Frågor efter påbörjad kur 5,5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anneli14
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 15:37

Frågor efter påbörjad kur 5,5 månader

Inlägg av Anneli14 »

Hej!

Jag har genomfört shn-kur till min snart 6 månaders pojke. Han har varit en sömntrasslare sen han var ca 2 månader, då har han vaknat ofta nattetid och sovit dåligt på dagen också, vi hade påbörjat SM vid 3 månader men genomförde aldrig det pga andra personliga saker kom emellan just då. I går på tredje natten sov han nästan 12 h hade bara ett uppvak kl 24 tiden :) som gick att tillrättalägga och ramsa så somnade han efter det, kuren har hittills fungerar bra men dagslurerna är ännu inte helt ok, vilket jag har förstått kan ta en tid innan det sitter, bara att fortsätta kämpa. Det jag nu undrar över är att jag upplever honom tidvis arg/trött eller mindre glad sen kur start, vad har jag gjort för fel? Kan det bero på att han ännu inte har hunnit i kapp sina minustimmar eller varför är han mindre glad nu. Det är SÅÅ SVÅRT att få till skrattet, jag tar till alla medel som har fungerar tidigare men på sin höjd skrattar han till kort och sen sur min. Även storasyster som tidigare ALLTID har fått honom att skratta, har inte heller lyckats.

Schema enligt följande

07.00 God morgon Frukost välling/ersättning
08.45 sover 30 min
10.30 mat pure+ frukt+ersättning
11.30 sova 13.30 2 h
14.00 mellis ersättning
16.45 sova 30 min
17.00 Mat pure+ frukt+ ersättning
18.20 nattslurk välling
18.50 skrattet till godnatt
19.00 Sover

Kurstart den 3:e augusti. Vi har 30 minuters sovpass eftersom han alltid har vaknat efter just 30 min tidigare. Undrar om det är okej att ha?
Är nu undrande över hans dåliga humör och om det är övergående?

Tacksam för svar!

Kram <3

Annelie
Storasyster: 02/12-15
Lillebror: 12/02-19 påbörjad kur 3 augusti -19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Frågor efter påbörjad kur 5,5 månader

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det låter ju som det går riktigt bra för er :D ! Glöm inte att låta ramsan ta över helt, undvik helst att behöva gå in i rummet nu efter kuren utan låt ramsan jobba. H Det är helt rätt att dagslurarna kan ta lite tid att falla på plats men det kommer att ge sig. Vi rekommenderar dock inte 30 min sömnpass utan att man håller sig till 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim osv. Vid 6 månader borde 45 fm-lur, 1,5 eller 2 tim middagslur, 45 em-lur funka bra. Husljud är ett fantastiskt verktyg vid krånglande lurar. Sätt igång diskmaskin, tvättmaskin, dammsugare, radio etc vad du har i närheten av där han sover, slamra på rejält.

Det är vanligt att barnen blir tröttare i början av kuren, det är precis som tröttheten kommer i kapp dem när de får längre sammanhängande sömn, aptiten kan också minska tillfälligt för att sedan öka rejält.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Anneli14
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 15:37

Re: Frågor efter påbörjad kur 5,5 månader

Inlägg av Anneli14 »

Tack för svar! :)

Ja det går riktigt bra hittills, sonen får sin sammanhängande sömn och ramsan tar han bra med lite frågor ibland. Hoppas bara han blir gladare så småningom när han får sova mera.

Okej då ska jag genast ändra det till 45+2+20 istället.

Matlusten är lite bättre, men ännu inte så mycket mera än tidigare, men det kommer säkert som du säger.

Jag har honom att sova utomhus i vagn båda kortlurarna och långluren inne. Skall man ramsa utomhus också? Utan tillrättaläggning? Endast parkera vagnen och ramsa? Jag har en kort bit att gå med vagnen där jag brukar parkera den (under tak och i skugga) men han somnar oftast när han blir nerlagt i vagnen redan, jag har dock inte ramsat, utan bara parkerat vagnen och gått. Är det ramsa som gäller vid tidigare uppvak också i vagnen?

Kram <3
Storasyster: 02/12-15
Lillebror: 12/02-19 påbörjad kur 3 augusti -19
Anneli14
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 15:37

Re: Frågor efter påbörjad kur 5,5 månader

Inlägg av Anneli14 »

Hej!
Nu kom bakslaget natt 4, i går hade han flera uppvak på natten, nattningen gick bra, lite frågor, men efter det vaknade han en gång i timmen fram till 24, och sen vaken allt oftare från 02 -tiden till kl 07.00. :(

Funderad såklart varför han vaknar så ofta nu, eller är det vanligt att det blir så även flera dagar efter kurstart? Jag håller hårt på schema, samt försöker få honom riktigt mätt, men aptiten har ännu inte blivit bättre utan jag upplever den sämre nu, förutom tröttheten så tror jag delvis att tandsprickning kan orsaka den dåliga matlusten nu, han har två tänder redan sen en månad tillbaka men verkar ha nya tänder på gång nu igen.


