Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
NiklasMaria
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 22:55

Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Inlägg av NiklasMaria »

Jag och min kille ska lura vår son Theo, 11 mån, med start på fredag. Vi har läst på som bara den och är taggade! Men undrar hur ni andra lägger upp dagslurarna. Vi tänker att Theo ska sova 9.30-11 och sen 14-14.45. Har läst att många lägger den långa sovstunden på eftermiddagarna istället, har detta någon betydelse? Och hur gör man på dagen om Theo bara skriker? Är det samma som gäller som för natten, att ge beskedet (med buggning) osv?
Theo född 2019-12-05 :heart:
Började kura 2020-11-13
NiklasMaria
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 22:55

Inför kur på Theo 11 mån

Inlägg av NiklasMaria »

Jag och min kille har lusläst boken ”sova hela natten” och känner att vi har koll på det mesta. Hade bara vart skönt om vi fick bekräftat att vårt schema ser bra ut så att det blir rätt från början!
Schemat ser ut så här:
Vaknar 7.00
Frukost 7.30-8
Dagslur 9.30-11
Lunch 11.30
Dagslur 14-14.45
Mellanmål 15.00
Kvällsmål 18.00
Läggning + nattslurk 19.15

Vi har valt att ha två dagslurar fortfarande men om en månad behöver han väl bara en? Ska vi vänta med att kura tills han bara ska ha en lur så att vi inte behöver ändra schemat helt plötsligt eller ska vi redan nu endast ha en lur? Eller går det bra att byta antalet lurar efter en månad?

Tack på förhand!!
Theo född 2019-12-05 :heart:
Började kura 2020-11-13
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Ledsen det tagit mig tid att svara på dina frågor, jag har och ligger sjuk i Corona så jag är ganska trött, men försöker svara så ofta det går och jag kan.

Så ditt schema. Precis som du säger så skall ni ju snart ha 1 lur och av det skälet brukar vi rekommendera att du har den korta lure först och den långa närmare den tid man normalt har luren.
Sen skulle jag varmt rekommendera att ni har 12 tim natt och inte 11,5.

Så detta är mitt förslag till ett schema som är mera flexibelt för er.

Vaknar 7.00
Frukost 7.30-8
Dagslur 9.00-9,20 (kan om han är tröttis vara 45 min)
Lunch 11.30
Dagslur 12.30-14.00
Mellanmål 14.15
Kvällsmål 17.00
Kvällsslurk med skratt efter 18.30
Läggning 19.00

Då när ni går över till en lur kan den långa läggas fram till 12.00 om man så önskar.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
NiklasMaria
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 22:55

Re: Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Inlägg av NiklasMaria »

Hej! Ush då, inte kul att ligga sjuk i corona! Hoppas du blir bättre snart!! Tack så jättemycket för svar, jättebra schema! Vi har nu kurat i fem nätter. Vi började lura innan vi fick det nya schemat från dig och då hade vi den korta dagsluren på eftermiddagen fortfarande, när vi försökte lägga Theo då bara skrek han i 45 min varje gång (tre dagar) och somnade alltså inte. Han verkade inte trött. Så när vi fick ditt nya schema så gjorde vi något som man absolut inte ska göra. Vi tog bort en dagslur och kör nu med endast en vid 12-13.30. Det började vi med igår. Efter de har han skrikit ännu mer än innan vid läggningarna. Vad tycker du vi ska göra? Ska vi börja om på kuren eller ska vi fortsätta med schemat som vi gör nu med en dagslur. Tack på förhand!! Skriv när du orkar😊
Theo född 2019-12-05 :heart:
Började kura 2020-11-13
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Om du går in under ditt namn högst upp till höger på sidan och lägger in sonens födelsedatum och kurstartsdatum blir det mycket lättare för mig att anpassa svaren mera exakt så de passar er! :D

Det kan faktiskt vara så löjligt att han hinner bli "övertrött" och arg som gör att han skriker än mera. MÅnga barn hinner oftast bli tröttare än man tro. Det går ganska fort från lagomtrött till övertrött och det kan handla om 5 min. Det är svårt att se de första signalerna på dem. Så en tanke från mig blir ju då att ni med "Nya" schemat måste ha en 2 tim lur för att komma upp i rätt mängd sömn just nu. Prova göra den till 2 tim typ 11.30-13.30? Och är han trött på kvällen kan man lägga upp till 30 min tidigare så natten blir 12,5 tim under en övergångstid när schemat har satt sig i kroppen.

