjukskriven då så åkte jag ofta de 45-minutrarnas bilresa till norra stockholmsförorterna och släkten. Det gick knappt.

Införde välling och åkte iväg kl 10 (på tid för förmiddagslur) och hem klockan 15 (för eftermiddagslur) eller 20-21 (för kvällsinsomning). Skall tilläggas att jag inte hade en aning om AW då, och att denna lilla dam inte blivit kurad och först vid 2,5 års ålder lärde sig somna själv (och fortfarande vaknar varje natt).

Nyingen, nu 6 månader, kunde till en början faktiskt somna av sig självt i bilen. FANTASTISKT tänkte jag. Det har dock visat sig att även hon har tendens att bli nätt och jämt panik-slagen vid bilåkning. Ibland har 45-minuters trippen tagit det dubbla då jag varit tvungen att stanna ett par gånger på vägen. Se till att hon inte har FÖR MYCKET kläder på sig. Det är inte skönt. Det hade vår lilla en gång, och hon höll på att svettas sönder. Skrikandet verkar dock vara ett kvällstids-syndrom nu under vintertid, för på dagarna går det rätt bra. Kanske är det mörkt och obehagligt helt enkelt.

MEN, p.g.a detta är jag mån om att behålla NAPPEN dagtid (som minstingen tagit till skillnad från suga-på-tumme-storasyster, för jag vill inte ha det som med min äldsta dotter. Det vet jag inte om sova-hela-natten är värt (för min del OCH för lillfrökens del).

ALTERNATIV finns förstås, dvs buss (i mitt fall) , då behöver di små inte sitta fastspända. Men egentligen är det inte så säkert, för man borde ju ha bilbarnstol i bussen också och det har man ju inte...

HOPP finns dock. Min kollega hade samma situation och sa att - det går öööver. Och det gör det ju. Äldsta tjejen har inga problem att åka bil nu sen en lång tid tillbaka. Man ska ju alltid försöka se saker från den ljusa sidan!!!


/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tung-gung musik på hög volym är bra! Takfast och rytmisk; som en ramsa!
En liten muta i form av en skorpa eller så är också bra. Eller så kör man en Mammut 8) - man höjer volymen på radion, biter ihop och bara kör! Gör man ingen sak av det så lär de sej att det är ok att åka bil- det är när man börjar "greja" som man bekräftar att det är ett tokigt påfund. Det blir således bättre för varje gång! Tips från en Mammut som kan åka 3 timmar bil - med lika många barn; utan problem!

:idea: Om man vill så kan man ju "ramsa" dem en bilramsa - "Nu åker vi bil - vi gör det med ett smil"! :lol:
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Alla säger just så, att det "går över" :roll: ! Och det gör det garanterat så småningom, men det hjälper ju inte just nu... :shock: :D

Det dumma är ju att vi ska vara framme lagom till Sagas sovtid, så hon lär bli lite trött mot slutet, men det får gå :!:
Tack för era svar, vi kommer ha nytta av dem! :D
mammamy
Inlägg: 632
Blev medlem: lör 27 nov 2004, 12:27

Inlägg av mammamy »

Varför skulle man inte kunna låta dem ha napp i bilen men BARA där? Om man själv betraktar det som självklart gör ju de små det också tror jag. Jag har själv en teori om att det är gatlyktorna och det varierande ljuset av tex mötande bilar som gör dem vansinniga, de blir ju retade av synintryck. Någon skrev tidigare att de hängde ett skynke över barnstolen/babyskyddet, låter smart tycker jag. Tänk på att man är en usel förare när barnet skriker - hellre rucka på en princip eller två än krocka med ljuvelerna i bilen!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Så där ja :!: Eftersom jag ändå sitter vaken och lyssnar på förbannad Saga efter fjärde omkurningsnatten så kan jag lika gärna avge rapport :D.

Det blev i alla fall ingen bilnapp -frågan är om Saga inte hade blivit MER förbannad av det... Vi ordnade det så att vi åkte lagom till att hon skulle sova i alla fall, och så fick hon faktiskt en flaska välling även när vi skulle hem på kvällen till hennes sovtid. :oops: Fast när vi var hemma så vaknade hon ändå till, tog en ramsa och somnade om! (Så hon vet fortfarande vad som gäller :wink: )

Vi hade dock 20 minuters bilfärd innan sovdags och då räckte det med lite ösig Country på hög volym! Hon satt och härmade mamma när hon sjöng -gapade stort och lät lite :lol:

Däremot kunde hon väl somna nu :evil: (03,54), hon ligger mest och skriker "uuuääää, uuuääääää" lika oengagerat "bara för att" ungefär som om hon läste från en text :roll: ...
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"