Gallskrik vid läggdags.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fannybee
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 12 sep 2021, 21:42

Gallskrik vid läggdags.

Inlägg av Fannybee »

Hejsan!
Vi är i början av uppföljningsveckan men det går inte som jag hoppades. Varje natt skriker han förtvivlat i 40-60 min innan han somnar. Sen sover han gott med endast ett eller två uppvak på hela natten, då räcker det med en ramsa så somnar han så skönt om. Men på kvällen skriker han efter vi lämnat rummet. Ramsan tar inte alls som det gjort tidigare nätter, han skriker bara ännu högre. Har på hög klassisk musik, ramsar i alla dess tonlägen, dammsugar, tömmer diskmaskin, känner mig självsäker (jobbar mycket med det) men inget funkar, känns som vi gör allt rätt men ändå blir det fel. Lämnar jag vargen i rummet när jag får ut?Dagsluren på eftermiddagen funkar inte alls heller, har vagnat men har vaknar efter 45min varje gång och vägrar somna om. Känner mig förtvivlad och vill bara så gärna hjälpa honom sova så gott. Skulle verkligen uppskatta något tips och råd. :(
Bertil född 23 dec 2021
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gallskrik vid läggdags.

Inlägg av TorsMamma »

Hej Fannybee och välkommen till forum! :D

Så grattis till en superlyckad kur.
Så det är ju liksom inte förbjudet att utrycka sin ilska över att dagen är slut eller över att man inte får så mycket "mys" som man tänkt sig när man skall sova, om man säger.. ;)

Vi brukar säga att ju ledsammare läggningar desto mera och längre skratt till go natt. Så MINST 20 min med rejält skratt och bus sen "flyger man in i sitt sovrum" pang ner i sängen och GÅ UT! Se till att det redan är mörklagt, säg inte gonatt till en massa saker som lampor prylar, personer m.m. utan avsluta mitt i skrattet om man säger. Gå UT med den i särklass hurtigaste ramsan X4 och stäng dörren. Sätt sen på REJÄLT med högt ljud så han har något annat att lyssna på än sitt eget klagande. Gör du detta bara så där, lär han om du har tur bli tyst av rena schocken. ;) :D
Visst, han kommer snabbt att lära sig att OJ, måste jag inte protestera nu? Ha då i åtanke att om du ramsar och han blir ÄN argare, var han faktiskt inte ledsen till att börja med, han är bara missnöjd med situationen. Och ÄRLIGT, vem har inte rätt att beklaga sig när man haft en sån superdag, men värsta skratten när det tar slut?
MEN; här är det stora MEN! Han skall inte vara "ledsen", då får man den absolut tryggaste och säkraste och betryggande ramsa man kan tänka sig. DET är ditt jobb att förmedla. Men svårast är att lära sig lyssna på skriket VAD det betyder. Det är skriket som avgör verktyget och åtgärden om du är med? Så lyssna och svara på frågan är mitt tips.

VI har mängder med trådar på just detta ämne, många är barnen som klagar innan de somnar på kvällen, några i några veckor, andra i månader. Läs under våra favoriter högst upp här i forum så hittar du trådar där att läsa på.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gallskrik vid läggdags.

Inlägg av TorsMamma »

Titta här för massa tips. :D

viewtopic.php?f=7&t=20621
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fannybee
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 12 sep 2021, 21:42

Re: Gallskrik vid läggdags.

Inlägg av Fannybee »

Hejsan och stort tack för ditt svar!
Vi gjorde som du sa och busade, härjade och dansa till musik, men han är svår att få och skratta, kittla går ibland men svårt att göra det i en halvtimme 😂 Sen flög han ner i sängen och jag drog den hurtigaste trevligaste ramsa jag kunde förmå, men efter två verser protesterar han. Jag började i dörren och fortsatte ut i kök sen sista i vardagsrummet, på med musik och dammsugare. Han höll på i 40 min, jag avvaktande mycket mer än tidigare nätter med tryggheten av att jag vet att han sover som en stock när han väl somnat och att han inte lät ledsen alls. Hörde det tydligt ikväll. Han var arg som ett bi!! Svor och gapade haha. Ska jag inte göra något alls då? Bara avvakta? Eftersom han håller på såpass länge ska jag använda marginalkvart och lägga lite tidigare så han får sova mer?
Sen kan jag inte hitta något om hur jag ska göra på dagen. Han har vuxit ur liggdelen så vagnar honom på rygg, men tycker du hellre att jag ska lägga honom i spjälsängen? Gjort det en em och han skrek lika länge som vid kvällen och då hinner han inte sova mycket alls. Tack för dina tips💗
Bertil född 23 dec 2021
Fannybee
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 12 sep 2021, 21:42

Re: Gallskrik vid läggdags.