Det vi säger är oftast att ju ledsnare läggningar desto mera skratt till gonatt (gäller även lurar). Så minst 20 min skratt skall man få in. Hur fungerar ramsan för er?

Skriv gärna exakt hur läggningen går till med ramsa och allt. Att dagslurarna är svårare och tar mera tid är inte ovanligt. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
NiklasMaria
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 22:55

Re: Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Inlägg av NiklasMaria »

Hej och tack för svar igen!
Hittar inte vart jag ska fylla i födelsedatum och kurstart så skriver det här istället 😉
Theo är född 5 dec 2020 så alltså ett år om två veckor. Vi startade kuren den 13 nov och är nu inne på uppföljningsveckan.
Det kan nog var så att han är övertrött! Han gnuggar sig i ögonen och blir gnällig ett tag innan läggning. Så det är ju en bra idé att han får sova 2 timmar mitt på dagen istället. Då blir schemat så här:
Vaknar 7.00
Frukost 7.30-8
Lunch 11.15
Sova 12.00-14.00
Mellanmål 14.15
Nattslurk och skratt efter kl 18.30
Sova 19.00

Du skriver att han kan sova 11.30-13.30 men hur blir det med lunchen då och så? Tror du schemat ovan funkar? Och att man lägger honom 18.30 om vi märker att det behövs. Han får inte för mycket timmar sömn då?

Skrattet till gonatten brukar vi köra ett tag, ca 15 min. Sedan brukar min kille (Niklas) ta kvällarna. Vi båda säger godnatt och Niklas går in med Theo i sitt rum(där det redan är nedsläckt och kolsvart). Niklas gör tillrättaläggandet, solfjädern snabbt och sen ramsar sig ut ur rummet. Första ramsan på väg ut, andra när han stänger dörren, tredje utanför dörren och en bortvänd mot dörren. Då skriker alltid Theo en stund. Han blir alltid ledsen när han kommer till sängen. Niklas väntar utanför dörren och gör ramsan x 4 efter en liten stund när vi märkt att Theo inte slutar gråta. Han brukar inte reagera på just ramsan men efter ett tag slutar han gråta och då gör Niklas bekräftelseramsan X4 och tillslut somnar Theo. Känns inte bra att han ska somna med gråt varje kväll..
Men på nätterna funkar ramsan jättebra!! Han har sovit 3 hela nätter sen vi började och det har aldrig hänt. Det är just läggningarna som är jobbiga. På dagarna gör jag samma sak som Niklas på kvällarna. Tillrättaläggandet, solfjädern en kort stund och ramsar mig ut. Oftast har jag fått gå in igen efter ett tag för att Theo står i sängen och bara skriker. Då lägger jag honom tillrätta och efter ett tag somnar han medan han gråter. Och jag gör bekräftelseramsan när jag hör att han slutar skrika.
Hoppas jag förklarade så du fick en blir på hur vi gör, låter det rätt eller gör vi något fel?
Mvh Maria
Theo född 2019-12-05 :heart:
Började kura 2020-11-13
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Inlägg av Tin »

Hej kära du,
vad fint det gar for er.

Tar dina fragor en efter en:
Lunchen? Tja at lunch vid 11. Det funkar, da kommer magen vara proppis och lägga grunden for ett langt sov.
Nar man bara ar ett ar och en trottis fixar man extra sov. Om mornarna stors, dvs det borjas vaknas tidigare och tidigare da far ni en signal om att dra tillbaka sovet. Men funkar en halvtimma extra ar det bara att vara bjussig med det.

Gratande vid laggdags. Hur gar skrattet till godnattet till? De skall kikna av skratt. Och skrattet skall följa honom ända ner i sängen, dvs flyg in som ett flygplan pa slutet in i det redan mörka sovrummet, kittla osv sa liten skrattar nar han laggs. Poff, ramsa, och uuuuuut med pappa och mamma. tricket kan vara att fa med si skrattet ner i sangen(sarskillt nar man redan ar overtrott). Testa er fram.
Det ar ocksa ganska vanligt att de små later lite kanslor komma ut pa kvallskvisten, hur later graten? Ledsen? Arg? Lite ledsen får man ju vara efter en stor dag, det kanske mest speglar trötthet an att man faktiskt är ledsen. Men lyssna och forsók tolka. Ramsan ger i vilket fall ett betryggande svar for liten att ni finns dar. Sa ramsa pa, lyssna och ramsa.

