Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Myris »

Hej igen! Nu har det gått tillräckligt lång tid för att utvärdera. Han sover äntligen!!! Tack återigen för stöd och vägledning! Nu är det bara jag som måste vänja mig vid att inte vakna mitt i natten.

Apropå att skriva på forumet så är det verkligen något som jag tänkt på i och med att jag vet att det gör all skillnad. Jag kan dock inte göra mer ännu. Vi vuxna har inte återhämtat oss efter att min man gick in i väggen av sömnbrist för några år sedan när vår äldsta vaknade och skrek flera gånger per natt (alltså innan vi kurade). Det finns bara barnen, romantiken och jobbet. Träffa vänner, träna osv. kommer tillbaka någon gång i framtiden. Så än så länge genererar jag bara jobb på forumet, men jag hoppas kunna återgälda.

Trevlig vårkväll!
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av TorsMamma »

TAck för rapporten och MYCKET bra jobbat!!! :heart:

Vi hoppas du kommer tillbaka om så för att fortsätta fråga, men även svara någon enstaka ibland om du känner dig mogen.

Ha det härligt och njut nu så mycket ni kan! :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Myris »

Hej igen! Ett år senare så har vi det tyvärr åter uselt. Jag går på knäna efter månader av nattliga uppvak, och barn och man är trötta själva och får dessutom sin beskärda del av att jag blir riktigt otrevlig pga. sömnbrist.

Minstingen är nu lite mer än 1,5 år. Den här gången skiljer det sig från hur det brukade vara, nu har vi uppvak, sedan utan att vara upprörd hörs "mamma, mamma, mamma" i två minuter, tystnad i en minut, sedan "pappa, pappa, pappa" i två minuter, tyst två minuter, sedan kanske "ajajajajaaj" och blir ledsen och skriker lite mer i fem minuter, tyst i fem minuter, sedan igen neutralt mamamamama osv. osv. Detta pågår i 1,5 timme varje natt. Det blir efter en timmer snarare fem-tio minuter mellan varje gång. Däremellan är det knäpptyst och stilla. Jag går på knäna igen, är vaken cirka tre timmar per natt då svårt att somna om efter lång vakenhet. Jag har några nätter provat att gå in några gånger och solfjädra - ibland har det gjort susen, och andra gånger blir det tyst och sedan är det igång igen. Jag ramsar alltid en gång hårt vid uppvaket, sedan är jag tyst.

Minstingen sover i ett helmörkt rum med äldre syskon som är glada och säkra sovare. Schema: 07:30 godmorgon, 11:30 vila 2 timmar (går fint, men behöver emellanåt påminnelseramsa en gång efter 45 min.), 20:00 godnatt. Glad, stark, äter som en häst, utevistelse cirka 4 timmar per dag, äääälskar rutiner och att lägga saker på sin plats osv - så borde älska sovrutinen, tycker jag. Alla barnen somnar glatt och vaknar glatt. Det är runt klockan 3-4 varje natt som uppvak sker.

Det verkar som att ljud kan störa mycket, alltså om jag vänder mig i sängen eller snarkar eller grannen låter, men dessa ger bara andra korta uppvak vid andra tider - den här 1,5 timmen har ju blivit ett obligatoriskt jobb att sköta varje natt, så det sker utan yttre påverkan.

Har någon någon idé? Vad har jag missat denna gång? Min man "hotar" med att ta in minstingen till sig för att sova, säger att mina tekniker ju inte fungerar. Ett annat alternativ är att ge minstingen ett eget rum. Vad säger ni? Det är, som sagt, inte skrik för det mesta. Min man kallar det för frågor, var är mamma, var är pappa... Kanske handlar det om att träna ord. Det spelar ju ingen roll - det måste få ett slut - ingen får sova. Om någon har tid och erfarenhet att dela med sig av så vore vi oerhört tacksamma!
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Myris »

Jag såg nu att tråden ligger under "mellan 4 och 12 månader". Jag ställer istället min senaste fråga till en ny tråd under "Säkra sovare med fnurra".
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"