Stött på patrull i kurningen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
eddieihre
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 17 nov 2008, 23:37

Stött på patrull i kurningen?

Inlägg av eddieihre »

Hej

Vi är nu inne på vårt 9e dygn i kurningen och det har gått upp och ner kan man säga. Något som förvånar mig och min fästmö givet att detta är mellan oss vårt 4e barn som kör SHN-kurning!

Vi har denna gång aldrig fått det där riktigt stora genombrottet dvs att "yes! nu fattar han galoppen" eller "yes nu somnade han direkt, svarade direkt på ramsan, eller sov hela "passet". Det har liksom gått halvbra hela vägen.

Nu i eftermiddags i samband med hans planerade 2-timsömnpass, så vaknade han som vanligt efter ca 25-30min men till skillnad från tidigare pass där det tagit olika lång tid att få honom att somna om med RAMSA, så gick det inte denna gång utan vi kände att BUFFNING var nödvändig. Men inte heller 4-5min buffning hjälpte nämnvärt utan jag kände att han fortfarande inte slappnade av ordentligt eller "svarade" på beskedet. Givet att vi ALDRIG behövt köra "riktig" solfjäder dvs att köra solfjäder tills han till slut "ger upp", så kände jag att det var dags tom att ta till det verktyget. Jag solfjädrade honom i ca 35-40min där ett visst lugn infann sig, men fortsatt ömsom skrik, rörelse så jag växlade om avslutningsvis till BUFFNING igen. Väl där tystnade han. Då gav jag honom solfjädersbeslut (3-5 sek) och gick sedan ut ramsandes. Han somnade INTE utan vände sig om på rygg och låg sedan relativt nöjd vaken resten av sovpasset.

Vad gör vi för fel? Varför:
1) Klagar han fortfarande ca 10min innan VARJE sömnpass (och ja, vi kör skrattet till godnattet varje gång)?
2) Varför sover han fortfarande inte ett helt pass (med få undantag)?
3) Varför svarade han inte på ramsandet i eftermiddags (trots säkert 4-5 påminnelseramsor (ca 6-8 verser varje gång) och gav inte helt med sig till varken solfjäder eller buffning?

Skulle uppskatta svar på ovan samt råd om vad vi bör rätta till/göra annorlunda. Vår son är snart 6mån och som sagt, vi har kurat 3 barn tidigare där vi aldrig upplevt denna svårighet innan.

Tack!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Stött på patrull i kurningen?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen. :D

Är du snäll och går in högst upp till höger på sidan "Ditt namn/kontrollpanel/fliken profil/ändra signatur" och fyller i när barnet är fött och när ni började kuren. Då blir allt så mycket lättare för oss här som svarar. :)

Några kontrollfrågor,

Hur ser schemat ut?
Hur ser maten ut?
Hur mycket åla/krypa gör han om dagarna?
Alla barn är ju olika och det gäller att även ta lite hänsyn till deras egen rytm en aning. Men vi börjar där. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"