Gör jag rätt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Gabriel född 2018-12-30

Hej SHN- gruppen!
Jag är ny här och har precis genomgått natt 6 av kuren.
Gabriel (7 månader)har sovit i sovrummet med mig och Ammats i sömn varje gång han vakna. Som hände allt för många ggr under natten.
Pappa sov på soffan.
Det fungerade till slut inte längre. Saknade min partner och både jag och Gabriel led av sömnbrist.
Så han blev flyttad till sin egen spjälsäng i eget rum.
Gabriel ska sova från 19-07, men det har blivit från natt 5 att han vaknar omkring 6:00. Vilket är en stooor förbättring och är så glad för det.
Men Han låter väldigt ledsen när han vaknar så jag startar med och ramsa. Så blir det värre så går jag in och buffar honom tills han är lugn.
Går sedan ut med ramsan.
Han gnäller i ca 30 min.
Där prövar jag få in bekräftelse ramsan.
Men han fortsätter gnälla ändå.
Så jag låter honom vara tills han somnar igen.
Vill bara veta om jag gör rätt här?

Jag måste väcka honom efter varje lur.
Han blir gnällig men väldigt kort tid när han blir väckt och verkar trött. Speciellt efter förmiddagsluren (45min). Borde den bytas med eftermiddagsluren(1,5 timme)? Hur lång tid tar det innan vilostunderna sitter?

På dagen är han socialt delaktig i nästan allt jag gör.
Men prövar och ha han liggandes på magen när vi leker. Men han blir frustrerar och vill att jag ska ta upp honom i sittande position.
Vi prövar ligga på rygg i vår säng (mammas och pappas) där tycker han det är kul att åla sig.
Ska jag fortsätta med det istället?

Vill också fråga om mitt schema ser rätt ut?


7:00 ammas
7:15 gröt ca halv dl
9:00-9:45 FM-lur (45min)
10:30 lunch halv mosad banan med katrinplommonspure
12:00-13:30 EM- lur (1,5 timme)
14:00 mellis
ibland gröt, ibland mat vi själva äter
16:00-16:20 powernap (20min)
17:30 middag (här äter han som mest)
Det vi äter

18:00 bad, välling, tandborstning på sina två tänder🤗

19:00 godnatt

Ca20 min leker vi rätt vilt innan han ska sova som får han till att skratta mycket. Så går alltid i säng glad.

Men blir arg så fort jag lagt honom. Kan det bero på att han inte vill att det roliga ska ta slut?
Brukar ta 10-20 min innan han somnat.
Är det ok eller är det något jag inte får förmedlat ordentligt till honom?

Väldigt tacksam för svar🙏🏽

Mvh Gabriels mamma
Gabriel 181230
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

*Menar såklart på mage i mammas och pappas säng😅
Gabriel 181230
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Visst kan man småpeta i schemat som tex att lägga sista luren 20 min tidigare men eftersom det verkar funka ok och ni ändå ska gå över till 2 lurar vid 8-9 månader så kör som det är, man vill inte ändra så pass direkt efter kuren helst.

Att du får väcka honom är BRA, det är vad vi vill ska ske, att han låter er ha koll på när han ska sova och vakna. Att han tar tid på sig att somna, ja så är det ibland, helt ok, vi kan ju bara ge förutsättningarna för att sova. Det är viktigt att han får jobba sig trött under vakentiden dock, mycket utevistelse där han får åla, ligga på mage ute(vagn räknas alltså inte här), magläget är viktigt att träna också även om det inte är populärt, ett tips är att lägga någon leksak som går av sig själv en bit framför honom så det blir lite intressant att ligga där. Jag brukade lägga min minsting framför storebrors tågbana och satte sedan igång det elektriska tåget som körde runt. Husljud rekommenderas när han ska somna, både för honom så att han vet att det är tryggt att sova och för dig så att du inte överkoncentrerar på honom. Lurarna ska inte byta plats, långluren är den lur du kommer att ha kvar längst så den ska inte flyttas på.

