En vecka in i kuren - några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sixtenskasova
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 28 okt 2020, 22:43

Mitt i kur - några frågor om skrik

Inlägg av Sixtenskasova »

Hej!

Vi är på dag fyra i kuren och jag har samlat på mig några frågor.

Liten sammanfattning hittills: Sixten är 5,5 månad. Veckan innan vi började hade jag gjort färdigt schemat och började köra vila och mat efter det schemat. Har funkat fint. Det som vi upplevde var problem innan var inte läggningen utan alla uppvak. Sixten har varit trygg i sin säng vid läggning och vi har bara kunnat trycka in nappen och gå därifrån. Sen han flyttade in till eget rum för några veckor sen så började många mindre korta uppvak, oftast hjälpte det med nappen, men ibland krävdes flaskan. Just det, han sover på rygg, jag har testat några ggr på mage men han slappnar inte av alls tyvärr. Han skulle nog må bra av det då han vrider o vänder sig en hel del.

Första natten var precis enligt boken, 45 min skrik medan vi buffade och många uppvak under natten. Andra natten sov han till 2:30 och hade ett lite längre uppvak, sen resten av natten endast nåt kort skrik. Tredje natten hade vi 15 uppvak! Han blev tyst för att 10 minuter senare sätta igång. Har babymonitor så såg att han låg o vred o vände sig och försökte komma till ro men sen började skrika. Natt 4 sov han 19:30-5:05. :clap: Sen höll han på och skrika o va tyst om vartannat men stadigt eskalerande till 6:45 då det var gallskrik/panik. Jag ramsade i olika to lägen utanför dörren med ganska långa mellanrum. Tyvärr gav jag upp och tog upp han då, försökte få han lite glad innan jag lyfte upp han, men mkt medveten om att det var fel. Enligt schemat ska han sova till 7.

Försökt läsa på om vargtimmarna men är ändå osäker på hur jag ska hantera det. Han är inte jättearg/ledsen första gången han vaknar, men det eskalerade. Hur skulle jag gjort? OM jag skulle gått in och buffa/gett besked, är det Max 2 min som gäller då oavsett om han lugnat sig eller ej?


På dagtid sover han nu i vagnen, vilket funkar bra. Jag ruckar bara lite fram o tillbaka o ramsar bort. Han gnäller/skriker Max 1-2 minuter sen somnar han. Saken är att det är som han vet vad som ska hända o han skriker direkt när jag lägger ner han, även om han sen slappnar av och somnar sen, ska det verkligen vara så? Ska han inte jollra sig till sömns? Är ni ändå nöjda med lite skrik innan sova?


Vårt schema ser ut såhär:
7:00 god morgon
7:10 smakportion gröt
8:30 ersättning (helt mål)
9:30-11:00 sova
11:30 ersättning
13:00-14:30 sova
14:40 ersättning
16:30 smakportion
17:00-17:45 sova
17:50 ersättning
19:30 godnatt

Tyvärr äter han ingen nattslurk då han fått mat så kort innan. La in smakportion innan sista vilan för att han skulle sova bättre på den vilan. Funderar på om vi skulle ändra schemat sen (efter uppföljningsveckan), för att få till välling innan sova för natten? Dock krockar då ibland mat och sovtid.. vad säger ni?

Tack på förhand!
Mamma till Sixten född maj 2020. Kurstart 24 okt 2020.
Sixtenskasova
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 28 okt 2020, 22:43

En vecka in i kuren - några frågor

Inlägg av Sixtenskasova »

Hej, skrev ett inlägg för ett par dagar sen som verkar försvunnit ut i cyberrymden så testar igen.

Bakgrund: Vi började kura vår son Sixten (5,5 månad) för en vecka sedan. Innan har vi egentligen inte haft några problem med läggning, vi har bara lagt ner honom i sängen, tryckt in nappen och sedan gått. Han protesterade inte så länge han fick nappen. Sen har han legat och pillat lite i sängen för att sen somna, både för kvällen och alla vilor har fungerat så. Dock har vi sen gett mat med innan vi sovit (ca 22) och han har vaknat några ggr per natt med skrik, oftast hjälpte det med att trycka in nappen, ibland ville han ha flaskan men fick inte särskilt mkt, utan jag tog ofta bort den efter en ganska kort stund och han somnade om då. På mornarna har han legat ganska nöjd i sängen, men tid för när han vaknade varierade stort, från 6-8.

Någon vecka innan vi började kura började jag anpassa vilorna och matstunderna efter schemat jag bestämd och det funkade bra.

