6-mån vaknar 1 h för tidigt på morgon (+ fråga om barnvakt)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
KristinaS
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 24 feb 2019, 11:12

6-mån vaknar 1 h för tidigt på morgon (+ fråga om barnvakt)

Inlägg av KristinaS »

Hej!

Vi har en 6-månaders (född 25/8-18) som vi har kurat i drygt två veckor. Det har gått framåt och bakåt men mest framåt. Vi är väldigt motiverade och målinriktade då vi knappt sov innan och nu dessutom väntar en familjemedlem till. Alla behöver alltså sova. Vi startade med ett schema som vi ändrade efter några dagar då det absolut inte fungerade för vår son. Så vi gjorde om helt, vet inte om det var bra eller dåligt men vi upplever att det nu fungerar bättre, eller mycket bra faktiskt.

Vi har läst boken flera ggr och letat efter liknande i trådar här men inte hittat helt rätt för vår sons ålder. Problemet vi har, även om det är ett litet sådant som vi väl skulle kunna leva med egentligen, är att sonen bara sover 11 h natt och vi skulle vilja att det var 12. Frågan är om vi ska ändra något i hans schema här nedan? Sover han för mycket/för lite? Han sover oftast bra och i princip hela dagslurarna (ibland en stund kortare). Han äter mycket varje mål men kanske ska han ha ännu mer...mycket socialt då vi ofta är med andra när han är vaken samt så är vi utomhus mycket innan han ska sova. Vi är även noggranna med skrattet till gonattet. Schemat börjar kl 7 men vår kille vaknar ALLTID både vid ca 4.30 då vi oftast får honom att somna om lugnt av "sig själv" med Mozart på, men sen är han alltid klarvaken kl 6. Har kört pangramsa (om det innebär en kort, bestämd ramsa som sätter punkt?), Mozart på igen men oavsett om han bara ligger och jollrar så kommer det alltid väldigt irriterade skrik ca 6.20. Känns definitivt som att han skulle kunna somna om till kl 7.

Fråga nr 1 är alltså: ska vi ändra något i schemat så han sover bättre på natten med färre uppvak och vaknar kl 7 istället för kl 6?
Fråga nr 2 handlar om barnvakt i form av mormor/farmor: kan läras upp i rutinen men då kan ha sina egna ramsor? Eller ska vi tänka på något ytterligare? Ibland, ex. häromdagen, var han med sin farmor hela dagen och henne har vi hunnit lära upp avs. skrattet, nedläggningen, ramsan etc. Gick smidigt (nästan bättre för henne än för oss...) under samtliga dagslurar men är det ändå något särskilt vi ska tänka på när andra än vi nattar honom?

Schemat

7.00 God morgon och amning i sängen
8.00 Större andra frukost vid bordet, oftast massa katrinplommonpuré och gröt
8.45-9.30 Sova 45 min i sin säng
11.30 Stor lunch ofta massa sötpotatis, blomkålspuré, morotospuré, el annat plus amning
12.15-13.45 ca Sova 1,5 h i sin säng (blir ibland ngt kortare)
14.30 Mellis, ofta mosad banan plus äpple och ibland amning om han verkar hungrig
15.30-16.15 Sova mellan 20-45 min men sover oftast 45 min, i vagn
17.30 Stor middag med fisk el. bönor plus sötpotatis/potatis el liknande plus amning
18.30 Nattslurk oftast amning eller ersättning
19.00 God natt

Bästa hälsningar
Kristina
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 6-mån vaknar 1 h för tidigt på morgon (+ fråga om barnva

Inlägg av TorsMamma »

Hej Krstina och välkommen! :D

Gå gärna in under "kontrollpanel/signatur" och fyll i sonens födelsedatum samt kurstartsdatum är du snäll. Så hjälper detta oss oerhört!

6 mån schema är supertoppen med 12+45+1,5+45. (vissa har 12+45+2+20) lite smaksak.

Maten ser också superbra ut!
Det jag kanske skulle fundera på om jag var er är om er son kanske inte har en mera "Natrulig" rytm med 18-06 natt eller 18.30-06.30 natt, men detta kan ni själva fundera på. Det är dock vanligare att de är 18-06 än 19-07 i sina sovklockor.

Precis som du säger kan "barnvakt" ha sin egen ramsa. Det är inte VAD man säger utan HUR man säger det och att det faktiskt är en "ramsa" man kan stampa takten till. Du vet som ett fyrfaldigt leve, Hurra, Hurra, Hurra, Hurraaaaaaaaa! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
KristinaS
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 24 feb 2019, 11:12

Re: 6-mån vaknar 1 h för tidigt på morgon (+ fråga om barnva

Inlägg av KristinaS »

Hej och tusen tack för svar!

Jag ska göra det nu direkt, inte varit inne på några dagar :) Nu har han sovit hela veckan till 07 men däremot har han börjat skrika alltmer på kvällarna, ibland i 20 min, och då har det tidigare gått på 5-10 min. Han skriker argt, vi ramsar ungefär 3:e minut och alternerar mellan bestämt och lugnare och låter sömniga men han fortsätter skrika argt. Mozart på hög volym utanför andra dörren. Undrar vad vi gör för fel, kan det vara att vi ändrade från 19 till 19.30 för några dagar sedan? Det verkade nämligen som att han var för pigg vid 19 förut men nu funderar vi på om han kanske är för övertrött 19.30....ja vi kanske helt enkelt inte skulle ändrat? #-o I övrigt sover han dock i princip hela nätter från ca 19.30 (plus en stunds skrik då), kanske något uppvak vid 01 eller så men då somnar han om själv och vaknar eller väcks vid 07. Vi vill bara inte att han somnar ledsen :roll:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 6-mån vaknar 1 h för tidigt på morgon (+ fråga om barnva

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
jag kanske missar nagot men ni andrade sa ni INTE har en 12 h natt langre? For att liten inte verkade trott.
Hm, ta tilbaka 12 h natt bums. Man maste inte verka trott for att faktiskt behova sova. Kor ni pa 12-45-1.5-45?

For ovrigt angaende skrikandet, nar du sager att ni jobbar bra med skrattet till gonatten. Far ni till skratt hos liten, kikskratt anda ner i magen? De skall vara helt utmattade av skratt nar de laggs i sang.
Sen ibland sa ar skriken vid laggning inte ledsna skrik utan bara en liten konversation liksom. Kan du hora vilken typ av skrik det ar? Det ar ju skillnad p[a ledsen, hungrig och arg. Arg kan man fa vara en liten stund menar jag. Aven sma bebisar har ju ett privat liv. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"