Tank ocksa, ni ar endast i uppfoljelse veckan, han kommer hajja. Var konsekventa. Ni gor ratt, btw gör du också skrattet till godnattet pa daglurarna?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
NiklasMaria
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 22:55

Re: Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Inlägg av NiklasMaria »

Okej då kör vi på en halvtimme extra!

Vi gör vårt bästa för att få lillen att skratta, det är ganska svårt dock. Vi gör allt som vi vet att han tycker är kul och så han skrattar. Ibland när vi har hoppat över skrattet till gonattet har han nästan somnat snabbare, men det kanske bara va slumpen. Men ska man hålla på att få dom att kikna av skratt i 20 min?? Sen när man flyger flygplan in med honom till sängen, ska man inte lägga till rätta då och göra solfjädern?? Eller ska man bara ramsa?
På kvällarna låter gråten inte så farligt, det känns som att kvällarna kommer sätta sig snart. Det är dagarna som är problemet just nu. Då låter skriker riktigt ledset, argt och som att han skriker på hjälp. Han står i sängen och håller sig och skriker och skakar i sängen. Och det hjälper inte om man gör ramsan, han lägger sig inte ner utan bara skriker upp ännu mer. Känns hemskt.
Jag gör skrattet till gonatten även på dagen, hur länge bör det vara då? I hans rum är det inte kolsvart på dagen, kan det vara det som är problemet? Läste dock i boken att det inte skulle vara lika mörkt på dagen så att han skulle förstå att det är dag men vad tror du?
Är det en väldigt dum idé att låta han sova i vagnen ute på dagslurarna? Alltså att jag går med vagnen tills han somnar och sen ställer jag vagnen stilla och han får fortsätta sova? Eller förstör detta allt och att kvällarna blir kaos då?
Tack för svar och hjälp från en uppgiven mamma på dagarn.
Theo född 2019-12-05 :heart:
Började kura 2020-11-13
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Först en lite noggrannare beskrivning om din signatur. Hoppas denna är lättare :D

Högst upp på denna hemsida på höger sida har du:
Ditt namn/kontrollpanel/fliken profil/ändra signatur.
Där kan du då skriva så det ser ut om min signatur jag har i botten på alla mina inlägg. :)

Sen reagerade jag en del på just detta:
Niklas väntar utanför dörren och gör ramsan x 4 efter en liten stund när vi märkt att Theo inte slutar gråta. Han brukar inte reagera på just ramsan men efter ett tag slutar han gråta och då gör Niklas bekräftelseramsan X4 och tillslut somnar Theo. Känns inte bra att han ska somna med gråt varje kväll..
Så Niklas skall "säga" ramsan som ett svar och för att lugna. Själva bekräftelsen är något man ger SEPARAT och när man bekräftar att NUgör du rätt, precis så här lugnt och skönt skall det vara osv. MED TONEN.

Så bebis skriker = ramsa X4 eller X6 eler X8 om så krävs för att ge det besked eller svar som situationen kräver.
Bebis slutar skrika och är lugn = bekräftelse ramsa X4 (just så här, jättebra, fint, lugnt och skönt) tonen!
Bebis skriker igen = ny ramsa
Bebis lugn och nästan håller på att somna = bekräftelse ramsa
osv....

Det är detta som kallas "ramsdiskussion". Det är med bekräftelsen man betingar. Läs gärna om detta i boken är ni snälla!

Att lägga med solfjäder osv... är något vi gör de första nätterna för att "parkera" kroppen och förklara att NU är det slut på all aktivitet. Detta kan behövas en aning mera dagtid än kvällstid. Men efter några dagar flyger man in, PANG ner i sängen på magen. De flesta "parkerar" sig redan då i luften så att säga på ren vana. Så ingen solfjäder behövs. UT med den i SÄRKLASS hurtigaste och gladaste av alla ramsor. Man skall själv ha ett rejält brett leende på läpparna och tänka de roligaste av tankar, annars förmedlar man inte just detta. Sova är skönt, skoj och fridfullt. När han sen är tyst av de 4 verserna. Så får han bekräftelsen.

