Inför kur av 4,5 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kim_med_elliot
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 jul 2019, 09:20

Inför kur av 4,5 månaders

Inlägg av Kim_med_elliot »

Hej! Vad löljligt glad jag är som hittat hit, samt till kuren. Är fullkomligt övertygad om konceptet/filosofin och håller på att läsa boken för andra gången. Vi planerar att kura vår 4 månaders kille Elliot om ett par veckor, då han är ca 4,5 månader (är på semester i 2 veckor till samt har bröllop osv att gå på när vi kommer hem därav uppskjuten kurstart).

Hörrni jag har några små undringar som jag hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig med. Såhär ser vår tillvaro ut:

Schema-kaos: Just nu har vi en otroligt rörig tillvaro där det mesta infaller lite hejsan tjosan "så som det blir" (undra på att stackaren är förvirrad och trött när han själv skall styra sin tillvaro!). Man skulle kunna säga att dagen ser ut ungefär såhär:

Vaken 1,5h max
Sover 45 min - 1 timme
Äter från bröstet ett par min (tycks suga effektivt som fasen då han klunkar i sig direkt och går upp i vikt bra)
Vaken 1,5h max
Sover 45 min - 1h
Osv osv osv tills kl ca 18 då han får flaska av pappa för att sedan sova kring 18.45-19.00.

Jag finner det svårt att ens göra ett "önske-schema" på grund av vår snurriga tillvaro... hur tusan kan det se ut för vår del? Har spanat en del på andras scheman, men ta ett annat rakt av blir givetvis inte riktigt bra.

Mat: Lilleman äter lite men ofta efter BVCs samt min omgivnings råd att i början låta bebis styra helt och åt då typ en gång i timmen - vilket jag sedan inte lyckats ta mig ur helt då han nu äter i snitt varannan timme under dagen - var 3-4e på natten. Han orkar heller inte vara vaken mer än ca 1 timme (absolut max 1.5 men då är han nära sammanbrott av trötthet).

Han har sedan en vecka fått börja smaka mat. Han gillar avokado, banan, smör och mild havregröt hittills och visar stort intresse för att äta generellt vilket känns toppen! På kvällen får han ersättning ist för bröstet för att bli mer mätt (samt för att pappa får vara delaktig) då äter han mellan 100 till max 130 ml. Han visar störst intresse för gröten och får äta så mycket han vill av den vilket blir lite mindre än en halv portion 1-2 ggr per dag morgon och eftermiddag.

Sömnen: På natten sover han i spjälsäng i vårt sovrum. Efter natten, då han tappat den sablans nappen och vaknat femtioelva gånger så gör jag morgon när jag hör att han börjar jaga upp sig och inte kommer somna om själv. Han sover i regel inte sammanhängande mer än 3h på natten. Ofta kan han ligga och snacka med sig själv vid 05 för att sedan somna om själv inom max 30 min. Morgonen kan ske när som helst mellan 05 och 06.30. Han är en ryggsovare (sämsta för vår kille, har vi smärtsamt blivit varse) och jag har noll verktyg att lugna honom på rygg om han jagar upp sig i sängen (har haft honom i vagn någon enstaka natt - men då hamnar vi istället i vagnandet i all oändlighet med lika många uppvak ändå). Tupplurar sover han ca 4 om dagen ala runt 45 min till en timme blandat i vagnen och i sin säng. Hans sömncykel är 45 min då han oftast vaknar och har svårt att somna om.

Jag vill alltså kura min ryggis på mage. Vilken tar mig till nästa undran:

Ryggsovandet! Som så många andra har vi gått efter rådande riktlinjer och lagt stackarn på rygg där han sprattlat som en sköldpadda med armar och ben i skyn i 4 månader nu och sover otroligt lätt och oroligt. Vi kommer hyra ett andningslarm (babysense 2) inför kuren. Jag undrar dock om jag skall börja med magläget första kurnatten eller vänja in tidigare om larmet kommer innan kuren startar? Han ligger på mage på mattan/filten och leker och är stark i nacken, men ligger aldrig avslappnat på mage.
Hur introducerar vi magläget smidigast?

Vagning: Vi har två vagnar med bra liggdelar men jag tror de båda kan vara för smala för honom att ligga på mage i då han väl skall kunna ta ner armarna och byta ställning lite om han vill? Bör vi köpa en tredje större? Visst är det bara att lägga i andningslarmet under madrassen i vagnen?

Kurstart: Vi planerar att börja kura en långhelg när sambon kan ta en fredag ledigt. Är det för kort tid att ha en kurpartner tillgänglig? Han kan ju varken ta kurnätter eller dagar när han jobbar. Är det orimligt av mig att klara av dag 4 och framåt helt ensam?

Är så motiverad att äntligen skjuta ihjäl alla vargar vi kastat på lilleman hela hans liv!! (Samt på oss själva!). Vilken tur att vi hittat hit och kan styra kosan rätt medan han fortfarande är så liten.

Hoppas det finns någon rutinerad som kan hjälpa till lite :D

Kram från trött mamma samt ännu tröttare Elliot
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Inför kur av 4,5 månaders

Inlägg av Tin »

Hej kära du och välkommen hit,
jag kan redan känna när jag läser ditt inlägg att säkerheten finns där, övertygelsen att detta måste gå att göra bättre så att liten (och ni) får den goda nattsömnen. Även om det är lite förvirrat just nu så finns en inre trygghet och säkerhet, strålande. Använd det.

