Planerat schema, och fråga om läggning på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
m_reinholds
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 mar 2020, 22:05

Hur hindrar man att barnet somnar i bilen/vagnen utanför schemat?

Inlägg av m_reinholds »

Vi ska börja kura snart och jag är riktigt pepp. Vi behöver detta så himla mycket. Men jag har funderingar över det strikta schemat dagtid och hur det funkar i praktiken. Är man hemma så finns det all möjlighet att följa ett sånt schema, men verkligheten är ju ganska stökig. Dvs det ska handlas, hämtas/lämnas andra barn, längre bilfärder, eller bara nån utflykt (museum, vandring, vad som helst). Så långt som det går förstår jag att man ska försöka lägga aktiviteterna mellan sovstunderna. Men hur undviker man att barnet somnar när det inte ska. Tex i vagnen när man är och handlar eller under en transportsträcka? Alltså hur följer man sovschemat dagtid när man är på språng?

Tack på förhand!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur hindrar man att barnet somnar i bilen/vagnen utanför schemat?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Du får gärna börja med att gå in under ditt namn man ser högst upp till höger på sidan klicka på pilen och fylla i under "Kontrollpanel och typ signatur" när barnet är fött, när du tänkte starta kuren och sedan skriva ett inlägg om tilltänkt schema så vi har lite att gå på för att just svara på många av de frågor du har.

Ett annat tips är att du provar använda sökfunktionen här ovan för detta är som du säkert förstår en ganska vanlig fråga. ;)

Vi börjar där tycker jag. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
m_reinholds
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 mar 2020, 22:05

Planerat schema, och fråga om läggning på dagen

Inlägg av m_reinholds »

Hej, vi har tänkt genomföra en SHN-kur med start natten mellan fredag och lördag denna veckan. En stor del av sömnproblemen vi har är pga att jag ammar vår Oscar tll sömns. Allmänt somnar han bara vid rörelse (gå med honom i famnen, vagnen eller bilen) eller när han ammas. För ett par månader sedan så tänkte vi inte så mycket på det. Han sov långa stunder på natten (6 timmar va rätt vanligt) och låg länge kvar i vagnen efter promenden va slut. Så han fick sina sömntimmar, och vi med. Men För 2 månader sedan blev han förkyld och sedan dess har allt spårat ur. Det har hänt gradvis men ändå snabbt. Och nu ammar jag honom 7ggr per natt och tröstar nån gång mellan varje amning, och han sover inte längre än ca 40 minuter per gång på dagen. Mina bröstvårtor har återgått till tillståndet de hade vecokrna efter födseln - dvs med sår och blåsor. Till råga på allt så vägrar han flaska, oavsett innehåll eller temperatur på innehåll, eller nappstorlek, etc.

Jag läste om SHN metoden på nätet och beställde hem boken. Nu har både jag och Oscars pappa läst den och känner att det är nånting vi kan och vill genomföra. Pappa ska ta de första 2 nätterna så vi tar ur mjölkbrösten ur ekvationen. Och jag ska ta dagarna.

Vårt förslag på schema är ett modifierat exempel ur boken, men hänsyn till babysim 13:00 på tisdagar som skulle passas in.

Natt (20:00-07:00)
Äta 07:00
Sova 08:00-08:45 (45 min)
Äta 08:45
Sova 09:45-11:15 (1.5 tim)
Äta 12:00
Sova 14:00-15:30 (1.5 tim)
Äta 15:30
Sova 17:30 (20 min)
Äta 18:00
Nattslurk 19:00
Sova natt 20:00

Jag undrar lite hur det går till de första dagarna. Vad jag förstår så om allt går som det ska så kommer läggandet på dagen bli mycket enklare i framtiden. Men tex första dagen efter första natten, ska jag buffa och ramsa (en dagsramsa) då? Och om det tar 35 minuter för honom att somna när det är en shcemalagd 45 minuters sovstund, ska jag vecka honom efter 10 min då? om han inte somnar alls då.... ska jag tvinga honom att va vaken till nästa stund? Usch det låter hemskt Att inte låta honom sova när han kommer va så himla trött.

Evigt tacksam om jag kan få några råd!
Oscar 190924
m_reinholds
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 mar 2020, 22:05

Re: Hur hindrar man att barnet somnar i bilen/vagnen utanför schemat?

