Kura 6-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
katarinaburn
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 20:25

Kura 6-månaders

Inlägg av katarinaburn »

Hej,

Idag har vår dotter fyllt 6 månader och vi tänkte kura henne om en vecka. Jag har läst boken och vill verkligen göra det, då vi inte sovit på 6 månader och det blir bara värre.

Problemet är att jag är alldeles för känslig för hennes gråt och skrik. Till och med 5 månaders vaccin fick pappan följa med på själv eftersom jag inte klarar av det. Han är även redo att ta de första två nätter då vi ska kura henne men han har tyvärr inte tid för att läsa boken. Det ända han har är mina instruktioner.

Tror ni att det kan funka? Vad är det viktigaste att jag förklarar honom då? Han vill även att jag ska sova hos mina föräldrar första natten och jag kommer inte kunna se om han gör något fel och ge instruktioner då. Alltså hjälp! Jag är alldeles för orolig och bara tanken på vad som väntar gör mig gråtfärdig. Men jag vet ju att det är det bästa vi kan göra för vår dottern och för hela familjen. Men hur ska jag kunna handskas med min oro? Jag bara önskar att jag kunde slippa det här men gör vi inget så vet jag att det bara blir värre för oss alla...
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kura 6-månaders

Inlägg av Tin »

Hej kära du och välkommen hit.
Grattis till er dotter, de anländer till oss och andrar definitivt allt.

Ok, låt oss gå igenom vad som är toppen:
- att ni som föräldrar är villiga att kura och skanka er dotter en god natt somn, inte bara nu men livet igenom - bieffekten är att ni också kommer sova bättre men huvudorsaken att er dotter far tillräckligt med sömn
- att ni båda är villiga, det ar enklare om man ar tva for en tar natten och en tar dagen da den andra far sova

Sa till en par faktorer ni måste styra upp innan ni börjar:
- att läsa boken är absolut grundläggande for att forsta varfor man agerar som man gor i kuren, det är inte tillräckligt att du berättar, ni bada skall lasa den 5 ggr, det ar inte en tjock bok, kan den finnas som ljudbok kanske?
- det kommer gratas, det ar sa bebisar kommunicerar, de skulle anvanda ord om de kunde, all grat ar inte "hjalp", "jag ar radd", det finns ocksa "jag ar hungrig", "jag ar kall", "jag ar for varm", "vad ar det som later" etc - det som ar ditt jobb som förälder är att lyssna och lära känna gråten sa du vet och kan kommunicera med bebisen, nar man kurar ar detta a och o, om man inte lyssnar missar man den kommunikation som behovs for att kuren skall fungera
- det finns flertal tradar har pa forumet som beskriver hur man som foralder pratar med ramsan och lyssnar pa bebisens reaktion, de brukar vara sköna att läsa for att kunna anamma ratt mindset vad galler grat, "vad forsoker hon beratta for mig?", sok har pa forumet

Sa du frågar mig om det kan funka, nej jag kan inte rekommendera att kura under dessa förutsättningar.

Vill ni verkligen styra upp sömnen, sa las boken, bada tva tills ni kan repetera den utantill.
Sedan kan ni dela pa kurningen, pappa tar första två nätterna och du första två dagarna (det kommer gratas och du lyssnar och försöker förstå vad dottern sager).
Sedan byter ni, du tar tva natter och han tva dagar. Da far ni bada somn och bada lar er kura.
Och dottern er far den goda somnen (och ni med).

Vi finns har nar ni ar redo.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"