Det är vanligt att de vaknar förtidigt på morgonen men det kommer att ge sig. Du ska undvika att gå in i rummet förutom vid absolut kris och det tolkar jag det som det inte är utan mest gnäll. Ge honom en pangramsa och sen helst inget såvida han inte skriker, i så fall är det ramsan som gäller, buffning är bara när han är helt förtvivlad. Du kommer aldrig att få ramsan att ta ordentligt om du sätter i system att gå in och buffa efteråt. Att prova olika saker funkar inte, man måste vara konsekvent.

Jag skulle också rekommendera mer mat, riktig mat(pureer), större mängder om möjligt och definitivt mat till lunch och inte mosad banan.

Gällande skrattet till godnattet så ha leken i annat rum än sovrummet och gör klart all mörkläggning innan han snabbt läggs, poff in i sängen, tillrättaläggning om möjligt och snabbt ut med en hurtig ramsa och sen radion på utanför dörren.

kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Hej igen!
Jag skulle gärna vilja flytta 20 min luren, han var väldigt trött idag när jag skulle väcka honom efter 20 min luren. Blev gnällig och fick ammas. Så jag vet inte om det helt fungerar. Vi har kört på denna hela tiden.

Resten av kvällen var han gnällig ända tills han skulle sova. Det tog 11 min att läggas ikväll.
Vi gjorde allt för att få honom att skratta. Lyckades till slut.
Men blev ändå ledsen när jag lade ner honom i sin säng.

Så här såg det ut vid läggning för natten:
18:46 tillrättlägning + markeringsbuff 4 ggr som jag brukar göra vid varje läggning. Avslutar med solfjäder.
Går ut med ramsa 4ggr
Börjar dammsuga och andra sysslor som väsnas.
18:49 påminnelseramsa 6ggr (han skriker den tar inte)
18:52 påminner igen 6ggr (han skriker ännu mer)
18:53 buffas lugn i ca 30 SEK, avslutar med 5 sek solfjäder ramsar ut 4ggr
18:55 gnäller (jag fortsätter dammsuga)
18:57 bekräftar 2ggr (han blir tyst)

Vad är det jag gör för fel här? Eller innan. Eftersom han alltid blir ledsen när han ska läggas. ?
Tycker att det börjar kännas jobbigt att han blir så upprörd varje läggning båda dag och natt.

Han sover så fint till vargtimmen. Inga uppvak.
Idag vakna han 05:40
Jag bestämde mig för att inte gå in.
Han grät och grät och jag ramsa, ramsa. Satte på Mozart ingenting fungerade.
Till slut gick jag in, Så ser jag att hans ben sitter fast mellan spjällrorna i sängen. (Vi har satt på spjälskydd nu)
Jag får honom loss lägger han tillrätta 4ggr ramsar ut 4ggr.
Han sover direkt. (Detta tog 30 min i allt)
Det verkar som att buffa honom kort fungerar varje gång.

Men kan se att han blir buffad för mycket.
Jag ska antagligen avvakta mera, så ramsan tar bättre.
Har bara inte helt förstått hur man förmedlar pangramsan?

Skrattet till gonattet är också i vårt sovrum. Eftersom han tycker det är kul och leka tittut där och bli kastad i täcket.

Hans rum är helt mörklagt, kan inte se min hand kl 12:00 på dagen😄

Tack för tips med leksaker som rör sig. Får jag pröva.
Utomhus är vi och inte bara i vagn. Men åla sig vill han bara göra i vår säng. Jag prövar överallt. Men han blir direkt frustrerad och vill upp till mig.
Han är väldigt mammig för tiden, vet inte om det är 8-månaders ångest som börjar lura?

Okey, pure får han också som själva gör. Och köper.
Men ska ge han det vid lunch också då. Han äter faktiskt mycket.
Idag har han ätit 1 dl gröt till frukost, lunch 1 dl gröt med katrinplommon pure i, mellis 1 hel mosad banan med äppelmos och kvällsmat fick han mixad broccoli, majs, morötter och korv till en stor portion.
Jag ammar honom i mellan vilostunderna och kvällsslurk.

