Flörtis, Forskare och... Arbetare???!!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lillith
Inlägg: 238
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 12:27
Ort: Stockholm

Flörtis, Forskare och... Arbetare???!!!

Inlägg av lillith »

Hej på er!

Kul att vara on-line igen.

Vår lille Gos har blivit 6 månader och är i full färd att upptäcka världen all vakentid (Forskare). Och en liten Flörtis är han definitivt, som får mamma och pappa att förnedra sig totalt igen och igen för att få se de många leendena och skratten... Men Arbetare? Varje gång jag försöker "visa" honom när han kommer till mig när jag "arbetar" möts jag av gallskrik och försök att vrida loss handen - nej, här skall undersökas på hans villkor (och smakas på, allt blir dränkt i kopiösa mängder drägel)! Så han vill inte "Arbeta", bara utforska, även om jag arbetar. Några tips?

Tack!

Leigh & lille David
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Han ÄR ju inte så gammal än.
Jag tror intresset kommer, du ska ju inte forcera fram det.
Han vill upptäcka på sitt eget vis än så länge och enl. Barnaboks-tänket ska han ju heller inte hindras om det inte är farligt.
Men var uppmärksam, minsta lilla ansats åt rätt håll ska verkligen uppmuntras!!
Jag har för mig att mina runt halvåret började vara intresserade av att själva göra en insats.
Man kan ju uppmuntra genom att säga "Kan du lägga DEN (peka) DÄR (peka igen)
Ex. potatisen i grytan., tvätten i tvättkorgen.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Anna :D

Ja, här är det hans egna initiativ som ska uppmärksammas och följas upp. De kommer. Antagligen i form av att han tar ifrån dig det du håller på med :roll: och vill göra likadant, eller inte alls likadant, men göra, som du. Och då är du där med handen om handen. Blir han sur då, tackar du glatt och tar tillbaka Saken du höll på med, vilket i sin tur föranleder protester, vilket initerar nytt handen-om-handen. Osv. Han ska "bara" komma på att du vill lära honom hur man gör och att det leder till att han kan själv, så småningom.

Men ingen brådska än :D Alla Arbetare utvecklas inte parallellt med Forskarna, medan å andra sidan Flörtisarna kan vara MYCKET tidiga i utvecklingen :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"