Behöver lite peppning känns som man är i det gamla mönstret igen, finns det något jag bör tänka på som ev. kan orsaka dessa många uppvak han hade igår.
Känns inte som om man är i rätt riktning längre.

Tacksam för svar!

Kram ❤️
Storasyster: 02/12-15
Lillebror: 12/02-19 påbörjad kur 3 augusti -19
Anneli14
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 15:37

Re: Frågor efter påbörjad kur 5,5 månader

Inlägg av Anneli14 »

Nätterna fortsätter med många uppvak, i natt har han vaknat 6-7 gånger med 1-2 timmars mellanrum :/ han har svarat på ramsan efter en stund, men vaknat igen efter en timme, vid ett tillfälle var jag tvungen att gå in, tillrättalägga och snabbt ut igen, jag vet att ramsan skall ta över helt, men storasyster var vaken med ont i magen.

Vad kan detta bero på? Varför fortsätter dessa gamla uppvak på nätterna?

Tacksam för svar! <3
Storasyster: 02/12-15
Lillebror: 12/02-19 påbörjad kur 3 augusti -19
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor efter påbörjad kur 5,5 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så precis som du är inne på är det ramsan som skall ta över. Om vargarna kommer krypandes med "storasyster" så kommer du även förmedla detta vilket du även bekräftade i handling genom att gå in och lägga tillrätta. Du måste göra "baksteg" för att sonen skall göra "framsteg". Så du vehöver visa mera förtroende att han faktiskt klarar saker, men detta måste också förmedlas i attityden av självklarhet. :wink:

Läs gärna om safari i boken samt "säkerhet är trygghet" i boken, man ser det hela med nya ögon efter 4 nattens bakslag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anneli14
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 15:37

Re: Frågor efter påbörjad kur 5,5 månader

Inlägg av Anneli14 »

Tack för svar! 😊

Jag har läst och backat lite för att ge honom chans att göra framsteg. I går gick det bra, gick inte in alls, men ramsade en gång på natten sen sov bra hela natten, vaknade till 2 gånger men lyckades somna om själv 🤗 dagens nattning gick sämre, försökte igen att backa men det slutade med gallskrik, jag var tillsist tvungen att gå in, pga hysteriskt skrik fick inte honom att lunga sig alls genom ramsa eller att avvakta, jag gick snabbt in gjorde solfjädern och gick ut, ramsade iväg och sen sov han. Är det okej eller gjorde jag fel, borde jag ha försökt längre ändå, det kändes som om han var så uppjagad att han själv inte klarade lugna sig? 🤔

Tacksam för svar! 🙏🏻
Storasyster: 02/12-15
Lillebror: 12/02-19 påbörjad kur 3 augusti -19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Frågor efter påbörjad kur 5,5 månader

Inlägg av Tin »

Hej,
forst och framst, hejja er for alla framsteg. Fokusera pa dom.

Som sagt man maste backa for att liten skall kunna gora framsteg. Men litens jobb ar ocksa att verkligen ifragasatta allt som hander, ofta gar det tva steg framat och sedan ett steg bak. For att sedan ga framat igen.

Om det verkligen var kris (dvs liten har fastnat i hysterigrat och kan inte stoppa det sjalv), sa da skall liten lugnas och ibland maste man ga in och solfjadra. (Noters, arg far man vara. Det ar ocksa grat, gnallig far man ocksa vara. eller irriterad. Lyssna pa graten).
OM du gar in, tank genast UUUUUUUT. Ramsa och ga ut sa snart liten tagit sig ur hysterin. En gang ar ingen gang, tva ganger ar en vana.
Tank inte mer pa det, onwards and upwards.

Malet daremot ar alltid att lata ramsan jobba under kuren. Och inga andra "starkare" verktyg sasom buff och solfjader.
Ramsar man och sedan gar in, kommer ramsan betyda "mamma kommer snart" och det hela blir mest en lek innan mamma antligen kommer in i rummet. Och da har ni ett hastjobb framfor er att lara om det.

kram Tin :heart
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Anneli14
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 15:37

Re: Frågor efter påbörjad kur 5,5 månader

Inlägg av Anneli14 »

Tack för svar! :)

I natt sov han 12 timmar utan uppvak 😊

Kram :heart
Storasyster: 02/12-15
Lillebror: 12/02-19 påbörjad kur 3 augusti -19
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor efter påbörjad kur 5,5 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hurra!!!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"