på måndag ska jag kura vår 4 1/2 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: på måndag ska jag kura vår 4 1/2 månaders

Inlägg av Tin »

Hej,
sa ar det 3 dagar emellan allt ar stralande tills arg liten kille?

Nya schemat sr bra ut, det skall vara 12 h natt och 45 + 1.5 h somn. Kom ihåg alla förändringar tar 4 dagar och en uppföljningsvecka att satta sig. Sa har ni andrat schemat ge han lite tid att justera sig.

Det later som ni agerar konsekvent nar han ar arg dock, mao gor ingenting, lat han vara lite arg, om han somnar om sjalv ar det ingen fara pa taket. Och som du marker om han hor er, far han vatten pa din kran att det minass eventuellt ar morgon. Far man lov att foresla öronproppar till mamma? :o Budskapet om natten skall ju vara "Om natten sover man".

Har ar mina rekommendationer:
Ga igenom checklistan, ater han tillräckligt, har vi varit ute och sprungit oss trötta idag, har han haft social delaktighet (tvatt, disk, laga mat etc), ar det kolsvart i rummet, skratt till godnattet, mamma ar full av ATTITYD och agerar som vanligt.
Da vet du att liten ar ok och kan sova/somna om sjalv. Sa DU kan var trygg i att han har alla forutsattningar for att sova. Och da kan DU agera som vanligt och behöver inte oroa dig, liten kommer kanna det och bli lugn sjav. Klart man har lite fragor som liten om schemat har ändrats - det känns annorlunda i kroppen liksom och da har man fragor (skrik, ibland mitt i natten), ...... och du ......har du last om 8-9 manaders angesten i Barnaboken? Gör det och återkom med funderingar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
cattib
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 20:34

Re: på måndag ska jag kura vår 4 1/2 månaders

Inlägg av cattib »

Tack för svar! Det visade sig att han hade öroninflammation 😭 Men nu är han tillbaka igen, nästan iallafall.... Han har börjat sätta sig upp varje gång han vaknar och blir då väldigt ledsen. Jag låter han vara men han bara stegrar och stegrar. Går in lägger han ner, 2 sekunder senare sitter han upp. Där är helt kolsvart i rummet så kan ju inte vara så givande, han ser ju inte ett smack. 🙈
Jag går in lägger han igen, buffar 3 bygg, går ut. Ibland somnar han direkt ibland kan han sitta och småsura där inne väääldigt länge. Han är jättetrött så är inte att han sover för mycket på dagarna.
Född 200626
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: på måndag ska jag kura vår 4 1/2 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vad bra ni hittade problemet och kunde lösa det! :D

Så nu har han lärt sig något nytt! Det snabbaste sättet att bli av med dessa saker är att öva dem vaken ordentligt. Sitta upp, ligga ner, sätta sig upp, lägga sig ner osv... Gärna 200grr/dag. När du ser han kan det utan att ens behöver tänka efter. Att åla/krypa, sätta sig, gå ner igen och åla/krypa vidare utan att han tänker på saken. DÅ ramsar man ner dem från sittande.

I dagsläget gäller att du lär dig LYSSNA. När han faktiskt BER om hjälp att lägga sig ner, DÅ, först DÅ kommer han ligga ner när du lägger ner. Går du in och lägger ner mer än 1-2 ggr OCH erbjuder BUFF På det! :O Ja då ber du om problem i framtiden! ;)

Fortsätt nu på samma väg och låt inte tveksamheter ta över.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"