Lur i vagn gå absolut, men då skall han också sova de 2 timmarna som luren är i vagnen, vilket många större barn har svårt för. Då inhandlar många typ en tvillingvagn man kan fälla ner ryggstöd på.
Men vi GÅR inte tills de somnar, man vagnar kort istället för ramsan och dunkar till i handtaget. DE skall somna i stillastående vagn, annars kommer han undra varför du inte går fortfarande om han vaknar. ;)
I långsovning på rummet i säng, har jag KOLSAVRT då med. Många med mig har det så, funkar väldigt bra tycker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
NiklasMaria
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 22:55

Re: Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Inlägg av NiklasMaria »

Hej igen!
Nu har vi kurat klart och håller våra rutiner stenhårt! Vi köpte mörkläggningsgardiner till lillens rum så att det blev kolsvart och det blev genast mycket lättare att lägga honom på dagen! Slutade också med solfjädern och la han istället bara ner i sängen på magen och gick ut med ramsan i gladaste tonläge.
Efter dessa ändringar fungerade allt superbra och gör än idag! Är så glad och tacksam! Vill inte vara för glad för är så rädd att det ska gå fel då.. dumt att tänka så såklart! Har bara några frågor som jag funderat på, man vill ju göra allt rätt så att den goda sömnen fortsätter!🙈
1. Om det skulle vara så att Theo vaknar precis innan jag ska gå in och väcka honom, säg vid 6.50 (han ska gå upp 7.00). Vad gör man då? Ska man vänta med att gå in till honom och ta upp honom vid 7, eller kan man gå in och ta upp honom eftersom det är så nära i tid? Om han börjar snälla då ska man vänta med att gå in tills han är tyst och då plocka upp honom? Eller ska man ramsa och sen gå in? Ibland vaknar han precis när jag tänkt gå in och väcka honom nämligen.
2. Vi ska åka bort till mina föräldrar i jul, är det lätt för bebisarna att sova borta? Kommer de somna lika bra eller kan det bli problem i ett annat hus/rum/säng? Finns det något man ska tänka på?

Tusen tack!!
Theo född 2019-12-05 :heart:
Började kura 2020-11-13
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Inlägg av Tin »

Hej igen,
jo var glad, var jatteglad for hur fint det gar for er. :clapping:
Det är ju inte slump utan hart arbete som skapat resultatet, sa att nar det svajar till (for det gor det for alla) sa kan ni ordna till det igen. Det ar det som ar denna metod eller installning. OCh vet du det kommer svaja till i alla möjliga utvecklingsfaser, men vad ni gör som föräldrar da ar att dra pa er attityd mossan och med alla verktygen i fickan lotsa liten till en god sömn igen, Sa jag hajjar, klart man vill att det inte skall ruckas alls nu nar allt funkar så bra, men vet du att ni har precis all kunskap ni behover for att losa all kommande fnurror.

1. Tidigt uppvak, forsta atgarden ar alltid: gor ingenting, ar han inte ledsen utan bara vaken sa gor ingenting. Vaken far man vara och ligga och fundera for sig sjalv kan ju vara skönt. Gor fortfarande glad morgon när klockan ar 7 som vanligt. Schemat bestammer, inte liten, inte mamma. ;) Jobbar han upp sig och blir ledsen kan du bjuda pa en pangramsa om att markera att det är fortfarande natt, vanta sedan tills en tyst sekund (vid 7) och ga in och var tokglad som vanligt. Blir detta en trend att liten vaknar tidigare och tidigare kan det vara värt att införa en väckarklocka, las om det har pa forumet. Men du agerar pa samma satt, gor ingenting, var som vanligt, budskapet ar att det fortfarande ar natt. Kolla också om antalet sovtimmar stammer for åldern samt att det är tillräckligt mörkt i rummet.

2. En kurad bebis som bra borta, om mamma agerar pa samma satt. Dvs tro pa dig själv och att liten kan sova. Sa var som vanligt och hall schemat, gor skrattet till godnatten, morkt rum, sa mycket som möjligt samma - men framför allt - for er foraldrar super trygg attityd. Tank typ: "Detta skall ga bra, klart vi sover har, vi finns har som vanligt, somna du som vanligt. Allt ar ok."