Inlägg av Fannybee »

Hej igen! Känns som evigheter sedan jag skrev tidigare. Vi har fortfarande problem med läggningen, både dag och kväll tyvärr och jag har några funderingar. Det tar ofta mellan 3-20 minuter av protester för honom att somna och han är så arg, mindre på dagen. Jag lyckas ej med skrattet till gonattet. Jag kan få honom att skratta annars under dagen men så fort det börjar närma sig läggdags blir han sammanbiten, får honom knappt att le. Mat får han så han spricker. Övertrött tycker jag inte han är. Eftersom han skriker när jag ramsar ut är det då viktigt att jag fortfarande ger bekräftelseramsa när han sen tystnar? Vi håller oss ganska tysta efter att han lagt sig, han blir arg om han hör våra röster eller husljud så det funkar inte för att lugna, blir bättre om det är tyst och låg musik på.
Tack på förhand om någon skulle kunna dela sina funderingar.

Så här ser hans schema ut
7:00 gomorron, hurtig sång och ljus i rummet, bröstmjölk i vårt sovrum. (Ska vi busa mer här så det blir roligare att vakna?)
8:00 Ut och mata djuren
8:30 andra frukost, gröt, äggröra, bröstmjölk
9:00 ut och busa
10:00 fm-lur i vagn ute 45min
11:00 Lek ute
12:00 Lunch, maten vi äter + extra fett och bröstmjölk
13:00 Sysslor inne
14:00 Mellanmål, smoothie med grädde eller olivolja, bröstmjölk
14:45 Em-lur ute i vagn 1,5h
16:30 Matlagning
17:30 Kvällsmat
18:00 Bad och bus
18:30 Nattslurk mitt i buset
19:00 Gonatt
Bertil född 23 dec 2021
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gallskrik vid läggdags.

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Ja evigheter känns det som. :D

Så ang. lurar, det KAN vara värt att ha långluren i säng inne mörklagt men kallt. MÅnga barn kan inte sova på rygg 1,5 tim, men runt 45 min KAN gå. Snart skall ni ju ändå över till 1 lur så då kan det vara skönt och ha den i säng.

Som du själv kom på är han ju arg som ett bi. ;) :D Det går ju tyvärr inte att "verktyga" arga barn. Det man gör är att man "väntar ut" det arga, när man hör att de blir mera ledsna, DÅ ger man den mjukaste och tryggaste av ramsor som bekräftar att just så här skall det vara.

Att vara tyst, är något som kan bita en själv i baken, det blir svårt att kunna göra andra saker när barnen skall sova. Men här får ni själva fundera. Hos oss var det ju tvärt om, sonen kan inte sova om det är för tyst. Så lagom av allt är kanske tanken. Min son gillade att vi satt utanför rummet och pratade högt med varandra. Detta var det min son gillade. Musik och annat var inte så bra. Men gärna prat och annat. Så ha en middag som började 19 var perfekt med vänner m.m. ;) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Gallskrik vid läggdags.

Inlägg av Tin »

Hej dar,
jag laser traden (grattis till kurandet forresten) och blir lite fundersam pa schemat. Langluren ligger valdigt sent, jag tanker om man ar overtrott vid langluren och inte trott nog vid laggdags....... Manga har scheman om dagen borjar 7, men morgonlur vid 9:30 och sedan langlur vid typ 1 eller 1:15 - det ar ganska stor skillnad fran dina tider.

Jag hade ocksa en liten skrikare i perioder, som fick lockas till skratt sarskillt pa kvallen, mega bus, plopp i sang och musik utanfor dorren hjalpte. Damen i fraga ar 9 ar nu och har fortfarande mycket att saga vid just laggdags :lol:. Allt som finns i huvudet skall ut, fast nu kan hon ju givetvis prata sa det kommer inte ut som skrik. Jag tanker nu att hon hade lika mycket pa hjartat nar hon var liten. :heart:

Brillianta Torsmamma har gett sa manga tips att forhalla sig till forst men skrattet till godnattet, sova inne pa langluren i morkt rum i spjalis osv sa andra int for mycket. Men du kan ju fundera pa schemat.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"