Går det att kura ammande barn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Går det att kura ammande barn?

Inlägg av Hatter »

Hej!

Mitt första barn kurade jag vid 3 månader, hon kunde innan sova så lite som 4 timmar per dygn och det var fullständigt förskräckligt! Hon hade också kort tungband så amningen fungerade inte men hon tog flaskan utan problem.

Andra barnet väntade jag med att kura tills han tappade intresset för bröstet runt 7-8 månader. Han sov helt ok, men det blev mycket bättre efter kurningen.

Nu till mitt problem...tredje barnet. Hon sover uruselt! Och hon VÄGRAR flaskan! hon är nu 10 månader och vill ammas dygnet runt. Hon sover oftast enbart en kort tupplur på dagen, trots att vi kan vara ute och vagga henne i vagnen heeela dagen. Sen somnar hon inte förrän 23-24 på natten...detta efter timmar av buff ( hon HATAR att buffas) och tillslut ger jag upp och hon får bröstet, och då somnar hon....men hon vaknar en gång i timmen och vill ha tutte igen. Detta pågår heeeela natten. Känns som det är rent omöjligt att kura ett ammande barn? Hon använder uppenbarligen också min tutte som napp...vilket jag inte gillar.

Problemet med att kura är att vi har tre sovrum, tonårsdottern är i den ena, snart treåringen i den andra...och bebisen är än så länge inne hos oss. Tanken var att hon skulle dela rum med mellanbarnet, men om hon skriker nätterna igenom så kommer det störa hans goda sömn! Så har egentligen två frågor, kan man kura ett ammande barn? Samt i vilket rum bör hon kuras i? Vi vill ju inte att hon sover med oss.
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av Hatter »

En annan fråga, angående attityden. Just nu beter sig ungarna som demoner från helvetet! 2.5 åringen som sovit så bra har nu helt plötsligt börjat gallskrika så fort vi ör klara med middagen eftersom han vet det innebär läggdags. Den ondskefulla lilla bebisen har inte sovit på hela dagen och sover inte nu heller. Jag är redo att kasta in handduken och sälja dem. HUR ska man kunna gå in i det hela med rätt attityd när man inte sovit på snart ett år!?! Just nu känner jag att jag hatar mina barn.
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Självklart kan man kura ammande barn. Har du Sova-hela-natten boken? Jag föreslår att du läser igenom den inför kuren och sedan förbereder inför kuren genom att göra ett schema, bestämma i vilket rum hen ska sova etc. Under själva kuren skulle jag lägga mellanbarnet i tonåringens rum, så att ni kan fokusera på minstingen och inte behöva ta med oron för att mellanbarnet ska vakna. När ramsan sedan gör sin magi, är det dags att låta mellanbarnet sova med minstingen. 😊 Mina äldsta har också vägrat ta flaskan, så de fick en stor portion havregrynsgröt varje kväll innan gonatt, rejält med mat under dagens måltider.
Kom också ihåg skrattet till gonattet! Gäller för alla tre barnen. 😁
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av Hatter »

Tack för svar!

Jo vi har boken och både sambon och jag har läst den. Vi började med att få bukt på dagslurerna genom att väcka henne kl 07 på morgonen och sedan så följa schemat som vi gjort slaviskt då det gäller sömn och mat. Sambon är föräldrarledig just nu så han tar dagarna och jag tar nätterna. Det har fungerat förvånansvärt bra! Ibland har dagsluren störts av storebror, men överlag har det gått bra. Jag tar hand om nätterna och vi lägger henne prick 19. Vi har gjort så att hon fortfarande är i vårt rum, men vi hoppas kunna flytta henne till storebror snart. Hon somnar jättebra nu på kvällen, vilken otrolig skillnad från bara nån vecka sedan då hon lätt kunde vara vaken till elva tolv på natten! Jag får buffa och ramsa en del fortfarande men hon somnar om rätt snabbt när hon vaknat.

Tycker Anna Wahlgren borde kanoniseras! Vi har fått vårt liv tillbaka.
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av Hatter »

Nattsömnen är nu mycket bättre men vi har problem med dagslurerna. Idag på morgonen gick vi ut med barnen. 2-åringen behöver rastas och lillan ska då sova i vagnen 08:45-09:30. Idag vaknade hon efter 15 minuter och det kvittade hur mycket vi ryckte i vagnen...hon somnade inte om igen. Vi har ofta problem med tuppluren som ska vara kl 12-13:45, ofta vaknar hon efter 45 minuter. Då är vi också ute med vagnen.
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Daglurarna kan vara lite knöliga att få till. Ibland kan det handla om att schemat behöver justeras, ibland att barnet behöver mer mat under dagens mattider. Jag försökte trösta mig med att ”han/hon sover ju faktiskt hela natten så då gör det inget om det krånglar lite på dagen.” Viktigt är att hålla schemat, ge mat så det sprutar ur öronen, kanske ha en sarong eller mindre lakan på vagnen så att synintryck begränsas. Om barnet vaknar och är nöjd, så är det ok att ligga och mysa för sig själv. Om det är olyckligt skrik, ja då behöver det diskret kännas om det kommit något i blöjan, och användas verktyg som vagning. 😊

Kom ihåg att på natten så används buffning bara under själva kurens första nätter. Sedan är det ramsan, solfjädern, husljud som gäller.

Ni fixar det här galant! Ett tips är att läsa igenom valda delar ur SHN-boken igen, för att få påminnelser på vilka verktyg som används i den fas ni är i nu. 🤗
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av Hatter »

På dagen är det nog högljudda storebror (dom är mitt uppe i trotsåldern) som stör lillasyster när hon ska sova. Men ska försöka att inte stressa för mycket över det. Problemet är att hon sedan blir fasligt trött vid 17 och det blir lite av en kamp att hålla henne vaken.
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av Hatter »

Ok efter lunch tuppluren gick på en kvart det med. Känner mig självmordsbenägen
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av Hatter »

Ok efter lunch tuppluren gick på en kvart det med. Känner mig självmordsbenägen
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Andas. Hur ser schemat ut?
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av Hatter »

07:00 vakna
07:15 mat
08:45-09:30 sova (ute)
10:30 mat
12:00-13:30 sova
14:00 mat
17:30 mat
18:00 bad och nattslurk
19:00 sova

Är ute med henne nu och hon vaknade efter en kvart som vanligt. Storebror yttrade ett glädjetjut över en förbipasserande buss och det räckte för att väcka henne
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan! Jag tror det kan vara idé att justera schemat om det är så att hon vaknar lätt, eller har svårt att somna. Beroende på hur det ser ut i övrigt kan du lägga schemat på olika sätt, t ex;
7.00 god morgon och frukost
9.00 mellis
10-11.30 sova
12.15 lunch
14.30 mellis
15-15.45 sova
17/17.30 middag
18.30 kvällsmål
19 sova natt
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Eller kortare lur på fm och längre efter lunch:
7.00 god morgon och frukostgröt
9.00 Mellis
9.30-10.15 sova
12.15 lunch
13-14.30 sova
14.30 mellis
17 middag
18.30 kvällsgröt
19 Sova natt
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Jag tror du har för kort emellan de två daglurarna, så du kan ju fundera på om det kan vara idé att ändra schemat. Kom ihåg att om du ändrar schemat behöver du ge det ca 2 veckor för att låta det landa, innan du ev ändrar det igen.
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Går det att kura ammande barn?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Det finns en tråd här på forumet som heter ”mat- och sovtider” som är en fin källa till olika scheman. Om du inte redan har hittat den så hittar du den under ”klistrade favorittrådar.” 😊
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"