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
NiklasMaria
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 22:55

Re: Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Inlägg av NiklasMaria »

Hej igen!
Nu har det gått ett tag sedan jag skrev, tack för svar! Det går fortfarande bra förutom att han ofta vaknar 10 min innan vi tänkt gå in och väcka honom, både vid dagslur och morgon. Och då är det inte att han bara vaknar och ligger tyst eller ligger och pratar utan han är ledsen och gnäller/skriker. Ofta skriker han upp sig rejält. Då ska jag alltså göra en pangramsa och sen inget mer? Hur länge ska jag vänta innan jag ger den? Ofta väntar vi ganska länge och då är han superarg när vi väl gör ramsan, men man vill ju inte vara för tidig om han skulle somna om själv.. Är en pangramsa x1 eller är det x4 som vanligt? Jag ska alltså inte fortsätta ramsa om han inte tystnar? Känns som han bara skriker ändå högre om jag inte fortsätter ramsa.. Det är kolsvart i rummet och sovtimmarna stämmer. Kanske borde testa väckarklocka då!

En fråga angående musiken jag spelar när jag lägger honom på dagen. Då sätter jag på Mozart ganska högt och sen lägger jag honom. När han sedan somnar, ska man sänka musiken då? Eller ha den i samma höga volym? Eller stänga av helt? Han sover i 1,5 timme på dagen.

Tack igen för svar och hjälpen, så skönt att ha handledare på vägen😊😊
Theo född 2019-12-05 :heart:
Började kura 2020-11-13
NiklasMaria
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 22:55

Re: Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Inlägg av NiklasMaria »

Hej igen!
Nu har det gått ett tag sedan jag skrev, tack för svar! Det går fortfarande bra förutom att han ofta vaknar 10 min innan vi tänkt gå in och väcka honom, både vid dagslur och morgon. Och då är det inte att han bara vaknar och ligger tyst eller ligger och pratar utan han är ledsen och gnäller/skriker. Ofta skriker han upp sig rejält. Då ska jag alltså göra en pangramsa och sen inget mer? Hur länge ska jag vänta innan jag ger den? Ofta väntar vi ganska länge och då är han superarg när vi väl gör ramsan, men man vill ju inte vara för tidig om han skulle somna om själv.. Är en pangramsa x1 eller är det x4 som vanligt? Jag ska alltså inte fortsätta ramsa om han inte tystnar? Känns som han bara skriker ändå högre om jag inte fortsätter ramsa.. Det är kolsvart i rummet och sovtimmarna stämmer. Kanske borde testa väckarklocka då!

En fråga angående musiken jag spelar när jag lägger honom på dagen. Då sätter jag på Mozart ganska högt och sen lägger jag honom. När han sedan somnar, ska man sänka musiken då? Eller ha den i samma höga volym? Eller stänga av helt? Han sover i 1,5 timme på dagen.

Tack igen för svar och hjälpen, så skönt att ha handledare på vägen😊😊
Theo född 2019-12-05 :heart:
Började kura 2020-11-13
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Är det okej att ha den längre dagsluren på förmiddagen?!

Inlägg av Tin »

Hej igen,
pangramsa ges endast pa morgonen i vargtimman (mellan 4-7) och ges direkt - pang pa - darav namnet. Det är en blixtsnabb, bestämd ramsa som markerar att det är fortfarande natt x4. Sen nar ni gar in klockan 7, vanta tills det ar en tyst sekund och storma in och gör superglad morgon.

Jag tanker dock att eftersom det endast är 10 minuter till uppvak att jag hellre skulle introducera väckarklocka for att markera natten. Las har pa forumet hur det gar till, andemeningen ar att liten inte behover fundera om dagen har borjat eller inte, behöver heller inte skrika till sig foraldrar for att fraga om dagen börjat - det är ju väckarklockan som bestämmer när dagen börjar. Precis som all förändring tar det 4 dagar och ev en uppföljnings vecka innan det sitter.

Musik pa dagen, lat musiken vara pa, men sank en aning sa liten hor musiken om han skarvar men det behover inte vara vralhogt. :) Nar du vacker liten kan han vara med och stänga av musiken sjalv.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"