Blev väldigt långt skrivet här, men vill min son det allra bästa, så jag vill ha allt på det rätta så han kan få en bra framtid sömn🙏🏽

Tack för super snabbt svar 🙏🏽
Gabriel 181230
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Du tänker rätt, du måste dra ner på buffandet - helt och hållet tom! Ramsan tar inte för att du vänjer honom vid att gå in och buffa.

Även om själva grundarbetet i kuren görs på några dagar är detta en process som tar tid för att fungera gnisselfritt. För att ramsan ska ta måste han få protestera och du svara med ramsan, målet är inte att ramsa så mycket du kan utan tvärtom vara sparsam med den. Ett bra riktmärke kan vara att du räknar tyst för dig själv till MINST dubbelt så länge som din sista ramsa varade innan du ramsade igen, så om du tex ramsade 4x4 verser så räknar du till mint 32 innan du ramsar igen. Verktygen är effektivare ju sparsammare du är med dem annars tar de inte.

Pangramsa är helt enkelt en ramsa på fyra verser högt och tydligt, sen inget mer, möjligtvis mozart.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Hej hej!
Tack för svar, allting går faktiskt bra nu. Sover nästan perfekt om man vågar säga så 🤗😬
Middagslurarna är lite svåra någon gång men vi lyckas ändå hålla oss inom marginalkvarten.

Läggningen för natten ligger han och leker för sig själv i mörkret men somnar själv också.
Ska man inte göra något där? Det kan ta 20 min men han somnar själv. Men kl närmar sig 19:30 när han somnat när han ska sova 19:00. Är det okej?

Vill också höra om det är okej att resa nu?
Vi bor i Köpenhamn och ska resa till Jylland till familj där.
Resan tager 4 timmar i bil. Om man nu kör om morgonen och vi stannar och håller Gabriels FM-lur på en rast plats i vagnen ville det väl inte vara ett problem?
Men hur är det med övernattning på ett annat ställe så tidigt i kuren?
Det är inga problem för oss att stanna hemma om det är för tidigt. Vill absolut inte riskera förstöra något som går så bra nu.

Kram
Gabriel 181230
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Vi är föresten inne på kurdag 11😊
Gabriel 181230
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är inga problem att det tar 20 min att somna så länge han är nöjd. Det är aningen tidigt i kuren att ge sig på övernattning, som du säger är det risk för bakslag då. Jag gissar att ni inte har möjlighet att han kan sova i eget rum då? Det underlättar i så fall men jag hade väntat en månad till helst för att verkligen låta kuren sätta sig.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Hej igen.
Vi besluta oss för att stanna hemma. Kändes bäst så.
Men nu till helgen är det meningen att jag ska hälsa på min familj i Sverige.
Där har han tillgång till eget rum.
Men jag börjar bli osäker om jag vågar åka dit.
För att Gabriel har börjar krångla med EM-luren. Han gnäller i 30 min någon gång 40 min innan han somnar.
Har också börjar vakna 05:45-06:00.
Han har börjat bli ledsen när jag lägger ner honom i sängen. Det gjorde han inte förut utan la sig som han skulle och kanske snacka lite innan han somna.
Kan absolut inte buffa honom längre för han prövar bara att vända sig heeeeela tiden. Så det har jag helt slutat med.
Vet inte hur jag ska tackla detta. Läser på hela tiden i boken läser här inne. Känns som jag gör rätt jag har attityden och använder husljud alltid.
Allting gick så bra i början.
När han vaknar kl 5:45 så börjar han snacka sen leder det till gnäll. Så ramsar jag. Väntar lång stund i mellan. Ca 5-10 min.
Till slut blir han ledsen och då närmar sig kl 7:00 då han ska upp. Så tar jag upp honom, han ligger glad i sängen när jag kommer in. Så jag tar inte upp honom gråtandes.

Kan det vara att det är tid till att ändra på schemat kanske?

Jag kolla lite här inne och hitta ett schema som jag tänkte kunde passa för Gabriel.