Vi rekommenderar heller inte att kura innan de små har två stora mål mat per dag med riktig mat. Inte smakisar, utan en rejäl portion mat både lunch och middag. Det höär snuttätandet som BVC rekommenderar leder bara till småätande och därför också småsovande som du ju märker. Rejäla måltider, inbokade i schemat, där det trugas i så mycket mat det går är grunden for en god natt sömn. Här får ni hjälpa liten att lära om.

Alla som skall dra igång en kur far samma råd, LÄS BOKEN minst 5 gånger. (Internationella sova hela natten) Finns på de flesta bibliotek eller köp ett eget examplar. Så:
1. läs pa, läs pa, läs pa - här lägger du grunder så du kan agera säkert

2. sätt ett schema - jo du kan ta ett standard schema, de allra flesta har ungefär samma schema, så kör på ett 4a månaders schema du hittar här pa forumet, det finns exempel i länksamlingen, och fundera på när ni vill ha morgon. 6:30 eller 7:00 är de vanligaste morgon tiderna, sen rullar standard schemat på därifrån. Håll tiderna sten hårt. Här är ett exempel:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

3. Ta fram en plan - t ex pappa tar de två första nätterna, och du tar dagarna och sedan byter ni. Börjar ni torsdag natt sa har ni löst det mesta tills det är dags for dig att ta natt och dag. Planera även EXAKT hur ni skall agera när liten skall somna och när liten vaknar om natten. Vilka verktyg ni använder och hur.

4. Träna ramsan på varandra, olika tonfall och tempon

5. Liten skall ha egen rum, sova på mage, nappen tas bort (ingen napp under eller efter kur) - gör allt på en gång, inför larmet, byt till mage första kvallen pa kuren. Allt pa en gang. Larmet under madrassen.

6. Folj planen till punkt och pricka! Det är era förberedelser som avgör hur väl kuren lyckas, men det ar så värt det. Så fram till kurstart, styr upp och plugga enligt punkterna ovan.

Tips:
- Det finns en lathund for kurande pa forumet, hitta den och skriv ut den.
- Sök ocksa efter tillrättaläggandet, som är ett sätt att placera händer och huvud pa bebis for att liten skall förstå att sova gör man pa mage. Din lilla har ju inte gjort det förut och kommer inte hajja galoppen forst, men det ar ju just detta som ÄR kuren. Att leda liten till det goda natt sömnen, att hjälpa liten att lära om genom att agera KONSEKVENT.
- Dagen då kuren börjar fokuserar du på MATEN, inget snuttätande, följ ditt egen nya schema som har mattider och ät enligt standard modellen. Finns massor med info om det på forumet.
- Vagn. Kan han sova kaktus med armarna på mage? I så fall är den stor nog.

Borja där, med din attityd kommer detta inte bli några problem.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Kim_med_elliot
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 jul 2019, 09:20

Re: Inför kur av 4,5 månaders

Inlägg av Kim_med_elliot »

Åh tack för långt svar! Förväntade mig knappt svar såhär i semestertider :)

Jag skall läsa om boken (har den som E-bok) tills ögonen blöder samt anteckna vid sidan och skriva ut lathunden som jag läst flera gånger om :D Vi kommer jobba på främst maten och starta kuren när vi skjutit "tänk om han vaknar för att han är hungrig?"-vargen.

Vagnen skall nog vara OK för honom att sova på mage i, skall dubbelkolla när vi kommer hem. Vi skall öva vagning, buffning samt ramsa för glatta livet! :D

Vill verkligen börja följa någon typ av dagschema så fort vi kommer hem för att främst styra upp ätandet och hans hunger. Inser dock att 2h tupplur på rygg i vagnen kan vara en otrolig utopi utan att ha kurverktygen tillgängliga samt att han troligtvis kommer krackelera totalt av att vara vaken i mer än 2h i sträck framåt kvällskvisten. Tycker du att jag skall införa ett dagschema enligt standardmodellen innan officiell kurstart? Eller försöka iallafall styra upp tillvaron något sånär.. Isåfall, skall jag "krascha" rakt in i det såattsäga, och följa det blint direkt trots eventuella protester av olika slag då han inte kommer vara van vid det nya alls? (Tänker hunger, trötthet osv). Eller skall ALLT helt vänta till kurstart?

Då vi bor i en 2:a för närvarande får lilleman en hörna i vardagsrummet där vi kommer sätta upp luftgenomsläppligt mörkläggande tyg :)

Åh, jag längtar till kurstart!! :D
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Inför kur av 4,5 månaders

Inlägg av Tin »

Hej igen,
Du kan absolut snegla på Standardmodellen och sakta men säkert ha mer mat vid varje måltid, med mer tid emellan. Sonen måste nu lära sig hur det känns att vara proppis, samt ordentligt hungrig istället för lita halv mött hel tiden. Så man brukar då truga i massor, och hålla ut så långt det får innan ny måltid.

Så pyssla med det tills ni kommer hem igen. Ordentligt med riktig lunch och middag (typ en stor barnmats burk ca i mängd per måltid eller mer) är målet. Glöm inte lite katrinplommon mos eller nåt efter varje riktig måltid så magen hänger med.
Sleva in bara.

PS. Ni fixar detta, inga problem. Medgångar och motgångar.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Kim_med_elliot
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 jul 2019, 09:20

Re: Inför kur av 4,5 månaders

Inlägg av Kim_med_elliot »

Hej! Åhh tack för svar!! :D vi kämpar på här, skissar på schema för fullt och försöker med allt vad vi är värda att dryga ut mattillfällena. Puhh..

Har ett par matfrågor som jag tänker att jag kanske bör ta i en mer matspecifik tråd.

Kram Kim
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"