Ser det bra ut?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Svaneberg
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 jul 2020, 08:27

Ser det bra ut?

Inlägg av Svaneberg »

Hejsan alla fantastiska mammor och pappor. Nu är det dags att kura tredje barnet. Sist jag kura var för 4 år sedan och det va alldeles fantastiskt och redan efter andra natten sov min dotter då 8 månader hela nätter!

Minna är nu exakt 7 månader.
Jag kommer börja kura henne ikväll. Jag har tänkt såhär och önskar feedback på om det låter bra med upplägget :D
-21.00-09.00 natt (12h)
-9.00 äta /ersättning
-9.30-11 ensam lek i spjälsäng
-11.00-11.30 lunch
-11.30-13.00 sova (1,5h)
-13.30 äta
-15.00-15.30 sova (30min)
-16.30 äta
-17.30-18.00 sova (30min)
-19.30 äta
-20.00-21.00 lek o bus, skratt till god natt.

Jag har placerat en spjälsäng i storasysters rum så dom kommer dela sen. Det är kolsvart där inne. Jag kommer första nätterna under kuren ligga på madrass utanför rummet så jag snabbt kan buffa/ramsa. Hon gillar mest att ligga på sidan men under kuren kommer jag lägga henne på mage( tycker det är lättast vid buffning)
Alla dagslurar kommer hon få sova i vagn (för att vänjas då vi är iväg mycket)
Hur tycker ni det verkar så långt?
Ska dörren va på glänt första tiden? Och ska man låta det va liv och rörelse utanför ?
När man vagnar första dagen(andra dagen ska ju ramsan tagit över mer och mer) ska man mörklägga i vagnen eller går det bra i ljust vardagsrum med ljud från tv osv?
Mycket tacksam för respons! Mvh linda
Mamma till tre underbara barn. :heartsthree: 10 åringen ej kurad, 4 åringen kurad vid 8 månaders ålder (sovit helt perfekt sen start) nu idag 6/7-2020 ska jag äntligen kura min 7 månaders :dance:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Ser det bra ut?

Inlägg av Tin »

Hej
oj ditt inlagg har totalt missats.

Hur har det gatt? Startade du kuren?
Vill du ha svar pa fragor eller har du nya fragor?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Svaneberg
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 jul 2020, 08:27

Re: Ser det bra ut?

Inlägg av Svaneberg »

Hejsan! Ingen fara. Japp jag börja kura den kvällen. Var vaken hela natten och buffa o greja. Redan andra natten sov hon sammanhängande från 21-03 sen behövde jag ramsa 2-3 ggr. Hon har varit jätteduktig hela kuren samt uppföljnings veckan! Vi har hållt stenhårt med schemat osv.
Nu har jag lite andra funderingar som jag önskar tips på.
När hon somnar för kvällen ska det va massa ljud utanför?
Vi åkte dag 11 efter kurstart på minisemester 3 nätter till kusten. Jag trodde hon skulle få eget rum men det blev att vi alla dock dela med henne. Tyvärr första natten så vakna hon vid 3 å vi ramsa men inget fungerade å hon väckte alla i huset så det blev hipp som haver med att hon fick sova o både vagn, vår säng... nu inatt får vi köra benhårt med ramsan igen. Kände mig så misslyckad och att man gjorde henne en sån otjänst med allt vi redan gjort.... schemat ändra jag lite innan kuren till

Natt 21-09.00
9.00 ersättning
11-11.30 gröt
11.30-13.00 sova
14.00 ersättning
15.00-15.45 sova
17.00 barnmat
17.40-18.00 sova
20.00 ersättning/gröt
21.00 god natt

Även när vi följt schemat så frammåt efm/kvällen märker man att hon blir så hungrig att man har svårt att hålla 3h mellan måltiderna..kan man ge mat tidigare eller oftare?
Den sista luren är svårast för henne att somna, hon gråter o e ledsen och somnar kanske 5 min innan det är dags att vakna. Är det något i schemat som behöver justeras? Hälsningar linda svaneberg
Mamma till tre underbara barn. :heartsthree: 10 åringen ej kurad, 4 åringen kurad vid 8 månaders ålder (sovit helt perfekt sen start) nu idag 6/7-2020 ska jag äntligen kura min 7 månaders :dance:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ser det bra ut?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag liksom Tin ber om ursäkt vi missat ditt inlägg. (hade lite svårt att komma in ett tag och då missade jag helt mina dagar....) :waiting:

Så när vi pratar om kuren så säger vi ju alltid att man behöver verkligen vara hemma MINST 2 veckor så den verkligen hinner sätta sig. Och om man åker på resa finns massa saker att ha i åtanke till resan, som att medtaga mörkläggningstyg, linor och klädnypor och liknande. Att även förbereda på att ha med en bra resesäng med ett skynke eller filt man kan lägga över delar av den är också tips (gjorde så med min son)

Men nu är ni hemma igen hoppas jag och kan ta tag i det hela en gång till. :)

Så till dina mera specifika frågor. Ang. hunger. Här gäller att mata på REJÄLT om dagarna, en 7-8 mån kan även börja med lite plockmat som kikärtor utan skal, små bitar leverpastej eller annat bra. Om de pillar med eget kan vanlig mat bli lättare att pilla in mellan varven. Min son hade svårt för "klumpar" i maten. Antingen skulle den vara slät eller bitar, så jag fick mixa maten lite extra om jag hade köpemat. DU kan även öka på mättanadskänslan med lite extra osaltat smör eller oliv olja (på fett blir man mätt).

Så mitt tips är sluta med all välling/ersättning/gröt som allt i princip är samma (ursäkta ordval... skit....) ge riktig mat till frukost och lunch, hon är stor nu och behöver riktig mat. Jag gav min son välling som start på dagen i denna ålder (du hittar i SHN boken schema förslag för 8 mån Tor (det är vi och är ett bra schema) där vi just pratar om vikten att få delta på familjemåltider m.m.) för att sen erbjuda familjefrukost vid bordet efter lite ensamlek.

När de skall sova om kvällen så är mitt tips att INTE tysta ner huset alls, utan behåll så mycket naturlig ljud som möjligt. Vill ni se en film gör det med så högt ni vill ha, Vill ni väsnas på annat sätt gör det! Om det alltid är tyst när man skall sova blir det svårt att somna om det är väsen. Min son är fortfarande vid 13 års ålder den enda unge jag känner som med lätthet sover igenom nyårsfyrverkerierna. :D

Ang. schemat, runt 8 mån brukar man börja gå över till 2 lurar och då behöver du skjuta på de första två en aning. Ta lite inspiration från schemaförslaget om Tor på 8 mån. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"