3,5-åring trots och svartsjuka

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

3,5-åring trots och svartsjuka

Inlägg av Olivia1983 »

Hej! Varning för långt inlägg🙈Nu behöver vi lite desperat hjälp med vår son som nu är 3,5 år och storebror till en liten tjej på 7 månader. Vi har tappat det helt! Sonen har varit (och är fortfarande) väldigt svartsjuk så jag tror detta kan vara en kombination av trots och svartsjuka...I vilket fall så behöver vi hjälp! Jag har läst trådar om förvisningen och Tonen, men hittar inget om detta i Barnaboken? Kan man anpassa detta på en 3,5 åring eller är han för liten? Vi har försökt ta honom till sitt rum efter några varningar men då blir han ännu vildare, kastar leksaker och hugger i väggen med allt han kan hitta...vad gör vi då?

Han slåss/sparkar/biter/river när han blir riktigt arg och inte får som han vill, men även ibland när han är på bra humör...han är även medvetet hårdhänt mot sin lillasyster och vet mycket väl att hon får ont. Kan inte lämna dem ensamma en sekund. Han äter även som en liten mus, vi gör inget annat än tjatar om att han ska äta...Ibland orkar vi inte så då tar vi bort maten, men då vet vi att det sen blir ännu värre eftersom han blir extra grinig av att han är hungrig. Då går han istället i kylen och äter frukt, känns som det är det han lever på. Går ju inte att flytta allt ätbart? Frågan är hur vi ska bete oss? För hans del gör det inget om han inte får mat så känner att det inte ger så bra effekt? Just maten känns ju som man inte kan sluta tjata om, han måste ju äta?

Hur lång tid ska man ge ätandet? Som imorse t.ex, han vägrade sitta vid bordet och äta frukost, satte säkert tillbaka honom på stolen 50 ggr konstant i ca 30 min, han slänger mackan och vattnet i golvet, detta skrattandes...Tillslut tar mitt tålamod slut och han får gå från bordet, utan att ha ätit mer än en tugga😔Ska jag då ta han till hans rum och låta honom göra vad? Han är ju glad, men beter sig precis som han vet han inte får😱Sedan när vi precis slutat tjata om frukosten så är det dags för lunch och allt elände börjar om😔

Social delaktighet hjälper, vi kunde nog gjort det mer, han gillar att hjälpa till och oftast börjar det väldigt bra men slutar med att han gör sönder något eller bara vägrar göra det jag ber om. Men det värsta är att han totalt ignorerar vad vi säger, lyssnar inte för fem öre...Detta är ju också farligt, jag har fått springa efter honom flera gånger när han bara gått utanför dörren och rätt ut i vägen! Ser han mig så springer han ännu fortare...Känns väldigt hopplöst och vi vet inte hur vi ska komma ur detta! Vi behöver nog börja om med allt, sömnen är också kaos så nu sover mannen med honom bara för att vi ska få lite sömn (jag håller ju samtidigt på att kura lillasyster så sömnen är redan sönderhackad). Hur börjar man om med sömnen för en såpass stor kille?

Tacksam för hjälp🙏 Kram
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3,5-åring trots och svartsjuka

Inlägg av Tin »

Hej,
grattis till syskonet. Det kanns daremot som om ni har det lite jobbigt just nu, och det är jobbigt med en bebis och en 3 åring, men ni kan definitivt styra runt detta genom att agera annorlunda som foraldrar. Det finns ett langt kapitel i barnaboken som heter Fostran, dar kan du läsa om bade matkrångel och om avundsjuka.

Kort om matkrangel
Jo man kan visst sluta tjata om att han skall ata. Barn äter om de är tillräckligt hungriga. Krånglar man vid bordet får man ett val "att äta mer och sitta vid bordet ELLER att maltiden ar over och du kan lamna bordet". Ingen annan mat bjuds, sa du far se till att han inte kan servera sig själv emellan måltiderna med frukt och dyl och ni far givetvis inte ge honom mat emellan måltiderna. De lär sig snabbt när det serveras mat och att ata. Och ja fosrat dagen ni ar konsekventa med detta kommer han vara hungrig innan det är matdax igen men inga andra dagar. Detta finns superfint beskrivet i Barnaboken under Bekymmer? Mat. Btw man far inte 50 forsok, man far 3 forsok med tydig beskrivning av vad som hander om han inte sitter kvar vid bordet.

Kort om social delaktighet
Detta är nyckeln till lada 3 aringar, MER social aktivitet. Men gor saker tillsammans, skura badkaret, tvatta fonster, skala morot, skara falukorv, fylla tvatt maskinen..... ofta behöver aktiviteterna vara tillräckligt svara for att verkligen vara intressanta. Du kan delta och "lura in honom" t ex sa kunde jag ropa från ett rum och låtsas ha armarna fulla och att jag behövde just storasyster for att lyfta/bara/halla dvs mamma kunde inte själv och bara han kan hjälpa. Social delaktighet som är effektiv betyder att storebror kanner sig oumbarlig. DVs om han inte gjorde dessa aktiviteter sa overlever ni inte. Det är viss skillnad pa det och att sortera leksaker. En mamma berättade pa forumet att de lossade skruvar i en stol varje kväll med flit for att be sonen vara ansvarig for säkerheten och se till att stolen är stabil varje morgon. Han tog uppgiften mycket allvarligt och skruvade in skruvarna varje morgon och kände sig viktig. Perfekt. Att "hjälpa till" lite hemma räcker inte, han måste känna sig som att ni inte överlever som familj utan honom.

Kort om avundsjuka
I barnaboken under Fostran och Syskon finns ett kapitel om avundsjuka. Las det om och om igen och se om du far for tankar.
Bollar garna ideer nar du last.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"