Schemat vi har nu:
7:00 ammas
7:15 gröt,plockmat
9:00-9:45 FM-lur (45min)
10:30 lunch
12:00-13:30 EM- lur (1,5 timme)
14:00 mellis
16:00-16:20 powernap (20min)
17:30 middag
18:00 bad, välling, tandborstning på sina två tänder
19:00 godnatt

Nytt schema:

7:00 Väckning och amning
7:30 Andra frukost med mamma, gröt plockmat, osv..
9:15-10:00 Förmiddagslur
11:30 Lunch
13:15 Påfyllning med banan precis innan lur om så behövs.
13:15-14:45 Eftermiddagslur
17:30 Middag med familjen
18:30 Nattslurk
19:00 Skratt till gonatt - Läggning

Vad tycker du om detta mamaA?
Är det för tidigt?
Vi är på kurdag 21 idag men Gabriel börjar närma sig 8 månader.
Tacksam för hjälp 🙏🏽

Kram Sofia
Gabriel 181230
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Man brukar gå över till två lurar runt 8-9 månader och då har man 4-5 timmars vakentid inför natten. Den extra långa vakentiden just där gör att de brukar sova längre på morgonen. Man kan lägga 30 minuter tidigare inför natten några veckor om de de är väldigt trötta på kvällen. ibland behöver man förlänga långluren till 2 timmar, det blir då samma antal sovtimmar som innan men den annorlunda fördelningen av timmarna, den långa vakentiden inför natten gör att de brukar sova längre på morgonen.

Jag tycker att lunchluren kanske kan ligga lite tidigare, säg 15-30 min.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Menar du på det gamla eller nya schemat att jag ska flytta lunch luren 15-30 min tidigare?

Förstår heller inte helt om det var svar på att jag ska byta schema? Gabriel är 8 månader om en vecka.

Kram
Gabriel 181230
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Skriver så här sent för Gabriel vaknat kl 3:00 i natt. Det är första gången han gör det. Han Sover nu efter 40 min. Jag satte på dammsugaren till slut efter jag ramsat i 4 omgångar.

Jag hoppas att jag gör rätt känner mig lite osäker när det blir nu situation som det här.
Kram
Gabriel 181230
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Snabbt svar! Ja, jag tycker att det låter som att han signalerar att det är dags för schemaändring genom att vakna tidigare på morgonen och lunchluren ligger lite sent i nya schemat.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Hej!
Vi är inne på dag 51 med shn-kuren.
Allt har gått bra fram till förra helgen.
Vi var i Jylland hos min pojkväns föräldrar i 2 dagar.
Jag tror själv att det blev osäkerhet för oss båda för vi inte har prövat det hos hans föräldrar förut.

Nu när vi är hemma igen har han protesterar varje gång han skal läggas till slut tog jag upp honom och amma och la honom igen. Det har fungerat. Jag vet att det är fel, men jag är vilse just nu. Buffa eller solfjäder fungerar inte längre. Han vänder sig och jag kan inte hålla tillbaka honom för så hårt vill jag inte ta i.

Jag är fullt medveten om att det är vi som verkligen har ställt till det.
Han har tand på G igen, kan också vara därför han är extra gnällig.
Men det har inte varit problem förut.

Hur gör jag i denna situation vi är i nu när inte verktygen kan hjälpa?
Vill ju verkligen tillbaka till det som fungera så bra. Han är och har varit så duktig. Så klantar vi till det såhär.

Hoppas verkligen jag kan få något råd här.
🙏🏽❤️
Gabriel 181230
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Han vaknar också varje morgon kl 05:00 vi väntar med och ta upp honom till kl 05:45.
Men vi har fått ändra schemat från 18:00-06:00, innan var det 19-07:00.

Nu börjar han bli arg när vi inte tar upp honom tidigare.
Men vi väntar ut det och ramsar. Vi har hållit på länge med vargtimme och det blir inte bättre.

Jag vill verkligen komma tillbaka till varje fall 18:30-06:30.
Men hans inre kl säger verkligen 05:00 varje morgon, nät vi ön lägger honom.

Hjälp🙏🏽🙏🏽🙏🏽🙏🏽
Gabriel 181230
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"