Inlägg av m_reinholds »

Hej Torsmamma! Tack för ditt svar. Jag startade en ny tråd och började lite mer från början: https://forum.annawahlgren.com/viewtopi ... =7&t=52005
Oscar 190924
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur hindrar man att barnet somnar i bilen/vagnen utanför schemat?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vänligen starta inte nya trådar, vi ser gärna att man har en tråd/barn under en forumrubrik. Så jag slår ihop dina trådar nu. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Planerat schema, och fråga om läggning på dagen

Inlägg av TorsMamma »

Så hej och grattis till ett bra beslut.

Om jag nu räknat rätt så är Oscar nästan 6 mån? jag kan säga direkt nu att ha 4 lurar kommer inte att fungera. Man går över till 3 lurar vid 3-4 mån och 2 lurar runt 7-9 mån. Och med det i bakhuvudet så sätter du tyvärr upp dig själv för ett misslyckande är jag rädd. :/

Sem brukar vi rekommendera att man även runt denna ålder även inför en 12 tim natt. Och så även jag. 12 tim natt har man långt upp i skolåldern så att sätta denna tidigt är klart värt besväret och föräldrarna får även chansen till en lite trevlig kväll på kvällskvisten. :)

Ni kan inte byta simtid? Om svaret är nej och ni kommer fortsätta en längre tid så skulle jag justera schemat en del. Kanske detta kan vara ett alternativ?

Natt 19-07
Fm lur 8.30-09.15
Middagslur 11.30-13.00 (här kan man då på tisdagar göra lite som vi gjorde när vi hade babysim. OM resan är lång ha luren i bilen. Är resan inte så lång. Åk 11.00 och ha luren på plats i vagnen passa på själv och få en promenad eller sitta en stund i solen eller så. Väck direkt innan ni simmar. Man kan till nöds använda marginalkvarten här och väcka och lägga 15 min tidigare när allt väl satt sig.
Em lur 15-15.45

(du kan ju också skuta schemat med 30 min och ha 18.30-06.30 vilket också oftast är mera de smås egen rytm många gånger, då har du 30 min tillgodo inför simmet)

När det står "äta" så hoppas jag det betyder riktig mat med amning som "efterrätt"? Förutom kvällssluren som kan vara ren amning om man vill. :) En 6 mån är JÄTTEHUNGRIG och här är det mat, mat och mera mat som gäller. Samt ålträning på dagarna.

Ang. om en lur sovs hit och dit så är lite olika råd. Vissa gillar att hålla schemat på MINUTEN. Andra använder marginalkvarten tilll närmaste möjliga "naturliga sömnrytm". Så somnar man med 10 min kvar på en lur får man 10 min till så det blir en 20 min lur inom marginalkvarten. Vet man att ens barn har svårt att komma till ro, gillar jag marginalkvarten att lägga 15 min tidigara på för att just hinna somna i tid. Så jag personligen gillar marginalkvarten att använda innan lurarna så att säga. Speciellt under kuren. Har de då sovit dåligt kan man även så lägga 15 min tidigare för en lur skall bli en aning längre vid behov.

Men tänk på det, du skall lära ditt barn att bli en egen liten skalman, om du då hela tiden flyttar visarna, hur skall han då lära sig klockan? ;)
Så ju striktare du kan vara med tiderna, desto snabbare kommer han att få i sig schemat.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
m_reinholds
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 mar 2020, 22:05

Re: Planerat schema, och fråga om läggning på dagen

Inlägg av m_reinholds »

Tack för ditt svar! Jag tar ditt förslag på ändrat schema rakt av och flyttar även natten till 18:30-06:30. För oss spelar det inte så stor roll egentligen när vi vaknar på morgonen. Det är ju några ostörda natt-timmar man vill åt! :D

Vad gäller maten så har han den sista månaden ätit 2 mål gröt med katrinplommon puré om dagen men resten amning. Och grötmålen har varierat i storlek men jag har hittills inte lyckats få i honom mer än det som kallas ’smak portion’ på lådan, alltså 130g gröt. Men det kan vi så klart öka på, min tanke har varit att jag vill övergå till fast föda med amningen endast som komplement, så då får jag bara ta detta som en liten spark i rumpan att kämpa på. Igår fick jag honom att dricka 15ml vatten ur en flaska (låter lite jag vet, men för oss är det stora framsteg). Om jag ammar mindre så kanske hans egna törst är det som får flaskdrickandet att komma igång ordentligt också.