Första dygnen var ganska mycket by the book, mkt protester och frågor första natten, andra natten sov han i ett streck fram till halv tre (sen massa frågor), tredje natten var ett litet bakslag med frågor redan vid 21,23 osv. Fjärde natten sov han hela natten! Hörde att han vaknade men skrek inget. Femte natten ett uppvak som krävde ramsa, 6:e natten (dvs inatt) flera skrik från ca 3. Kanske totalt 5 ggr jag behövde ramsa. Vilorna (i vagn utomhus) på dagtid har generellt sett gått bra, snabba läggningar och inte så många uppvak under vilorna, tills igår. Då vaknade han mitt i en vila och bara vägrade somna om, gallskrek i 30 minuter trots vagning, ramsa etc. Till slut var det ändå dags att "gå upp". Läggningen igår gick även från att ta typ 1 min av skrik till 20-25 minuter.

Gårdagen kändes inte alls bra i magen, mer skrik än innan. Jag förstår att man kan få bakslag men jag funderar på om vi gör nåt fel rent teknik-mässigt. Jag kan inte säga att det känns som vi har nån "dialog", jag ramsar och han skriker högre.

Schemat ser ut så här:

7:00 God morgon
7:15 Smakportion gröt
8:30 ersättning
9:30 - 10:00 Sova
11.30 Ersättning
13.00-14.30 Sova
!4:30 ersättning
16.30 Smakportion mat
17:00 -17:45 Sova
19:00-19.30 Pyjamas, välling (vilket han typ aldrig vill ha) skratt och gonatt.
19.30 Sova

Jag känner att jag började tvivla lite då det var så mkt skrik och ledsamt igår, tror jag behöver lite guidning.

Jag har fortfarnde tro på metoden, det jag är osäker på är vår teknik.

Så för att sammanfatta frågorna i detta jättelånga:
1. Hur mycket skrik är acceptabelt en vecka in i kuren? Jag har läst att Anna W aldrig låter barn skrika efter första natten.
2. När ska man börja fundera på om man gör något fel? Hur lång tid ska det gå?
3. Jag skulle vilja justera schemat till lite kortare vila på förmiddagen och förlänga natte, har du någon rekommendation på hur justeringen bör se ut och NÄR vi bör göra den.
Mamma till Sixten född maj 2020. Kurstart 24 okt 2020.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: En vecka in i kuren - några frågor

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Först vill jag be om ursäkt för att du fått vänta, jag ligger hemma sjuk i Corona och har därför missat att godkänna ditt första inlägg så de andra ser det. :( Nu har jag gjort det och slagit ihop dina trådar så jag tror du kommer kunna få svar av fler än mig nu. :)

Så du beskriver egentligen inte HUR du gör? Du säger att han "skriker" men i boken står ju klart och tydligt att varje skrik är en fråga. Denna fråga måste besvaras och gör man inte det, ja då kommer inte SHN att fungera.

Sen kan jag säga att när jag tittar på ditt schema, måste jag få fråga hur du har lagt dina tider, det är ganska ovanligt med 2,5 tim vakentid på morgonen. Det vanligaste upplägget för en 5+6 mån är 12+45+1,5+45 och då är första 45 min vilan ca. 1-1,5 tim efter morgon.

En sak till jag reagerar på i ditt schema är mängden mat. Här behöver MYCKET mera mat. Frukost, lunch och middag + mellis och kvällsslurk som absolut kan vara välling om man så önskar. Men ersättning skulle jag ha som måltidsdryck eller som "efterjagare" direkt efter maten för att vara säker på att han är mätt. Lite grötfrukost och en smakis blir ingen 5,5 mån glad på kan jag lova. ;)
Går du in på våra klistrade favoriter och läser om Herr Vällingsson så kommer du märka att vid 6 mån, är det mat, mat och mera mat som skall till för att sova gott, dag som natt.

Har ni tagit bort nappen?
har du andningslarm? (detta rekommenderas ovsett sovläge)
Ta och bolla schema med oss här först så tar vi ändringarna du kommer behöva göra allt på ett bräde.

Ps. de absolut flesta barn älskar att sova på mage, bara de fått lära sig att det är ok. Ditt jobb är att VISA, LEDA, LÄRA och HJÄLPA. Om man ser på saken då blir det ganksa snabbt ett annat läge tycker jag. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sixtenskasova
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 28 okt 2020, 22:43

Re: En vecka in i kuren - några frågor

Inlägg av Sixtenskasova »

Hej!

Oj, hoppas du mår bättre och verkligen ingen fara.

Nappen - borta!
Andningslarm - check.

