Tankar om kurande och barn som individer

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Vattenpuss
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 20 jul 2021, 15:44

Tankar om kurande och barn som individer

Inlägg av Vattenpuss »

Tankar om kurande och barns individuella behov

Jag har en dotter som är 2,5 år som sedan hon var 3 mån har sovit hela nätter i eget rum. ”Hela nätter” för oss då (fram till 6 mån) innebar på ett ungefär från kl 20 till 05-06. Hon åt mycket på dagen och sov gott. Vi tyckte vi hade världens enklaste bebis och tog endast lite inspiration av SHN vid läggningarna. Något annat behövdes inte tyckte vi. Ju äldre hon blev desto kortare blev sovstunderna på dagen och natten förlängdes. Sedan hon var 9 mån sover hon kl. 18-06 och läggningarna är sedan länge nästan skrattretande enkla. Lite välling, en saga, sedan går hon gladeligen själv till sängen och somnar direkt.

Nu har vi fått en till dotter och hon är 4,5 månad. Hon är världens tryggaste och gladaste bebis som kan somna var som helst och hur som helst. Hurra tänkte vi! Varför inte satsa på att hon också ska sova kl 18-06 redan nu? Men så fort vi började ”bråka” med detta så brakade helvetet löst. Plötsligt vaknar hon kl 02 (ej hungrig) och är pigg och glad till kl 04. Trots att vi gör helt enligt boken somnar hon inte om. Det har känts som att vi har inlett något slags krig mot vår dotter som inte gynnat någon. Istället för att vägleda ”i samråd” med hennes rytm - som vi gjorde med storasyster - har våra rutiner och bestämdhet bara skapat kaos upplever jag. Och vi har verkligen varit (kärleksfullt) bestämda. Men vi har nu bestämt oss för att tänka om.

Jag läser flera föräldrars berättelser här på forumet och tycker mig känna igen två kategorier. De med bebisar som är lite mer känsliga som behöver träna upp en trygghet i egen säng och de med barn som förvisso redan är trygga men som inte vill/kan sova 12 timmar i sträck på natten ännu. Vi tillhör då den senare kategorin.

Jag tycker Anna Wahlgrens metodik så ofta handlar om sunt förnuft och att känna barnet. Men just när det kommer till nätterna saknar jag ett uns av acceptans och tillåtande av att barn också är individer. Vår dotter sover jättebra i egen säng nio timmar i sträck! Hurra! Varför måste jag göra detta till ett problem? Kan jag inte istället se detta som en bra bas och försöka ha lite is i magen?

Vi tycker SHN är bra men efter veckor av försök så tänker vi nu sänka ribban något. Här är våra utgångspunkter:

- Klockan 18 är en alldeles för tidig tid för vår dotter att somna. Jag känner så väl igen från mig själv när man någon kväll somnat alldeles för tidigt och vaknar klockan 02 helt förvirrad och inte kan somna om. Vi ska försöka hitta en bättre senare tid, kanske snarare runt 19:30.
- Vi är nöjda om hon sover till klockan 05. Vi har vant oss vid tidiga morgnar och tänker inte stånka oss svettiga för att hon banne mig ska sova vidare när hon uppenbarligen har vaknat för dagen, glad och livfull.
- Vi ska göra ett helt omtag med sovstunderna på dagen och jobba fram ett strikt schema med utgångspunkt i hennes rytm. Fram tills idag har vi tvingat henne till sömn på tider VI bestämt vilket inte alls känts naturligt. Vi tror stenhårt på fasta tider men det måste ske ”i samråd” med henne.

Innan vi började med vårt schema så som vi ville ha det så sov hon faktiskt hela nätter med undantag för ett kort litet nattmål för att sedan somna om. Jag känner mig så ledsen att jag föll för att inte vara nöjd med detta. Istället kom prestationshetsen som ändå finns i att få sitt barn tidigt att sova ”perfekt”. Jag tror faktiskt att vår första dotter sov bättre (och vi alla mådde bättre) för att vi tog det mycket lugnare med henne.

Finns det utrymme för dessa tankar på detta forum eller är det endast och absolut endast schemat enligt SHN som gäller?

Varma hälsningar,
Susanne
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tankar om kurande och barn som individer

Inlägg av TorsMamma »

Hej Susann och välkommen tillbaka! :D

Jag är ledsen ingen svarat på länge, i perioder har vi det lite instabilt här på forum och jag har försökt komma in i några dagar men inte lyckats..... :roll:

Så, jag anser att det alltid finns utrymme för "diskussion" och olika tankar. Men jag tänker så här:

Anna och vi andra säger alltid, "leta inte fel där inga finns". Var ni nöjda med hur det var är det ju "Inga fel" eller hur?

Sen säger Anna också MYCKET tydligt, SHN är en "Kur" för barn som inte sover, lite som att ta en medicin när något är fel, visst? Detta betyder ju inte att man "äter medicin" bara så där, visst?

Det är ju där som Standardmodellen och Barnaboken kommer in, där man faktiskt börjar med hennes tänk, förhållningssätt och värderingar från början så man inte skall "Kura" alls! :D :dance:
Min son är INTE kurad på något vis alls och tala om.

Så för att återkoppla till dig och dina barn. Sover er dotter de timmar hon behöver/dygn, ni är nöjda, barnet är nöjt, vad blir då sammantaget problemet? Inget i min värld. :heartsthree:

Men, som du också säger, alla barn är inte 18-06 barn, en del är 19-07 barn (det var min son) då skall man ju inte stånga sig blodig att ändra detta till ett 18-06 barn, lika lite som vi gör det till ett 21-09 barn om du är med?
Många barn som du beskriver kan förlänga natten lite mera självmant med rätt attityd på plats och bara lite guiding. Så kör ni på det och ha i bakhuvudet att SHN är just en "KUR" som man tar till när allt är upp och ner. Ni har en väg ut OM den behövs tänker jag.

Köp istället Barnaboken eller kanske än hellre "Lilla barnaboken" i vår WEbshop och se om du inte där hittar lite mera som du kanske gillar bättre? https://www.awsbokhandel.se/store
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"