Problem: osäkra föräldrar....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Vallespäron
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 05 maj 2019, 21:31

Problem: osäkra föräldrar....

Inlägg av Vallespäron »

Som ämnesraden antyder har vi kommit till en mindre rolig insikt och vi behöver nu stöd och råd för att komma ur det här träsket. Tänker att jag ger en ganska utförlig genomgång av vår situation.

Vår son är född 13/8 2018 och är alltså snart 9 månader. Just nu följer vi följande schema:

07.30 morgon
07.45 frukost efter blöjbyte (han bajsar i princip alltid det första han gör)
09.15 sova 20min
11.00 mat
12.30 sova 2h
14.30 mat
17.15 mat
19.10 nattslurk och skratt
19.30 natt
Tot: 14h 20min sömn

Vi genomförde kuren i början av februari. Vi fick aldrig buffningen att funka och förlitade oss mest på ramsandet redan från start. Vi fick aldrig honom att sova hela natten förrän efter uppföljningsveckan då han vaknade en timme till en halvtimme tidigt och blev upprörd, men det har vi kommit till rätta med hyffsat. Han vaknar fortfarande tidigt de flesta morgnarna, men vaknar han en timme tidigt brukar han somna om och en halvtimme tidigt så är han nöjd och lugn till väckning. Under nätterna sköter han omsomning själv med något enstaka undantag och om vi ingripit har han somnat om på typ 5min. Läggning har dock aldrig gått så smärtfritt som eftersträvat, men i början gick det oftast på under 10min (dagtid ibland på 4-5min) och en period la vi honom helt utan protester även om han låg och snackade lite en stund innan han somnade.
I takt med att han blivit mer rörlig rulla, krypa, stå, sitta har dock läggningarna successivt blivit allt längre. På sistone har läggningarna tagit i snitt 20min (dagtid går det oftast lite snabbare och han sover ofta i vagnen och där är det mycket sällan några som helst problem) och han blir i princip missnöjd och arg direkt när vi börjar ramsa oss ut ur rummet. Han ställer sig upp, kryper runt och många gånger sitter han tillslut och vajar av trötthet och är ledsen och då går vi oftast in och gör en tillrättaläggning och då däckar han. Successivt har vi alltså tappat säkerheten och det initiala lugnet för att vara ärlig. Vi analyserar, busar tills vi är alldeles slut och läser tips på forumet och provar olika med endast tillfälliga eller helt utan resultat. Mormor har la honom på prov för en vecka sen och då tog det plötsligt 10min, så det är helt klart hos oss föräldrar problemet ligger. Vi har nu nått en punkt där kvällarna börjar bli väldigt påfrestande och vi känner att en radikal förändring måste till. Vi har redan påbörjat att läsa om boken och vi tar gärna emot tips på bra trådar att läsa (tycker att det är svårt att hitta rätt med sökfunktionen).

Det vi skulle vilja ha råd kring är:
Bör vi kura om? Från natt ett och göra ett nytt försök med buffning och solfjädrande eller natt 2?
Hur ska vi tänka med användande av påminnelser och tillrättaläggningar? Vi upplever att ramsandet vid påminnelse oftast gör mer skada än nytta. Tillrättaläggning brukar vi göra när han är riktigt ledsen (ibland har det visat sig att han har bajsat tex) men vi försöker undvika det.


Övrigt:
Han ligger inte still i på nätterna och vägrar filt/täcke (det sprakar han av sig inom någon timme från att vi lagt på det). Han sover därför i en rymlig pyjamas och med stängt fönster, för annars vaknade han för att han var kall (när det blir varmare ute kommer vi ha fönstret öppet).
Han sover inte på mage om ha får välja utan sida eller rygg (vi brukar vända honom efter 10min, men han vänder tillbaka i princip direkt). Undantag när han är snorig, då brukar magläge funka ok.
Vi har inte total mörkläggning just nu, men det är en åtgärd vi tänkte vidta. En fråga där är dock om monitorn. Den har en liten röd lampa men tejpar man för den så funkar inte bilden, han brukar dock inte visa något särskilt intresse för den så kanske är ok ändå?

Tack på för hand!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem: osäkra föräldrar....

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Ledsen för sent svar! :heart:

Så jag skulle ge mig på en gissning att han är i 8-mån ångesten. (killar är oftast en aning senare än flockor) och då svajjar världen! Här kan du söka på 8-mån ångest. Du kan även titta på den klistrade tråden i varje forum på "våra favoriter" samt under kategorin "klistrade favoriter" här finns mycket matnyttigt! :wink:

En sak som du själv är inne på är "attityden av självklarhet" läs om safarin i SHN boken, samt säkerhet är trygghet kapitlet! Det hela hänger inte på vad ni gör utan HUR ni gör det, det är där attityden kommer in. :wink:

Sen behöver han vara så pass TRÖTT att han inte ORKAR böka, krypa, klättra, sitta. Här måste ni ha betydligt mera aktivitet, utevistelse där han får krypa UTE i skogen, gräset m.m. inte sitta vagn, det är vila! Samt social delaktighet till max, för att inte nämna all ålträning och krypträning han behöver göra nu!

Jag anser nog inte att ni skall behöva kura om, bara hitta attityden och kör vidare. Jobba med ramsan, tänk LUGN och TRYGG! Detta skall du förmedla med ramsan och rösten! Det är tonen på ramsan som avgör. Behöver han får han X8 eller X10 med ramsan.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"