Senaste nätterna har han sovit hela natten fram till 6 då han vaknar och ligger och jollrar i sin säng tills vi kommer in. Den biten känns toppen, även om han vaknar lite tidigt.

Angående maten har vi inte kommit så långt med vanlig mat och gröt, så hans huvudsakliga matkälla är ersättningen, vilket han äter ca 240ml varje gång. Men det är som du säger dags att öka på riktig mat sådet är bra att få en struktur i det.

När det gäller schemat så tänkte jag utifrån att Anna skriver att de brukar va vakna ungefär 2h och mat var 3-3,5h mellanrum.

Min ide på nytt schema är att korta ner förmiddagsluren till 45 och öka på den på eftermiddagen till 2h.

Vad tror du om detta upplägg:

7: God morgon
8:30 Sova 45 min
12:00 Sova 2h
16:30 45 min
19:30 Godnatt

Hur skulle du fördela måltiderna i ett sådant schema?

Tack på förhand!
Mamma till Sixten född maj 2020. Kurstart 24 okt 2020.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: En vecka in i kuren - några frågor

Inlägg av TorsMamma »

Hej, så finns det någon anledning till att du har 11,5 tim natt? Vi är ju stora förespråkare av just 12 tim av många olika skäl.

Vart har du läst om vaken 2 tim och mat varje 3-3,5 tim? Dessa råd finns till viss del i standardmodellen, men den gäller ju bara barn upp till 2 mån ungefär.

Så om vi jobbar med schemat du har här så kankse dessa tider skulle kunna passa?

Du säger han vaknar kl. 06, jag vill bara poängtera att det är vanligare att barn vaknar 06 naturligt än 07. Min son satte 07 som tid då det var hans rytm. Men ibland är det inte värt allt slit för att få dem att sova den där extra timmen man själv tror man då får, om man verktygar bort den hela tiden. Kan vara värt att fundera på!

7:00 God morgon
07:00 ersättning och morgon mys på trevlig plats
08:00 frukost med familjen. Här kan man ge lite extra eller lite smakis av det man själv äter (gröt?)
8:30 Sova 45 min
11:00 LUNCH riktig mat och ersättning direkt efter i anslutning eller som måltidsryck.
11:30 Sova 2h
14:30 Mellis lite mosad banan, mosad avocado eller annan trevlig sak.
15:30 45 min
18:00 Middag med familjen. Riktig mat och annat gott.
BAD
19:00 kvällsslurk Välling (detta är bara en påfyllning av mat man i kanske missat få i sig under dagen)
19:15 Skratt till gonatt UTANFÖR sovrummet.
19:30 Godnatt

Jag tar mig friheten att lägga in här alla de sovtider som min son hade under sin uppväxt som inspiration. Här är rytm, vakentid och utetid taget hänsyn till. Vi hade också ensamlek på schemat under hans uppväxt.

2 mån

Natt 20-07
8.30 sova 1,5 tim
12.00 sova 2 tim
16.00 sova 1,5 tim
20.00 natt
Nattmål 04

3-4 mån

Natt 19-07
8.45 sova 45 min
11.30 sova 2 tim
15.30 sova 45 min
19.00 natt
Nattmål 04 (4 mån 12 tim natt)

5-6 mån

Natt 19-07
8.45 sova 45 min
11.30 sova 2 tim
15.30 sova 20 min
19.00 natt

7-8 mån

Natt 19-07
8.45 sova 45 min
11.45 sova 1,5 tim
15.40 sova 20 min
19.00 natt
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sixtenskasova
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 28 okt 2020, 22:43

Re: En vecka in i kuren - några frågor

Inlägg av Sixtenskasova »

Tack för utförligt svar.

Mat var 3:e timme står under kapitlet Schema i boken. Att barn är vakna ca 2h hittade jag inte nu.

Oavsett så tack för schemainspiration. Vi får nog som du säger snarare anpassa oss till ett tidigare uppvaknande. Att vi satte 11,5h hade att göra med att jag hoppades att han skulle börja sova till 7:30 och på så sätt komma upp i 12h. Men nu har det ju snarare varit att han vaknar tidigare än 7 så vi får nog addera sömn i andra änden.

Tack för hjälpen och hoppas du mår bättre!

Hälsningar
Malin
Mamma till Sixten född maj 2020. Kurstart 24 okt 2020.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: En vecka in i kuren - några frågor

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vad bra! Hoppas ni nu hittat ett schema som funkar för er? Det är ju tyvärr vanligare att barn vaknar 6.30 än 7.30 vilket är mycket ovanligt. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"