Oscar har dock åkt på en förkylning, började i förrgår natt. Så han är rejält snuvig men ingen feber. Borde vi skjuta på kurandet tills nästäppan släppt? Han är inte van vid att ligga på mage, kan det bli problem med nästäppan? Rådet vi fått annars är att han ska ligga med huvudet lite upphöjt. Så det är kanske en dum fråga.. men höjer man även huvudändan på sängen om barnet ligger på mage?
Oscar 190924
m_reinholds
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 mar 2020, 22:05

Re: Planerat schema, och fråga om läggning på dagen

Inlägg av m_reinholds »

Jag skrev fel igår, grötportionen är 87g inte 130g.

Vi började kuren igår trots förkylning. Det gick bra inatt, eller så bra som man kan förvänta sig. Däremot har vi problem nu på dagen. Vi har lagt honom i sin säng även på dagen då han inte får plats i liggvagnen längre. Efter 1 timmes buffande och ramsande hade han fortfarande inte somnat. Han svarar väl och snabbt på buffandet men så fort man slutar så början han skrika, ilsket och högt, jag ramsar ut, väntar, påminnelseramsar enligt konstens alla regler men det trappar inte ner. Så jag går in igen, ger beskedet igen men så fortsätter det. Ibland hinner han nästan somna vid buffandet och då bekräftelse ramsar jag så vaknar han ilsket igen. Efter en timme så får jag erkänna att jag buffade honom till sömns... vilket jag vet att man inte ska. Tog inte mer än 1 minut. Så sov han. Nu tänker jag låta honom sova i 20 minuter, trots att vi är förbi den schemalagda 45 min stunden + marginalkvarten.

Jag känner mig mer osäker på dagen än på natten. På natten känns det som att han så småningom somnar så då får han ju sova, men på dagen ska han väckas.

Gör jag fel? Eller är det så här första dagen brukar vara? Jag hittar nästan ingenting beskrivet om sovstunderna på dagarna. Bara att schemat ska följas. Är vi fel på det nu eller ska vi fortsätta så här?

Tack på förhand.. en vilsen mamma
Oscar 190924
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Planerat schema, och fråga om läggning på dagen

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så ang. mat. du behöver inte ha fokus på flaska. Min son drack aldrig flaska, men pipmugg med välling eller så var skoj redan från 4 mån. Han drack lös gröt i pipmugg med vi 4 mån. Så introducera MAT, riktig mat! Gärna lite extra fett i, typ osaltat smör. Han är strax 6 mån så det finns ingen botten på en 6 mån, mer än att de oftast tycker saker går för långsamt! ;)

Ang. dagen så är den svårare att få till än natten. Största problemet för dig är att du fastnat i buffträsket!!!!

Läs thaimassagetråden från våra favoriter så kommer du förstå. Du behöver även repetera kapitlet "säkerhet är trygghet". Du haf fastnat vid buffen och han skriker GE HIT BUFFEN. Du blir orolig och ger. ;)

Försök att följa schemat. DE korta lurarna är lättare för många att ha i vagn, man vagnar och går. Man kan ramsa där med. Men prommenera inte luren bara så han alltid måste vara i rörelse.

Ang. förkylning, vi har massa och massa om detta. Även det hittar du under favoriter. VI lägger dem på mage men jag höjer huvudändan med en träplancka som är 7 cm hög under fotändans fötter. På så sätt sover de med huvudet högre, och ligga på mage gör att snoret rinner ut och inte bak i huvudet. :D

TÄnk på att du kan lägga luren 15 min tidigare nu idag och då har du extra 15 min med sömn eller att jobba med buff och ramsa. Glöm inte, du kan gå ut och in 100 ggr men STANNA inte! Hellre 100ggr för kort än 1 gång för länge nu. (Ja jag vet desperationen man känner, men försök ha tillit till att sonen kommer att fatta, de är smarta de där småttingarna. De vet precis vilka knappar att trycka på för att du skall reagera som mest. )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"