5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MammaG
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 19:14

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av MammaG »

Hmm,
Vi körde nämligen 10-11:30 och 15-15:45 nu och började iförrgår.
Tänker att vi får skifta långluren sen helt och hållet efter 1 år då? :)

När du skriver att långluren förflyttas ju äldre barnet blir vid 3,6,9 månader så har vi inte ändrat schemat alls från 4,5 månad till nu förutom att kortat ner sista luren från 45 till 20.

Men hon sover inte bra i vagn som jag tidigare nämnt och hon sover verkligen inte i bilen.. så vi försöker ha alla lurar i sängen haha :-p väldigt bekväm unge som helst haft en säng på hjul när vi lämnar hemmet.
:heart: Lillstumpan född 2020-01-05 :heart:
Kurades 19 maj 2020 :sleep:
MammaG
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 19:14

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av MammaG »

Aha okej då har jag nog förstått det fel. Kollade i forumtråden och fick lite inspiration därifrån med lurarna och att lägga den långa 10-11:30. :-)

Men vi får väl ändra på långluren vid 1 år så den hamnar rätt på dagen sen, de funkade ju att flytta långluren nu utan problem :-D
Jag la sista luren 15-15:45 istället när vi började nu! Så då blir det bra med babysimmet också.
Hon hatar nämligen både vagn och bil så hade inte blivit så lätt att få sömn där ;-)
:heart: Lillstumpan född 2020-01-05 :heart:
Kurades 19 maj 2020 :sleep:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av Tin »

Hej,
manga ar de magsovare som hatar bil samt vagn - i allafall om det ar menat att mana skall sova, for det gor man ju liggande pa mage och inte sittande upp. :) Daremot brukar sitta i vagn pa aventyr eller aka i bil matt och pigg fungera men nat spannande att pilla pa under tiden.

Tankte bara kila in att ett alternativ ar att hitta en annan tid for babysimmet som passar battre, da kan ni ha ett schema med en morgonlur pa 45 min och en langlur mitt pa dagen 2 timmar. Ar det ett alternativ? Det ar precis som Torsmamma sager enklare att ha langsovet mitt pa dagen bade for att hindra overtrott bebis om kvallen samt skiftet till en daglur sa smaningom.

A andra sidan har ni hittat nat som funkar for er nu och alla ar nojda sa kor pa det. Ni far danga pa med en massa attityd nar ni andrar till en lur senare.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MammaG
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 19:14

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av MammaG »

Hej,
Precis så gör vi ju nu :-) Åker aldrig bilturer när hon ska sova för de blir inte bra!
Tyvärr är de omöjligt att byta tid för babysimmet då detta var enda tiden jag hann få då de platserna gick som biljetter till en rockkonsert :-D
Men känns ändå omöjligt att hon nu skulle klarat av typ 5h vaken tid på kvällen säg mellan 14-19? :-o

Vi kommer köra en attityd utan dess like sen ;-)

Kram och tack för input <3
:heart: Lillstumpan född 2020-01-05 :heart:
Kurades 19 maj 2020 :sleep:
MammaG
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 19:14

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av MammaG »

Hej igen!
Nu fyller dottern 1 år om 3 veckor. Hur förbereder man inför att bara ha en lur? :)
Hon sover just nu såhär:
19-07
9:30-11:30
14:30-15:30

Hon är supertrött inför första luren och vi vet att vi har för mycket sömn på schemat men hon har behövt det.
Ska vi bara ändra från en dag till en annan med superattityd? Och när bör denna långlur ligga på dagen? Ska den vara 2h?
:heart: Lillstumpan född 2020-01-05 :heart:
Kurades 19 maj 2020 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ärligt talat, ni "behöver" ingenting. ;) :)

Sover hon så och inte håller låda på natten, så fortsätt ni så! Nästa steg kanske ni vill korta ner sista luren till 20 min? och se hur det känns. Stirra er inte blind på ålder och timmar när det äverstiger. AWs barn hade MYCKET mera sömn på schemat än vi ens rekommenderar. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"